Az újságnak már meg kellet volna jelennie de a nyomda!
Valószínű Szeptemberbem már kapható lessz!
Tartalomból:
V43.2000 mozdonyról!
teszt modell leírás!
Nohabokról is lessz írás!
stb.
/Sajnos most én sem tudom ,hogy mi lessz még benne!
Mégis lessz kiállítás novemberben a dátum változatlan!
Meg vettem a Kibri és a Conrád aláverőgépet hát a Kibri elég drága 149DM a Conrád pedig 29,30DM
Jó mi!
A Kibri és a Condrad elég jó minőség!
/Csak a fekete festékem fogyott el így áll a projek!
Lessz ujra Vasút-barát magazin!
Érdekel én igyen kapom mert írok benne!
Hamarosan megjelenik, (vagy már meg is jelent)kicsit módosított címmel. Hogy mi a pontos cím arra nem emlékszem, de benne van a "modell" valamilyen formában.
Gyermekkoromban H0-as piko vasutam volt, most viszont N-ben utazom. Hogy mi ezzel a problema ?
Otthon a szekreny aljan talaltam egy H0-as piko keszletet, ami nem megy a jelenlegi cuccaimhoz...
Ez egy BR55 mozdony + 3 hozzaillo kocsi van benne(Old timer feliratos a doboz, az elejen egy festmeny van, ami azt abrazolja, hogy egy ilyen szerelveny huz et egy soromponal). Ne tudom mennyit gyartottak belole, de amolyan limited edition szaga van, mert nem hagyomanyos szinezesu a mozdony, hanem zold-fekete-piros szinekben pompazik, es a kocsik is a szokasosnal jbban kidolgozottak. Olyan eraII -III kornyekere tennem a dolgot. Eleg jol nez ki,nincs nagyon lestrapalva, azt hiszem, csak ket utkozo hianyzik egy-egy kocsirol, ami konnyen potolhato....
Szoval, ha valaki tud erte cserebe adni N-es mozdonyt, akkor viheti :-)
Köszi a jó hireket!
Sajnos úgy néz ki ,hogy a művház kib....ot velünk!
Úgy néz ki ,hogy a munkánkat nem becsüli /Magyarországon vagyunk/ hülye modellező egyesületek dögöljetek meg!
van nehány alig lapozott (illetve ki sem csomagolt) Model Railroader ujságom, amit duplán kaptam, vagy vettem meg. Akit érdekel szivesen átadnám egy
magyar vasuti-, vagy vasutmodellezési könyvért cserébe, vagy bármiért amit ajánlottok. A következö számok vannak meg lenyügözö (nem europai)
képekkel és leirasokkal. Akit érdekel jelentkezzen.
98/7, 98/10, 99/5,6,7,9,10, 11.
A tartalomjegyzék a következö cimen találhato:
www2.modelrailroader.com
A számitogépes vezérlés két okbol lehet érdekes a modellezök számára:
1. olyan nagy a terepasztal, hogy azt hagyományos eszközökkel már nem lehet kezelni. (hatalmas relé szobák stb. kellenek hozzá).
2. a modellezö élvezi a számitogépes technologiát, és idöt, pénzt nem számitva rohan az uj technologia felé.
Most nézzük, hogy melyik lehetöség áll fenn:
1. azt hiszem az europai házi terepasztalok ezt a szintet nem érik el (tisztelet a kivételnek). Ráadásul a nagy vasut sem halad nagyon ebbe az irányba - hol is van már számitogépes bizber, vonat vezérlés (dispecser) stb. Ugye alig van.
2. marad ez a lehetöség. Itt meg nem szabad sem az idövel, sem a pénzzel érvelni, csak csinálni kell.
Szerintem is (habár elég otthonos vagyok az elektronikában meg a számitástechnikában) pillanatnyilag egy számitogépes rendszer még nagyon bonyolult - csak egy bizonyos bonyolultság felett érdemes vele foglalkozni (nem egy terepasztal esetében, amelyiken 10 válto, meg 5 jelzö van).
A te kérdeseidre is van elég sok megoldás, nézz körül a CONRAD vagy a VÖLKNER katalogusokban (csak most a közelebbi német nyelvüeket emlitem), ahol van mindenre valamilyen megoldás.
A jelzöket, ha fogalom szerint kezeled (azaz ha 40 km/h mutat, akkor legyen valahol egy kimenet, ami csak ezt jelzi), akkor nincs semmi akadálya a sebesség proporcionális kezelésére, mert a sebességszabályozo áramkörök bemenetére kell csak a megfelelö jelet vezetni. Ez sokszor egyszerübb mint a leirás.
Ha mégis PC-és vezérlésre készülsz akkor jo, ha bizonyos elveket már a kezdettöl elfogadsz, és már ettöl a foktol igy tervezed az asztalodat. Sajnos ez elég költséges, és sokat kell hozzá gondolkodni, és a dolgokat mélyen tanulmányozni (azaz tanulgatni), hogy utánna ne legyen nagy csalodás a tervböl. Ezért nem tudok mást mondani, mint irodalom után nézni, és bizonyos dolgokat megérteni, és meg is fogadni. (hidd el még nekem se könnyü, pedig majdnem ez a szakmám). Ilyen esetekben nem lehet félmegoldásokkal dolgozni, mikor sokszor már az sem mindegy, hogy melyik sinszálat szakitjuk meg a vezérlés számára, és sajnos egy nagyobb terepasztal majdnem egyenlö egy nagy hatásfoku zavargenerátorral, ami mindent zavar, még a legjobb PC-t is. Sok jol müködö terepasztalon még a mozdonyokat is gondosan válogatni kell, hogy mehetnek-e, vagy nem (pedig a PC nem szabályozza azok sebességét, hanem csak a vonatutakat biztositja).
Lehet, hogy majd összeáll itt a topicban egy társaság, ahol hozzáfog tudni mindenki szolni a dolgokhoz, és nagyon sokat lehet majd tanulni - ami sajnos nekem abban az idöben nem volt megadatva, azaz, hogy majdnem mindent a saját káromon tanultam.
Hallo itt vagyok ismét, de csak ha minden jol megy hetfön találkozok a haverokkal, és majd megbeszéljük a dolgokat.
A Máriazell-i vasut tudtommal még nem szünt meg, és erre nincs is nagyon remény, mert már több klub bejelentette az igényét erre a vonalra, és azt hiszem Ausztriában már ezek a szervezetek elég erössek ahhoz, hogy egy ilyen vonalat eltartsanak.
Én igazából a bizbert szeretném számítógépről vezéreltetni, másrészről pedig a váltóállításokat. Teljes automatizálást nem szeretnék. A váltoállítás, szabadjelzés, hivójelzés mind kezelői beavatkozással menne, a képernyőn megjelenő vezérlőtáblán. De még az is lehet, hogy vezérlőtáblát is építenék, csak a gombnyomásokat a számítógép értékelné és utána vezérelné az asztali eszközöket. A mozdonyok tápellátásara jó nekem a PIKO trafó is. :-)
Tehát ez egy félautomata rendszer lenne. Nem is igazából a kezelő munkáját segítené (a kitérőállítást kivéve), hanem egyáltalán működtetné a bizbert. De még abba is belemennék, hogy csak a bizbert vezérlje, csak hogy ne kelljen annyi jelfogót beépítenem.
"A MIBA nagyon érdekes, mármint a képek alapján, mert sajnos németül egy kukkot sem tudok. Álmodom egy magyarításról, de igen nagy meló."
Ne álmodj, inkább keress egy elvetemült vasutast, aki német fordítással keresi kenyerét civilben. Ha ezt olvasod, már megtaláltad :-)
HOSSZÚ!!!
Több, mint 1 hétig nem voltam gép ill. netközelben és eközben felgyultek a hozzászólások.
OFF
pg54:
köszi az újságokat, a Modern Railways-t kiolvasom és visszaküldöm.
ON
A MIBA nagyon érdekes, mármint a képek alapján, mert sajnos németül egy kukkot sem tudok. Álmodom egy magyarításról, de igen nagy meló. (orvosi szakszövegek hivatalos fordítási díja 2500 HUF+ÁFA/A4)
Pezo: a BR 52 7K HUF-ért érdekel, ha mást nem. BoGar, ha kell, vidd.
ÜSSETEK
Digitális vezérlés témakör: Én sajnos konzervatív vagyok már csak a kello szakértelem hiányában is. A digitális vezérlés témakörét két fo csoportra osztom:
1. mozdonyok és kiegészítok (váltók, jelzok, kapcsolók, áramszedok, daru, stb.) kézi vezérlése.
2. komplett terepasztali folyamatok vezérlése.
ad 1.: Itt elsosorban a ROCO Lokmaus rendszerére utalok. Hölgyeim és uraim; gyerekjáték. Mint ahogy a ROCO katalógusok mutatják is. Gyerekek játszanak vele. Persze, ha a terepasztalnak vannak az automatikus rendszerbol kiragadott részei, pl. egy teherpályaudvar, akkor ezzel a kütyüvel tényleg nagyon elegáns vonatmozgásokat és egyebeket lehet végrehajtani. Azonban a darun és az áramszedon (ilyet egyébként még nem láttam, de biztos van) kívül nincs olyan funkció, melyet hagyományosan ne lehetne végrehajtani, az más kérdés, hogy pl. mennyi plusz huzalozással jár. Ami nem teljesen életszeruen néz ki, az a szétkapcsoló, de ezt úgysem lehet megúszni, mert (egyelore) kevés mozdony kapható digitálisan vezérelheto kapcsolóval, másrészt a kocsikon úgy sincs.
ad 2.: A komplett vezérlés egy teljesen más tészta. Valamilyen fajta automatikára minden komolyabb terepasztalnak szüksége van. Minden automatika esetén a folyamatok többé-kevésbé intelligens algoritmusból állnak. Amiket én eddig muködés közben láttam, az inkább kevésbé volt az, a folyamatok sorrendje be volt betonozva a programba, és semmiféle alkalmazkodóképességet nem tapasztaltam. 13 éves koromban építettem egy automatikát gyári TT relékbol, VERO alakjelzokbol, PIKO váltókból, amely nem azért engedte be a vonatot az adott vágányra, mert az következett, hanem, mert az volt szabad.
Amit nem lehet relékkel megoldani, az a szabvány MÁV bizber fényjelzoi valamennyi funkcióval (kérdés, szükség van-e erre, mármint hogy mi dönti el a terepasztalon, hogy hívójel, 40, 80 km/h, vagy "szabad a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel" jelzés legyen), illetve a fokozatos lassítás és gyorsítás. Ha erre valaki tud hagyományos megoldást, help plíz. (a ROCO-nak régen volt egy olyan vezérloje, ami négyszögjeleket generált és azok szélessége szabályozta a sebességet, de ez is kézi volt és nem automata). Az én elektronikai tudásomat pedig inkább hagyjuk! Tehát ezt leszámítva minden megoldható relékkel, akár intelligensen is. Innentol kezdve kinek milyen az igénye és a preferencia rendszere, illetve a pénztárcája (ma egy ROCO relé, ami klassz, meg üzembiztos, meg minden, kb. 2K HUF. És nagy terepasztalhoz nagyon sok kell... Meg minden egyébbol is. Zárójelben jegyzem meg, hogy ami a szemem elott lebeg, az egy ROCO alapú 2 vágányú fovonal állomási 1 vágányú mellékvonali kiágazással, az állomáson kocsitároló, vontatási telep, a mellékvonalon közbenso állomás iparteleppel, a fovonal villamosítva és mindezt kb 7*3 m-en.
Namost ahhoz, hogy a soros porton hogy repkednek a bitek és ez hogy jön össze a kapcsolótranyón keresztül a mozdony ill. váltómotorral, túl sokat nem tudok hozzászólni, de a bogarat a fülembe tettétek rendesen. De itt nem digitális vezérlésrtól van szó az én olvasatomban, hanem egy hagyományos vezérlés számítógépesítésérol. Itt is sok kérdés felmerül, pl. hogy tudsz manuálisan belenyúlni a folyamatokba, stb., stb. Mindazonáltal biztos vagyok benne, hogy sokkal olcsóbb, mint a relék, ezért elképzelheto, hogy konkrét segítséget fogok kérni Toletek.
/ÜSSETEK
Igen, valóban elsiklottam felette, azóta sikerült rábukkannom. :-)
Nézegettem a Tillig honlapot, de nem tartalmaz túl sok információt, a cseh nem hivatalos verzió lényegesen jobb. Viszont szomorú voltam, hogy az új "Tillig programban" nincs se Nohab, se magyar festésű modell. Láttam valahol hazai gyártású TT-t, de nem tűnt annyira szépnek, mint amennyibe kerül.
Lehet, hogy elsiklottál felette, de van a Tillig katalógusban is flexi sín. Mint a többit, ezt is a Pilz gyártja, 4x166mm-es hosszban. Két talpfa változatban létezik: rendes talpfa (fekete színű) és "talpbeton", ami természetesen szürke és a formája is olyan.
A viszonylag nagyobb gyártók közé lehet még sorolni a JATT-ot, de még mindig a Tillig a legnagyobb.
Jobban belegondolva tenyleg nem lenne tul nyero az egeres vontatas :-)... Mindenesetre csak azt szeretnem megoldani, hogy a valtok, jelzok, sorompok a geprol vezerlodjenek, es plusszkent az egyebkent kapcsolopultrol torteno szakaszolast is szg-pel szeretnem megoldani...
Szoval koncepcio mar van, mar csak a hardware hatter kell, a szoftvert csak sikerul osszebaltaznunk valahogy :-))
A digitális vezérlésnél semmi nem felel meg a kezelö szervek pillanatnyi állásának. Azaz, ha átkapcsoltál egy másik cimre, akkor már el is vesztetted az egér addigi állását (plusz 3). Ilyenkor az egérrel azt csinálsz amit akarsz. Az uj cimnek meg kell mondani, hogy mi legyen, azaz, ha pl. az egér nem mozdul akkor az uj cim folytatja az utját ott ahol elötte abbahagyta (vagy akár áll). Az egérrel meg vagy relativen (azaz különbséggel) vagy abszolut (ugrással) tudod változtatni a sebességet. (az abszolut ugrás sokszor belül egy kicsit szabályozva is van - (dekodertöl is függhet), azaz pl. nem lehet egy mozdonynak átvenni a vezérlését ellenkezö irányu mozgással. Ilyenkor az rendszerint leáll.
Ha tehát átvetted az irányitást (beadtad a cimet), akkor az egeret megmozditva, vagy tekerve, átveszed a sebességvezérlést. Ilyenkor a mozdony vagy gyorsul vagy lassul az elöbbi sebességhez képest.
Tehát füst meg amperszag ma már hála az istennek nincs a digitálisban (mennyi volt a kezdet kezdetén).
Igen, csakhogy nem ez volt a problémám. Hanem az, hogy az átkapcsolás elotti 0,01 sec. idotartamban +3-on áll az egér. Az átkapcsolás utániban is. Viszont a második gép -4-gyel megy, és nem +3-ba, hanem mondjuk még gyorsabbra, -5-re akarom állítani. No és akkor mi történik? Füst és ampeszag?