A minimum amit meg kell tenni, hogy minden jármü fogyaszto legyen. Ma már vannak lakkok is, amit rá kell kenni a kerekek fémes részére (belülröl) meg a tengelyre, igy azok egy kb. 10 kOumos ellenállással össze lesznek kötve (természetesen csakis fémkerekek használhatok.
Ha sikerül, holnap még elküldöm, ha nem akkor csak oktoberben leszek ismét otthon, ugy hogy várnod kell.
Miutám per pill. egy erdei vasutat modellezek, bizony vannak 5%-os emelkedök is. Igyekszek jo mozdonyokat beszerezni vagy épiteni, mig a vagonok mind tücsapágyasak. A terepasztalom kicsi, igy nincs semmi probléma a vonoerövel - 10 vagon mindig megy.
A mozdonyok erösek, igy ez nem probléma, és olyanok, hogy a tulterhelés elött elforogjanak a kerekek (nem nagyon szeretem a gumis kerekeket). POntosan ugy mind a valoságban, ha nem birja, hát akkor segitség kell, vagy le kell akasztani néhány kocsit. Igy még élvezni is lehet a dolgokat.
valoszinü, hogy zárlatos a motor, és ez a zárlat csak meleg motoron jelentkezik. Lehet, azonban, hogy csak a csapágyak melegszenek be, és fékezik a rotort. Épitsd ki és járasd igy, hogy mi történik. Ha ismét lelassul, akkor kapcsold ki és vizsgéld meg, hogy könnyen forog-e a rotor (melegen), ha nem akkor javitani kell a csapágyon - kimosni, beállitani lekenni valami jo szilikon alapu olajjal.
Ha könnyen megy a rotor melegen is, akkor zárlat van (ezt mérni is lehet egy ampermérövel, ami ha bemelegszik és lelassul a motor (a feszültség marad!!!) akkor növekszik a fogyasztás.
Ezen is sokszor lehet segiteni, csak szét kell szedni a motort és a tekercseket impregnálni kell.
Be kell az állorész HIDEG (!!!) tekercsét valamilyen lakkba helyezni (a legjobb szeszalapu un. shellack) az egészet tedd be egy nagyobb beföttes üvegbe, aminek van egy jol zárodo fedele. Ragassz a fedél tetejére egy vékony gumilapot, kb. 6 cm átmérövel. Furj a fedél közepébe egy kis lyukat (a gumin át).
Most csavard rá a fedelet a üvegre, vedd elö a porszivot, nyomd rá a csövét a tetöre és szivd ki a levegöt. Igy bejut a lakk valamennyi kis ürbe és valoszinüleg megszünteti a rövidzárlatot.
Kb. 2-3 percig szivd a levegöt, majd kapcsold ki a porszivot és vedd ki a tekercset a lakkbol. Hagyd lecsöpögni és megszáradni. (a tekercset a vasmaggal együtt kell bemártani)
Ugyanigy kell eljárni a rotorral is, csak ott nagyon vigyázz, hogy a kommutátor ne érjen bele a lakkba. Vedd ki a rotort, hagyd néhány percig száradni (még mielött a lakk teljesen megkötne), fogd be egy furogépbe és pörgesd meg (persze vigyázz, hogy ne legyen az egész szoba tele lakkal - a legjobb ha a beföttes üvegben teszed ezt. Igy a felesleges lakk kipereg a motorbol, és ja pontos a furogép meg a befogás, egy kicsit ki is egyenlitödik a rotor forgása. Utánna hagyd az egészet megszáradni, és rakd össze a motort. Sok sikert.
Már 4-5 mozdonyt (ujabb gyártmányokat is) sikerült igy megmenteni. Az igy impregnált mozdonyok gyakran jobbak is lettek mint valaha, mert az uj nehezebb tekercselés javitotta az egyensulyt is.
Általában a PC-k, csakis mint munkaállomások vannak bevetve. Minden összefüggés, meg miegymás egy erre tervezett számitogépben történik, ahol több számitott eredmányt vetnek össze, és amennyiben minden rendben van kap a vonat egy szabad jelzöt. A PC-k ehhez (ezekhez) a számitogépekhez vannak kapcsolva, hogy egy emberi (!?) kapcsolat jöjjön létre a kezelök meg a gép között. Magában a PC-ben soha nem születik semilyen döntés, maximum egyes lépéseket kapcsolhat a személyzet össze (hogy ne kelljen annyi gombot nyomogatni - pl. egy mindennap elöfordulo munkafolyamatot összegezhet egy névvel, számmal stb.) Ilyenkor a PC beadja az egész sorozat parancsot a nagy gépbe, ami azt leellenörzi, és ha minden feltétel teljesitve van, akkor azt végre is hajtja.
Nos a modul csak a MAVOE Kíállításon lessz de lehet, hogy külön lesz csak kisvasúti kiállítás valahol ha megtudok többet írni fogok!
Apropo modul kinek teszik a Veresegyháza modul szerintem a terep nem valami fényes /zöld fűrészpor + egyéb korszerűtlen technológia visszatérünk a 60-as évekhez?/ szörnyű. Hogy mik vannak?
Éppen ma fogok beszélgetni valakivel, aki ilyen állomáson volt szolgálattevő. Nekem azt mondta eddig, hogy igenis PC-k vannak (és nem konzolok, hanem vezérlésre és az üzleti logika megvalósítására használják őket). Igen, van összehasonlítás -- a PC-n belül.
Úgy volt, hogy most csütörtökön ki tudok menni, de sajnos nem jön össze a dolog. Pedig nagyon kíváncsi vagyok; ígértek video-filmeket is, tudnak másolni különféle kiállításokról...talán jövő héten sikerül.
Csütörtökön voltam klub-összejövetelen, ott annyit tudtam meg, hogy ha lesz kiállítás, akkor pénteken (3-án) nyílik, és vasárnapig (12-ig) tart (ez november).
A "ha lesz" arra vonatkozik, hogy pénzügyi-adóügyi kérdések várnak tisztázásra a rendezért illetően. De azért mindenki elszánt és bizakodik.
Matiz! Ha ráérsz, menj el hozzájuk összejövetelre, biztosan szívesen látnak. (Helyőrségi Klub, az emeleten, minden csütörtökön délután 4 és 8 között)!
Kösz az ötletet, valami ilyen sejtésem volt is. Megerősítettél benne.
Az a helyzet, hogy egyfázisú váltóáramú motor van benne, amelynek működnie is illik egyenárammal - teszi is. Természetesen irányváltás csak mechanikusan lehetséges, ahogy be van építve a mozdonyba.
Azt hiszem a motorcserétől eltekintek, hiszen ez a gép már önmagában múzeális érték is.
"Van néhány nagyon bevált foglalást jelzö áramkör, azt hiszem már az egyik topicos barátunk ajánlott valamit. Ha be tudom scannelni, akkor majd én is elküldhetek valamit."
Az jó lenne, hátha használható komolyabb kocsi- és mozdonyátalakítás nélkül.
"Én az NMRA ajánlásokat követve leterhelek minden kocsit, igy elég jo a kontaktus (a kocsik nagy része 4 tengelyü), csak nehezebb a vonat, habár a tücsapágyos kocsik már igen jol futnak."
Nálad mekkora emelkedők vannak? Mit szólnak a plusz terheléshez a mozdonyaid?
"A pályát a valoságnak megfelelöen kell szakaszolni, és valamennyi szakaszban érzékelni kell a vonat jelenlétét."
Ebben egyetértünk.
"A MÁV-nál fővonali vasútállomás biztosítóberendezését váltják ki PC-val több helyen. Lehet, hogy a technológia ma már a terepasztalon is megteszi."
Kérlek ne feletsd el, hogy a biz.ber. funkciókat egyáltalán nem PC-k végzik! Biztos nem véletlenül. Ezek egyébként általában többgépes berendezések a végén biztonsági öszzehasonlítóval. A konzol lehet, hogy PC, de ez csak egy dolog.
"Persze, nem a QBasic programokra gondolok."
Ez + teljesen mindegy. Mármint a gép szempontjából. Akinek realizálnia kell valamely biz.ber. funkciót, annak nyilván nem.
Még valamit elfelejtettem: Kecskeméten a modell-kiállítás (előreláthatólag) november 4.-én lesz, a Helyőrségi Klubban. (Két nappal leszerelésem után :-))
Van itt egy tiszthelyettes, aki tagja a modellező-klubnak, ezt az infót Ő mondta.
GEORGIE:
van róla sok kép a tár.hu-n, ezen végig van fehér csík. 118-117-1 a pályaszáma, és még rajta van a Gützold felirat az alján, ami a későbbi kiadásokról hiányzik. Láttam a börzén olyat, amin nincs végig fehér csík, sem Gützold felirat, "gagyi" felkiálltással odébb álltam :-) De eddig abban a hitben voltam, hogy az nem PIKO, hanem valami utángyártott csoda. Volt egy kasznim, ami kék színű "panorámaablakos" kivitel volt, azon is megvolt a csík és a felirat; de már rég elcseréltem a börzén. Majd meglátjuk a festést, előbb a "lendkerék" legyen meg. Ha bevállik, előbb kap piros LEDeket a zár-világításhoz; ha még mindíg egyben lesz, jöhet a többi "tuning" :-) Feketés-füstösre szeretném a tetejét, matt feketésre az alját és kicsit rozsdásra is.
Kedves pg54!
A helyzet az (szerintem), hogy a motor már nem mai gyerek, és a "terheléstől" túlmelegszik a motor, ez az oka, hogy pihentetés után mikor lehül újra elindul. Szinte biztos a motornak van baja, mivel 0-ás méretű meg lehetne próbálni az újra tekercselést, vagy új motort bele építeni ami nagyon macerás, pláne ha nem gyári. Én nem értek a 0-ás méretarányú modellekhez de hogy működik FZ1-ről? Egyenáramú a motorja? Hirtelen, ennyit tudtam segíteni. Üdv.
A MÁV-nál fővonali vasútállomás biztosítóberendezését váltják ki PC-val több helyen. Lehet, hogy a technológia ma már a terepasztalon is megteszi. Persze, nem a QBasic programokra gondolok.
Kecskeméten jónéhány éve működik a "TGV-2000" vasútmodellező klub (egykor az alapítótagok közt voltam...). Ez a klub rendez minden év novemberében kiállítást. Az idén várhatóan november 3-12 az időpont. Szívesen egyebet is - mi érdekel?
Egy régóta húzódó gondom megoldásához kérek szakértő segítséget.
Adva van egy kb. hatvanéves gőzmozdony (Marklin 0-ás), amely váltóáramú motorral készült. Természetesen vidáman megy az FZ1-es 12 volt egyenjével is, ahogy azt illik az ilyen motornak tenni. Néhány - nem túl sok - kocsit el is húz rendesen, de aztán elgyengül, lelassul, megáll. Pihentetni kell mondjuk félórát, s akkor megint megy jól. próbáltam sokmindent vizsgálni rajta, egyedül a motorba nem nyúltam még bele. Van-e ötletetek rá, mitől csinálja ezt?
Mellesleg: aki eljön a novemberi kecskeméti kiállításra, ott megnézheti...
Már a höskorban sem használtam a számitogép tasztaturaját, igaz ez abban az idöben alig volt használhato (Sinclair gumibillentyükkel). Tehát a vezérlöpultnak is volt saját portja, maga kivitel az nagyon klasszikus volt - nyomogombok meg lámpák (a LEDek még drágák voltak). Ezek állását olvasta be a számitogép és utasitotta a terepasztalt a továbbiakra. A képernyön csak követni lehetett, hogy mi is történik (azt legalább még tudtam programozni a maiakat már alig).
Van néhány nagyon bevált foglalást jelzö áramkör, azt hiszem már az egyik topicos barátunk ajánlott valamit. Ha be tudom scannelni, akkor majd én is elküldhetek valamit.
A lényeg az, hogy minden jármünek fogyasztonak kell lennie (azaz ellenással kell csatlakozni a sinekhez -elég kb. 10 kOhm. A másik dolog, hogy a kocsiknál biztositani kell a jo kontaktust, különben "elveszik" a jármü. (Ilyesmi azonban a valoságban is elöszokott fordulni, tehát a modell is élethü. Én az NMRA ajánlásokat követve leterhelek minden kocsit, igy elég jo a kontaktus (a kocsik nagy része 4 tengelyü), csak nehezebb a vonat, habár a tücsapágyos kocsik már igen jol futnak.
A pályát a valoságnak megfelelöen kell szakaszolni, és valamennyi szakaszban érzékelni kell a vonat jelenlétét.
Latod, ezert kerdeztem, hogy mire akarod hasznalni.
Latatlanban lehet, hogy erdemes lenne a lepukkadt kasztni tuningolasaval foglalkozni.
En sajna festesi vonalon nem vagyok asz, de szerintem a topicot olvasok kozott akad egy-par Picasso (vagy legalabb etwg:-))), akik elmondjak, hogy ilyen esetben mit-hol-merre-hogyan-miert.
De ha jol emlekszem a PIKO a 80-as evek kozepetol reklamozta ugy a 118-at, hogy "a 001-tol 181-es palyaszamoknak megfelelo kivitel".
Gondolom mindenkihez az a 118-as kerult, amelyen a feher vekony csik csak a homlokreszen van, a kasztni oldalan meg nem...
A digitális vezérlés problémája hozott ide közétek. Sajnos a regisztálással volt egy kis gond, ezért a késés.
Mindenek előtt annyit, hogy PC-re soha nem bíznék ilyen feladatot. Konzolnak, megjelenítőnek szuper, a többire szerintem megbízhatatlan. Magyarul nagyon dekoratív, amikor az egérrel kell kattintgatni, hogy "ezt a vonatot ide kell továbbítani", de a feladat megoldása már a célgép dolga.
Volt alkalmam egyrészt magamnak, másrészt barátaimnak építeni digit vezérlőt. (A sajátomat már el is bontottam időközben, mert jobbat akarok, mint az a proto.) Azok a félelmek, hogy mi hogyan címezhető, meg esetleg kevés; teljesen alaptalan. Már (h)őskori 8085-öt sem lehetett maximálisan kiterhelni ilyen feladattal.
A leginkább poblémás dolog a vonat érzékelése. Ha erre van valakinek jó ötlete, ne habozzon megosztani velem. A rendszert úgy kell kiépíteni, hogy pontosan lehessen tudni hol a vonat eleje és vége, nincs-e szakadás. El kell még gondolkozni (különösen nagyobb asztaloknál) az osztott rendszer alkalmazásán, felépítésén, az adatátvitelen és magán a konstrukción is, mert ennek megválasztása döntően befolyásolja a kábelezést, a csatlakozások mennyiségét és milyenségét, valamint a szerelhetőséget is. A megfelelő zavarvédelem elengedhetetlen, még akkor is, ha ennek járulékos költségei vannak.
Én most építek asztalt és hozzá vezérlőt. Ez utóbbihoz sokminden megvan, de még elegendően fejletlen stádiumban ahhoz, hogy befogadjon jó ötleteket.
Szia etvg!
Koszi a reszletes ismertetest...
Mar csak az a kerdes mikori az a modell, amit eladasra kinaltak nekem...
Kennedyt szeretnek belole csinalni.Egy dolog, amit eszrevettem : nagyon "szergejesre" sikerultek az alvazai
Viszont ugyanitt eladasra kinaltak nekem made in yugoslavia felirattal I profilu sineket, amik kulalakra eleg jol neztek ki csak mintha nem kromozva lettek vonlna, hanem horgannyal kezelve.. Nem nem tudom, mennyire passzolnak a Roco sinjeimhez...
Azt hiszem azert megprobalom halasztani a borzeig a vasarlast, egyreszt, hogy tajekozott legyek az aktualis piaci arakrol, masreszt pedig, hatha sierul mar ott elkolteni a modellbeszerzesre elkulonitett penzosszegemet :-)
Az uj Bachman meg Mehano modellek már egészen jok (persze más árkategoriában mint pl. a Roco meg az Arnold), és találhato közrük egy néhány kitünö modell is.
A valamikori Jugoszláviában is csak az Izola-i Mehano gyár volt. Ezek gyártottak, rendszerint megrendelésre modelleket. Sokszor nagyobb gyárak öregebb formáit használták (LIMA, RIVAROSSI, RÖWA stb.). A fö piac mindig is az USA volt. Ott sok kereskedöház saját nevén futtatta a modelleket, igy lettek azok AHM, IHC stb. név alatt árulva. Miután az amerikai piac egész más igényeket támaszt (nem kellenek a feliratok, sok szinvariáns kell, hatalmas a beszállito piac stb.) ezek a modellek, vagy nagyon egyszerüek voltak - áruházi forgalomra - igy szoktak megjelenni Magyarországon is - vagy, egy rést töltöttek ki, számolva azzal, hogy az amerikai modellezök nagy része minden gyári modellt legalább átfest illetve feliratoz. (Sokan szállitanak apro alkatrészeket, feliratokat stb. minden tömeggyártott modellhez). Ilyen célokra, tehát eleve nem kellenek drága szupermodellek. Elöfordult az is, hogy az amerikai piacra egy más változat került mint az Europában megszokott volt (ilyet csinál a ROCO a Rivarossi meg a LIMA stb. még ma is).
A 70-es években a motorok csapnivalok voltak a Mehano mozdonyokban, de ma már igen feljavultak és az utobbi két amerikai gözmozdonyom a Mehanotol már remekül fut, lendkerék stb. minden megvan.
Hellosztok uj vagyok ezen a forumon.Én is most fogok terepasztalt készíteni.Van egy aztalom 2méter szer másfél méteres sszerintem.Egy háromvágányos rendszert készítek aminek a tervrajzát hamarosan megtalálhatjátok a weblapomon.Van egy villany és egy dízelmozdonyom plusz a kocsik hozzá.
Nekem volt anno két jugoszláv gyártmányú szerelvényem, mindkettő amerikai stílusú persze. H0 méretűek voltak. A kidolgozásukon azért lehetett volna mit finomítani. (Feliratok nem voltak, festés minősége, műanyag kerekek)
Szerintem a kasznihoz nem éri meg hozzányúlni - egyszerűen nem olyan szép. Például a festése sem túl jó, kicsit elmosódottnak tűnik. Ez valószínűleg még valami régebbi gyártású darab. A börzén már nézegettem más 118-asokat, azoknak jobb a festése - többek között ezért is akarok újat venni. Ha esetleg nem PIKO lesz, akkor BRAWA; azok a 6-tengelyes (valódi) változatot gyártják.
Kedves etwg!
Nagyon köszönöm a részletes leírást, ha időm lesz, biztosan megcsinálom, ha addig nem sikerül szereznem egy gyári NoHAB-ot. Mégegyszer is köszi.
Üdv:Gmarc