Keresés

Részletes keresés

crash__override Creative Commons License 2000.09.07 0 0 1176
AAAlj! Meg most!
Mielott meg osszehasonlitjatok a Tandem Himalaya-t az Xt-vel... Bar az elobbi biztosan el tudna vezerelni a terepasztalomat...

mintha én azt mondanám az imádott Nohabotokra, hogy ormótlan, abroncs nélküli traktor
Inkabb ne, ha kerhetlek....

Előzmény: Albertus (1175)
Albertus Creative Commons License 2000.09.07 0 0 1175
Megnyugodtam. Te egészen másról beszélsz, mint én. A PC nem egyenlo az IBM szabványból kinott otthoni PC-del, hanem egy kicsit tágabb fogalom. Egyébként az otthoni PC-d is meg tudom csinálni úgy, hogy akkor se tudsz játékot tenni rá, ha a fejed tetejére állsz, sot ki se tudj lépni az alkalmazásból.

Azt a nyomtatót borítékozó automatának nevezni meg olyan, mintha én azt mondanám az imádott Nohabotokra, hogy ormótlan, abroncs nélküli traktor...

Előzmény: etwg (1174)
etwg Creative Commons License 2000.09.07 0 0 1174
Kedves barátom,

távoll áll tölem Téged bárhogyan is minösiteni, csak arra akartam a figyelmedet felhivni, hogy a bizber sokkal bonyolultabb mint azt az ember gondolná, és sok mindent teljesiteni kell mielött azt akár probaüzembe is helyezik. Ilyen feltételeknek a PC sohasem felelhet meg (csak a modellvasuton), mert nem az a feladata. A PCét csak mint interfacenek szokták bevetni ilyen feladatokra, söt arra is csak mértékkel, (mert mivan akkor ha tisztelt kezelö éppen a legujabb agyonvirusozott programot játsza be, hogy valami értelmes (!) dologgal is töltse a szabad idejét).
Ilyenkor aztán mit kellene tenni, leállitani a közlekedést, amig ki nem szedik a virust a rendszerböl, esetleg formátolni a lemez (sicc!). Betiltani ilyesmit nem lehet, ezért inkább kerülik a PCk alkalmazását olyan helyeken, ahol a biztonságnak igen fontos szerepe van (Vasut, légiközlekedés stb.)
Ez a lényeg a dologban, és nem hasonlithato össze a boritékozo automatával, amelyik a legrosszabb esetben összetépi a boritékot, de nem megy át a kezelöjén. A vasutnál a biztonsági elemek egy része igenis a perifériákban van (pl. a foglalást jelzö relé konstrukcioja ilyen, de ilyenek a jelzök tápfeszültségét ado trafok is, amelyek, pl. azonnal visszajelzik a központban, ha kiég mind a két vörös égö, stb.).
Azt, hogy melyik váltot kell zárni, állitani stb. már lehet megbizhato elektronikával is helyettesiteni, de pl. a vágányzár (nem a vágányut-zár) mechanikus a megfelelö biztonsági elemekkel.
Elöször a rendezö pályaudvarokon használtak számitogépes vezérlést, mert ott aránylag kevés személy fordul elö, gyorsan és hatásosan kell az utakat állitani. Itt még a höskorban is csak egy nagyon egyszerüsitett bizber volt. Itt nem ügy pl. a válto felvágása, amiért a személyipályaudvarokon bizony komoly jegyzökönyvek és büntetések következtek, és sokáig állt a forgalom.

Előzmény: Albertus (1172)
crash__override Creative Commons License 2000.09.07 0 0 1173
Sziasztok!

A Tillig honlapjan vannak fotok a TT-s 118-asokrol, kulonfele tengelyelrendezesben, es ahol nincs modellfoto, ott eredeti van. Lehet latni, hogy volt egypar valtozata. A negytengelyes tenyleg elegge roszul fest a nagytestver mellett...

Mas gep : a DB 232-es gepe az onallo fejlesztes, vagy rokon a Ludmillakkal (valamifele leszarmazot ),csak a Roco b...ta el az N-es kasznit ?

Matiz: Tegnap lapozgattam a Faller katalogusomat, es eszembe otlott a toltos problemad... A katalogusban benne van, hogy kulon is kapni toltot a Faller car systemhez.. Ami viszont nagyon allat, az a kamionszallito szerelveny... eleg erdekes dolgokat lehet vele produkalni. Kar, hogy csak H0-ban letezik :-(

Egyebkent probalta mar valaki a Brawa trolibusz keszletet ? Tapasztalatok vele ? Van N-ben is :-)
Egyebkent ki gyart felsovezetek kiteket N-ben ?

Crash_Override

Előzmény: Törölt nick (1171)
Albertus Creative Commons License 2000.09.07 0 0 1172
Azt hittem, azért nem néztek ilyen lámernek. Én nem is feltételezem senkirol, hogy azt gondolja, hogy az LPT1: porton 3-as kivezetése adja az 5V-ot az akármelyik jelzo vörös fényének.

A különbözo célrendszerek tartalmaznak egyedi gyártású hardver elemeket. Ezek a hardver elemek sok esetben összetettebbek, bonyolultabbak, nagyobb megbízhatósággal muködnek és természetesen drágábbak is, mint maga a PC. A postánál volt egy olyan munkám, aminek során egy programot kellett elkészíteni, ami egy olyan nyomtatót használt, ami akkora volt, mint egy szekrénysor, a nyomtatáson kívül tudott hajtogatni, borítékolni, valami hokezeléssel ragasztani, stb. Az ára (1994-ben) huszonvalahány mFt volt. A vezérléséhez 4 db PC-t használtak. Ha a PC leállt, a nyomtató a már megkapott parancsokat végrehajtotta (ment tovább vagy fél órát), a csatornákat kiürítette (kinyomtatta, összahajtogatta, leragasztotta, bekötegelte, berakta a papírdobozba). De maga a logika akkor se a perifériában van...

Egyébként meg felsorolták, hogy melyik perifériában milyen processzorok vannak, és az alkalmazásokat milyen nyelven írták. A legtöbbrol nem is hallottam, nyilván ezek tényleg speciális, vezérlésre használt nyelvek.

Előzmény: etwg (1170)
Törölt nick Creative Commons License 2000.09.07 0 0 1171
Hi!

A 118-asról és változatairól sikerült némi anyagot begyűjteni (fotók, modellek). A 6-tengelyes változat jobban tetszik; a 4 tengelyesből úgyis csak 2-3 db. készült.

üdv

etwg Creative Commons License 2000.09.07 0 0 1170
Ne igy keresd a nagy gep definiciojat. Egy bizber rendszernek sok biztonsagi elemet kell tartalmaznia (ami egy PC-be sehogy sem fer bele), pl. olyasmit, hogy ha tönkremegy a belsö tápegység, stb, akkor a rendszer automatikusan biztonsagi özemmodba kapcsol (tehát nem kikapcsol) meg hasonlok. Egy bizber berendezésnél az áramkörök minden tagját meg kell vizsgálni biztonsági szempontbol (azaz, hogy mi történik ha az igy vagy ugy tönkre megy). Ilyen vizsgálatra a PC nem alkalmas, ezért azokat az egységeket, amelyek egyenesen felelösek a vonat forgalom biztonságáért olyan elemekböl szabad csak összerakni, amelyek ilyen vizsgálatoknak alávethetök.
Az ilyen áramkörök gyártása is nagyon gondos, azaz nem lehet csak ugy a piacon egy PC-t venni. Ha pedig valaki ilyen rendszert fejleszt és gyárt, akkor igyekszik egycélu gépet gyártani, mert annak a gyártása ellenörizhetö és bebiztosithato. (A gyárnak felelöséget kell vállalnia a gyártmányért, gondold csak el mi történne, ha a balesetet egy PC okozná, kit is vonnának felelöségre - a gyárto sok esetben ismeretlen - a szállitonak semmi köze a gyártáshoz stb.).
Kérdezd csak meg a bizber emberektöl, hogy hogyan néznek ki a bizber relék, hányszor kell azokat ellenörizni, stb. Ez egy nagyon érdekes oldala a vasutnak, és rengeteg tanulság van benne még a hétköznapi életre is (akármilyen koszos a vasut a bizber helységek mindenütt - még Oroszországban is csillognak a tisztaságtol).
Előzmény: Albertus (1168)
GEORGIE Creative Commons License 2000.09.07 0 0 1169
Szia Matiz!

A 118-rol tovabbi infokat regebbi nemet(NDK) vasutmodellezo folyoiratokban, illetve az NDK-s vasuti evkonyvekben lehet talalni.

Ha jol sejtem, anno a 118-as kicsit tobb valtozata volt (nemcsak panoramablakos vot, hanem letezett 6-tengelyes valtozata is, ami nem a csaucseszku bosszujakent ismertte valt 119-es volt, ezenkivul az NDK-ban a protoipus mozdonyok ezust szinnel kozlekedtek. talan a TT gyartott ilyen 118-ast).
ja nekem semmi kepem sincs, mert ugye szemelykocsibuzi vagyok, de talan a mercurion lehet fotokat, vagy linkeket talalni.

Előzmény: Törölt nick (1151)
Albertus Creative Commons License 2000.09.06 0 0 1168
Milyen szakkönyvben lehet megtalálni a "nagy gép" definícióját?
Előzmény: etwg (1160)
Albertus Creative Commons License 2000.09.06 0 0 1167
Almásfüzitő, Hegyeshalom, Tatabánya
Előzmény: M61010 (1164)
MADve Creative Commons License 2000.09.06 0 0 1166
Sziasztok!

'A leginkább poblémás dolog a vonat érzékelése. '
Epp most gondolkodom egy olyan fenyjelzo vezerlon, ami csak egy PIC mikrokontrollerbol all. Szerintem a tengelyszamlalast is egyszeruen bele lehetne tenni (mar ugyis aggodtam, mi lesz a maradek memoriaban:-)) Parszaz forint lenne csak az egesz. Szerintem.

Udv:
MADve

Előzmény: M61010 (1141)
MADve Creative Commons License 2000.09.06 0 0 1165
Szeva!

A mai LED-ek már beerik 2 mA-rel is... és csak egy kicsivel dragabbak, mint a 'hagyomanyosak )2í mA) És külünben sem kell Őket csúcsra járatni, elmennek azok sokkal kisebb arammal is, csak nem lesznek olyan fényesek...

MADve

Előzmény: etwg (1091)
M61010 Creative Commons License 2000.09.06 0 0 1164
Szia Albertus!

"Éppen ma fogok beszélgetni valakivel, aki ilyen állomáson volt szolgálattevő. Nekem azt mondta eddig, hogy igenis PC-k vannak (és nem konzolok, hanem vezérlésre és az üzleti logika megvalósítására használják őket)."
1, Mi van az üzleti logikával?
2, Nem tartom valószínűnek, hogy kutya közönséges, bolti PC lenne -még a konzol sem.
3, Amit az ismerősöd mond, abból nem következik, hogy nincs máshol elektrónika az állomáson.
4, Kérdés, hogy a PC vezérléseit ki hajtja végre? (Ez melyik rendszer?, a Siemens vagy az Alkatel?)

"Igen, van összehasonlítás -- a PC-n belül."
1. Ha csak ott hasonlítják össze két vagy több sw. eredményét, akkor én nem utazok többet az 1-es fővonalon.
2. A megkövetelt fail-safe logikából következően valahol kell biztonsági elemnek is lennie. Hol van?

Na de ez a nagyvasút. Le kell képezni a kicsire. Úgy, hogy jó legyen és mégse szegényedjünk el közben. Egy PC sem birja a rengeteg I/O-t. Nem a kezeléséről beszélek, hanem fizikailag nem rakható bele. Ebből következően kell legalább egy bővítő, amit valahogy hozzá kell kötni a PC-hez. Ez nehezen képzelhető el uP nélkül (+ nem is célszerű). De ha már egyszer úgyis kell hw-t építeni, akkor vajon nem ott valósítható-e meg legkönnyebben a biztonság-ár kompromisszum optimuma, ahol egy kézben van hw és sw? (Merthogy a PC-ben csak a sw tartható úgy-ahogy kézben.)

2585

Előzmény: Albertus (1158)
etwg Creative Commons License 2000.09.06 0 0 1163
ment a kapcsrajz az e-mailre

Üdv

Előzmény: M61010 (1154)
etwg Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1162
Szia M61010

A minimum amit meg kell tenni, hogy minden jármü fogyaszto legyen. Ma már vannak lakkok is, amit rá kell kenni a kerekek fémes részére (belülröl) meg a tengelyre, igy azok egy kb. 10 kOumos ellenállással össze lesznek kötve (természetesen csakis fémkerekek használhatok.
Ha sikerül, holnap még elküldöm, ha nem akkor csak oktoberben leszek ismét otthon, ugy hogy várnod kell.
Miutám per pill. egy erdei vasutat modellezek, bizony vannak 5%-os emelkedök is. Igyekszek jo mozdonyokat beszerezni vagy épiteni, mig a vagonok mind tücsapágyasak. A terepasztalom kicsi, igy nincs semmi probléma a vonoerövel - 10 vagon mindig megy.
A mozdonyok erösek, igy ez nem probléma, és olyanok, hogy a tulterhelés elött elforogjanak a kerekek (nem nagyon szeretem a gumis kerekeket). POntosan ugy mind a valoságban, ha nem birja, hát akkor segitség kell, vagy le kell akasztani néhány kocsit. Igy még élvezni is lehet a dolgokat.

Előzmény: M61010 (1154)
etwg Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1161
Szia pg54

valoszinü, hogy zárlatos a motor, és ez a zárlat csak meleg motoron jelentkezik. Lehet, azonban, hogy csak a csapágyak melegszenek be, és fékezik a rotort. Épitsd ki és járasd igy, hogy mi történik. Ha ismét lelassul, akkor kapcsold ki és vizsgéld meg, hogy könnyen forog-e a rotor (melegen), ha nem akkor javitani kell a csapágyon - kimosni, beállitani lekenni valami jo szilikon alapu olajjal.
Ha könnyen megy a rotor melegen is, akkor zárlat van (ezt mérni is lehet egy ampermérövel, ami ha bemelegszik és lelassul a motor (a feszültség marad!!!) akkor növekszik a fogyasztás.
Ezen is sokszor lehet segiteni, csak szét kell szedni a motort és a tekercseket impregnálni kell.
Be kell az állorész HIDEG (!!!) tekercsét valamilyen lakkba helyezni (a legjobb szeszalapu un. shellack) az egészet tedd be egy nagyobb beföttes üvegbe, aminek van egy jol zárodo fedele. Ragassz a fedél tetejére egy vékony gumilapot, kb. 6 cm átmérövel. Furj a fedél közepébe egy kis lyukat (a gumin át).
Most csavard rá a fedelet a üvegre, vedd elö a porszivot, nyomd rá a csövét a tetöre és szivd ki a levegöt. Igy bejut a lakk valamennyi kis ürbe és valoszinüleg megszünteti a rövidzárlatot.
Kb. 2-3 percig szivd a levegöt, majd kapcsold ki a porszivot és vedd ki a tekercset a lakkbol. Hagyd lecsöpögni és megszáradni. (a tekercset a vasmaggal együtt kell bemártani)
Ugyanigy kell eljárni a rotorral is, csak ott nagyon vigyázz, hogy a kommutátor ne érjen bele a lakkba. Vedd ki a rotort, hagyd néhány percig száradni (még mielött a lakk teljesen megkötne), fogd be egy furogépbe és pörgesd meg (persze vigyázz, hogy ne legyen az egész szoba tele lakkal - a legjobb ha a beföttes üvegben teszed ezt. Igy a felesleges lakk kipereg a motorbol, és ja pontos a furogép meg a befogás, egy kicsit ki is egyenlitödik a rotor forgása. Utánna hagyd az egészet megszáradni, és rakd össze a motort. Sok sikert.
Már 4-5 mozdonyt (ujabb gyártmányokat is) sikerült igy megmenteni. Az igy impregnált mozdonyok gyakran jobbak is lettek mint valaha, mert az uj nehezebb tekercselés javitotta az egyensulyt is.

Előzmény: pg54 (1144)
etwg Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1160
Általában a PC-k, csakis mint munkaállomások vannak bevetve. Minden összefüggés, meg miegymás egy erre tervezett számitogépben történik, ahol több számitott eredmányt vetnek össze, és amennyiben minden rendben van kap a vonat egy szabad jelzöt. A PC-k ehhez (ezekhez) a számitogépekhez vannak kapcsolva, hogy egy emberi (!?) kapcsolat jöjjön létre a kezelök meg a gép között. Magában a PC-ben soha nem születik semilyen döntés, maximum egyes lépéseket kapcsolhat a személyzet össze (hogy ne kelljen annyi gombot nyomogatni - pl. egy mindennap elöfordulo munkafolyamatot összegezhet egy névvel, számmal stb.) Ilyenkor a PC beadja az egész sorozat parancsot a nagy gépbe, ami azt leellenörzi, és ha minden feltétel teljesitve van, akkor azt végre is hajtja.
Előzmény: Albertus (1158)
bhv Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1159
Sziasztok!

Nos a modul csak a MAVOE Kíállításon lessz de lehet, hogy külön lesz csak kisvasúti kiállítás valahol ha megtudok többet írni fogok!
Apropo modul kinek teszik a Veresegyháza modul szerintem a terep nem valami fényes /zöld fűrészpor + egyéb korszerűtlen technológia visszatérünk a 60-as évekhez?/ szörnyű. Hogy mik vannak?

Tud valaki C-50-ven rajzot küldeni HOe-ben?

Üdv.: Zsolt

Albertus Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1158
Éppen ma fogok beszélgetni valakivel, aki ilyen állomáson volt szolgálattevő. Nekem azt mondta eddig, hogy igenis PC-k vannak (és nem konzolok, hanem vezérlésre és az üzleti logika megvalósítására használják őket). Igen, van összehasonlítás -- a PC-n belül.
Előzmény: M61010 (1153)
Törölt nick Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1157
Hi!

Úgy volt, hogy most csütörtökön ki tudok menni, de sajnos nem jön össze a dolog. Pedig nagyon kíváncsi vagyok; ígértek video-filmeket is, tudnak másolni különféle kiállításokról...talán jövő héten sikerül.

üdv:cs

Előzmény: pg54 (1156)
pg54 Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1156
Csütörtökön voltam klub-összejövetelen, ott annyit tudtam meg, hogy ha lesz kiállítás, akkor pénteken (3-án) nyílik, és vasárnapig (12-ig) tart (ez november).
A "ha lesz" arra vonatkozik, hogy pénzügyi-adóügyi kérdések várnak tisztázásra a rendezért illetően. De azért mindenki elszánt és bizakodik.
Matiz! Ha ráérsz, menj el hozzájuk összejövetelre, biztosan szívesen látnak. (Helyőrségi Klub, az emeleten, minden csütörtökön délután 4 és 8 között)!
Előzmény: Törölt nick (1152)
pg54 Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1155
Kösz az ötletet, valami ilyen sejtésem volt is. Megerősítettél benne.
Az a helyzet, hogy egyfázisú váltóáramú motor van benne, amelynek működnie is illik egyenárammal - teszi is. Természetesen irányváltás csak mechanikusan lehetséges, ahogy be van építve a mozdonyba.
Azt hiszem a motorcserétől eltekintek, hiszen ez a gép már önmagában múzeális érték is.
Előzmény: vsanci (1149)
M61010 Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1154
Szia etwg!

"Van néhány nagyon bevált foglalást jelzö áramkör, azt hiszem már az egyik topicos barátunk ajánlott valamit. Ha be tudom scannelni, akkor majd én is elküldhetek valamit."
Az jó lenne, hátha használható komolyabb kocsi- és mozdonyátalakítás nélkül.

"Én az NMRA ajánlásokat követve leterhelek minden kocsit, igy elég jo a kontaktus (a kocsik nagy része 4 tengelyü), csak nehezebb a vonat, habár a tücsapágyos kocsik már igen jol futnak."
Nálad mekkora emelkedők vannak? Mit szólnak a plusz terheléshez a mozdonyaid?

"A pályát a valoságnak megfelelöen kell szakaszolni, és valamennyi szakaszban érzékelni kell a vonat jelenlétét."
Ebben egyetértünk.

2585

Előzmény: etwg (1143)
M61010 Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1153
Szia Albertus!

"A MÁV-nál fővonali vasútállomás biztosítóberendezését váltják ki PC-val több helyen. Lehet, hogy a technológia ma már a terepasztalon is megteszi."
Kérlek ne feletsd el, hogy a biz.ber. funkciókat egyáltalán nem PC-k végzik! Biztos nem véletlenül. Ezek egyébként általában többgépes berendezések a végén biztonsági öszzehasonlítóval. A konzol lehet, hogy PC, de ez csak egy dolog.
"Persze, nem a QBasic programokra gondolok."
Ez + teljesen mindegy. Mármint a gép szempontjából. Akinek realizálnia kell valamely biz.ber. funkciót, annak nyilván nem.

2585

Előzmény: Albertus (1148)
Törölt nick Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1152
Hello!

Még valamit elfelejtettem: Kecskeméten a modell-kiállítás (előreláthatólag) november 4.-én lesz, a Helyőrségi Klubban. (Két nappal leszerelésem után :-))
Van itt egy tiszthelyettes, aki tagja a modellező-klubnak, ezt az infót Ő mondta.

üdv:cs

Törölt nick Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1151
Hello!

GEORGIE:
van róla sok kép a tár.hu-n, ezen végig van fehér csík. 118-117-1 a pályaszáma, és még rajta van a Gützold felirat az alján, ami a későbbi kiadásokról hiányzik. Láttam a börzén olyat, amin nincs végig fehér csík, sem Gützold felirat, "gagyi" felkiálltással odébb álltam :-) De eddig abban a hitben voltam, hogy az nem PIKO, hanem valami utángyártott csoda. Volt egy kasznim, ami kék színű "panorámaablakos" kivitel volt, azon is megvolt a csík és a felirat; de már rég elcseréltem a börzén. Majd meglátjuk a festést, előbb a "lendkerék" legyen meg. Ha bevállik, előbb kap piros LEDeket a zár-világításhoz; ha még mindíg egyben lesz, jöhet a többi "tuning" :-) Feketés-füstösre szeretném a tetejét, matt feketésre az alját és kicsit rozsdásra is.

üdv:cs

Előzmény: GEORGIE (1142)
crash__override Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1150
Szia MADve!

A 14V valtoaram a jelzok, valtok mukodtetesehez kell....

Előzmény: MADve (1147)
vsanci Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1149
Kedves pg54!
A helyzet az (szerintem), hogy a motor már nem mai gyerek, és a "terheléstől" túlmelegszik a motor, ez az oka, hogy pihentetés után mikor lehül újra elindul. Szinte biztos a motornak van baja, mivel 0-ás méretű meg lehetne próbálni az újra tekercselést, vagy új motort bele építeni ami nagyon macerás, pláne ha nem gyári. Én nem értek a 0-ás méretarányú modellekhez de hogy működik FZ1-ről? Egyenáramú a motorja? Hirtelen, ennyit tudtam segíteni. Üdv.
Előzmény: pg54 (1144)
Albertus Creative Commons License 2000.09.05 0 0 1148
A MÁV-nál fővonali vasútállomás biztosítóberendezését váltják ki PC-val több helyen. Lehet, hogy a technológia ma már a terepasztalon is megteszi. Persze, nem a QBasic programokra gondolok.
Előzmény: M61010 (1141)
MADve Creative Commons License 2000.09.04 0 0 1147
Mondd csak, mire is kell neked a 14V váltóáram??

Üdv MADve
madvee@balu.sch.bme.hu

Előzmény: crash__override (1002)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!