A Gigantot csaknem Suveges Attila bacsi arulta? mennyiert?
Es egy kerdes a T. Topicolvasokhoz:
Ugy tudom, hogy a Rocso eksonben van valamilyen olasz szemelykocsi. NE a katalloguszamot aruljatok el (mert nincs katalogusom), hanem a kocsi szinet mondjatok meg!
Zoldfeher, szurke, vagy bordo? (remelem, hogy 4tengelyes. modernova)
Én nem tanultam automatizálást, de arról már hallottam, hogy az egyes áramköröket vezérlő áramkörök kialakításával és egyéb trückös módszerekkel egymástól el lehet szigetelni. És akkor, ha az egyikben egy kis túláram miatt minden elromlik, a másiknak semmi baja se lesz. Vagy ez már idejét múlt tapasztalat?
MIBA 9/2000 témaajánlatok:
A DB BR-82 gőzös eredetiben és modellben (jellegrajzzal)
Riviera-expressz a Marklintől
Keskenynyomtávú vasút Délnyugat-Angliában (Kingston Regis)
A Ruhr völgyében (épületek)
Plasser & Theurer gép motorizált változata (Conrad)
Állomásperon az ívben
A Blaue Tiger - az eredeti és a Mehano-modell - (jellegrajzzal)
Modellvasút és iskola
Főtéma: USA-modellvasutak
A DRG VT-85.9 benzolmotorkocsija 1924-ből (jellegrajzzal) - eredeti és modell
A Taurus - eredeti és modell
Háborús dízel tolatómozdony (USTC) - eredeti és modell
Kompakt digitalizálás a Lenztől
Modellújdonságok árakkal...
Olyan emberek cime kellene, akik szepen tudnak karosszeriakat festeni. Lehetoleg Bp. kornyeken. Mindenfele informacio erdekel, emailen is johet. Elore is koszonom!
Szerintem nem kéne ennyire a számítástechnikát és az automatzálást a terepasztal vezérlésben nyomni, igaz magam ellen beszélek mivel közl.automatikát halagatok a Kandón /vasúti jármű automatika/
Szerintem a legjobb mindíg a legegyszerűbb megoldás /tapasztalat alápján tudom ezt/.
Tegyük fel vírus kerül a gépedbe, vagy elszáll valami ellenállat, vegy tranyó tehát apró hiba és máris kész a szolgálat képtelenség.
Félre ne értsetek nem az automatika ellen beszélek pl. nekem a Roco digitál nagyon tetszik.
Az nyagyon egyszerű és megbizható rendszer én csak ezt használom /H0e nél tökéletesen bevált/
Látjátok izlések és pofonok.
Végül egy szó mint száz ha agyon bonyolítasz valamit az biztos , hogy hibát okoz / ism. Vill.mérnök modása/
Ma voltam kint borzen korulnezni. Bameszkodas kozben megvettem a masik 118-ast, szinte uj allapotu gepet. Kevesen voltak, Csikos bacsit sem lattam igy alkatreszeket sajna nem tudtam venni; majd maskor (tenyleg, mikor van csak alkatresz borze?) . Volt kint par szep NOHAB, 16 eFt koruli aron, es egy Gigant is (vezerallassal es benne a vezerrel) 30 eFt -ert, ROCO alapra epitve. A kaszni nem a legszebb volt, es a forgovaz sem tetszett annyira. (Mindazonaltal meg mindig nagysagrendekkel szebb volt, mint amit valaha epiteni tudnek...)
Én magam részéről a Microchip gyártmányú PIC-eket nyűvöm, megtekinthetők a www.microchip.com cimen. Frankó kis szerkezetek, általában egy IC-n belül megvan bennük minden, amire csak szükség lehet(Watchdog, Timer, A/D átalakító, EEprom, Ram, 4 MHz-es belső óragenerátor minden...). Van 8, 18, 28 meg asszem 40 lábú tokban, 8 bites, meg 16 bites. Programozni 2 (két) vezetéken kell, sorosan (serial clock, serial data) A programozo ák olcsón összeállítható, fejlesztői környezet meg ingyen letölthető a honlapról... Mondom, egy 12C508, ami 8 lábú, OTP (egyszer programozható) az 340 HUF+SÁP.
Ja, és igen a lábaknak olyan funkciót akarsz, amilyet csak akarsz.... Hát igen, ez a 0,18 mikronos technológia mi mindent megenged...
Köszi az info-t a be-és kijarati jelzőkről... Ez nem volt nekem világos, mert a könyvben nem igazan szerepelt, hogy mi határozza meg a sebességet. De így, ahogy leírtad, sokkal tisztább lett a dolog...
Tehát, akkor a 120-as jelzés csak elvileg van, de a többi az működik.
Amúgy, köszi az infot!
A PIC nem tudom miért bonyolult? Pl egy térközjelző egy bd, kb 500HUF árú, 8 lábú IC-ből meglenne, ami mindent meg tud csinálni...(na jó, ha vonatbefolyásolást is akarsz, akkor kell még vagy két ellenállás, meg egy tranyó, vagy egy FET). Asszem ennél olcsóbban nem nagyon lehet kihozni.
Nem bagatell!
Ha jól vettem ki a szavaidból akkor az elektromos huzalozásra kellene "drót". Ezeket igen könnyen elektronikai szakboltokban vagy lehet beszerezni de láttam már modell boltokban is. A lényeg hogy, az eladónak elmondod, hogy 16V váltó áramot akarsz rajta vezetni és ennyi. Csak azért mondd, hogy gyengeáramról van szó mert a végén ilyen ipari áramkábelekt sóznak rád. Ha tudsz akkor csavart érpát vegyél vagy olyat amiben három ér van össze sodorva (ez jó a váltókhoz és nem neked kell cscavargatni össze). Nem kell dupla szigetelés, de tapasztalataim szerint nem jó a sodrott ér inkább merevet kérjél az jobb. Nem akardo úgysem csavargatni tekergetni beépítés után.
Hirtelen ennyi.
Üdv mindenkinek....
Eladnám egy H0-ás mozdonyomat 5 személyvagonnal(van közte étkezőkocsi, postakocsi, a többi meg személy). Annyira nem vagyok otthon a modellvasútban, úgyhogy nem tom milyen típusú mozdony csak azt, hogy dízel és asszem Deutsches Bundesbahn-os, ez kb 10eFt a mozdony, a vagonok meg 1200Ft. Van még eladó sok H0-ás sínem, 6 db váltóm és több tehervagonom is. Ára megyegyezés szerint, ha érdekel akkor a manci1@freemail.hu címre írj.
Már bocsánat , hogy kijavítalák de mint ahogy előbb írtam a mostani Sebesség Jelzési rendszer 1982-től van.
Amire te gondolsz az a Ves rendszer az nem adott sebesség jelzés csak megálj, továbhaladást, és kitérő irányt engedélyezett. Érdekességként a Ves
rendszer a Dunaharaszti Hév-nél üzemelt91-ig!
Mégegyszer bocs , hogy közbeszóltam csak én ebből vizsgáztam.
Üdv: Zsolt
A jelzési utasítással kapcsolatban az F1 82-ben lett beveztve. Kisebb-nagyobb változásokkal még él, ha a nosztalgia kft-t felkeresd ott még kaphatsz eredeti F1-t de ha érdekel tudok pótlékot küldeni neked, de minden képpen gondold át hogy melyik korszakot akarod modellezni!
Mi az a MAVOE kiállítás?Mikor lesz?Hol?
Amúgy a modul kint volt a Balatonfenyvesi GV kisvasutas napján nagyon pepec volt.Volt egy MK48,egy motorvonat és 3 C50.
Érdekelne, hogy milyen PIC-eket programozol. Nekem van egy programozo gépem 1988-bol (képzeld még müködik), de sajnos az évek folyamán már igen elfelejtettem programozni, ugy, hogy tegnap elövettem és csak bámultam mint az a jelentös borju a kaput. Az utolso programom még 1992-böl valo. Azota sem idöm, sem környezet nem volt gyakorolni, de lehet, hogy megint rászánom magam. Utánna kell nézni, hogy a modern PIC-ek is programozhatok (akkori idöben a 56-os volt a legnagyobb - ha jol emlékszem). Még kellene valahol egy DIL-SMD adapter is, mert a digitális vezérléshez csak ezeket az apro kivitelü PIC-eket lehet alkalmazni. Ha tudsz ilyen adapterröl nagyon hálás leszek.
A ma hasznalatos jelzesi rendszer 1969 ota el, tehat valoszinuleg nem kell updateolni a tudasodat. Egyet azonban szeretnek kijavitani, tisztazni.
"Megallj" vagy "Szabad a vonatnal alkalmazhato legnagyobb sebesseggel" jelzesektol eltero jelzeskep csak fojelzokon adhato, tehat (99%-ban) kijarati ill. bejarati jelzokon (vagy negyfenyu terkozjelzon vagy nyiltvonali kiterot biztosito jelzokon, slussz). Oriasi tevedes, hogy amikor az allomasodra be- vagy kijaratot adsz, te szabnad meg, hogy 0, 40, 80, 120, v. max. sebesseggel mehet-e a vonatod.
Ez ugyanis mar a vaganyut lezarasakor (kijelolesekor) eldol, es a logika ezt helyetted ki is "szamolja". Ha a vaganyutban nincs kitero, vagy nincs olyan kitero, melyen kitero iranyban (< vagy >) kell a vonatnak tovabbhaladnia, akkor adnak tovabbahaladast maximum sebesseggel (ez persze nem azt jelenti, hogy 160-nal gyerunk, hanem a vonal legnagyobb sebesseghataraval ill. az adott lassumenetekkel korlatozva lehet), de a jelzon egy sarga, egy villogo sarga, egy zold, egy villogo zold vagy egy gyorsan villogo zold jelzes lathato.
Valtok kozul harom fele ismeretes, ezeket ivsugaruk alapjan osztalyozzak. A leglassabb, 190m sugaru valton kitero iranyban a megengedett legnagyobb sebessek 40 km/h (negyvenes valtonak is becezik), valamivel "egyenesebb" a 80-as (80 km/h-s) valto, bar mar ez is ritkasag, es papiron letezik 120-as is, de en ilyenrol nem is tudok.
Azt, hogy milyen max. seb-et engedelyez az adott jelzo, az donti el, hogy a kitero iranyban allo valtok kozul melyik a legkisebb sebessegre tervezett, tehat ha at kell menned mondjuk ket 80-as valton es egy negyvenesen, akkor max. 40 km/h tovabbaladast engedelyezo jelzest kaphatsz csak.
Remelem ertheto voltam.
Hi, Domi
PS: A PIC-es megoldas elegansnak tunik, bar ha jobban belegondolok, egyszerubben is meg lehet oldani a problemat!!
Eloszor is, a tengelyszamlalot azert nem ajanlom senkinek, mert modellben gyakori a szerelvenyek kisiklasa, amikor is elszallnak a kerekek, felborul a rend, es eleg nehez leszamolgatni, stb., visszaallitani "szabad"-ra a vaganyszakaszt. Bar ki tudja, vallalkozo szellemuek rajta!
A mar sokatok altal emlegetett szakaszolt-fogyasztos-10k-ohmos stb. foglaltsag vizsgalo berendezes (gondolom mindenki vagja, mirol beszelek, es nem kell reszleteznem) megepitesehez anyagot eppen ma tettem fel a honlapomra:
www.nexus.hu/szvdom/modellv.htm
Ossz-vissz egy +5V-os tap kell neki, es mar lehet is bekotogetni, egy negalt TTL kimenetet ad a vaganyszakasz foglaltasagara vonatkozoan, tehat akar PC-re, vagy mas digitalis ketyerere lehet rogton rakotogetni. Keszitettem egy kapcsolasi rajzot is, de valahogy nem jelenik meg a site-on, ezen most meg dolgozom, de aki ugyes, talan igy is megtalalja, mert font van a serveren.
A szakaszolasrol annyit: terkozonkent eleg egy-egy szakasz (kiveve ha a terkozt autout szeli at, mert az mar mas), allomas vaganyaira is ez igaz, a valtokorzet viszont mar mas eset. Ha az allomas adott oldalarol csak egy vagany indul el, akkor az egesz valtokorzet veheto egy szakasznak, mert azon egyszerre mindig csak egy vaganyut allithato be, nem ez a helyzet tobb kimeno vagany eseten, plane vakvaganyok, csonkavaganyok, rendezo pu., stb., ekkor a legcelszerubb minden valtot (+elotte es utana kis helyethagyva) venni egy-egy szakasznak, es az egeszet rabizni a szoftverre, oldja meg o a vaganyutak kerdeset.
Jobb otlet esetleg?
Pa:
Domi
PS: Tata volt az elso allomas, ahol PC-re biztak a biztosito berendezesek logikai fuggeseit, ez volt mondjuk 4-5 eve, pontosan nem tudom, csak azt, hogy az illeto komputer egy jolfejlett 486-os volt.
Szerintem nem kell ennyire túlbonyolítani a dolgot a modell pályán sem. A jelzők két dolgot fejeznek ki: alkalmazható sebességet az adott jelzőn és előjelzést adnak. Tehát a jelző nem áll kapcsolatban az előző jelzővel. (Hanem az "áll kapcsolaban" vele.)
Akár egy-, akár kétvágányú pályáról van szó, a bejárati- és kijárati jelzők csak akkor adhatnak továbbhaladást engedélyező jelzést, ha be van állítva egy (és pontosan egy) olyan vágányút, aminek ők a kezdőpontja. Ennek a vágányútnak a célpontja szintén egyetlen egy jelző. Erre kell tehát előjelzést adni. Magyarul a bejárati jelző jelzési képének kiválasztásakor (összeállításakor, ld. a következő bekezdésben) meg kell nézni, hogy melyik vágányút van a jelzőtől beállítva, és annak a végén lévő jelzőn milyen jelzési kép van.
A jelzési képek igen egyszerűnek tűnnek, ha elképzelsz egy négyoptikás jelzőlapot, és képzeletben kettéosztod. A felső két fény (zöld, alatta egy sárga) tulajdonképpen az előjelző; az alsó kettő (vörös, alatta egy sárga, ami sose villog) pedig az adott jelzőnél alkalmazható sebességet fejezi ki. Természetesen azt bele kell még építeni, hogy az előjelző rész sötét, ha a jelzőn "Megáll!" jelzés van. Illetve meg kell barátkozni azzal a gondolattal, hogy a "szabad a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel" parancs tulajdonképpen nem más, mint hogy az alsó két fény sötét.
A hívójelzés, 80 km/h, 120 km/h, "Hívójelzés" és az ezekre adott előjelzés is lebonható ilyen egyszerű elemekre.
Nekem a Linzbauer fele nagy vasutmodellezo zold konyvem van meg, abban van leirva, hogy a MAV milyen jelzoket alkalmaz, meg, hogy hogyan mukodnek. Nem tudom, hogy most is ervenyesek-e, amik ott vannak leirva, de ha nem, akkor jo lenne, ha valaki segitene updatelni a tudasomat. Ott az szerepel, es ezt ugyahogy vasuti utazasaim alatti figyelmem is megerositette, hogy az allomasokot (egy vaganyos vonalat figyelembe veve) csak egy bejarati jelzo van. Kijarati jelzok vannak soka, szamszerint annyi, ahany vaganya van az allomasnak. Ezek es a fentebb altalam leirtak szerint a bejarati jelzo kapcsolatban van az ot megelozo terkozjelzovel., a kimeneti jelzok pedig mind a bemeneti jelzovel, mind pedig a menetiranyban oket koveto terkozjelzokkel. Ezekhez a jelzokhoz meg kell a vezerlopultrol kapcsolat, mert ugye ott dontjuk el, hogy 40, 80, stb km/h sebesseget jelezzenek (persze, lehet butitani a rendszert annyira is, hogy pistike csak SZABAD-ra allithassa a kijarati jelzot...De azert legyunk igenyesek!!! Illetve ne fosszuk meg magukat ettol az oromtol sem! Es aki nem igenyli ezt, az bekoti eccerure...) Szerintem igy sokkal kevesebb vezetekre van szukseg, mert nem kell minden egyes LED-hez a vezerlopultrol vezetekelni. Az altalam elkepzelt rendszer (modulok) nem nagyok, egy bejarati jelzot el tud vinni egy 18 labu PIC, ami mondjuk SMD-ben elferne egy 2x3cm-es panelon... Es ebbol a legnagyobb helyet a forrasztasi pontok vennek el!
UDV