Vegul is, az lenne a legjobb, ha a 118-as hajtasat teljesen atepitenem. Ugyanis zajos es lassu (mint a Gutzoldok altalaban), raadasul szerintem elegge leterheli a motort. A gond csak az, hogy nekem nincsenek spec. gepeim a munkahoz. Egy ismerosom segitsegevel tudom csak megoldani a lendkerek esztergalasat...
Raktam fel par kepet megint, semmi uj, csak az atfestett forgovaz es alvaz lehet erdekes: katt ide.
A PeCsa kiallitas nem jott ossze :-((((( Legkozelebb sajnos csak a kecskemetire tudok menni.
> Az M41 "atalakitasa" sok otletet adott a 118 atalakitasahoz.
Az M41-hez csak annyit, hogy sokat tanultam rajta, és ma már másképp csinálnám. A probléma benne az, hogy a keréktengelyeken levô fogaskerekeket a csigakerekek direkt módon hajtják meg. Ez nem egy jó konstrukciós megoldás, és azt hiszem, csak Gützold használta.
Az ok pedig az, hogy minden fogaskeréknek, amit csigakerék hajt, legalább 20-25 fogának kell lenni. Ugyanis ennél kisebb fogaskerekek esetében az egybekapcsolódás a fog erôsen ferde állapotában következik be, és emiatt a kapcsolat vibráló és zajos lesz.
Namármost. Egy szokásos dízelmozdony kereke (HO méretben) kb. 12mm átmérôjű. Ehhez a tengelyen max. 6mm átmérôjű fogaskereket kell használni, hacsak nem a Svábhegyi Fogaskerekűt akarjuk modellezni. Egy 6mm-es fogaskeréknek 0.5 Modul esetén 12, 0,4mm Modul esetén 15 foga van. 0,3 Modult én nem raknék keréktengelyre, mert annak már olyan kicsik a fogai, hogy a tengelyt rettenetesen pontosan és mereven kellene pozícionálni. Azaz 20 vagy több fogú fogaskereket legfeljebb egy nagykerekű gôzmozdonynál lehet a tengelyre húzni.
A helyes megoldás az, ha a csigakerék egy nagy fogaskereket hajt, ez pedig a keréktengely kis fogaskerekét. Ezt sok gyártó használja, például az Athearn-nál a nagykeréknek 27 foga van (kb. 0,5 Modul). Ez sem teljesen tökéletes, mert ha (mint Athearn-nál) a keréktengelyen 12 fogú fogaskerék van, akkor az áttétel a motor és a kerék között csak 1:12, ami rendszerint kevés, ICE sebességű modelleket eredményez. Ha 0,4-es modult használnak, és a keréktengelyen 16 fogú fogaskerék van (mint a Kato modelleken), már jobbak a viszonyok. A másik megoldás egy lassító áttétel használata: a csigakerék egy kettôs fogaskerék nagyobbik tagját hajtja, míg a tengely-fogaskereket a kisebbik tag hajtja meg.
Kis modellekre, vagy pl. szerkocsi-hajtáshoz az az ideális, ha olyan motorunk van, aminek két tengelyvége van. Mindkettôre csiga kerül, amik egy-egy lassító áttételen át hajtják a kerekeket.
Sziasztok!
Ma vettem kint a börzén egy Piko blokkjelzőt. Meg tudna dobni vki egy bekötési rajzzal, mert az nincs hozzá, és én nem akarom tönkretenni a sok probálgatással.
Köszi: BoGár
A kért infó Nov.10-13ig.
Előreláthatólag nemzetközi lesz /NEM MAVOE kiállítás lesz/
Lesz
-Modul H0 és 0e
- talán az én H0e aztalom is kinn lesz!
-Németek , Osztrákok, Angolok, Belgák!
Tehát tényleg nemzetközi lesz aki akar kiállítani a LÁVA kiállításon az üzenjen nekem!
Üdv: Zsolt
Ui: János szívesen /de tényleg ez az igazság/
Ahogy Matiz kollega irta csak a vilagitashoz hasznaltak diodakat, megpedig valami olcso NDKs tucat tranzisztor egyik pn atmenetet felhasznalva, ezert a levagott 3. lab. De ennek helyere barmilyen diodat berakhatsz, aminek zaroiranyu feszultsege 20 V, es nyitoiranyu aram a sorbakotott izzon megadott aram erteke felett van egy picit. (most nincs nalam ilyen izzo, es asziszem a teljesitmenyfelvetele van rajta). DE ha beraksz pl. egy BY33 vagy 1N4001 diodat akkor minden gond nelkul fog mukodni, ugyanis ezek 220V/1A-s diodak, meretre befernek (atmero kb 3 mm, hossz kivezetes nelkul kb 5 mm), es a mozdony hamarabb fog elfustolni mint ezek. De ha mar atepitesz, hasznalj LED-et vilagitani, es akkor lehet megsporolni ezt a diodat, nem melegit, kicsi az aramfelvetel, csinalhatsz voros hatso homlokjelet is (nagyon kiraly).
a diodan van egy jel (feher korbefuto csik) ami a katodot jelzi, (+) ---|>|---(X)---- (-) ha igy kotod be akkor vezet, a katod van az izzo (X) fele.
Egyebkent itt leirast is talasz.
Halló fiúk! Most jelentkeztem elôször be a Listára, de már egy ideje olvasom.
Csak tájékoztatásul: a Kiállításon látható Kandó mozdonyról (kösz Zsolt :-) láthattok fényképeket itt:
http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/picmenu/kanpic.htm
Az építésrôl van egy angol nyelvű leírás itt:
http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/models/Kando/Kan_main.htm
Egy pár modell konstrukciós rajzot is feltettem:
http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/Picmenu/KANCAD.HTM
Fogok magyar nyelvű oldalakat is írni, de ehhez idô kell. Idén biztos nem lesz kész :-(
Van azonban egy kérésem: ez a Web oldal NEM nyilvános! A szerver a CERN-é. Itt megengedik, sôt támogatják, hogy a dolgozók apró privát oldalakat készítsenek HTML gyakorlás céljaira, de attól tartok, az én oldalam ezt a keretet már kissé túllépte. Ezért nem szeretném, hogy túl sokan látogassák. Tehát azt kérném, hogy a web-címet NE publikáljátok nyilvánosan, NE rakjatok rá linket a saját oldalaitokon! "Suttogó propaganda" természetesen nem árt - azt nem lehet web gyűjtôprogramokkal összeszedni és az orrom alá dugni. :-(
Ha az itteni "netcop"-ok (igen, vannak ilyenek) kifogásolják az oldalamat, el kell innét vinnem.
Szerintem a BTTB-mozdonyokban nincs egyeniranyito, mivel eleve egyenfeszultsegrol mukodnek. Maximum egy dioda van bennuk, a valtakozo vilagitas miatt; esetleg egy keramia kondenzator.
Jok a fotok! de a terepasztalok tenyleg nem igenyesek! nem beszelve arrol, hogyan lehet egy vasutallomasra bejaratni egy hevet meg egy villamost, felsovezetek nelkul:-)))
Ez kabe olyan, mint amikor az egyik hires modellezo egy orszagos kiallitason megjatszotta, hogy a Rheingoldhoz eloszor felrakott egy PIKO BR03-as gozost, majd miutan a gozos elhagyta a rudjait, egy BR110-es tovabbitotta a szerelvenyt!!!!!:-)))))
Tudja valaki, hogy mi a hazai megfelelője a BTTB mozdonyokban használatos egyenirányítóknak tranzisztor vagy dióda, az eredetiken lévő N betű nem sokat mond számomra. És hogy kell használni azaz a lábakat bekötni, levágni. Lehet már volt szó rólla vagy álmodtam?
Vannak villamosok is, egy aztalon fut is egy sárga fél 4-6-os és gömbölyű orrú zöld kígyó (HÉV)is. A verseny munkák között is vannak villamosok a vitrinekben. Általában HO-sok.
Böngészd ki a www.tar.hu/vasutazas webzinen!
Jó szorakozást!!!
Kérdés mikor és hol lesz az a bizonyos LÁVA kiállítás? Pontos adatokat megírod feldobom a webzinre jó?
Üdv
Vsanci
Más
tisztelt kollega úr önnek tetszett a Verseegyház modul?????????
Már bocsánat de semmi terep nincs rajta!
Jó-Jó az épület tényleg szép, de a többi!
A veszprémről meg tényleg ne beszéljünk, de Decs állomás szerintem a legjobb, üzemelő sorompó, jezők!
Szerintem akkor is katasztrofális a kiállítás!
Az egyik gőzös modellen a derékszög minimum 93 fok !
És első dijjas mozdony persze, én meg dolgoztam a vonatomon 3 évet és 5-dik lettem!
Ez nem kiállítás, mint mondtam a LÁVA kiállítás sokkal jobb lesz!!!!!!!!
Nincs koztunk veletlenul az az uriember, aki a borzen N-es felsovezetek cuccokat arult a mult hetvegen ? Volt egy-ket cucca, amit hulye fejjel akkor nem vettem meg,kesobb radobbentem, hogy meg kellett volna... Es lehet, hogy szombaton anyosjellegu elfoglalsag miatt nem tudok kimenni a borzere....
Tegnap délelőtt én is jártam a Pecsában. Gondoltam, ha már nekem nincs terepasztalom,
legalább csorgatom kicsit a nyálamat. Engem elsősorban a digitális vezérlrés, meg a biztber modellezése érdekel, reméltem, hogy látok érdekes megoldásokat. Elszörnyedtem, mikor azt láttam, hogy sok asztalról egyszerüen elhagyják a jelzőket. Amelyiken meg ott van, tök vasútszerűtlen. Nem működő alalkjelzők voltak azzon a nagy modulos asztalon. A szívem megállt amikor a vonat elhaladt a megállj jelzés mellett.... Azért megérte megnézni, mert a vitrinekben volt sok nagyon szép modell. Kedvencem egy CFR jelzőhíd. Tetszett a Veresegyházat modellező asztal is.
Eppen nem mondhatnam.
de annyira megtetszet, hogy az osszes plazmamat leadtam 5 napon keresztul. Nem is igazan akarom eladni mert annyira szep.
Csinalok kepet rola es majd szolok.
Az biztos, hogy 20 év utan is sokal szebb mint a mostani magyar gyartmanyu termekek.
Nem akarom bantani oket, mert azart szepek valamennyire azok is.
igy jart nekem a BR86 egy evig rudazat nelkul, mert -ahogy mondod- ha az egyik oldalon okes volt, akkor a masik oldalon kikonyokolt a hajtorud.
Ezt meg tovabb emeli ha kulso keretes a gep ....
jo szorakozast! Bar nekem kerek tengelyrol lebuhera nelkul is sikeralt osszejatszani asziszem. Bar a BR01 (TT) eseten mar gyarilag szorult, es nem is tudok rajonni mitol, es ugye az szerkocsihajtasu, igy eleg izgi, amikor allo kerekekkel kijar a mozdony az allomasrol, majd ugy full toltetnel beindulnak a kerekek.
A kiállítás ténleg lehangoló de a Kandó mozdony nagyon szép !
A modul meg igen érdekes állapotban van, de a legjobb a Veresegyház modul különállása !
Mndegy ez van egyébként a LÁVA kállítás jelentősebb lesz mind kivitelben mind minőségben!
Ma délután voltam a Petőfi Csarnokban. Hát lehangoló volt az összkép.
A jók: a fotókiállítás, a vitrinben kiállított modellek, a veresegyházi asztal, meg a számítógépvezérlésű (ez utóbbi kettő azonban már jól ismert), meg az, hogy végre megjelent az 1998-as (!!!) Vasúthistória Évkönyv.
A rossz: az összes többi "terepasztal" hihetetlenül minőségen aluli volt (szerintem, és bocs, ha valaki másként értékeli...).
Ráadásul a fotózásért leperkáltam a 300 Ft-ot, nem igazán érte meg.
Jónéhány év óta járok ezekre a kiállításokra, eddig mindig színvonalasabb volt!