Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2000.10.18 0 0 1434
BoGar írta:

> Engem is érdekel a panellakásban elhelyezhető terepasztal. > Megtudja valaki mondani a modulok szabványát?
> Érdekelne, hogy meg tudom-e csinálni szabványosra és
> össze tudom e kötni mások asztalával, vagy nem fogom
> tudni itthon ilyenre csinálni.

Nem tudom, Magyarországon milyen szabvány alapján készítik a modulokat. Aki tudja, legyen szíves, írja meg.

Olyan 5-6 évvel ezelôtt a veszprémiek meg akarták építeni az "ország legnagyobb terepasztalát" - persze modulokból. Akkor kitaláltak egy szabványt, nem tudom elterjedt-e.

A mostani kiállításon lévô terepasztal a fényképek alapján mintha egyedi darab lenne, azaz csak egyféleképpen lehet felépíteni. Szerintem nem ez a helyes út.

Európában sok modulszabvány van. Van nekem egy - azt hiszem - MiBám, amiben kb 8-at mutatnak be. Legismertebb a Nordmodul és a Fremo. Ezt az utóbbit favorizálnám.

Ennek az a lényege, hogy a modulok hossza és formája nincs szabványosítva (voltak olyan szabványok is!), hanem csak a magasság és a végdarab geometriája. Írtam errôl egy cikket, amit - ha igaz - Vsanci feltett a webzinre. (Halló, Vsanci!! Feltetted? Én innét sajnos nem érem el a webzint!) Elküldtem a leggyakrabban használt végdarab PDF rajzát is. Azóta megkaptam a publikálásra az engedélyt a német Fremo honlap tulajdonosától is. De ha kell, el is tudom küldeni.

Szóval olvasd el a cikket, nézd meg a rajzot, aztán folytatjuk.

Egyébként a német Fremo oldal címe:
http://www.fremo.org/inhalt_d.htm

Előzmény: BoGar (1433)
BoGar Creative Commons License 2000.10.17 0 0 1433
Sziasztok!!
Engem is érdekel a panellakásban elhelyezhető terepasztal. Megtudja valaki mondani a modulok szabványát? Érdekelne, hogy meg tudom-e csinálni szabványosra és össze tudom e kötni mások asztalával, vagy nem fogom tudni itthon ilyenre csinálni. (Ez az én kézügyességemre és barkácsolásomra vonatkozik. :)) )
BoGár
Előzmény: rezgaras (1430)
pg54 Creative Commons License 2000.10.17 0 0 1432
Felelevenítek egy régi kérdést:
Mennyi a LEGO modell- azaz játékvasút nyomtávja?
(A fémsínesre gondoltam, bár lehet, hogy egyforma a két változat...)
etwg Creative Commons License 2000.10.16 0 0 1431
Kedves rézgaras,

elnézést a Lionelért, felreütöttem.

A Rivarossi példája egy korábbi volt, tehát nem akkori, amikor átáltak az RP25-ös profilra. Utánna még sokáig a régi modelleket szállitották. (már ha tették).

"Én ugyan sohasem próbáltam, de állítólag tintasugaras nyomtatóval nem lehet matricát készíteni, mert elmosódik a vízben áztatáskor. (igaz, az
Epsonomnak a festéke két napig nem jött le az ujjamról, pedig szappannal is próbáltam!) Tehát bármilyen színre csak az ALPS jó."

A micro-markt árul megfelö fedölakkot is, ami megvédi a feliratot az elmosodástol.

Ha minden jol megy a következö hetekben kiprobalom, most érkeztek meg az elsö foliák.

Majd megirom az eredményt.

Addig is üdv.

etwg

Előzmény: rezgaras (1425)
rezgaras Creative Commons License 2000.10.16 0 0 1430
Vahren írta:

> Magam amúgy gyerekkorom óta a H0-t gyűjtögetem, sajna
> terepeasztal ebben a méretben egy panelben egyenlőre
> kilátástalan.

Miért ne Modul? Számtalan elônye lenne:

- kis helyen is elfér.
- egy modul hamarabb készen van, lehet használni (meg mutogatni), amíg a következô készül
- lehet szállítani egy csomagtartóban - akár többet is.
- szabványos modulokból egy társaság olyan nagy terepasztalt építhet, amilyet otthon senki meg nem engedhet magának!

Előzmény: Vahren (1428)
pg54 Creative Commons License 2000.10.16 0 0 1429
H0m: 1000 mm nyomtáv 1:87-ben
H0e: 760 mm nyomtáv 1:87-ben
A többit majd más...
Előzmény: Vahren (1428)
Vahren Creative Commons License 2000.10.16 0 0 1428
Sziasztok!

vsanci kérdezte: hány szegedi van? Hát én is az vagyok. Csak a topik elején írtam, azóta sem.

Előre is elnézést, valószínűleg csapongani fogok a témákban.

Naszóval nekem megvan a '88-as PIKO katalógus (azt hiszem akkor vettük), kicsit cakkozott a sarka, a papagájom kicakkozta, de az állapota amúgy jó.
Van 99-es Roco, Fleishmann ... katalógus html-ben, meg PIKO is. Egyrészt a Reynolds oldalait tükröztem le magamnak, hogy offline is lehessen nézni, ez CD-van meg több tíz Mbyte.

Magam amúgy gyerekkorom óta a H0-t gyűjtögetem, sajna terepeasztal ebben a méretben egy panelben egyenlőre kilátástalan.
Van: BR 130 PIKO jó állapotú
BR 001 - ezt használtan vettem, szintén PIKO.
Egy gőzos is van kéttengelyes + szerkocsi (ami a BR 55-höz hasonlít), ez milyen fajta??
Junior szettben volt, sajna nem igazán működik már. (Sokat futott szőnyegen.)
PIKO kocsijaim vannak. Meg egy szép MÁV feliratú Roco zárt kocsi.

Van TT-s BR 81 meg pár porosz rendszerű kocsi. (Hugomra rájött egy időben a dolog, de abbamaradt.)

Kérdés: szerintetek N-ből lehetne kis méretű terepasztalt csinálni és van e N-hez magyar cucc? Gondolkodtam, hogy talán ebből kéne, bár semmi cuccom nincs ilyenből.

Más: mi az a H0m, H0e méret? A többit ismerem, de ezek mik?

Kérdés: Szegeden van e modellvasút kiállítás valahol? Esetleg klub?

Kérdés: A Fuggerth féle Csörgő milyen minőségű?

Kinek van Egere? (NOHAB) Mi legalább is így hívtuk tízenvalahány éve.

Üdv:

Vahren

vsanci Creative Commons License 2000.10.16 0 0 1427
Köszönöm az ötleteket, de ezt a megoldást már olvastam az októberi Model Railroderben (ekkor jutott eszembe, hogy talán van más megoldás is) jó az ötlet, csak a nyomtató...Azért köszi, de akkor mivel iratozzam föl az MDmotot?????
Továbbra is keresem (várom) a megoldást!!!!
pg54 Creative Commons License 2000.10.15 0 0 1426
Mostanában sok szó esett az amerikai modellekről.
Akinek még nem került volna a látókörébe:
MIBA 9/2000
17 Seiten US-Modellbahnen
- Go east to Iris Creek
- Eine kleine Typologie
- Car-Bashing in N
- Segmente, Wande und Gebaude
- Güterschuppen für viele Zwecke
(bocs' a helyesírásért, nem tudok kétpontos a-t írni...)
rezgaras Creative Commons License 2000.10.13 0 0 1425
Délután már írtam erre egy hosszú választ, de mire ellenôriztem az összes Link-et, amit beleírtam, letelt a fél óra és a Fórum kidobott :-((((

etwg írta:

> Erre a foliara (ket fajta van a Laser es a tinta nyomokhoz) fel
> lehet irni barmit, kiveve pontosan a feher betüket. Ezt
> pillanatnyilag csak egyetlen printer tudja az ALPS,

Én ugyan sohasem próbáltam, de állítólag tintasugaras nyomtatóval nem lehet matricát készíteni, mert elmosódik a vízben áztatáskor. (igaz, az Epsonomnak a festéke két napig nem jött le az ujjamról, pedig szappannal is próbáltam!) Tehát bármilyen színre csak az ALPS jó. A lézer is jó, de kinek van színes lézernyomtatója? A "Copy-shopok" általában nem engednek másra nyomtatni, mint papírra, mert félnek, hogy a delikvens valami olyan műanyag fóliát hoz, ami a nyomtatóban elolvad, és akkor dobhatják ki a nyomtatóhengert - jó drága.

> de sajnos Europaban nem kaphato.

Sajnos ez így igaz. Egy német nyomtatókereskedô weboldalán találtam én is meg egy határozott kijelentést, hogy ALPS kivonult az európai piacról. Sajnos az URL-t elvesztettem. Az amerikai honlap:

http://www.catskillarts.com/alpsdecals/index.html

> Ez festek helyett hasonlo eljarassal dolgozik mint a
> kerrekcios szalag az irogepen, azaz egy szalagrol nyomja at
> a festek reteget a papirra (szublimacios eljaras)

Valójában ez egy viaszos anyag, ezért nem oldódik sem vízben sem alkoholban.

Előzmény: etwg (1422)
rezgaras Creative Commons License 2000.10.13 0 0 1424
etwg írta:

> most probalok egy-ket gondolatot hozzafüzni az
> elmondottakhoz

Az én tapasztalataim majdnem 1:1-ben ugyanezek voltak.

> Amerikaban csak egy néhany modellgyár gyárt saját
> keretein belül modelleket:
>
> Athearn,
> MDC Roudhouse
> Stewart
> Mantua
> Lineol

Ezt azt hiszem, félreütötted, helyesen Lionel

> American Flyer
> Browser
> stb. A lista biztosan nem teljes.

Háát - hirtelen nem tudnék mást mondani!

Azt hiszem azonban, Stewart, ha mást nem, a sasszit importálja Kínából. És meg kell jegyezni azok számára, akik nem ismerik ezt a piacot, hogy Lionel és American Flyer nagyobb építési nagyságban utazik.

> Az amerikaiak erre már régen rájöttek, ezért van ott az az
> örökös mozgolodás a piacon, cégek jelennek meg és tünnek
> el. A modellek nagy része csak akkorkaphato, amikor azok
> éppen piacra lettek dobva, hogy utána sokáig eltünjenek.
> Ilyen pl. a Rivarossi Big Boy-a is, amit volt olyan idöszak
> amikor 4 évig nem lehetett beszerezni

Ez tényleg így van, bár szerintem a Rivarossi erre nem a legjobb példa. A 4 éves kimaradás azt hiszem, a modell átdolgozásához kellett. A régi Rivarossi mozdonyok európai NEM kerekekkel voltak felszerelve, amit az amerikaiak gúnyosan csak "pizza-cutter"-nek hívnak (talán mindenki ismeri a pizza vágó éles kereket..). Most már mindegyik RP25-ös kerékkel készül, és azt hiszem, a régi motort is kicserélték egy új (japán?) motorra.

De Athearn talán a legtipikusabb példa a szakaszos gyártásra. Évekig hiába kerestem "High cube" kocsit, két évvel ezelôtt meg újra megjelent.

> Az eddig legnagyobb raktárral egy denveri boltban
> (áruházban?) találkoztam, ami minden elképzelést felül mult.

Hú, voltál a Caboose Hobbies-ban? De irigyellek!!! Amikor Denverben voltam, nem volt annyi idôm két gép között, hogy bemenjek a városba. De bánom! :-(((

http://www.caboosehobbies.com/

Előzmény: etwg (1423)
etwg Creative Commons License 2000.10.13 0 0 1423
Nem voltam net közelben hosszabb ideig, igy most probalok egy-ket gondolatot hozzafüzni az elmondottakhoz.

Amerikaban csak egy néhany modellgyár gyárt saját keretein belül modelleket:

Athearn,
MDC Roudhouse
Stewart
Mantua
Lineol
American Flyer
Browser
stb. A lista biztosan nem teljes.

A többiek kereskedö háznak tekinthetök és a világ minden pontján gyártatnak, ahol pillanatnyilag kapacitas van. Elönyben vannak az u.n. olcso államok mint Távol-kelet, Dél-Amerika (Brazilia) stb.
Miután ma már a legtöbb fröccsöntö gép nagyon nagy teljesitményü, nincs semmi akadálya ott gyártatni ahol az olcsobb. Ráadásul a fejlödö országokban rendszerint modernebb gépek vannak mint a fejlett országokban, mert oda csak az utobbi években lettek ilyen berendezések szállitva. Még a külföldi invesztor is ide fektet be inkább mint pl. Németországba, mert különféle elönyök nagyobb hasznot igérnek. (pl. a Marklin ist ezt csinálta, amikor a magyarországi, stb. gyárait szerelte fel). De azt csinálják az autoiparban is.
Ma sokszor megfigyelhetö, hogy ugyanaz a forma bejár egy csomo gyárat. (nézd meg pl. a ROCO daruját, ez a modell ha jol számolom már kb. 5 cég gyártásábol került a polcra.)
Az Amerikaiaknak Kina nagyon elönyös hely, mert sok állami támogatás jut oda, amiböl természetes, hogy mindenki hasznot akar huzni. Ha bejársz egy amerikai szupermarketet, bizony meglepetessel lehet tapasztalni, hogy a müszaki cikkek között egyszerüen nincs Made in USA termék. Ez igy van a modellekkel is.
Europaban van néhány hatalmas tapasztalattal rendelkezö kisebb gyár (BRAWA, HELJAN, KIBRI, stb.) akiknek nagy kapacitásuk van termék fejlesztésre, és tudják, hogy hogyan is kell egy modellt csinálni. Ezek a gyárak örülnek minden megrendelésnek, mert különben a jol bevált formakészitök az utcára kerülnek. Ezek az emberek csinálják aztán meg a prototipust, illetve a formákat, amit azután kiadnak más fröccsöntödékhez gyártásra. (ez a technologia nagyon gyors, azaz náhány nap alatt lekerül a gépröl az egész sorozat). Ezeket a modelleket aztán össze kell valahol rakni. Itt megint a munkaerö ár a fontos, illetve a készség miniatür dolgokkal foglalkozni. (Mi europaiak sajnos nagy hátrányban vagyunk a távol-keleti nökkel szemben, akik mikroszkop nélkül tudnak ilyen dolgokon dolgozni - nemrégen nekünk is ki kellett helyezni egy gyártosort Malaysiaba, mert Europában nem volt már munkaerö, akik ilyen aprolékos elektronikát meg tudtak volna csinálni.).
Természetesen az europai nagyobb gyárak is vállalnak ilyen munkát, miután nekik sincs állando termelésük. Ott meg megvan a személyzet aki már hozzá van szoktatva ilyen dolgokhoz. Ilyenkor jut el a modell vissza Kinábol a Mehanohoz, a Brawahoz vagy a Rocohoz (stb). akik aztán összerakják a modelleket.

Sajnos Europaban nagyon tultelitett a piac, ez lehet az oka a ROCO (stb.) kapkodásának is, és nagyon nehéz valamit kitalálni, amit azonnal el lehetne adni. A fekvö készlet meg pénz.
Az amerikaiak erre már régen rájöttek, ezért van ott az az örökös mozgolodás a piacon, cégek jelennek meg és tünnek el. A modellek nagy része csak akkor kaphato, amikor azok éppen piacra lettek dobva, hogy utána sokáig eltünjenek. Ilyen pl. a Rivarossi Big Boy-a is, amit volt olyan idöszak amikor 4 évig nem lehetett beszerezni.
Ilyesmi ott teljesen normális, még akkor is ha pl. a Walthers katalogus felveszi a listára a modelleket (aminek az a minimális feltétele, hogy 4 honapon belül szállithato legyen). Sajnos ott is elöfordul, hogy honapokat kell várni mire valami elökerül.
Az amerikai modellezö is másként áll a dolgokhoz, sokkal nagyobb távon tervez (4-5 évre elöre), és ez alatt az idö alatt szerzi be a dolgokat. Utánna még legalább ennyit áll a modellszobában, hogy utánna végre felkerüljön a terepasztalra - nézd meg az egyes leirásokat a szakiradolomban, amikor ma kerülnek felhasználásra olyan dolgok, amelyek gyártoi már 10 éve csödbe mentek (kis tulzással).
A beszállito csatornák is nagyon változatosak odaát. Voltam egy néhány kisebb gyárban, akik egyszerüen sok kis másik gyárnak adták el a produkciot, és azok egy harmadik cégen keresztül dobták a dolgokat a piacra.

A rézmodellek hatalmas része ma már csak Koreában készül, de vannak törekvések máshol is szakembert keresni. Rendszerint a mennyiség nagyon korlátolt -ritkán éri el az 500 drb-ot. Igy aztán nagyon elöre meg kell rendelni (6-20 honap), mire vegre megérkezik a modell. Sokszor még a szegény megrendelö sem éri meg. A legnagyobb megrendelök mindig az egyes boltok, ahol aztán a modell meg is nézhetö, és meg is vehetö. Az eddig legnagyobb raktárral egy denveri boltban (áruházban?) találkoztam, ami minden elképzelést felül mult. Már maga bolt a maga méretével lenyügözö volt, és a napi 8 orás nyitvatartás nem volt elég a bejárásra. Remek öreg modellezö urak szolgáltak ki, és elökeritettek mindent amire csak vágytam. A másik ilyen bolt a La Mesa-ban volt (San Diego mellett). Ezek tényleg összehasonlithatatlanok az europai boltokkal.

Miután ezek a mühelyek nagyon kicsik a gyártoknak könnyü ujat berendezni bárhol, ahol alkalmas munkaeröt találnak. Nagyon sokszor japánok a tulajdonosok, akik valamikor maguk is ilyen mühelyben dolgoztak, de már nem tudtak efektiven dolgozni, ugy hogy a termelést atvitték Taiwanra, Koreába, Malaysiaba stb.
Ma már majdnem minden tervezes PC-en készül, igy nagyon gyors az eljárás és hely sem kell hozzá. Igy sokkal nagyobb figyelmet lehet szentelni az élethüségre, hiszen a rajzok bármelyik pillanatban az USAban is hozzáférhetök, és összehasonlithatok az eredetivel, ma már ezért még utazni sem kell.
A másik dolog, hogy a világon majdnem minden miniatür dolgot a távolkeleten készitenek (a nagy sorozatu dolgokrol van szo), ezért itt van minden, ami egy modellgyártáshoz kell. Emlékszem még a 90-es évek elején volt egy ismerösöm aki Kelet-Europaban csináltatott motorokat kb. 10 USD-ert darabonként. Én a kapcsolataim réven 8 motort tudtam neki szállitani Kinábol ugyanennyi pénzért (a szállitási költségekkel együtt). A motorok egy részét még ma is lehet látni Tippelt meg a Dolisho mozdonyokban. Ráadásul má már ez a dolog is messzemenöen automatizált, és ne kérdezd, hol vannak ezek az automaták.

Szerintem ma már egyáltalán nincs értelme kutatni, hogy ki hol gyártat, mert mindenütt az eredmény csak pillanatnyi.

Na üdv.

etwg

Előzmény: rezgaras (1420)
etwg Creative Commons License 2000.10.13 0 0 1422
A Microscale, a Micro-Markt meg egy nemet ceg (azt hiszem Gering vagy valami hasonlo, majd utananezek) arulnak üres foliat lehuzos matricakra. Az amerikai papirok az europai kereskedöknel is megrendelhetök:

Old Pullman - Svajc,
Brummi - Becs
Father's Products - Svajc

stb.

Nezd meg valamelyik modellezö ujsagban a cimeket, vagy az interneten pl. a www.micro-markt.com-on.

A boltok cimeit meg a www.modellrailroader.com talalhato linkek egyiken lehet megkeresni.

Erre a foliara (ket fajta van a Laser es a tinta nyomokhoz) fel lehet irni barmit, kiveve pontosan a feher betüket. Ezt pillanatnyilag csak egyetlen printer tudja az ALPS, de sajnos Europaban nem kaphato. Ez festek helyett hasonlo eljarassal dolgozik mint a kerrekcios szalag az irogepen, azaz egy szalagrol nyomja at a festek reteget a papirra (szublimacios eljaras).
Mar regen vagyok egy ilyen nyomtatora, de eddig meg nem sikerült beszerezni (nem draga, de az USAben sem mindennapos), es nem egyszerü festekszalagot sem tartani, mert csak fel evig hasznalhato.

Üdv.

etwg

Előzmény: vsanci (1419)
GEORGIE Creative Commons License 2000.10.13 0 0 1421
A konyvet vmi Bernard Stein kovette el, az elejen van egy rovid resz a 98-as ujdonsagokrol:-))
Sajna este mar tul fardt voltam ahhoz, hogy a konyv osszes parameteret lemasoljam. Ha jol emlekszem a nemet nyelvu vasutmodelelzo meg vasutbarat magazinokban hirdetik a konyvet.

Ahhoz kepest, hogy 98-as a mu, szerintem rengeteg, jo 10 eves katallogus adatait tartalmazza, A Zabszemrol, meg a Klein Modelbahnrol nem is ir, de lehetne sorolni:-))

"Georgie:
> Mondjuk az 1991-ben 800 Ft-ert arusitott 303 mm hosszu
> nemet szemelykocsik joknak mondhatoak, de tobbet nem
> nagyon ernek,

Rezgaras:
Ha a kaszni jó, szerintem megéri tenni alá Roco forgóvázakat. Elvileg a Roco kereskedôk rendelhetnek alkatrészeket, de nem tudom, az Erkel utcaiak hajlandók-e ilyesmire (és ha igen, mennyiért :-((( )"

Szerintem meg folosleges erolkodni, mert a Lima forgovazak jok, a Roco alkatresz meg kva. draga.

Az Erkel utca meg egy erdekes hely, pl. van LIMA ujdonsagkatalogus, de nem lehet Limat rendelni:-)))

Apropo, a Lima meg a Rivarossi weboldala kiabrandito volt szamomra, mert ok sem gyartanak olasz etkezokocsit, a Gieffeci meg nem valaszolt:-))
Tipped van-e esetleg,hogyan lehetne levadaszni egyet?

Előzmény: rezgaras (1420)
rezgaras Creative Commons License 2000.10.13 0 0 1420
GEORGIE írta:

> Talan az Overland Inc. is ide tartozik. Ugy tudom, hogy ok
> Del-Koreaban gyartatnak igen speci gepeket.

Tudomásom szerint az összes amerikai cég (Sunset, Overland, Key, stb.), akik rézbôl készült kisszériás modelleket árulnak, importálja ezeket. Korábban Japánból (azok voltak a szép idôk, egy kisszériás gôzmozdony modellt meg lehetett 30-50 dollárért kapni!) aztán Koreából, de biztos vagyok menne, hogy a gyártás megy tovább, ahogy a munkaerô drága lesz. Már vannak a piacon hongkongi cégek is, akik feltehetôleg a népi Kinában gyártatnak. Az amerikai cégek nem nagyon szellôztetik, hol gyártatnak, egyrészt a konkurencia miatt, másrészt mert a kínai cuccoknek nincs jó hírük Amerikában (vajon miért :-).

> A LILIPUT-Bachmann SBB tartalykocsik nagyon allatok,
> semmit sem ront a tenybol a Made in China felirat:-)))

A Lilitutputot, miután tönkrement, megvette a Bachmann. Bachmann pedig nem más, mint a hongkongi játék-multi, Kader. A Bachmann nevet már nagyon régen megvették.

Bachmannról elég furcsa az összkép. Az angolok szeretik, az amerikaiak nem. Ôk kűlönösen a festését utálják. Szerintük Bachmann-nál úgy festenek, hogy a modellházat belemártják egy vödör festékbe. Hát elég vastag a réteg, az tény.

>> "Usenet Newsgroup-okban néha mindezt leírják.
>> Dejanews-szal megkeresheted"

> Ez mi? Egy szamitastechnikai alfa-betanak mondhatod:-)))

A Usenet egy Internet szolgáltatás, mint a Web, E-Mail vagy FTP. Eredményét tekintve olyasmi, mint ez a Forum itt. Csak nem egy bizonyos szerveren történik az információ tárolása és továbbítása, hanem az egész Interneten elosztva.

A Newsgroup üzeneteket a helyi szerverek megkapják, de csak egy pár napig tárolják. Ez nem csoda, hiszen az Useneten manapság naponta sok Megabyte információ keletkezik. A Dejanews egy ingyenes szolgáltatás, ami archiválja a Usenet Newsgroup-okat. Sajnos egy ideje ôk is kifutottak a helybôl, és csak az 1999 május 15.-e óta megjelent cikkekbôl lehet keresni.

http://www.deja.com/home_ps.shtml

> Gondolom a 3. kotetben a HO-nal nagyobb mokak
> szerepelnek:-))

Nem vagyok abban biztos, hogy ugyanarról beszélünk. Nekem ezek a könyvek német-angol-francia nyelven vannak meg. Az én könyveimet 1990 táján adta ki a Weltbild-Verlag, aki sikeres, de drága könyvek olcsó utánnyomásából él. Én, ha jól emlékszem 30 vagy 40 márkát fizettem a három kötetért, az eredeti ára valahol 150 és 200 márka között volt. A tiéd, a leírás alapján ugyanezeknek a könyveknek egy még újabb kiadása lehet, csak az a kérdés, hogy nem dolgozták-e át.

Az én kiadásomban a harmadik kötet nem a nagyob modellekrôl szól, hanem az összes európai modellrôl, amelyek az elsô két kötet kiadása után jelentek meg. Persze van benne egy csomó ismétlés is.

> Mondjuk az 1991-ben 800 Ft-ert arusitott 303 mm hosszu
> nemet szemelykocsik joknak mondhatoak, de tobbet nem
> nagyon ernek,

Ha a kaszni jó, szerintem megéri tenni alá Roco forgóvázakat. Elvileg a Roco kereskedôk rendelhetnek alkatrészeket, de nem tudom, az Erkel utcaiak hajlandók-e ilyesmire (és ha igen, mennyiért :-((( )

Előzmény: GEORGIE (1418)
vsanci Creative Commons License 2000.10.13 0 0 1419
Kérdésem van!
Mostanában tervezem befejezni az MDmot mozdonyomat, de mivel és hogyan matricázzam fel. Nekem a letraszett betűk is jó volnának, de hol lehet kapni kicsit és fehér színben?
Nekem igazán az a repülőmakketekből ismert leáztatós matrica jönne be, de lehet ilyen matrica lapot kapni (a föliratokat egyszerűen egy tintasugaras nyomtatóval rányomtatnám).
Vagy ha van más ötletetek akkor írjatok!!
Várom a választ!
Üdv
GEORGIE Creative Commons License 2000.10.12 0 0 1418
GEORGIE írta:
> Egyebkent, ha jol kapisgalom, akkor napjainkban a
> vasutmodellek gyartasara is egyre nagyobb mertekben
> jellemzo lesz, hogy nem a modellceg, hanem egy
> kulsos vallalkozo gyartja?

rezgaras:
"
Én nem így látom. Valóban Amerikában egyre több modellt lehet kapni, amit részben vagy egészében Kínában gyártottak. De az alsó árkategóriában ez mindig így volt. Az az újdonság, hogy most már minôségi modelleket is Kínában készítik. De ezeket a kínaiak csak bérmunkában csinálják, a modellek fejlesztése és a kibocsátó cég Amerikában van."

En arra gondoltam, hogy X jonevu modellceg csak a gyartast a z kinai ceggel csinaltatja!
Talan az Overland Inc. is ide tartozik. Ugy tudom, hogy ok Del-Koreaban gyartatnak igen speci gepeket.

A LILIPUT-Bachmann SBB tartalykocsik nagyon allatok, semmit sem ront a tenybol a Made in China felirat:-)))

rezgaras:
"Usenet Newsgroup-okban néha mindezt leírják. Dejanews-szal megkeresheted"

Ez mi? Egy szamitastechnikai alfa-betanak mondhatod:-)))

A harombetus izekkel meg tenyleg kavartam. Sorry:-)) regen olvastam mar MR-t:-)))

rezgaras:
"Megvan neked mind a három kötet?"

Anno egy 1998-as kiadasu International Modelleisenbach Almanach (sorry, de anemetet nem birom) c. konyvet szereztem be. A cimlapon az ICE korical.
Momdjuk fizikailag ket resz van benne: HO, TT+N+Z
Gondolom a 3. kotetben a HO-nal nagyobb mokak szerepelnek:-))

A LIMA-nak tenyleg hullamzo a minosege, de jobb, mint a Jouef, vagy a Kleinbahn. Ezekhez kepest a PIKO TENYLEG kiraly.

A mostani LIMA kin-allatbol az Eurosprinter, meg az E632/652 nez ki a legjobban, azonban eddig meg nem volt szerencsem hozzajuk.
Mivel szemelykocsis vonalon mozgok inkabb, errol van egy kisebb tapasztalatom:-)))

Mondjuk az 1991-ben 800 Ft-ert arusitott 303 mm hosszu nemet szemelykocsik joknak mondhatoak, de tobbet nem nagyon ernek, ugyanugy, mint a Zabszem 282 mm hosszu Y-kocsikert is sokallom a 10K HUF feletti arat:-)))

Előzmény: rezgaras (1417)
rezgaras Creative Commons License 2000.10.12 0 0 1417
GEORGIE írta:
> Egyebkent, ha jol kapisgalom, akkor napjainkban a
> vasutmodellek gyartasara is egyre nagyobb mertekben
> jellemzo lesz, hogy nem a modellceg, hanem egy
> kulsos vallalkozo gyartja?

Én nem így látom. Valóban Amerikában egyre több modellt lehet kapni, amit részben vagy egészében Kínában gyártottak. De az alsó árkategóriában ez mindig így volt. Az az újdonság, hogy most már minôségi modelleket is Kínában készítik. De ezeket a kínaiak csak bérmunkában csinálják, a modellek fejlesztése és a kibocsátó cég Amerikában van.

> A Roco meg anno igy kezdhette?

Hasonlóan, de nem egészen. Roco mindig önálló cég volt, csak közvetítôknek eladta, ugyanúgy, mint Mehano.

> Sajnos konnyebb kideriteni, hogy egy x ceg mobiltelefonjat
> melyik y ceggel gyartatja, mint egy-egy vasutmodell gyar
> hatteret kiszaglaszni:-)))

Usenet Newsgroup-okban néha mindezt leírják. Dejanews-szal megkeresheted.

> Az AHM meg az IHC nem modellbot az USA-ban?

Azt hiszem, összekevered AHC-vel (America's Hobby Center). Ez egy modellbolt New Yorkban, a Manhattanb-en. Amerikaiak szerint a legutálatosabb és legudvariatlanabb banda egész Amerikában. De a másik manhattani bolt, a Red Caboose sem sokkal jobb. Viszont AHC sok cikket árul olyan olcsón, mint a börzéken. De csak azokat, amik az aktuális katalógusban vannak. Mást nem adnak. Ha az ember odamegy, elôször kell kérni egy aktuális katalógust, kimenni vele a Central Parkba, ott bejelölni, mit akarsz venni és visszamenni megvenni.

AHM a Rivarossik meg a Roco minitankok importôre volt, amíg meg nem szűnt. IHC ma a Mehano importôre, meg más Kínai cuccé.

> En mondjuk tavaly beszereztem a negynyelvu nemzetkozi
> vasutmopdellalmanachot, csak sajna kimerul egy-ket soros
> gyarleirason, meg regebbi katallogusok kozleseben.
> (Roconal vicc volt, de hogy meg szerepelt a PIKO, a teljes
> cocialista cuccal:-))

Megvan neked mind a három kötet?

> Hat, remeljuk, hogy a Rivarossi megdobja a fiukat,
> minosegileg, meg mondjuk remelhetoleg a
> parhuzamossagokat (Jouef-Lima TGV, francia kocsik)
> megszunteti.

Szerintem amit párhuzamosnak látsz, az már nem az. A Jouef meg a Lima ugyanaz, csak más a felirat.

> Arrol nem is szolva, hogy a LIMA-hoz qva nehez
> hozzajutni, lsd pl. a www.limamodel.com-ot, csak olasz
> boltok szerepelnek:-)))

Németországban is lehet Limát kapni, van is egy hivatalos importôrje, nem emlékszem a nevére. A németek azonban nem sokra tartják Limát. Vettem a fiamnak még régebben egy Lima készletet. Hát ahhoz képest a Piko szupermodell. :-(

Előzmény: GEORGIE (1415)
vsanci Creative Commons License 2000.10.12 0 0 1416
Új képek és cikkek a webzinen!!!
Kellemes olvasgatást és böngészést kívánok...
Üdv mindenkinek
GEORGIE Creative Commons License 2000.10.11 0 0 1415
Koszi a homalyositast!!!

Egyebkent, ha jol kapisgalom, akkor napjainkban a vasutmodellek gyartasara is egyre nagyobb mertekben jellemzo lesz, hogy nem a modellceg, hanem egy kulsos vallalkozo gyartja?

A Roco meg anno igy kezdhette?

Sajnos konnyebb kideriteni, hogy egy x ceg mobiltelefonjat melyik y ceggel gyartatja, mint egy-egy vasutmodell gyar hatteret kiszaglaszni:-)))

Az AHM meg az IHC nem modellbot az USA-ban?

En mondjuk tavaly beszereztem a negynyelvu nemzetkozi vasutmopdellalmanachot, csak sajna kimerul egy-ket soros gyarleirason, meg regebbi katallogusok kozleseben. (Roconal vicc volt, de hogy meg szerepelt a PIKO, a teljes cocialista cuccal:-)))

Hat, remeljuk, hogy a Rivarossi megdobja a fiukat, minosegileg, meg mondjuk remelhetoleg a parhuzamossagokat (Jouef-Lima TGV, francia kocsik) megszunteti.

En, mint kezdo olasz jarmu gyujto, leginkabb egy 303mm-es olasz etkezo kocsinak orulnek, a szurke vagy a mostani turkiz-feher szinekben:-)))
Ugyanis Rocoek csak 1. es 2. o. kocsikat gyartanak, de etkezot nem:-)))

Arrol nem is szolva, hogy a LIMA-hoz qva nehez hozzajutni, lsd pl. a www.limamodel.com-ot, csak olasz boltok szerepelnek:-)))

Előzmény: rezgaras (1414)
rezgaras Creative Commons License 2000.10.11 0 0 1414
GEORGIE írta:

> Irnal egy kicsit bovebben a Roco torteneterol?

Nem merek. Annyira azért nem ismerem! :-)

> Ha jol emlekszem, az USA-ban talan a LifeLike ceg is
> terjeszti a Rocso inyencsegeit (nincs keznel katalogus,
> hatso oldalon vannak a disztrubutorok kozott).

Azt hiszem, a Life-Like nem. A Roco mozdonyokat hosszú ideig Atlas forgalmazta saját néven - nekem is van egy Atlas-Roco SD-9-es sasszim. De szállítottak más cégeknek is, és tudomásom szerint szállítanak most is.

A Life-Like egy más tészta. Ôk már régóta Kínában gyártatnak. Eredetileg elég szemét modelleket - egy részét most is lehet még kapni, az N-es modellek pedig még (azt hiszem) mind ilyenek. Aztán, úgy tíz éve kihozták az elsô "Proto2000", bagy ahogy manapság hívják, P2K modelljüket, a BL2-est. Erre már mindenki felfigyelt, mert a minôsége sokkal jobb volt, mint azelôtt, mértékadó vélemények szerint kb. Athearn szintű. Állítólag nemcsak a minôség volt Athearn, de az egész mechanika olyannyira koppantás volt, hogy az alkatrészeket csereberélni lehetett. Aztán kihozták az Alco FA1-et, ami még jobb lett, és kicsivel késôbb az E8-at. Ez már egy igazi nagy dobás, úgy fut, mint egy álom, egy zacskó alkatrészt lehet a megvásárlás után ráragasztani és az ajtaja nyitható. (van nekem egy, megmutathatom Karácsonykor...) Ez már nem Athearn koppintás, Athearnnak nincs is E modellje, hanem saját fejlesztés volt, a mechanika egyértelműen jobb, mint az Athearn modellek. Azóta is hozzák ki a szebbnél szebb, jobbnél jobb modelleket. Mind Kínában készülnek, és kezdetben $50-60-ba kerülnek, de lehet késôbb $35-40-ért is kapni. Emellett árulnak amerikai teherkocsi-kiteket. A régebbieket már 5 dolcsiért meg lehetett venni, újabban 7-8-ba kerülnek. Az összeszerelésük nem egyszerű, én 5 napot elszórakoztam, amíg az összes (kb 28 db.) fél milliméter vastag (műanyag) lépcsôfokot felragasztottam a marhavagon négy sarkára. A kerekek szinterbôl készülnek, és olyan pontosak, hogy a belsô oldalukon el lehet nagyítóval olvasni a beleöntött feliratot: "Betlehem Steel Works".

A Rivarossi és Mehano cuccokat eredetileg az AHM, majd ennek eltűnése után az IHC árulta. Úgy tűnik, Rivarossi átadta a dízelmozdonyok és a kocsik gyártását a formákkal együtt a Mehanonak, és együtt léptek fel a piacon. Késôbb összevesztek, és most külön úton járnak. Rivarossi mindig is megtartotta a gôzmozdonyokat, most átdolgozva a saját neve alatt árulja ôket. IHC pedig részben Mehanotól, részben Kínában vásárol be.

> Ha jol emlekszem 95/96 kornyeken vot a szakitas. Az okat
> en sem tudom, de a Roco mar beharangozta az emeletes
> nemet kocsikat (zabszem gyartotta volna), aztan kapkodott
> fuhoz-fahoz, hogy neki is legyen emeletes kocsija.
>
> Sajnos a Zabszem arahoz kepest gyenge minosegu, es
> elkepzelhetonek tartom, hogy Rocoek ezert hagytak ott
> szaszokat.

Sachsenmodelle nem hallgatott Rocora, a saját útját akarta járni és simán tönkrement. Már kétszer támogatták fel, állítólag most van folyamatban a harmadik "tuti biztos" akció, de már senki sem hiszi, hogy valaha is talpra fog állni.

> A Mehano Blue Tiger-nek mi a tortenete?

Sajnos nem tudom.

> Hallottam olyat is, hogy Mehano a Limanak, meg a Jouefnek
> is gyartott jarmuveket.

Igen, de ezek ma mind Rivarossi cégek. Limát Rivarossi bekebelezte, Jouef tönkrement és a csôdtömeget Rivarossi megvette a névvel együtt. Én legalábbis így tudom a történetet.

Előzmény: GEORGIE (1413)
GEORGIE Creative Commons License 2000.10.11 0 0 1413
Kedves Rezgaras!

Irnal egy kicsit bovebben a Roco torteneterol?

Ha jol emlekszem, az USA-ban talan a LifeLike ceg is terjeszti a Rocso inyencsegeit (nincs keznel katalogus, hatso oldalon vannak a disztrubutorok kozott).

A Zabszemmel ugy 92-95 kozott mukodtek egyutt.
Ha jol emlekeszem a 91/92-es zabszemkatallogusban szerepeltek azok a klasszikus PIKO gyorsvonati kocsik, amelyeket vegre sikerult normalisan feliratozni (a nagypapa is lassa a feliratot szemuveg nelkul 5 meterrol c. stilus vege)
A 92-es (?)Roco fokatalllogus vegen reklamoztak a Zabszemkatallogust, majd a kovetkezo evben a cimlapon a kesobbi orosz halokocsi szerepelt, egy olyan rajz formajaban, hogy zold szinu fekvohelyes kocsi, MAV PALYASZAMMAL!!!:-)))))
Ha jol emlekszem 95/96 kornyeken vot a szakitas. Az okat en sem tudom, de a Roco mar beharangozta az emeletes nemet kocsikat (zabszem gyartotta volna), aztan kapkodott fuhoz-fahoz, hogy neki is legyen emeletes kocsija.

Sajnos a Zabszem arahoz kepest gyenge minosegu, es elkepzelhetonek tartom, hogy Rocoek ezert hagytak ott szaszokat.

A Mehano Blue Tiger-nek mi a tortenete?

Hallottam olyat is, hogy Mehano a Limanak, meg a Jouefnek is gyartott jarmuveket.

Előzmény: rezgaras (1412)
rezgaras Creative Commons License 2000.10.11 0 0 1412
by az ex bhv írta:

> Mint megtudtam /bizalmas körkből / a Roco is vásárolta a
> licenszet a Mehano-tól.

Biztos vagy ebben a Mehanoban? Roco sok - nem licenszet, az nem sokat ér, hanem kész öntôformát vásárolt. Tulajdonképpen így fogtak neki az európai modelleknek is. Roco ugyanis eredetileg kizárólag az amerikai piacra gyártott. Amikor azonban Röwa tönkrement, a formák egy része Roconál landolt. (a T3-as nem, abból egy modell kitet 20 Márkáért vettem Völknernél zacskóban. Most lett kész. Ha majd a lámpákat is fölszerelem, készítek egy-két képet róla.) Ha jól tudom, az Intermodell (?) formák egy részét is ôk vették meg, és Sachsenmodellel is volt megállapodásuk, de nem tudom, milyen eredménnyel.

Mehano azonban sem Európában sem Amerikában nem számít minôségi terméknek. Tôlük nehezen hiszem, hogy formákat vettek volna.

Mehano kapta a formáinak nagy részét Rivarossitól, nekik dolgozott be. Aztán amikor önállósodtak, Rivarossi beperelte ôket a formák további használata miatt. Nem tudom, mi lett az eredmény.

Előzmény: by az ex bhv (1401)
GEORGIE Creative Commons License 2000.10.11 0 0 1411
A 95 eloottiek igen, de ha a mostani katallogust finoman 3-szor, v. negyszer attanulmanyozod, elofordulhat, hogy egy ket lap a kezedben marad:-)))

Az ok egyszeru: a divatot kovetve a lapokat nem a hosszabbik oldaluknal fuzik, ragasztjak ossze, etc, hanem a rovidebb oldaluknal:-((

Egyebkent meg nem szoktam a kutya szajaban Roco katallogust tartani, mert:
a, nincs kutyam:-)))
b, a regi modellkatallogosokat is gyujtom, a Rocot speciel 1985-ota:-)))

Előzmény: Albertus (1409)
BoGar Creative Commons License 2000.10.10 0 0 1410
Sziasztok!!
Vsanci, és mindenki!! Örülök, hogy ilyen látogatott az oldalunk!!
Vsanci, most kaptam egy flash progit, elég könnyen lehet vele szöveges efekteket csinálni. Teszünk-e az oldalra valami flasht, pl a kezdőoldara?? Ha valakit érdekel, mit is lehet vele csinálni, akkor megnézhetitek az oldalamon, bár ez itt nem a reklám helye!! :))
BoGár
Előzmény: vsanci (1404)
Albertus Creative Commons License 2000.10.10 0 0 1409
Ha a katalógust évente adják ki, akkor a katalógus "időállósága" egy év kell, hogy legyen. Azt se a kutya szájában kell kibírnia. Ennek a követelménynek szerintem megfelel a ROCO katalógus is.
Előzmény: GEORGIE (1407)
GEORGIE Creative Commons License 2000.10.10 0 0 1408
"A Roconak irtam, de most nem valaszoltak. Ugy laccik nem birjak a kritikat:-)))
Jobban orulnek annak, ha a botswanai kulonkiadasukrol"

kerdezem oket.

Bocs, ez lemardt!

Előzmény: GEORGIE (1407)
GEORGIE Creative Commons License 2000.10.10 0 0 1407
Azert batorkodtam itt kerdezni, mert qva sok pletyka van a Rocorol.

Plane ha az egyik "vezerkepviseleten" gerjesztik is:-)))

A Roconak irtam, de most nem valaszoltak. Ugy laccik nem birjak a kritikat:-)))
Jobban orulnek annak, ha a botswanai kulonkiadasukrol

Mondjuk elgondolkoztat az a kapkodas, amit az utobbi 2 evben Rocoek csinalnak.
Pl. limited editioniokat benyomjak akcioba (sajnos, vagy szerencsere az olasz szemelykocsik nem tartoznak ebbe a kategoriaba),
az ujdonsagokat ossze-vissza jelentetik meg, ja es arban is vannak erdekessegek (4 tengelyes transwaggon 4.9 K HUF-ert !!!)

Az meg mas kaposzta, hogy az idotallobb katallogusukrol ok is atalltak arra marklin/fleiscmann fele szethullos vacakra.

Előzmény: rezgaras (1406)
rezgaras Creative Commons License 2000.10.10 0 0 1406
GEORGIE írta:

> Igaz-e, hogy a Marklin tulajdonaban van a Roco?

Hál istennek, nem.

> Miert ilyen sz... az uj Roco katallogus?

Ezt rossz helyen kérdezed. Próbáld itt: www.roco.co.at :-)

> A Roco is ugy jart mint a Lima?(Rivarossi jott es hamm!)

Nem. és még remélhetôleg hosszú ideig nem. Roco az egyik legerôsebb cég Európában. Fleischmannra viszont nem fogadnék hosszú távon (vagy megvették már?)

Előzmény: GEORGIE (1403)
Törölt nick Creative Commons License 2000.10.10 0 0 1405
Hi!

Vsanci, gratulálok az oldal sikeréhez!

By (azaz az ex-Bhv)
A hétvégén megyek csak haza, akkor felhívlak festés ügyben. Előre is köszi.

üdv!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!