Sziasztok!
A hétvégén a kiállításon megint vásároltam. :)
Vettem egy MÁV postakocsit, aminek mozgatható az ajtaja. Gondolom ti is láttátok már, mert többször láttam már kint. Szerintem ez is egy külföldi vagon átalakított, átfestett változata lehet. (A MÁV felírat kék filctollal van kiírva, amit én már festéssel kijavítottam.) Behúzott végű, sőtétkék színű, fehét csikkal. Az apró fehér felítatok szerint Budapest az állomáshelye, száma 51 55 95-41 012-4 Da. Létezik-e ilyen számozásű magyar postavagon??
Más. Vannak Fuggerth személyvagonjaim. Ezekkel van egy kis gondom. Sajnos az akasztó mindig beakad, ahol kanyarban lejt a sín. Van-e köztetek olyan, aki az akasztót ráragasztotta a foróvázra? Vagy van más, jobb megoldás??
Köszönettel: BoGár
Olvasva néhány hozzászolást a magyar vasutmodellezö társadalomrol, engedjetek meg nekem néhány gondolatot, mint kivülállonak kifejteni. Én nagyon jol ismerem a magyar vasutmodellezés helyzetét, sok modellezöt személyesen is, másokat névröl vagy modelljéröl.
Valamikor még a MAVOE-val is nagyon szorosan tartottam a kapcsolatot, de ez az utobbi években teljesen megszakadt, és egy néhány barát maradt még erröl a területröl.
Teljesen meglepödtem, amikor rátaláltam erre a forumra, amit öszintén szolva nem vártam pont a magyar modellezöktöl. Ha most utánna néztek, látjátok hányan is szoltak az ügyhöz. Öszintén megmondva joval többen, mint azt várni lehetett, egy olyan országtol, amelyikben nem volt sok hagyománya a szervezett vasutmodellezésnek, söt ha jol tudom soha nem létezett a MAVOE-en kivül semilyen forum, amelyik eme modellezöket összefogta volna. Eddig ha jol tudom követni az eseményeket, minden vasutmodellezö szaklap (vagy más szaklap melléke) tönkrement. Nem tudom mi az oka, de szerintem pont az a széthuzás. Sok más országban sincs tul nagy hagyománya a vasutmodellezésnek (leszámitva a német és angol nyelvü területeket) mégis amit megtudtak tenni az az volt, hogy eltartanak egy vasutmodellezö ujságot. (ilyenek pl. Olaszország, Finnország, Svédország, de Dániaban, Czehországban, Lengyelországban meg Hollandiában is van legalább egy folyoirat)
Ez elemi feltétele annak, hogy valami legyen, hiszen csak igy lehet ismereteket terjeszteni (még a modern media sem tudta ezeket legyözni, mert pl. ki a fene tenne egy internetes PCt a mühelyasztalra, ha pl. egy leirás alapján modellt épit.)
A másik dolog, hogy egy ilyen ujság rendszeresen szabványokat és más ismeretanyagokat tudna közölni, és arra érdemes modelleket, modellezöket bemutatni. Itt is érvényes a valamikori Ludas elvátotatott mottoja: "Minden ujszölöttnek minden téma uj", azaz ismételni is lehet.
Sok magyar modell kiválo minöségü, de sajnos sokszor nincs megfelelöen értékelve, mert nincs is hol.
Volt egy idö, amikor elég jo irodalom volt Mo-n, sajnos ezek a probalkozások nagyon egyediek voltak, és alig maradt követö. Hallottatok pl. a Halmai fivérek által kifejlesztett modellvezérlésröl (kb. 1970)???.
A Forumban is sokszor a vita az magyar modell minösége, ahelyett, hogy megbecsülnétek azt ami van (pl. még a nem egészen kiválo minöségü Fugerth modelleket). Én annak idején mindent megtettem, hogy megszerezzem a Fugerth elsö modelljeit, és sohasem az mozgatott, hogy milyen a minöség, hanem az hogy van valami, ami mond nekem (Neked,, nektek) valamit. Ilyen alapon az évek során szert tettem szinte valamennyi modellre ami a valamikori Szovjetunioban, söt Romániában is készült mégha egyik más alig volt használhato egy terepasztalon.
Ha nem támogatjátok a Fugerthet meg a többieket, akkor azok egyszerüen tönkre mennek, és ti moroghattok ujbol. Hidd el nekik is az a céljuk, hogy minél jobbak legyenek a termékeik (az adott határok között).
A vasutmodellezés még itt Nyugaton is, nagyon veszélyes vállalkozás, és nagyon sokszor apro kis cégek dolgoznak, (eltekintve a nagy német cégektöl). Ilyen kis cégek sokkal könnyebben reagálnak a piacra, és azt szállitanak amit a vevö kér. A nagyoknál az alig áll fenn.
Pl. Angliában, de Csehországban is, a cégek többsége apro vállalkozás egy-két emberrel, akik remek kis modelleket gyártanak még rézböl is, és olyan áron amit mindenki megengedhet magának (pl. az egyik angol sárgaréz modellem olcsobb volt mint a legolcsobb ROCO mozdony motorral,. lendkerékkel stb. együtt. Igaz több mint egy hétig tartott mire elkészült, de ma remekül megy.). Ilyen vállalkozások kellenének Magyarországra is. Hadd csinálja a Fugerth a saját modelljeit, a kis vállalkozo meg tegye azokat tökéletesebbé. Ezek a vállakozok meg itt kell, hogy köztetek legyenek (nem kell mutogatni). Ilyen munka sokszor még a konyhában is elvégezhetö. Nem kell begyulladni, az elsö modellek csak lassan fognak elkelni, de ha jo a minöség meg az ár is, jön majd a szájpropaganda - söt itt a Forum is - ami ráadásul ingyen is van. Irjatok majd, hogy kinél mi kaphato. A kezdetben ezt mint hobbyt kell csinálni, azaz szivvel és barátoknak, csak késöbb fussatok a cégbiroságra bejelenteni a vállalkozást.
Sokszor kértetek tanácsot, hol lehet feliratokat beszerezni magyar modellekhez. Ennyi PC szakember között egy sincs aki kb.500 dollárt befektetne, és olyan feliratokat gyártana, amit el is lehet adni. Azt hiszem még az a pár modellbolt is örülne.
Hogy nincs magyar jelzö - egyszerü a megoldás meg kell azokat szépen rajzolni, venni egy két Conrad által forgalmazott olcso német jelzöt és összehozni a két dolgot. Ha jo minöség kell akkor legyenek a magyar jelzök maratva (rézlemezböl) vagy nyomtatva modern anyagokra. Kivágni ma már nem lehet probléma.
Nem fojtatom tovább, ha bárki ilyen dologra vállalkozna szivesen segitek (privat mail). Azt hiszem itt az ideje, hogy valamit összehozzatok. Az ujságnak sem kell mindjárt 100000 példányban minden honapban szinesen megjelennie. Én ma is bedolgozok egy ujságnak (angol) amelyik csak 4 szer jelenik meg évente, kb 6 évvel ezelött 100 darabbal kezdtük, a fele megmaradt, ma már 3000 drb van elöfizetve. Az elöállitás PC-n történik, egy kis helyi nyomda nyomja, és a barátok postázzák. Az elöfizetés a klubunk tagdijában van benne, tehát nem kell külön könyörögni az elöfizetökért. Itt van egy igazi forum, ahol rajzokat, képeket és más leirásokat lehet megjelentetni mindamellett, hogy minden tag évente 4szer meg van szolitva, azaz tudja, hogy hol mi folyik. Ezzel nem azt mondom, hogy milyen egyszerü a dolog (mert mindannyian ingyen dolgozunk a családjaink meg a modellezés rovására), de enélkül nem fog menni nálatok sem. Lehet, hogy a boltosok, meg az egy-két már befutott modellgyár támogatni is fog, mert nekik is ez a érdekük (pl. a ROCO még a tulterhelt német piacra is szállit saját szaklapot - ROCO REVUE- de ez tiszta reklám). Ne essetek ebbe a csapdába. Ne reklámért vegyétek igénybe a támogatást, hanem pont azért, hogy ti semlegesen irtok az ö termékeikröl.
Azt hiszem ez elég mostanra, és kiváncsian várom a fejleményeket. Hátha akad közöttetek valaki (k) aki tenni is akar meg tud is. Sok sikert.
A Fuggerth altal gyartott 499-es psz-u Bhv eredetije bizony igy nez ki. O az egyetlen olyan Bhv aminek nem behuzott vege van, habar picit mas az a veg, mint a modellen. En eleg sokszor latom a Nyugatiban, altalaban Cegled fele szokott menni szemelyvonattal. By-bol pedig tudomasom szerint nincs behuzott vegu, viszont ketfajta forgovazzal keszult: Az egyik KALAKA-3 (olyan, mint a Bhv-n) a masik pedig C90 jelu forgovaz. Ranezesre eleg konnyu megkulonboztetni oket. Sajnos a Fuggerth forgovaz egyikhez sem hasonlit, nekm ugy tunik, hogy mintha a PIKO Y kocsik forgovazanak masa lenne, a tengelytav sem stimmel rajta.
Nem irtad es en csak felteteleztem, hogy ugye az U-profilu Piko sined van.
A PIKO U-profilu sin es a Roco sin kozott akad egypar kulonbseg:-))
A bibi az, hogy a Roco sinkorona magassaga 2,1 mm mig a Pikoe 2,5 mm. A Roco gyart egy specialis, keleti piacra szant sinrendszert, ami 2,5 mm magas. A nevere nem emlekszem, mert mindig kavartam a Roco line-t a hobby line-nal:-))
De ha bemegy mondjuk az erkel str.-ba, segiteni fognak ebben a kerdesben.
A 2,5 mm-es sinrendszerrel meg nem kell kisebb vagyont a kerekek cserejere koltened.
Kicsit nehez osszeparoztatni a ket sinrendszert, mert ugyi a Roco modellvasut es ebbol kovetkezik, hogy nagyvasuti sinprofillal dolgozik:-))
Ami a lenyeg: nem kell atmeno sinmezot venned 200-330 ft-ert, hanem csak veszel sinpapucsokat, es fogsz egy Piko 1/3-as sinmezot, vagy barmit, amit csatlakoztatni akarsz, es kiveszed a Piko sinbol a csatlakozo fesuket, a sinszal vegere rahuzod a papucsot, a Piko sin masik oldalan ugyanezt megcsinalod. Es kesz a kompatibilis sinrendszered!
Nekem sajna nincs gyakorlati tapasztalom a vegyes sintipus uzemelteteserol, illetve, hogy mennyire, meg mit erdemes megkavarni.
A sinfej ma már majdnem teljesen egyforma. A sinmagasság még különbözik (A ROCO sinek ma Code 80 azaz 80/1000 Collos a Tillig meg ha jol tudom (nézd meg a WEBen) 2.1 mm magas.
A fejszélesség majdnem azonos, a Tillig egy kicsit szögletesebb (=kisebb surlodás).
Kerékcserére csak akkor van szükség ha:
1. a régi kerék abroncsa magasabb mint a szabványban megengedett 1,2 mm. (NEM)
2. ha az átmenet a futofelület meg az abroncs között nagyon éles (beakad a sinbe). A modern kereknél ez az átmenet majdnem észrevehetlen (parabolára hasonlo görbe).
A második pont az a régi sinekre is fennáll, mert optimális esetben ott is csökken a surlodás. Ez azért fontos, mert minél nagyobb a surlodas, annál több energia kell, hogy a kerék a sinen gördüljön, azaz, ha nincs elegendö energia (suly, vezetés stb.) akkor az leugrik a sinröl - azaz kisiklik a vonat.
Nézd meg néhány szakkönyvben (még talán a valamikori Petrik Otto könyvében volt ez a probléma a legjobban leirva magyar nyelven) azt egész probléma megbeszélését.
A NEM szabványokat magyarul eddig csak az emlitett könyvben (kb. 30 éves) illetve az eddig utolso magyar Vasutmodellezes nevü könyvben láttam. Lehet, hogy a MAVOE-ban (ha még létezik) valaki szintén tud segiteni.
Van-e különbség a sinfej méretben a Piko és a Roco között?
Ki kell-e cserélni a kerekeket, ha átállok az egyikről a másikra?
El tudná küldeni nekem vki a magyar H0-ás modulokra vonatkozó szabványokat?
Amúgy, hogy tetszett a kiállitás?
Szerintem király volt, leszámitva egy-két furcsaságot(felsővezeték nélküli villamosmozdony, cserepes virág az asztalon...).
Tudtok-e használt Roco-s sineket?
"Az, hogy egy-egy _kissebb_ részlet nem stimmel a magyar festésű gépeken, én tökélesen elnézem, megértem, mert abból indulok ki, hogy "Örüljünk, hogy legalább ez van!"
Kedves Matiz,
Pont ezert polemizalok, mert ha mar van egy magyar model, az ne csak nagyjabol hasonlitson az eredetire, hanem ha mar izmos az ara is, akkor tokeletesen!
Gondolj bele, mi lenne ha valaki tokeletes Szilit keszitene, akkor mennyit kerjen erte? 120 ezret? 200 ezret?
Velemenyem szerint en mint vasrlo/megrendelo kifizetem a mai minimalber 3-szorosat egy mozdonyert, azert szerintem joggal elvarhato, hogy minoseget kapjak!
Az ar es aminoseg nincs aranyban a piacra felkinalt hazi barkacsolasu jarmuveknel, keszuljon az gyantabol vagy fembol. Lehet, hogy fajo ezt kimondani, vagy egyeseket megbantok, de sajnos ez a helyzet.
A piac reszerol nincs igeny a minosegre!:-(((
DE! Ellenpeldakent tudnam mondani kamionmakettepito-mester baratomat, aki ha gyenge minoseget produkalna dragan, akor nem kapott volna megrendelest az osszes hazai szallitmanyozo cegtol, hogy lszi. csinald mar meg a mi kamionunkat is!:-)))
Vagy a repulos-military makettozok vilagat meg sem emlitve:-((
Szerintem Rézgarasnak tökéletesen igaza van.
Sajnos, a szakirodalom teljes hiánya is jellemző a magyar vasútmodellezésre.
Az árak meg olyanok, amilyenek; nem véletlenül barkácsoltam és is a magyar jelzőket a német jellegű asztalra..... (a másik ok, hogy számomra a német jelzésrendszer kínai.)
Az, hogy egy-egy _kissebb_ részlet nem stimmel a magyar festésű gépeken, én tökélesen elnézem, megértem, mert abból indulok ki, hogy "Örüljünk, hogy legalább ez van!"
rezgaras:
"Még meglévô modellek magyar színekre való festése sem lehet nagy üzlet, hiszen a Roco MÁV EC kocsikat is levették a listáról. "
Bocs, de a Roco MAV Gosa kocsijai limitalt kiadaskent jelentek meg, az Erkel str. biztatasara. Az osztrak Z1-es kocsik atfestesevel szulettek meg, igaz a 2.o. eloszor elbaltaztak, mert lehuzhato ablakkal keszultek.
1000 db-nal tobb nem is jott ki beloluk, az aruk anno 3000 HUF volt, de mar hallottam eleg zuzos mostani arrol is.
Az Y-kocsik is szinten kulonkiadasok voltak, errol az Erkel utcai bulletin irt.
Ket verzioja volt: egy Zabszemes, meg egy Nemeth Andor -fele szeria. Ez utobbi kicsit tobbe kerult.
Az azonban sajnalatos, hogy a talan a gyori -41-es kocsicsaladhoz hasonlo kocsik -80-as palyaszamcsoportkent jelentek meg:-(((
Masreszrol az erkeles atalakitasok is 5 szamjegyu arukhoz kepest nem fedik a valosagot (pl. podgyaszkocsi legbefuvoval, 7 db Kuckuck-szellozo az 1.o-on), de ha a vasutb. topicba bemutatjuk a modellek kepeit nemcsak a szemelykocsis, hanem a gepesz szakertok is rohogogorcsben fognak fetrengeni:-)))
Ezek a jarmuvek elsosorban nemcsak a magyar piacot celoztak meg, hanem a nemet es az osztrakot.
Tapasztalatim szerint Ausztriaban nagy erdeklodessel kiserik a magyar modelleket. Sajna ok nem ertenek hozza, es a sarga-zold festesu Gyesev csorgot ugy veszik, mint a cukrot, zold-sarga festesu vezerlokocsirol nem is beszelve! (tudtommal ilyen kocsija speciel nincs a Gyesevnek, dehat ha a piacon erre is van kereslet..:-((((
rezgaras:
"Szerintem elnézô mosollyal, sôt segítséggel kell minden elképzeléshez hozzáállni, ami a modellvasutakhoz kapcsolódik, még akkor is, ha az távol áll az elképzeléseinktôl, vagy mélyen alatta a saját igényszintünknek. Ugyanis egy rossz vasútmodellezôbôl még lehet jó vasútmodellezô, de egy repülô makettezôbôl, vagy egy Nintendózóból ritkán lesz akármilyen vasútmodellezô. Csak nem szabad a kedvüket elvenni.
(lejöttem az emelvényrôl :-)"
Tiszta Hyde Park, Speakers Corner:-))))
Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy egy repulomakettozonak, vagy egy nintendosnak megvannak az altalam hianyolt sajto es konyv hattere, hogy jo makettezo v. nintendos legyen:-))
(Off megj: szerintem mar nem a nintendo a meno abban a kategoriaban)
Masreszrol, ha elmesz egy repulo, vagy military makett kiallitasra, akkor ott nem latsz olyan dolgokat kiallitva, hogy szovjet festesu F-15-os, meg felig sem kesz dioramak:-)))
Szerintem a vasutmodellezotabor nagysagatol nem fugghet a minoseg.
Nem hiszem, hogy a luxemburgi, vagy a lichtensteni vasutmodellezok alacsony szamuk miatt engednenek a szinvonalbol!:-))
> Ma megnéztem közelebbről a Fuggerth marketing akcióját a
> Cora-ban. Azért írtam marketing akciót, mert pusztán arról
> van szó, hogy becsomagoltak egy dobozba egy sosemvolt
> készletet...
Mint az talán az elôzô hozzászólásomból kiderült, én az ilyen akciót nagyon tudom helyeselni. Ezt a piacot itt meg kell teremteni, és az áruházi akciók erre talán a legmegfelelôbbek. Az egyszerű átlagembereknek fogalmuk sincs arról, hogy magyar modellek léteznek, nem járnak modellboltba, de még ott sem a Fuggerth modellek állnak az elsô sorban a kirakatban. Ha viszont a Corában már ilyen "játékvasutat" vesznek, esetleg síneket meg váltókat fognak hozzá keresni, aztán újabb kocsikat, és ebbôl lehet egy újabb modelllezô.
Ez pedig igen fontos. Amennyien mi vagyunk, az olyan kevés, ami nem tart el egy piacot! Ennyiért nem érdemes (nagysorozatú) modelleket kifejleszteni és gyártani! Még meglévô modellek magyar színekre való festése sem lehet nagy üzlet, hiszen a Roco MÁV EC kocsikat is levették a listáról. Minden új vasútmodellezô szélesíti ezt a piacot, tehát nyereség valamennyiünknek.
Hát hogy is mondjam... Sok megújulást nem látok. Van a Blue Tiger, ami új. A Thalys már van egy pár éves. Az amerikai modellek pedig húszévesnél is öregebbek. Igaz, idôközben a dízelek kardános meghajtást kaptak, a gôzösök meg jobb zárt motort, de ez a változás is már több, mint 10 éve történt, de lehet, hogy 20.
Volt régen két európai modelljük is, a DB V160 (?) "Lollo" és a francia BB67000. Valószínöleg nem gyártják ôket. Szerintem nem lehetett elég nagy a piacuk. A Lollo eredetije egy prototípus volt, csak pár darab épült belôle, tehát a modell sem számíthat nagy piacra. A BB67000-et pedig úgy tudom, Jouef is kínálja.
> Tokeletesen tisztaban vagyok azzal amit leirtal!
>
> DE !
>
> A mondatom vegen volt egy ilyen jel:-).
Elnézést kérek, ha megbántottalak, nem volt szándékomban. Nem kell rögtön berágni.
Gondoljátok csak el. Hány vasútmodellezô lehet Magyarországon? Én nem járok sűrűn a Lángba a börzére, 4-5-ször évente, de már így is pofára ismerek szinte mindenkit, aki ott megfordul. Márpedig azt hiszem, az összes budapesti vasútmodellezô megfordul ott.. Azt hiszem, egész Magyarországon nincs belôlünk ezernél több.
Ezért szerintem fontos, hogy ne veszekedjünk. Hála istennek, meg a szegénységünknek, mi meg vagyunk kímélve az AC-DC vitától, ami Németországban minden vita- és információs fórumot veszekedési fórummá változtat. Próbáljuk meg pozitívan folytatni ezen az alapon.
Szerintem elnézô mosollyal, sôt segítséggel kell minden elképzeléshez hozzáállni, ami a modellvasutakhoz kapcsolódik, még akkor is, ha az távol áll az elképzeléseinktôl, vagy mélyen alatta a saját igényszintünknek. Ugyanis egy rossz vasútmodellezôbôl még lehet jó vasútmodellezô, de egy repülô makettezôbôl, vagy egy Nintendózóból ritkán lesz akármilyen vasútmodellezô. Csak nem szabad a kedvüket elvenni.
(lejöttem az emelvényrôl :-)
Meg amikor betörnek a német földre, mint néhány magántársaság mozdonyai. Ha erre nem került volna sor, akkor most nem örvendezhetnénk ennyire ennyi Nohab modellnek, ill. tervnek. (Ld. Heljan, Roco, Union-TT, stb.). Hála és köszönet a DB AG-nak (:-)))
Van olyan By, aminek nem "behuzott" a vege, tehat nincs pereme. A keletiben rendszeresen latni ilyen kocsikat, arra kivancsi lennek, ilyen Bhv volt-e? Amikor a Bdt-t kihoztak modellben, az elsotol kezdve peremes volt a vege?
Az azonos palyaszam tenyleg gaz kicsit...de hat, junior-szett szinvonal rulez.
Sziasztok!
Ma megnéztem közelebbről a Fuggerth marketing akcióját a Cora-ban. Azért írtam marketing akciót, mert pusztán arról van szó, hogy becsomagoltak egy dobozba egy sosemvolt készletet, ráírták, hogy a Cora számára, betettek egy polcra 10-20-at, gondosan ügyelve, hogy mindig legyen is kinn annyi, és máris kész egy sohasem tapasztalt nagyságú eladás receptje. Persze, értem én, a lehetőség és a kísértés nagy és a Fuggerth-nek is meg kell élni valahogy, de innen kezdve teljesen mindegy, hogy apuka a 3 éves Pistikének egy amerikai, felirat nélküli dízelt vesz néhány blőd teherkocsival vagy Csörit személyvagonokkal, Pistike 2 hét alatt ráun, be a sarokba, jó esetben egyben, rosszabb esetben némileg meggyepálva. Persze csak akkor, ha apuci megveszi hozzá a trafót is, mert a reklámmal ellentétben az nincs a dobozban. Azt meg se néztem, hogy a helyszínen kapható-e valahol.
A dobozban egyébként a csörin kívül 2 régi Bhv található AZONOS PÁLYASZÁMMAL (JAAAAAJJJJJJ!!!!). Azért régi, mert az első verziónak a homlokfala - helytelenül és pl. a Bx-hez hasonlóan - egy síkban volt. Nekam már az újabb verzió van meg, ahol a oldalpalást és a tető peremet képez. A dobozban levő kocsik pályaszáma egyébként 27499-2.
Van még egy Ap. A sinek is Fuggerth-ek, R=440 mm ívek, ill. az 59 mm-es betáp vágány a párjával.
A dobozra rá van írva, hogy kiegészítő sinek is kaphatók, de megmondom az őszintét, hogy ezek után nem igen volt kedvem megnézni, hogy tényleg van-e, vagy ez is csak etetés.
Uraim, ennyi
GEORGIE válasz erre | adatok | e-mail 2000-11-09 17:23:21 (1561)
Csak azert kerdem, mert az ujabb sd-40-eseket sokan hasznaljak V63, M63 ,M61 gzantaszekrenyek ala:-)
[előzmény : DLala, 2000.11.09 15:56]
rezgaras:
...Már amennyiben egy tisztességes modellt akarsz készíteni.
Kedves rezgaras,
Tokeletesen tisztaban vagyok azzal amit leirtal!
DE !
A mondatom vegen volt egy ilyen jel:-).
Tehat ebbol teves olyan elkepzelesket levonni, hogy en ilyesmiben torom a fejemet:-))
Sot, elarulom, hogy a Roco akcios 151-esre es epitettek magyar gepeket:-(((
Vegul is ratapintottal arra, hogy miert fordultam el a hazai jarmuvektol es megceloztam az olasz modelleket!:-)))
Az sajnos a hazai vasutmodellezo-vasutbarat kultura nem letere vezetheto vissza, hogy aki tud vmilyen modelt gyartani, legyen az tokeletes, vagy egy kalap sz@r megprobalja eladni, sot a minosegtol fuggetlenul sikerul is!
Es ez azert sajnalatos, mert a piac nem tud kulonbseget tenni a jo es a rossz kozott.
Es miert nem tud?
Mert ha jol emlekszem Linzbauer konyve ota (jo egy evtizede) nem jelent meg modellezesrol szolo konyv Magyarorszagon, ugyanakkor szinvonalas vasutbarat-modellezo magazint se lehet latni a standokon.
Pl. nem hiszem el, hogy tobben erdeklodnenek a repules, vagy az autok irant, mint a vasut irant.
Ha elmegy egy ujsagoshoz, akkor jo latlelet lehet venni errol a problemarol.
Erre lehet visszavezetni, hogy az olyan sulyos hibaval rendelkezo modellek is, mint pl. M61 023 (!!!), M41.2002 csorgoszekrennyen nagy penzekert gazdat cserelnek!!!
Sot, a kiallitasokon is meg mit lehet latni: egy-ket kiveteltol eltekintve olyan dolgokat, amelyek nem kiallitani valoak. Pl. a Pecsaba hogy a manoba lehetett egy natur asztalt bevinni, raadasul a vezetek nelkuli nagyvasuti palyan egy HEV es egy villamos is feltunt:-(((
es akkor az erkel utcai MAV podgyaszkocsirol se beszeljuk, ugye legbefuvoval mikor letezett egy MAV 92-47, vagy 95-41, 95-80-as kocsi? A valsz: SOHA!!!!
minden emlitett cég gyárt un. flex sint is, az egy kb. 1 méter hosszu komplett vagány (a ROCO-nal még a köágy is benne van), amit hajlitani is lehet. AMennyiben egyenes darabot akarsz, akkor egy kifeszitett cérna mellett rögzitsd a sineket, hogy azok igazán egyenesek legyenek. Tényleg nem szép, ha az egyenes vágány olyan mint egy gatyamadzag.
Azt meg, hogy szereted a kattanásokat (én is) azon baromi egyszerü segiteni. Egy háromszög alaku türeszelövel (vagy a nagyon jol használhato ROCO sinfürésszel - az EXACTO jobb, de nehezebben lehet beszerezni) rendszeres távolságokban egy kb. 0.5 mm-es "árkot" reszelsz, fürészelsz a sinekbe. A kerekek gyönyörüen kattognak majd, és a vágánygeometria is megmarad.
Egy házon belül a sinek probléma mentesen csatlakoztathatok egymással (már ha ugyanolyan méretüek), a különbözö meretü sinekhez szoktak lenni átmeneti darabok. Ha ez sincs akkor egy kicsit meg kell eröltetni a fantáziát, hogy hogyan lehet a különbözö vágányokat csatlakoztatni. Nem szokott nehéz feladat lenni.
> Csak azert kerdem, mert az ujabb sd-40-eseket sokan
> hasznaljak V63, M63 ,M61 gzantaszekrenyek ala.
Utánanéztem (mert én is egy Nohab újraélesztésben utazom).
Nem tudom, milyen SD40-est modellez a Mehano. A nagy könyv szerint (Kalmbach: Diesel Locomotive Encyclopedia) az SD40-eseket ugyanolyan hosszúra készítették, mint az SD45-t. Az SD45 pedig hosszabb volt, mint az addigi SD-k, mert 20 hengeres motor került beléjük. Az SD40-ben kisebb motor volt, de az alváz ugyanolyan hosszú volt, ezért volt rajtuk elöl és hátul egy-egy eléggé feltünô "balkon". Ez a mozdony - és feltehetôleg a modellje is - túl hosszú ahhoz, hogy bármelyik magyar mozdonyhoz direkt felhasználják a szerkezetét.
A korábbi mozdonyok, az SD7-tôl az SD38-ig (vagy talán az elsô SD40-ek is???) rövidebbek, de sajnos apró de lényeges méret-eltérések szerintem nem engedik meg, hogy magyar mozdonyokhoz változtatás nélkül felhasználjuk ôket.
Mind a forgócsap távolság, mind pedig a forgóvázban a tengelytáv nagyobb a Nohabénál. Az elôbbi 2-3mm, az utóbbi 1-2mm. Ez azt jelenti, ha egy ilyen szerkezetre felteszed a Piko Nohab házat (ami meglehetôsen pontos a fô méreteket illetôen), akkor a forgóvázak a végükön hozzáérnek a szoknyához. Ráadásul a Piko forgóváz-oldalkeret 2mm-rel rövidebb, ami eléggé feltünô, ha oldalról nézed a modellt: a csapágyfedél nem a kerék közepén van! Tehát Nohabhoz a forgóváz csapokat közelebbre kell tenni, ezzel együtt természetesen a kardántengelyeket meg kell rövidíteni, és új forgóváz-fedelet kell készíteni. (a Piko amúgy sem a magyar Nohabot modellezi, amint ezt nekem Bhv egyszer megmutatta)
A Szergejhez a forgóváz méretek elvileg jók (0,6mm eltérés), de annak a forgócsap távolsága az eredetiben több, mint 2 méterrel rövidebb!!
Az M63-hoz elvileg egész jól passzolnak a fent leírt méretek, 1mm alatt vannak az eltérések. Itt sak az a baj, hogy az SD-knek 40 collos kerekük volt (1016mm), azaz a modellekben 11 vagy 12mm ármérôjű kerék van, az M63-nak viszont 1250mm-es kereke volt, ami a modellen 14,3mm-nek felel meg. Ez azt jelenti, hogy a váz egész jól használható M63-hoz kerékcserével, de a többihez nagyobb buherálás kell!
Már amennyiben egy tisztességes modellt akarsz készíteni.
Sziasztok!
Ifju Indy akarta eladni, és én akartam megvenni, de az üzlet nem jött létre. (Mert az enyémet megjavította az egyik kollégám.) Szerintem még meg van neki. Egyébként érdekelne, hogy mennyi sín van a készletben és milyenek. Csak egy ovális, mennyi egyenes van benne??
BoGár
Ui. Legutoljára 3800 Ft-ért láttam a börzén FZ1-es trafót.
> a középső részre kellene kb. 3 méteres egyenes, amit egy darabban kellene megoldani
Úgy tudom, mindegyik gyártó árul 1m-es, vagy ahhoz közeli sineket. Általában flex sint, ami nem igazán ideális egyenesnek, mert nagyon tisztességesen kell felerôsítés elôtt elegyengetni, hogy tényleg egyenes legyen.
Roco a (majdnem) 1m-es flex mellett árul ún. G4-es egyenest is. Ez NEM flex, tehát könnyebb tényleg egyenesre lefektetni. Összeerôsítés után a sinösszekötôket rá kell forrasztani mindkét sinre, akkor többé nem jöhet szét.
Etwg, köszi a választ. Az asztal sajátos formájából adódóan, a középső részre kellene kb. 3 méteres egyenes, amit egy darabban kellene megoldani. Bár szeretem hallani a kerekek csattogását (az olyan, mint a nagyvasútnál...) ekkora szakasz kis egyenes darabokból csúnya lenne. Mivel ekkora egyenest tutira nem kapok sehol, gondolom magamnak kell majd megépítenem. Ezt, az "épített" sínt lehet kombinálni valamelyik vágányrendszerrel? Váltót, kereszteződést is szeretnék, és szerintem, ha azt is én gyártanám, nem sokáig működne :-))
Holnap elnézek az Erkel utcába, és veszek valamilyen katalógust...