Én mint már említettem benne vagyok.
Szerintem első lépésként tőkét kell szerezni!!!
Ha az megvan megkell tervezni és le kell gyártatni a gépsorokat illetve és az öntőformákat.
Persze az is fontos mit kéne modellezni?
Bobo
Szili
Gigant
valami mást esetleg...?
Szóval itt is mint mindenhol az első a pénz...
Szóval tőke kerestetik!!!
Köszi Joem az ötletet és a biztatást valamint az összefogást.
> (A tar szerintem...
> itthonról (Datanet) elfogadható, cégtől (svájci
> proxyn keresztül) gyakorlatilag nem müxik, megnyugtatásul:
> ugyanez igaz pl. az extrára is)
Már írtam ezt vsancinak. Ô is valami proxyt emlegetett, de sajnos ez engem nem nyugtat meg. A tar külföldrôl gyakorlatilag elérhetetlen. Még szombat hajnalban is 10-15 perc, míg egy-egy kép lejön. Azt ajánlottam, helyezzenek el egy másolatot az egészrôl egy ingyenes web-gazdánál Amerikában. Van ilyen számtalan, sokkal jobb elérhetôséggel, mint a tar.
> Nincs kézügyességem, ezért is nem mentem sebésznek
Ez nem kifogás! Itt végülis csak a pénztárcádnak árthatsz, ha elfuserálsz valamit! El kell kezdeni kisebb változtatásokkal, "szupereléssel", és megjön a kézügyesség is.
> Nem tudom, milyen technológiák és gépsorok kellenek egy
> rézmodell gyártásához.
Akkor olvasd el a weboldalamon. Lásd az elôzô küldeményemet.
> Most már csak az a kérdés, hogy mit és mennyért tudnánk
> kihozni, hogy piacképes is legyen
Azt hiszem, ez nem megy. Rézmodelleknek csak Amerikában van számottevô piacuk. Azokat a modelleket Koreában meg Kínában gyártják olyan bérért, amibôl Amerikában még hideg vizet sem lehet kapni. Jóllehet Magyarországon az áltagos bérkülönbségek az amerikainál nagyobbak, nem tartom lehetségesnek, hogy ilyen modelleket annyiárt elôállítsanak, hogy annak számottevô piaca legyen. Egy-két hóbortos milliomos még nem piac. Szerintem rézmodellt mindenki magának gyárt, ára nincs.
Úgy vélem, etwg ötlete a kiegészítôket gyártó iparról már életképesebb. Nem vagyok azonban optimista a magyar gazdasági lehetôségeket illetôen. Azt figyeltem meg, hogy Amerikában valaki azért vállalkozik, mert meg akar élni. Európában azért, mert jól akar élni. Magyarországon meg azért, mert meg akar gazdagodni. Lehetôleg gyorsan. Ebbe a képbe a modellezés nem nagyon illik bele.
> Ha össze tudunk hozni egy műszakilag megvalósítható,
> minőségileg és árban piacképes terméksort (választéknak is
> lennie kell), akkor a dolog már csak üzleti megfontolás
> tárgyát képezi.
Fuggerthnak volt elképzelése, ami még szerintem jó is volt. Mégis a gazdaságosság határán bukdácsol. Ha jól tudom, külföldi megrendelései vannak, azokból él, nem a Csörgôbôl meg a Bhv-ból. Nem tudom, mit lehetne jobban csinálni. A piac egyszerűen túl kicsi.
Egyelôre a kezdô oldal, a bevezetés, a képoldalak és a modellek bevezetô oldalai vannak meg magyarul. Sajnos a modellek építésének a leírása nem, ezek a linkek az angol oldalakra vezetnek. Általánosságban elmondható, hogy az angol nyelven megjelenô linkek angol nyelvű oldalakra vezetnek, a magyarok meg magyarra. Ha lesz idôm, folytatom a fordítást, de elôbb kiizzadok valamot vsancinak.
És a szokásos: a weboldalak privát oldalak, legyetek szívesek ne publikáljátok a címet és ne tegyetek linket rá.
Hali,
Örvendetesen megugrott a fórum forgalma. Eddig nagyjából csak olvasgattam, most hozzá is szeretnék tenni valamit a véleményemből.
(A tar szerintem f@s (erős hasmenés folyékony halmazállapotú végterméke), itthonról (Datanet) elfogadható, cégtől (svájci proxyn keresztül) gyakorlatilag nem müxik, megnyugtatásul: ugyanez igaz pl. az extrára is)
A magam részéről nem tudok modelleket készíteni, feliratozni, átfesteni, stb. Nincs kézügyességem, ezért is nem mentem sebésznek (meg a nevem miatt :-)) Emiatt kénytelen vagyok arra hagyatkozni, ami beszerezhető. Ezek pedig (MÁV mozdonyokról beszélek) a FUGgERth Csöri, mint sorozat, a Deák Szili és Szöcsi, és a DOM BoBo, mint kisszériás sorozat, és az egyedi modellek. A Csöri egy elfogadható minőségű modell, természetesen lehet rajta tökéletesíteni, de szerintem nem rossz. A Deák féle modellek szerintem gyönyörűek (szubjektív magánvélemény), de megfizethetetlenek. Az egyediekből sokféle van, amikkel én találkoztam (gyanta öntvények), gyakorlatilag mindegyiken látszik, hogy ezek bizony maszek gyártmányok. Nekem is van egynéhány, de mindegyiken találok komoly kivetni valót, pedig nem számítok vájtszeműnek. Ez nagyon sok kiállításon látható egyedi modellre is igaz, még ha díjnyertes is. Ami a kocsikat illeti itt csak a Modell Kit kisszériásait említem, melyek nagyon tetszenek (fogalmam sincs melyik poggyászon van ill. nincs légbefúvó) bár áraik időnként elrugaszkodottak. Ami az utólagos feliratozást illeti, láttam már kézzel írottat is (!!!), meg gyáritól nem megkülönböztethetőt ugyanazon a börzén.
Mostanában nem fogok Deák mozdonyt venni, mert építkezés + gyerek + stb. Ugyanakkor nagyon örülök annak, hogy egy relatíve összetartó társaság körvonalazódásának kezdetét vélem felfedezni e hasábokon (is).
Nem tudom, milyen technológiák és gépsorok kellenek egy rézmodell gyártásához. A házilagos műanyagöntést már láttam, nem tudom, hogy ennek van-e valami köze a sorozatgyártású műanyagkasznikhoz. És akkor még csak a nyers kasznikról beszéltem, a hajtásról, motorról, elektronikáról (?) még szó sem esett. Én a magam részéről úgy gondolom, hogy csak olyan vállalkozásba szabad belefogni (és invesztálni), amely legalábbis veszteséget nem termel. Tehát: úgy gondolom, hogy csak a fórumon publikálók között is megtalálható az a szaktudás, amely alapján modelleket lehetne gyártani. Múltkor pl. ámulva olvastam a csöri felfüggesztéséről írt tudományos igényű szösszenetet. Most már csak az a kérdés, hogy mit és mennyért tudnánk kihozni, hogy piacképes is legyen (választék, minőség, ár). Azt is megkockáztatom, hogy bár én írtam a Cora eksön ellen, de egy junior/hobby line verziót lehetne akár nagy tömegben is ilyen módon teríteni. B0cs, kicsit elkalandoztam az álomvilág felé. A jó termék azonban csak a dolognak az egyik oldala. Halvány fogalmam sincs, hogy a világ boldogabbik felén a nagyok milyen marketing tevékenységet folytatnak. Azt viszont nagyon is el tudom képzelni, hogy egy itthoni vállalkozásnak milyet kellene, hiszen ehhez értek, nem a gyártási technológiához.
Ha össze tudunk hozni egy műszakilag megvalósítható, minőségileg és árban piacképes terméksort (választéknak is lennie kell), akkor a dolog már csak üzleti megfontolás tárgyát képezi. Én pedig ebben tudom szolgálataimat felajánlani. (etwg, nem tudom hol élsz és mit csinálsz, de úgy érzem ebben a témában Te is otthonosan mozogsz)
Úgyhogy uraim, ezennel pályázatot írok ki modellvasút gyártással foglalkozó kisüzemre.
Felébredtem...
B0cs, ha hosszú voltam.
Kellemes emésztést.
Bye:
Joe
Kedves Vsanci (vagy más hozzáértő)!
Még mindig nem tudok hozzáférni a webzin szövegeihez, képeihez.
A tartalomjegyzéknél tovább nem jutok, minden esetben átugrik a cím "undefined"-re, és onnan nincs tovább. Most is épp egy órája próbálkozom mindenféle ügyeskedéssel...
Segítsetek! (szétrág már a kiváncsiság...)
1. Fuggerth:
Anno vmi olyasmit rebesgettek bennfentesek, hogy a csorgo gepsora kb. 5 millio ft volt, a Roco gepsorai meg egy-ket nullaval tobbe kerulnek!!!!
Szerintem ez a durva!!!
2. Kiegeszitok:
ha mar a Fuggerthnel jarunk, lehetne a By meg a Bhv kocsicsalad eredeti forgovazait, meg femkorlatokat is gyartani (meg belsoseget is).
Mondjuk kerulne ket forgovaz meg a korlatok kb. 399 Ft-ba, ki lenne az, aki a kb. 1600-1900 ft-os kocsira rakoltene ennyit? Meg a masik, honnat tudna a kezdo modellezo, hogy bibi van?!
Mi lenne, ha sikerulne egy ilyen projectet osszehozni es bekopognank Fuggerth ba-hoz, hogy Szcsokolom, szeretnenk a forgovaz meg korlat beszallitoi lenni? Elkuldene a francba, vagy megvenne 100 db-ot es levenne a mintat es sajat maga gyartana tovabb?
Tudom, ne induljak ki az MR mozdonytuningjaibol, mint pl. az SD-90-est ugy csinaltam meg, hogy megvettem "a" ceg alvazat es a hajtast, "b" ceg szekrenyet, "c" ceg rezkurtjet stb...
Tiszta lego, de nalunk meg csak a repulos-military vonalon tapasztalhato az, hogy a vajtfulubb makettozok Verlinden kiegeszitokkel orjitik meg a gepeiket...
2/b. Szemelykocsi vonalon van egy nagy problema a feliratozas mellett.
Ha valaki elethu jarmuvet akar legyartani, akkor egy nagy problemaval szembesul a tobbnezeti jellegrajz hianya mellett: ABLAK!!!
Pl. hazilag hogyan lehet a Z1-es kocsikhoz passzolo legkondis ablakokat legyartani?
Kulon gyartja-e valaki? Gondolom a Roco nem olyan hulye, hogy nekialljon a kulon ablak ertekesiteshez, a masik meg egy kicsit draga moka egy Roco kocsit az ablakokert kibelezni:-((
3. Es vegul, de nem utolso sorban a webzine.
Vsanci majd elarulja, hogy hany gigat szan erre a termekere, amely szerintem hezagpotlo szolgaltatasokat nyujt a modellezoknek.
Ha a hely nem gond, akkor egy kis vasutmodellezesi ABC-t is, meg a topicban leirt jo megoldasokat is fel lehetne rakni.
Igaz egy kicsit ujsag is meg nem is, konyv is meg nem is lesz a vegeredmeny, de a 21. szazad ezt igenyeli:-))
A hianypotlasrol nem is beszelve!!!
megnéztem a tar.oldalakat. Tetszett. Egy-ket aprosag van amin lehet hogy segiteni lehet. Jo volna, ha cikkeket ki is lehetne nyomtatni - megprobaltam nem megy. Igy a háttérben nyugodtan letöltethetnénk az ujságot, és otthon, vagy uton hazafelé böngészni lehetne benne. Igy egy kicsit körülményes, mert eléggé lassan jön, meg mást is kell csinálni a PCn
Egy kicsit vigyázhatnál a helyesirásra is, mert az ujság már nem forum, ahol mindenki ugy ir ahogy akar vagy tud.
Ennyit ehhez. Kivánok sok sikert. Sajnos még nem regisztráltam magam, mert nem tudtam kivárni a reakciot. Majd talán az este megprobálom ujbol.
Az illeto megoldotta a hazikeszitesu szemelykocsik rakfenejet, az ablakot!!!
Az IC-motorvonatnak anno a GH-ban lattam a fo dizajntervezojuk altal keszitett 1/87-es makettjat.
nagyon kiraly volt, csak ugye akkor is mar 250.000 hufot kert volna a keszitoje egy motorvonatert:-(((
Protokolaris celra 2-3 db keszult: egyet kapott a GH general managerje, 1 db-ot az aktualis MAV gm, meg egyet a kozlekedes miniszter.
hogy ne költsetek sok energiát olyasmire ami nem használhato a modelleken, szeretném még egyszer felhivni a figyelmet arra, hogy az öntapado átlátszo film helyett inkább ildomos lenne a vizes lehuzhato foliával foglalkozni. Ennek az ára ma 100-as csomagolásban (A4) kb 1 USD/drb, és még tampon printelésre is alkalmas. Két fajta van a szines lézer nyomtatokhoz, illetve a tintás jetekhez. Ez utobbit a nyomtatás után fixálni is kell. A hétvégén kiprobáltam egy sima átlátszo lakkot (spray), és remekül müködött. (a menö árakat nézzétek meg a www.micromark.com cimen - decalt keressetek). Azt hiszem egy A4-es folia H0 ban elegendö valamennyi pillanatnyilag gyártott magyar modell feliratozásához.
Már megoldottuk a fehér festéket is, amit extra eljárással tamponnyomoval visszük fel a felületre. A többit meg már egy normális nyomtatoval.
Az éntapado folia, aránylag vastag, és nem fekszik fel jol a modellre (illetve meleg levegövel lehetne rásimitani, ami nem nagyon ajánlatos a müanyag modellekre. Természetesen mozdony táblák, nagyobb feliratok a sima felületre ezzel is felhelyezhetök.
Sziasztok!
Vsancitól kérdeztem privátba, de itt folytatom. A kérdés az volt, hogy mit ér egy BR55-ös. Kiegészítő infók a következők: min 10 éves, PIKO, H0 és ránézésre nagyon jó állapotban va (nincs rozsda, nincs törés, karcolás, eredeti festés). Édesapám vette még az öcsémnek használtan, de nem futott sokat. A gyári dobozban állt. Sajnos egyebet nem tudok róla mondani, mert kezdő vagyok. Mennyit érhet? Nem akarom eladni :)
Üdv Mindenkinek
Köszi Vsanci!
Egy kerdesem van: a webzinon lattam a Lang kiallitas kepeit. Siraly dolgok voltak ott!
Engem egy jarmu izgatott fel: az IC-kocsi!
Ki tud bovebb infot mondani arrol, hogy ki kesziti, mennyiert stb.?
Koszi.
Nos nagyon régen írtam elnézést is kérek emiatt de kapunk egy BSA ellenőrzést és minden ídőm erre megy plussz a webzint is szerkeszteni, frissíteni kell.
Előszöris túl vagyunk az 5000-ik látogatón, beindult a hirdetés rovat ahol lehet venni, eladni egyenlőre még csak emilen tudom felvenni a hirdetést de később modernizálódni fog.
Matiz!
Nekem is megfordult a fejemben az ötlet a matrica ügyben jó voln és szerintem igény lenne rá. Kérdés milyen hordozó felületen lenne? Milyen technológiával készülne? Legalább 3 szín volna ildomos (fehér, fekete, vörös a vöröscsillagnak) szóval igen jó ötlet és a webzinen hirdetni is lehetne, kb. mennyibe kerülne???
Más
A hazai újság és modell helyzet.
Én már állást foglaltam ez ügyben szertnék mindenkinek igazat adni.
Tényleg borsos az egyedi modellek ára és lehet, hogy nem pontos de akkor nem kell megvenni!!
A csörgő olyan amilyen ez van legalább olcsó és van ebben ezt kell megbecsülni. Egyébként ahoz képest nem is rossz, hogy első sorozatban gyártott hazai modellünk.
Aki meg tudja jobban csinálni a Deáknál és a Fuggerthnél,lehet szabad a pálya piacgazdaság van. El lehet és el kell hódítani a piacot!!! Mert piac az van!!! Kereslet van!! (igaz nemannyira fizető képes de...van) Csak a kínálat gyenge és valljuk meg őszintén nincs igazán olyan aki tőkét feccölne bele ebbe a műfajba, pedig nem sok kellene kb. 4,5-5 Millió HUF.
Kb. ennyi ami eszembe jutott hirtelen. Ha esetleg van valakinek kezdeményezése hazai modellgyártásban vagy kiegészítők (lásd. matrica) azt szívesen felkarolnám segíteném sőt még lehet egy kis tőkével is beszállnék.
Üdv:
Vsanci
>> Az, hogy egy-egy _kissebb_ részlet nem stimmel a magyar
>> festésű gépeken, én tökélesen elnézem, megértem, mert
>> abból indulok ki, hogy "Örüljünk, hogy legalább ez van!"
GEORGIE írta:
> Pont ezert polemizalok, mert ha mar van egy magyar model,
> az ne csak nagyjabol hasonlitson az eredetire, hanem ha
> mar izmos az ara is, akkor tokeletesen!
Én azt hiszem - mint a régi viccben - mindkettôtöknek igaza van.
Szeintem meg kell különböztetni nagysorozatú és kissorozatú modelleket, és költséget okozó vagy nem okozó modellhűség problémákat.
Jó 10-12 éve olvastam valahol, hogy egy nagysorozatú mozdonymodell kifejlesztése kb. 100ezer márkába kerül. Most el lehet azon vitatkozni, hogy ez igaz-e. Biztos vagyok benne, hogy Amerikában ennél olcsóbban is képesek fejleszteni, mivel nagy hagyományaik vannak a moduláris konstrukcióban - szerintem jóval fejlettebbek ebben a tekintetben, mint a legtöbb európai gyártó. Valamint a magyar bérek mellett is bizonyára olcsóbban lehet eredményt elérni. Más oldalról Németországban azóta ez a költség valószínüleg növekedett, márcsak az infláció miatt is.
Ez azt jelenti, hogy - mondjuk, egy modell gyártási (!) ára 100DM, ebbôl 10%-ot tehet ki a fejlesztés, akkor 10'000 darabot kell eladni belôle, hogy a fejlesztési költség összejöjjön. Kissorozatú modellnél a fejlesztés aránya nagyobb lehet, ezenkívül gyakori, hogy a fejlesztési tevékenység egy részét valaki otthon a szabadidejében végzi. Tehát egy kissorozatú modelltôl jobban el lehet várni a modellhűséget.
A másik szempont a részletezés költsége. Egy nagysorozatú modellnél kôkemény gazdasági megfontolások döntenek arról, mennyi extra részletet rakjanak a modellre. Minden részletnek ára van, és elôre meg kell becsülni, hogy ezt az árat a piac hajlandó-e ezért a részletért megfizetni.
Mindez persze nem menti fel sem a nagy sorozatú sem a kissorozatú modellek gyártóit olyan problémákért, amik megoldása nem okozna költséget, minössze csak jobban oda kellene figyelni, gondosabban kellene tervezni. Ilyennek nem lenne szabad elôfordulni. Ezt nekünk, modellezôknek hangosan szóvá is kell tennünk, hogy a gyártók bele ne nyugodjanak abba - amit GEORGIE írt -, hogy a piac úgyis minden szemetet felszív.
"Behúzott végű, sőtétkék színű, fehét csikkal. Az apró fehér felítatok szerint Budapest az állomáshelye, száma 51 55 95-41 012-4 Da. Létezik-e ilyen számozásű magyar postavagon?? "
Letezik is, meg nem is.
A szitu a kovetkezo: A kocsiszam egy podgyaszkocsi palyaszama, amelyet Gyor epitett 1971-ben. A podgyaszkocsi homlokfalan van atjaro, a modellen meg nem.
A jarmu eredetije a DR postakocsija, amely jarmuszekrenyre a PIKO minden kulonosebb lelkiismeretfordulas nelkul MAV szineket festett.
Mai MAV postakocsik:
00-40 000-Post
00-40 100-Postm
00-57 Postm
90-47 Post
A 00-40 100-as a Ganz Hunslet 26.4 m hosszu kocsija, a tobbi 24.5 m-es lengyel gyartmany.
Van egy Continental Modeller nevü angol havi ujsag, ami az egesz kontinens modellezesevel foglalkozik. Nagyon szép képes kivitel, és tényleg igyekszik fedni egész Europa modellezését. Már többször volt benne magyar téma is. Érdemes néha odafigyelni, sajnos nem mindenütt kaphato. Föleg a modellboltok terjesztik.
Megrendelhetö a PECO cimén.
Sajnos olyan mélyen mint az amerikai Modellrailroader Europaban alig foglalkozik valaki a vasutmodellezéssel (mégha a MR is vannak gyenge pontjai). Az europai lapok közül a különkiadványokat szeretném a figyelmedbe ajánlani, amelyek egy-egy témakörhöz gyüjtik össze az informáciokat, néha nagyon jol.
Ezenkivül több forrásbol vannak video kazetták is, amik egy-egy workshopot tartlmaznak, hogy mit hogyan kell csinálni. (Eddig a legjobban a Woodland scenic kazettája tetszett, ami rengeteg informáciot tartalmaz - a MIBA meg az Eisenbahn Journal -M+F kiado ajánlatában is vannak ilyen kazetták).
Nos aki kimaradt az lemaradt!
A kiállítás nagyon sikeres volt /4000 látogató/ Osztrák 0e modul 25m, és H0 modul 100m.
Aki nem látta az magára vessen!
Én előre szóltam!
etwg: De már talán az összefogás első jele lehet a http://www.tar.hu/vasutazas, ahol Vsanci szerkeszt egy webzint. Valamint a Modell es Makett c. ujsagnak is van(nak) vasutmodellezessel kapcsolatos rovata(i).
Mas. Segitsetek mar nekem letszi, hogy ha kismeretu terepasztalt szeretnek, az N-es vagy H0e-s jobb e. Amugy H0-s meretben van gyujtemenyem.De az eleg nagy meretu. Na jo van egy pici TT is. Egy Br92?? vonattal.
Egyedul a PIKO H0-s sineket ismerem, a tobbit nem, szoval terepasztaltervezessel is gond van. Melyik a legjobb tervezo program?
Megint mas. :-) Itt Szegeden nezegettem a kulfoldi ujsagokat, ami modellezessel foglalkozik. A Model Railroaderrel az volt a bajom, hogy inkabb amerikai cuccokkal foglalkozik, a nemet altalatok emlitett ujsagot szinvonalasnak talaltam, de nemettul egy kukkot sem tudok igy azt is hagytam.
van esetleg angol nyelvu masik?
A Fuggerth - modellekbol en a rugot kioperaltam (ami visszahuzza a kapcsolot kozepre). Amikor benne volt a kis rugo, "tolt vonati uzemben" rendszeresen siklottak a kocsik. Rugo nelkul megszunt a problema. Persze, ez az altalam alkalmazott gyer minosegu R44-es iveknek is betudhato...
Nemregiben csinaltattunk klub-emblemat, egy motoros klub szamara. Ez ugy nezett ki, hogy atlatszo, vekony, ontapados foliara FEHERrel nyomtattunk emblemat. Eleg jol sikerult, a kocsin is rajta van, esot, hideget, vizet jol birja - gondolom egy modellen is megallna a helyet.
Ebbol jott egy otletem: mi lenne, ha klub-emblema helyett ilyesmik kerulnenek ra: MAV, M61, V43, stb...stb... szoval modellvasuti feliratok. Lenne ra igeny?
Ugy kepzeltem el, hogy egy A4 -es lapon lenne rengeteg kis felirat, betuk es szamok (kis - es nagybetuk egyarant).
Elvileg, ha mondjuk 50 lapot rendelek (50db. A4-es, 1 szinu, atlatszo ontapados folia) eleg olcson kijonne. Csinaljunk ilyet??
Szines is lehetseges, de az mar dragabb, hiszen minden egyes plussz szin ujabb reteg nyomtatast jelent!
Sziasztok!
A hétvégén a kiállításon megint vásároltam. :)
Vettem egy MÁV postakocsit, aminek mozgatható az ajtaja. Gondolom ti is láttátok már, mert többször láttam már kint. Szerintem ez is egy külföldi vagon átalakított, átfestett változata lehet. (A MÁV felírat kék filctollal van kiírva, amit én már festéssel kijavítottam.) Behúzott végű, sőtétkék színű, fehét csikkal. Az apró fehér felítatok szerint Budapest az állomáshelye, száma 51 55 95-41 012-4 Da. Létezik-e ilyen számozásű magyar postavagon??
Más. Vannak Fuggerth személyvagonjaim. Ezekkel van egy kis gondom. Sajnos az akasztó mindig beakad, ahol kanyarban lejt a sín. Van-e köztetek olyan, aki az akasztót ráragasztotta a foróvázra? Vagy van más, jobb megoldás??
Köszönettel: BoGár
Olvasva néhány hozzászolást a magyar vasutmodellezö társadalomrol, engedjetek meg nekem néhány gondolatot, mint kivülállonak kifejteni. Én nagyon jol ismerem a magyar vasutmodellezés helyzetét, sok modellezöt személyesen is, másokat névröl vagy modelljéröl.
Valamikor még a MAVOE-val is nagyon szorosan tartottam a kapcsolatot, de ez az utobbi években teljesen megszakadt, és egy néhány barát maradt még erröl a területröl.
Teljesen meglepödtem, amikor rátaláltam erre a forumra, amit öszintén szolva nem vártam pont a magyar modellezöktöl. Ha most utánna néztek, látjátok hányan is szoltak az ügyhöz. Öszintén megmondva joval többen, mint azt várni lehetett, egy olyan országtol, amelyikben nem volt sok hagyománya a szervezett vasutmodellezésnek, söt ha jol tudom soha nem létezett a MAVOE-en kivül semilyen forum, amelyik eme modellezöket összefogta volna. Eddig ha jol tudom követni az eseményeket, minden vasutmodellezö szaklap (vagy más szaklap melléke) tönkrement. Nem tudom mi az oka, de szerintem pont az a széthuzás. Sok más országban sincs tul nagy hagyománya a vasutmodellezésnek (leszámitva a német és angol nyelvü területeket) mégis amit megtudtak tenni az az volt, hogy eltartanak egy vasutmodellezö ujságot. (ilyenek pl. Olaszország, Finnország, Svédország, de Dániaban, Czehországban, Lengyelországban meg Hollandiában is van legalább egy folyoirat)
Ez elemi feltétele annak, hogy valami legyen, hiszen csak igy lehet ismereteket terjeszteni (még a modern media sem tudta ezeket legyözni, mert pl. ki a fene tenne egy internetes PCt a mühelyasztalra, ha pl. egy leirás alapján modellt épit.)
A másik dolog, hogy egy ilyen ujság rendszeresen szabványokat és más ismeretanyagokat tudna közölni, és arra érdemes modelleket, modellezöket bemutatni. Itt is érvényes a valamikori Ludas elvátotatott mottoja: "Minden ujszölöttnek minden téma uj", azaz ismételni is lehet.
Sok magyar modell kiválo minöségü, de sajnos sokszor nincs megfelelöen értékelve, mert nincs is hol.
Volt egy idö, amikor elég jo irodalom volt Mo-n, sajnos ezek a probalkozások nagyon egyediek voltak, és alig maradt követö. Hallottatok pl. a Halmai fivérek által kifejlesztett modellvezérlésröl (kb. 1970)???.
A Forumban is sokszor a vita az magyar modell minösége, ahelyett, hogy megbecsülnétek azt ami van (pl. még a nem egészen kiválo minöségü Fugerth modelleket). Én annak idején mindent megtettem, hogy megszerezzem a Fugerth elsö modelljeit, és sohasem az mozgatott, hogy milyen a minöség, hanem az hogy van valami, ami mond nekem (Neked,, nektek) valamit. Ilyen alapon az évek során szert tettem szinte valamennyi modellre ami a valamikori Szovjetunioban, söt Romániában is készült mégha egyik más alig volt használhato egy terepasztalon.
Ha nem támogatjátok a Fugerthet meg a többieket, akkor azok egyszerüen tönkre mennek, és ti moroghattok ujbol. Hidd el nekik is az a céljuk, hogy minél jobbak legyenek a termékeik (az adott határok között).
A vasutmodellezés még itt Nyugaton is, nagyon veszélyes vállalkozás, és nagyon sokszor apro kis cégek dolgoznak, (eltekintve a nagy német cégektöl). Ilyen kis cégek sokkal könnyebben reagálnak a piacra, és azt szállitanak amit a vevö kér. A nagyoknál az alig áll fenn.
Pl. Angliában, de Csehországban is, a cégek többsége apro vállalkozás egy-két emberrel, akik remek kis modelleket gyártanak még rézböl is, és olyan áron amit mindenki megengedhet magának (pl. az egyik angol sárgaréz modellem olcsobb volt mint a legolcsobb ROCO mozdony motorral,. lendkerékkel stb. együtt. Igaz több mint egy hétig tartott mire elkészült, de ma remekül megy.). Ilyen vállalkozások kellenének Magyarországra is. Hadd csinálja a Fugerth a saját modelljeit, a kis vállalkozo meg tegye azokat tökéletesebbé. Ezek a vállakozok meg itt kell, hogy köztetek legyenek (nem kell mutogatni). Ilyen munka sokszor még a konyhában is elvégezhetö. Nem kell begyulladni, az elsö modellek csak lassan fognak elkelni, de ha jo a minöség meg az ár is, jön majd a szájpropaganda - söt itt a Forum is - ami ráadásul ingyen is van. Irjatok majd, hogy kinél mi kaphato. A kezdetben ezt mint hobbyt kell csinálni, azaz szivvel és barátoknak, csak késöbb fussatok a cégbiroságra bejelenteni a vállalkozást.
Sokszor kértetek tanácsot, hol lehet feliratokat beszerezni magyar modellekhez. Ennyi PC szakember között egy sincs aki kb.500 dollárt befektetne, és olyan feliratokat gyártana, amit el is lehet adni. Azt hiszem még az a pár modellbolt is örülne.
Hogy nincs magyar jelzö - egyszerü a megoldás meg kell azokat szépen rajzolni, venni egy két Conrad által forgalmazott olcso német jelzöt és összehozni a két dolgot. Ha jo minöség kell akkor legyenek a magyar jelzök maratva (rézlemezböl) vagy nyomtatva modern anyagokra. Kivágni ma már nem lehet probléma.
Nem fojtatom tovább, ha bárki ilyen dologra vállalkozna szivesen segitek (privat mail). Azt hiszem itt az ideje, hogy valamit összehozzatok. Az ujságnak sem kell mindjárt 100000 példányban minden honapban szinesen megjelennie. Én ma is bedolgozok egy ujságnak (angol) amelyik csak 4 szer jelenik meg évente, kb 6 évvel ezelött 100 darabbal kezdtük, a fele megmaradt, ma már 3000 drb van elöfizetve. Az elöállitás PC-n történik, egy kis helyi nyomda nyomja, és a barátok postázzák. Az elöfizetés a klubunk tagdijában van benne, tehát nem kell külön könyörögni az elöfizetökért. Itt van egy igazi forum, ahol rajzokat, képeket és más leirásokat lehet megjelentetni mindamellett, hogy minden tag évente 4szer meg van szolitva, azaz tudja, hogy hol mi folyik. Ezzel nem azt mondom, hogy milyen egyszerü a dolog (mert mindannyian ingyen dolgozunk a családjaink meg a modellezés rovására), de enélkül nem fog menni nálatok sem. Lehet, hogy a boltosok, meg az egy-két már befutott modellgyár támogatni is fog, mert nekik is ez a érdekük (pl. a ROCO még a tulterhelt német piacra is szállit saját szaklapot - ROCO REVUE- de ez tiszta reklám). Ne essetek ebbe a csapdába. Ne reklámért vegyétek igénybe a támogatást, hanem pont azért, hogy ti semlegesen irtok az ö termékeikröl.
Azt hiszem ez elég mostanra, és kiváncsian várom a fejleményeket. Hátha akad közöttetek valaki (k) aki tenni is akar meg tud is. Sok sikert.
A Fuggerth altal gyartott 499-es psz-u Bhv eredetije bizony igy nez ki. O az egyetlen olyan Bhv aminek nem behuzott vege van, habar picit mas az a veg, mint a modellen. En eleg sokszor latom a Nyugatiban, altalaban Cegled fele szokott menni szemelyvonattal. By-bol pedig tudomasom szerint nincs behuzott vegu, viszont ketfajta forgovazzal keszult: Az egyik KALAKA-3 (olyan, mint a Bhv-n) a masik pedig C90 jelu forgovaz. Ranezesre eleg konnyu megkulonboztetni oket. Sajnos a Fuggerth forgovaz egyikhez sem hasonlit, nekm ugy tunik, hogy mintha a PIKO Y kocsik forgovazanak masa lenne, a tengelytav sem stimmel rajta.
Nem irtad es en csak felteteleztem, hogy ugye az U-profilu Piko sined van.
A PIKO U-profilu sin es a Roco sin kozott akad egypar kulonbseg:-))
A bibi az, hogy a Roco sinkorona magassaga 2,1 mm mig a Pikoe 2,5 mm. A Roco gyart egy specialis, keleti piacra szant sinrendszert, ami 2,5 mm magas. A nevere nem emlekszem, mert mindig kavartam a Roco line-t a hobby line-nal:-))
De ha bemegy mondjuk az erkel str.-ba, segiteni fognak ebben a kerdesben.
A 2,5 mm-es sinrendszerrel meg nem kell kisebb vagyont a kerekek cserejere koltened.
Kicsit nehez osszeparoztatni a ket sinrendszert, mert ugyi a Roco modellvasut es ebbol kovetkezik, hogy nagyvasuti sinprofillal dolgozik:-))
Ami a lenyeg: nem kell atmeno sinmezot venned 200-330 ft-ert, hanem csak veszel sinpapucsokat, es fogsz egy Piko 1/3-as sinmezot, vagy barmit, amit csatlakoztatni akarsz, es kiveszed a Piko sinbol a csatlakozo fesuket, a sinszal vegere rahuzod a papucsot, a Piko sin masik oldalan ugyanezt megcsinalod. Es kesz a kompatibilis sinrendszered!
Nekem sajna nincs gyakorlati tapasztalom a vegyes sintipus uzemelteteserol, illetve, hogy mennyire, meg mit erdemes megkavarni.