> Csak azert kerdem, mert az ujabb sd-40-eseket sokan
> hasznaljak V63, M63 ,M61 gzantaszekrenyek ala.
Utánanéztem (mert én is egy Nohab újraélesztésben utazom).
Nem tudom, milyen SD40-est modellez a Mehano. A nagy könyv szerint (Kalmbach: Diesel Locomotive Encyclopedia) az SD40-eseket ugyanolyan hosszúra készítették, mint az SD45-t. Az SD45 pedig hosszabb volt, mint az addigi SD-k, mert 20 hengeres motor került beléjük. Az SD40-ben kisebb motor volt, de az alváz ugyanolyan hosszú volt, ezért volt rajtuk elöl és hátul egy-egy eléggé feltünô "balkon". Ez a mozdony - és feltehetôleg a modellje is - túl hosszú ahhoz, hogy bármelyik magyar mozdonyhoz direkt felhasználják a szerkezetét.
A korábbi mozdonyok, az SD7-tôl az SD38-ig (vagy talán az elsô SD40-ek is???) rövidebbek, de sajnos apró de lényeges méret-eltérések szerintem nem engedik meg, hogy magyar mozdonyokhoz változtatás nélkül felhasználjuk ôket.
Mind a forgócsap távolság, mind pedig a forgóvázban a tengelytáv nagyobb a Nohabénál. Az elôbbi 2-3mm, az utóbbi 1-2mm. Ez azt jelenti, ha egy ilyen szerkezetre felteszed a Piko Nohab házat (ami meglehetôsen pontos a fô méreteket illetôen), akkor a forgóvázak a végükön hozzáérnek a szoknyához. Ráadásul a Piko forgóváz-oldalkeret 2mm-rel rövidebb, ami eléggé feltünô, ha oldalról nézed a modellt: a csapágyfedél nem a kerék közepén van! Tehát Nohabhoz a forgóváz csapokat közelebbre kell tenni, ezzel együtt természetesen a kardántengelyeket meg kell rövidíteni, és új forgóváz-fedelet kell készíteni. (a Piko amúgy sem a magyar Nohabot modellezi, amint ezt nekem Bhv egyszer megmutatta)
A Szergejhez a forgóváz méretek elvileg jók (0,6mm eltérés), de annak a forgócsap távolsága az eredetiben több, mint 2 méterrel rövidebb!!
Az M63-hoz elvileg egész jól passzolnak a fent leírt méretek, 1mm alatt vannak az eltérések. Itt sak az a baj, hogy az SD-knek 40 collos kerekük volt (1016mm), azaz a modellekben 11 vagy 12mm ármérôjű kerék van, az M63-nak viszont 1250mm-es kereke volt, ami a modellen 14,3mm-nek felel meg. Ez azt jelenti, hogy a váz egész jól használható M63-hoz kerékcserével, de a többihez nagyobb buherálás kell!
Már amennyiben egy tisztességes modellt akarsz készíteni.
Sziasztok!
Ifju Indy akarta eladni, és én akartam megvenni, de az üzlet nem jött létre. (Mert az enyémet megjavította az egyik kollégám.) Szerintem még meg van neki. Egyébként érdekelne, hogy mennyi sín van a készletben és milyenek. Csak egy ovális, mennyi egyenes van benne??
BoGár
Ui. Legutoljára 3800 Ft-ért láttam a börzén FZ1-es trafót.
> a középső részre kellene kb. 3 méteres egyenes, amit egy darabban kellene megoldani
Úgy tudom, mindegyik gyártó árul 1m-es, vagy ahhoz közeli sineket. Általában flex sint, ami nem igazán ideális egyenesnek, mert nagyon tisztességesen kell felerôsítés elôtt elegyengetni, hogy tényleg egyenes legyen.
Roco a (majdnem) 1m-es flex mellett árul ún. G4-es egyenest is. Ez NEM flex, tehát könnyebb tényleg egyenesre lefektetni. Összeerôsítés után a sinösszekötôket rá kell forrasztani mindkét sinre, akkor többé nem jöhet szét.
Etwg, köszi a választ. Az asztal sajátos formájából adódóan, a középső részre kellene kb. 3 méteres egyenes, amit egy darabban kellene megoldani. Bár szeretem hallani a kerekek csattogását (az olyan, mint a nagyvasútnál...) ekkora szakasz kis egyenes darabokból csúnya lenne. Mivel ekkora egyenest tutira nem kapok sehol, gondolom magamnak kell majd megépítenem. Ezt, az "épített" sínt lehet kombinálni valamelyik vágányrendszerrel? Váltót, kereszteződést is szeretnék, és szerintem, ha azt is én gyártanám, nem sokáig működne :-))
Holnap elnézek az Erkel utcába, és veszek valamilyen katalógust...
En inkabb automodellel foglalkozom, de rendszeresen benezek ide. A coras szettet megneztem a fiamnak pont idealis kezdesnek. Viszont nincs benne trafo!!!! Egyebkent Fuggerth.
Velemeny??? Valaki emlitett 1 elado trafot, meg van meg?
GEORGIE,
nem tudom mi van az SD-40 mozdonyon belül, nem szedtem még szét. De ha lesz egy kis idom megnézem. Amúgy nem tunt nagyon különlegesnek csak megérte az árát.
A készletben azért tippeltem Mehanora, mert egyrészt a Cora árult Mehano szetteket, másrészt azokban tökugyanolyan trafó volt, mint a képen. Ettol persze még lehet más.
Nincs más hátra, valakinek meg kell néznie.
mar fejtegettük a temat, es gyakorlatilag ha kesz gyari sinekre palyazol, akkor nincs sok igazan jo valasztasod.
A ROCO meg a TILLIG rendelkeznek komplettebb sinsrendszerrel. A PECO nagyon szep sineket gyart alacsonyabb profillal is (70) amit azonban jol meg kell nezni mielött beepited mert sok modell sajnos otromba kerekeken fut, es azok nem szeretik a 70 profilt (min a 80, de a a legtöbb csak a 100-es profilon fut = 2,5 mm sinmagassag).
A többi gyar altal szalitott sin vagy nem nagyon jo, vagy nem komplett, vagy mas balhe van vele. Pl. a Klein is gyart elsö ranezesre egeszen jo es nagyon olcso sineket, de sajnos a geometriaja nagyon jatekos, es komolyabb modellek nem tudnak ilyen kis ivekben futni.
A LIMA/RIVAROSSI sinek hajlamosak rosdasodni, es nem nagyon stabilak, tehat csakis terepasztalon fix beepitesnel hasznalhatok. A Maerklin sinek csunyak es föleg valtoaramra hasznalhatok, a Fleischmann nagyon draga es szinten nem a legjobb a felhasznalt anyag miatt.
Katalogusa a ROCO, a PECO, meg a TILLIGnek van meg applikacios katalogus nis van, ahol elöre ki van szamitva a komplex geometria es kapcs komplex listat hogy mi kell. A masik megoldas, hogy leveszel a WEB röl egy terepasztalrajzolo programot (sok van, pl. WINRAIL,ABRACADATA.RRTRACK stb) meg a demo verziok is sokszor jol hasznalhatok kisebb terepasztalhoz. Ezekben benne van a komplett sinkönyvtar a legtöbb gyartotol, igy ott valogathatsz a rendszerek között, melyik adja majd a legoptimalisabb megoldast.
Az igazi profik ugyis inkabb maguk epitik a sineket, tehat csak alapanyag kell a többit maguk csinaljak - sokszor bizony nem is rosszul. En is epitettem mar egy ket valtot amik egeszen jol müködnek. Ha sok penzed van akkor vehetsz a sinprofiktol (SHINOHARA, PECO, TILLIG stb) sin alapanyagot es utanna mar nincsenek hatarok. Olyan vonalvezetest csinalhatsz amilyet csak akarsz. (egyet nem lehet ilyen modon - penzt megtakaritani - az igy epitett vaganyok rendszerint többe kerülnek mint a keszen vett).
inkabb H0 normal nyomtavban dolgozgatok, habar van egy ket modellem keskeny nyomtavra is (H0e mert ahhoz könnyebb errefele sineket szerezni).
Kb 1920-50 evek erdekelnek, es ismerek rengeteg gyönyörü terepasztalt meg egy ket modellezöt is akik ilyenekkel dolgozgatnak. Meg Europaban is van egy ket barat akivel tartogatom a kapcsolatot mert egy nyomtavon futunk. Az egyik nemet baratom eppen a közelmultban nyert meg van negy versenyt egy kis dioramajaval, amelyeket az en fotojaim szerint ertekeltek. Remek kis takolmany, es csak kb 60 x 120 cm. De olyan aprosagok vannak rajta, hogy mindig amikor csak latom megall az eszem, hogy hogyan is csinalta meg azt, meg föleg mikor (közben ket aranylag nagy gyar -kb 120 ember dolgozik nala - tulajdonosa es az egyik igazgatoja is.) Nekem meg gyaram sincs meg sincs eleg idöm, hogy legalabb egy reszet megcsinaljam a dolognak.
Eddig mar all egy igazi fahid (trestle) kb 70 cm hosszu, ivben es max. 50 cm magas meg egy kisebb varoska a banyaval meg hasonlo dolgokkal, Sajnos meg nem fotogen, ugyhogy nincs nyilvanossagra hozhato foto rola. De majd egyszer lesz, csak közben be kell fejezni egyet es mast.
Figyusz csak, az SD-40-es milyen volt? marmint a regi sz. kivitel, negy hajtott tengellyel, vagy az ujabb, "osszkerek-hajtasu" 5 polusu villanymotorral?
Igazabol meg nincs kesz a mostani asztalom, de mar a kovetkezon gondolkodom (most mondjatok meg, hat nem beteges? :-))) )
Mindenkeppen H0-at szeretnek, hosszu, de nagyon keskeny asztalt, aminek az egyik vegen egy hurok van, a masik vegen egy fejallomas (esetleg alatta egy masik hurok).
A kerdeses, hogy mindehhez milyen sint hasznaljak. A jelenlegi asztalon ugye a Fuggerth fele dolog van; ez kezdesnek jo, meg arra is jo volt, hogy megtanuljam: tobbet ilyet soha...A tobbi fajtat nem ismerem. Vannak csak kifejezetten errol katalogusok? Mondjuk, az Erkel utcaban kaphatok ilyet? Milyen fajtaval erdemes kezdeni? Magyarul: mindent a sinekrol... legyszives, akinek van rutinja, irja le! Nagyon koszi elore is;
Sz'asztok!
1, Biztos, hogy Mehano, és nem Fuggerth féle szettet akarnak ránksózni??
2, Igen, lehet a börzén Nohab ázakat kapni, 2 héttel ezelött is volt kint TT-s is.
3, Igen, költök másra is, pl: a másik hobbi a munkám is, a számítástechnika! :) (Ja és az 55 kilóhoz én csak 162 cm vagyok.)
BoGár
A cucc Mehano készletnek tunik a képrol, az a trafó (amúgy elég szxr) az ismeros. Na ja, FZ1 még van tartalékban, az egy pöttyet más.
Ja igen, a készlet Csörgo+By(?)+2Bhv és körpálya.
A nyáron vettem egy ilyen készletet, SD40 volt benne meg daru meg 3 amerikás teherkocsi. Csak a mozdonyért megérte. Ha ez a Csörgo megüti az SD40 szintjét, én máris vettem belole. A kocsikhoz nem fuzök nagy reményeket, valszeg muanyagkereku ohne csapágyazás.
Van valahol Mehano bolt?
Uraim a HO gyüjtőknek egy jó hír Irány A CORA 11.09-től:
Elektromos MÁV vonatszett HO (cora.hu)
- Eredeti Máv készlet
- Sínek, 1 mozdony + 3 vagon
- A készlet tartót és a terepasztalt nem tartalmazza, de az áruházban kapható
15 990 Ft
nézzétek s ámuljatok.
Én meg TT-s sírok.
> Kérdezném, hogy érdemes-e átállni a Fuggerth sinrendszerről a Roco félére?
Mi az a "Fuggerth sinrendszer"? Az a borzalmas, Piko-féle valami, amit lemezbôl hajtogatnak fordított U-formára? Gyerekeknek azért jó,,, Németországban mostanában Roco helyett a Tillig-Pilz féle síneket ajánlják.Állítólag olcsóbb és jobb. Nem tudom, lehet-e Magyarországon kapni.
> A börzén lehet-e venni A Csörgőre magyar festésű kasznit?
Régebben a boltban is lehetett kapni, talán most is. Gondolom a börzén is néha megjelenik egy-egy.
> Honnan tudnék szerezni a magyar vagonokról leirást, méreteket, festési szineket szerezni?
Na ez egy jó kérdés. Most már a mozdonyokról van viszonylag használható anyag, de a kocsikat mintha eléggé mostohán kezelnék. Az Évkönyvekben mindig van egy-két cikk kocsikról, és a Vasúttörténetben is, de méretezett rajzokat csak nagyon ritkán lehet találni, még ritkábban régi kocsikról. Pl. Cmn és Cz kocsikból sok száz futott régebben, de eddig még nem láttam még csak jellegrajzot sem róluk. A magyar teherkocsik is lényeges pontokban különböztek a német és osztrák társaiktól, de használható rajzokat meg fényképeket ritkán lehet találni. Ehhez képest a szín még egyszerű, hiszen a használat során a fôműhelyekben nálunk elég szabadosan festették újra ôket - a barna minden elképzelhetô árnyalatához lehetne eredetit találni ;-)
> A Fuggerth féle Csörgő alvázára rá lehet-e tenni a V43-as kasznit?
Mindent lehet, de szerintem az ilyesmi csúnya egy öszvérhez vezetne. Végülis semmilyen alapméretük nem egyezik! Sem a forgóváz tengelytáv, sem a csaptávolság, sem a kerékátmérô, stb. Meg forgóváz oldallapot is csinálni kellene...
rezgaras:
"Mondjátok, ti minden pénzeteket vasútmodellekre költitek? "
Hat en sajnos v. szerencsere nem!
Van csaladom, meg mi ertelme van egy katallogusban szereplo osszes kaki megvasarlasanak?
En raalltam egy-ket temara, es abbol igyekszem a jo cuccokat beszerezni.
Emellett meg van egypar mas hobbim is:-)) haditechnika, hadtortenelem, hajok, repulok, szoval itt is jol el lehet koltekezni:-)))
> en csak amerikai prototipusra utazok. (abbol is csak az erdei vasutakra)
Azt látom abból, hogy úgy hívod: "prototipus". :-)))
Normál nyomtáv, vagy keskeny? HO, HOn3 vagy HOn30?
A HOn30 az pont jó a magyar "Bosznia-nyomtávhoz"! Csak 2mm a különbség az eredetiben. Ismered Dave Frary dolgait? Egy ideje ô is HOn30-ban utazik.
Üdv'
Kérdezném, hogy érdemes-e átállni a Fuggerth sinrendszerről a Roco félére?
Milyen árban tudtok TT-s és N-es sineket?
A börzén lehet-e venni A Csörgőre magyar festésű kasznit?
Honnan tudnék szerezni a magyar vagonokról leirást, méreteket, festési szineket szerezni?
AFuggerth féle Csörgő alvázára rá lehet-e tenni a V43-as kasznit?
Honnan tudnék szerezni H0-ás pályaterveket?
ROCO will bring a H0-NoHAB model to the market probably next year. Both
first will be the CFL 16 and DSB MY-version, and maybe later they'll come
the others, like the Hungarian M61.
Regards,
Akos Horvath
www.nohab-gm.hu
Magyarul:
A Roco valszínüleg a jövő évben H0-NoHAB modellt dob piacra. Először a CFL 16 és a DSB MY verzió jön, a többi, pl. M61 lehet, hogy később.
A kedvemet nem lehet elvenni, mert en csak amerikai prototipusra utazok. (abbol is csak az erdei vasutakra) Ennek ellenere szeretek tuzetesen megnezni erdekesebb modelleket.
A 310re is csak azert iratkoztam fel, mert nagyon rabeszeltek, most is egy kicsit sajnalom, hogy hagytam magam. (Nekem is van csaladom - soet... de ezt hagyjuk.)
A sasschenmodelle Roco fennhatosag alatt kb. 95 magassagaban gyartotta.
Beszerzesi hely: talan a LANG muvhazban a szombati borzen talalsz, vagy a bp-i boltokat kene korbejarni, hogy akad-e elfekvo keszletben...
hat nem foglak utni, mert csak 54 kg vagyok vasaggyal egyutt:-)))
Tehat:
A Deak-fele technologia az elmeletileg nagyon profi, nagyon jo, pontos modellek gyartasat tenne lehetove, ha kiindulaskent jo, lehetoleg gyari jellegrajzokat hasznalnanak!
Sajnos nem ertem, hogy egy ilyen strategiai fontossagu infot miert nem tudtak beszerezni?
A negyoldalas lista ennek a kovetkezmenye.
Mar elso ranezesre feltunik a mozdony aranytalansaga az eredithez kepest.
A teto a kabelekkel meg az aramszedokkel kriminalis, masreszrol neha olyan erzesem van, hogy itt es ervenyesult a gyantakiralyok elgondolasa, un. minel tobbet, minel nagyobb bevetelert, az nem szamit, hogy nem hasonlit az eredetihez, csak a penz a fontos...
Pl. hadd kerdezzem mar meg a t. topic lakokat, hogy hanyan tudnak arrol, hogy a Szilinek ket valtozata letezik: egy rovid fokeretu, meg egy hosszu fokeretu valtozat? es palyaszam szerint?
Festesben es feliratozasban is talalhatunk hibakat, pl. a regi festesu valtozaton a palyaszamtablak elegge specialis megoldasuak:-)))
A forgovaznal meg nezd meg egy eredeti Jaquilen (vagy mi) jellegrajzot, meg ezt...
Szerintem ennyi penzert elvarhato, ha a model melle rakunk egy eredetirol szolo fotot, ne egybol a kulonbsegek orditsanak, hanem az, hogy hm. azannya, ennyire elethure is lehet csinalni egy modelt?
Domokos mozdonyai Szorenyi Szabolcs megrendelesere keszultek, 3-4 db keszult, igen profi kivitelben. Termeszetesen a megrendelo kivansaganak megfeleloen az eredeti mozdonyokrol is minden info begyujtottek...
Masik meg az, hogy aranyaiban is ugy nezett ki az a mozdony, hogy aki latta elallt a lelegzete is!
Fotom meg sajna nincs rola:-)))
(Durvabb lenne, mint a Roco meg a Kleinbahn 1044-ese kozti kulonbseg)