Carpy, GEORGIE és mindenki, akki hozzászólt a témához:
Pontosan ilyen agyviharra gondoltam és kérem is, hogy mindenki írja le gondolatait, ötleteit, függetlenül attól, hogy megvalósítható vagy gazdaságos-e. A döntés előkészítésnek ez az ú.n. zöld lámpás fázisa. Ebből kell aztán kiegyelni azokat, melyek valamilyen okból nem állják ki a megvalósíthatóság próbáját, de ezt szerintem csak napok múlva kezdjük el, amikor már mindenki (majdnem) mindent elmondott, ami a témával kapcsolatban eszébe jutott. Addig szabad a vásár.
Én például megkérdezem, hogy miért eretnek gondolat a sinek (váltók, stb.) gyártása? Lehet, hogy triviális dolgot lérdezek, bánjatok velem az újszülötteknek kijáró kellő tisztelettel :-))
Joem!
A VT 70 volt az, ami szineben leginkabb hasonlitott a BZ-re, en egy VT135-ossel nem ertem volna be.
Sineket gyartani pedig eleg maceras, en azt meghagynam a Jenonek. :) Viszont egy normalis kitero, az elkelne.
Georgie!
Nem olyan bonyolult a dolog, szerintem, hogy gepsort kellene beszerezni.
Egy idoben mar komolyan gondolkoztam ilyesmin (mozdonygyartas) es korbeneztem.
Az alvaz gyartasat erdemes megbizhato partnerre bizni. Azaz beszallitoval vegeztetni. Eleg korrekt arakat lehetne szerintem kapni egy 1000- darabos megrendeles esetere.
A kasztnit froccsonteni kell. Ehhez sem kell sajat gep, csak sajat szerszam. Ennek elkeszittetese tobbmillio forint. A gepberlet es foleg az anyagkoltseg ezekutan mar nevetseges.
A szinezeshez, feliratozashoz meg vannak itt nalam jobban ertok is.
Barcsak mar ott tartanank, hogy a dobozok dizajnjan gondolkozunk! :))
Hogy ki az az orult, aki belefeccol 5-6 milliot ebbe? Kockazatkezeles celjabol tobben kell csinalni. En beszallnek egy kis zsebpenzzel :))
"Láttál Te már Roco Hobby line-t vagy sínkészletet szakbolton kívül Mo-n? Mert én nem. Nekünk viszont kéne csinálni, mert az igényes modellek költségeit tömegigények kielégítésével lehet finanszírozni."
Ezt most hogyan gondolod, sineket is akarsz gyartani?:-((
Bz:
Nem tartom erdemesnek meg a vitat addig, amig nincs felterkepezve a piac igenye.
Pl. indirekt uton is meg lehet kozeliteni a kerdest:
Mit ne gyartsunk?
1.Azt amit eddig mar gyartottak
2. Aminek az eredetijebol ket darab letezett, vagy meg annyi se.
Mibol van most hiany?
1. Mozdonybol
2. szemelykocsibol
3. teherkocsibol.
(talan elfogadhato ez a sorrend)
Ha tomeggyartasban gondolkodunk, ugye akkor egy gepsort kell beszerezni.
Mibe kerul? Honnet hozzuk? Hol lesz a gyar?
Aztan meg milyen formaban kell mukodni? Mert ugye van TB meg ado Mo-on:-((
Meg a darabszam is marhara erdekes! Hany darabnal lesz nullszaldos a beruhazas? Mikortol nyereseges?
A darabszam fuggo is, hogy akkor pl. motort meg a hajtast egyszerre rendeljuk meg es hozzuk el egy gyartotol, vagy 10-20 darabonkent?
Aztan korunk vivmanyara a felelmetes ISO-ra szuksegunk lesz-e?
tehat igen jelentos elozetes, mondjuk talan pre-promocios tevekenyseget kell elvegezni ahhoz, hogy elinduljunk.
Ja es ha lenne egy uzleti tervunk, meg minden, ki lenne az az orult, aki 5-6 milliot befektetne egy szerintem ketes kimenetu beruhazasba?
Nem a szőrszálat akarom hasogatni, csak egy kiigazítás: nem VT70, hanem VT135.
Nem tudom mitől lenne olcsóbb, mint egy mozdony, ráadásul a hajtás is neuralgikus, lévén a motornak el kell férnie az utastér alatt. A PIKO fekete ablakos megoldása nem igazán profi. Egyébként nagyon sokunknak megvan.
Félreértés ne essék. Ezeken a hasábokon van helye az agyviharnak (brain storming), az ötletbörzének, és utálom magamat, amikor - teljesen emberi módon - a kifogásokat keresem, hogy ti. mi miért nem. A Bz-nek szerintem komoly piaca lenne. Hogy lehetne-e azonos az öntőforma, azt nem tudom, mindenesetre a Bz nálam is szerepelt a listán.
GEORGIE:
> csak gyartunk, vagy forgalmazunk is?
csak gyártani; ebben semmi ráció nincs. Mi dolgozzunk és más zsebelje be a hasznot? Gyártani ÉS forgalmazni.
> csak a sajat dolgainkat, vagy mas termeket is?
Ha piacunk lesz, elképzelhető, hogy a bejáratott kereskedelmi csatornáinkat más is szeretné használni, ami teljesen rendben van. A minőség azonban kritérium.
> dobozoknak egyseges arculatot kelle tukrozni
Igen, el kell gondolkozni egységes arculaton, sőt néven, logón, stb. Nagyon fontos dolgok.
> pl. a Limanak, Roconak is vannak hitvanyabb
> kezdo keszletei
Láttál Te már Roco Hobby line-t vagy sínkészletet szakbolton kívül Mo-n? Mert én nem. Nekünk viszont kéne csinálni, mert az igényes modellek költségeit tömegigények kielégítésével lehet finanszírozni.
Elerkezettnek latom az idot, hogy bedobjam a kozosbe azt az elkepzelesemet, hogy mit lenne erdemes gyartani, ugyanis magam sohasem tudnam egyedul, de kozosen meg mehetne.
Szerintem a Bz-vel erdemes kezdeni.
-A ket tengely viszonylag egyszeru muszaki megoldasokat tesz lehetove
-Motorkocsi es mellekkocsi-kasztni gyakorlatilag ugyanazzal a froccsonto-szerszammal mehet.
-Sokfele szinezesben gyarthato, (sima, csikos, IP, stb.), kulfoldre is. (Csehekhez)
-A PIKO hasonlo verzio vonata (pl VT70) csak nagyon keveseknek van meg.
-Konnyen ertekesitheto, mert eleve nem kerul annyiba, mint egy mozdony, es nyomban eladhato hozza a potkocsi is.
-Kis terepasztalokon is jol mutat.
-A ma forgalomban levo MAV jarmuvek kozul valoszinuleg ez a tipus fog legtovabb forgalomban maradni.
Hat igen, joem ratapintott a prioritasok cimu alapkerdesre!
A masik pont meg az, hogy csak gyartunk, vagy forgalmazunk is? es ha forgalmazunk, akkor csak a sajat dolgainkat, vagy mas termeket is?
Tovabbi kerdesek: melyik piacra gyartanank, forgalmaznank?
Megprobalnank az osztrakokhoz is szallitani?
Akkor meg a nurnbergi vasaron is tiszteletet kell tenni kiallitokent!!!!
A piac meg meghataroz egy olyan nuanszi dolgot- amivel logisztikuskent naponta talalkozom- a CSOMAGOLAST!!
Gyarthatunk mi akarmilyen prifi dolgot, azert WC-papirba megse kellene csomagolni, a dobozoknak egyseges arculatot kelle tukrozni, egyseges dobozmerettel (raktarozas miatt), etc.
Vegul is egy kozvelemenykutatast kellene vegezni, hogy mi irant lenne kereslet, es kb. hany darabra?
A hazai modelboltokat is kellene ezzel zargatni, meg a nyugati modellezotarsadalomtol is megerdeklodni, "Ugye Onnek egetoen nagy szuksege van magyar modellekre? Igen, akkor kerem valasszon..."
A coras moka:
Nemcsak a mehano ad startkeszletet, hanem pl. a Limanak, Roconak is vannak hitvanyabb kezdo keszletei.
Az mas kerdes, hogy igazan ugy lenne moka, ha a startkeszlet utan a vasarlo a folytatast is be tudja szerezni a nagybotban:-((
>tehát ne költözés! legyen, hanem csak másolat!
Ez viszont iszonyatos + meló, hiszen minden egyes módosításnál minden egyes hivatkozást át- ill. duplán kell írni.
Valami mindenhonnan elérhető és ingyenes és korlátlan nincs?
Szerintem rossz a sorrend. Ha pl. akármilyen pályázatot, hitelkérelmet, stb. nyújtasz be, mellékelni kell egy komplett üzleti tervet, és ez nem véletlen. Nem úgy müxik, hogy ha szerzek x millát, akkor majd csak kezdek valamit... Ha elvárjuk a minőséget műszakilag, esztétikailag, prototipus hűségben, stb., akkor ugyanilyen joggal várhatunk profizmust üzleti téren. Ha ilyen profi technológiai megoldásokat tudunk belevinni a dologba, mint amilyenek rézgaras honlapján olvashatók és láthatók (bocs, hogy nem volt pontos a hivatkozásom az éjszaka, de lusta is voltam, meg offline), akkor én pedig profi üzleti megoldásokat tudok felajánlani, hiszen ezt csinálom főmunkaidőben. A honlapom természetesen nem erről szól, hiszen a modellvasút a hobbim, nem a marketing. Most csak annyit, hogy négy fő elemet kell figyelembe venni:
- termék
- ár
- terjesztési csatorna
- promóció
Pl. megpróbálok adatot keríteni arról, hogy mennyi a Mehano forgalma abból, hogy évek óta jelen van az áruház láncokban, ill. mennyit tudott eladni a FUGgERth a Corában. De ez már az eladás. Előbb termeljünk! Úgyhogy megismétlem: részletes megvalósíthatósági terv a termelésre, üzleti terv az eladásra (vállalom)és utána jöhet a forrás keresés.
Eddig a szigorú szabályok, most jönnek az emóciók:
Én mozdonyokból Daciát, Púpost, esetleg BoBot (tőlem akár DOM modellt is forgalmazhatunk), MD szerelvényeket, Bz-t, Szilit (ha addig a FUGgERth nem jön ki vele) Szöcsit, Gigantot, továbbá Hernyót és Selyemhernyót látnék szívesen.
Megint felébredek...
Bye:
Joe
"A tar külföldrôl gyakorlatilag elérhetetlen. Még szombat
hajnalban is 10-15 perc, míg egy-egy kép lejön. Azt ajánlottam, helyezzenek el egy másolatot az egészrôl egy ingyenes web-gazdánál Amerikában. Van
ilyen számtalan, sokkal jobb elérhetôséggel, mint a tar. "
csak azok meg innen nem nagyon elérhetőek, tehát ne költözés! legyen, hanem csak másolat!
Igaza van rézgarasnak a rézmodellek ügyében, szerintem sem piacképesek itthon a rézmodellek. De egy olcsó magyar modellnek műanyagból van még ill. kell, hogy legyen piaca magyarországon. De az ár is döntő nem 40-50 000 Ft-okért kell árulni, és akkor bejön.
Nem igaz, hogy nem volna felvevő piaca ennek.
Bár én egy kicsit mindíg optimistább vagyok az átlagnál... :-)))
Én mint már említettem benne vagyok.
Szerintem első lépésként tőkét kell szerezni!!!
Ha az megvan megkell tervezni és le kell gyártatni a gépsorokat illetve és az öntőformákat.
Persze az is fontos mit kéne modellezni?
Bobo
Szili
Gigant
valami mást esetleg...?
Szóval itt is mint mindenhol az első a pénz...
Szóval tőke kerestetik!!!
Köszi Joem az ötletet és a biztatást valamint az összefogást.
> (A tar szerintem...
> itthonról (Datanet) elfogadható, cégtől (svájci
> proxyn keresztül) gyakorlatilag nem müxik, megnyugtatásul:
> ugyanez igaz pl. az extrára is)
Már írtam ezt vsancinak. Ô is valami proxyt emlegetett, de sajnos ez engem nem nyugtat meg. A tar külföldrôl gyakorlatilag elérhetetlen. Még szombat hajnalban is 10-15 perc, míg egy-egy kép lejön. Azt ajánlottam, helyezzenek el egy másolatot az egészrôl egy ingyenes web-gazdánál Amerikában. Van ilyen számtalan, sokkal jobb elérhetôséggel, mint a tar.
> Nincs kézügyességem, ezért is nem mentem sebésznek
Ez nem kifogás! Itt végülis csak a pénztárcádnak árthatsz, ha elfuserálsz valamit! El kell kezdeni kisebb változtatásokkal, "szupereléssel", és megjön a kézügyesség is.
> Nem tudom, milyen technológiák és gépsorok kellenek egy
> rézmodell gyártásához.
Akkor olvasd el a weboldalamon. Lásd az elôzô küldeményemet.
> Most már csak az a kérdés, hogy mit és mennyért tudnánk
> kihozni, hogy piacképes is legyen
Azt hiszem, ez nem megy. Rézmodelleknek csak Amerikában van számottevô piacuk. Azokat a modelleket Koreában meg Kínában gyártják olyan bérért, amibôl Amerikában még hideg vizet sem lehet kapni. Jóllehet Magyarországon az áltagos bérkülönbségek az amerikainál nagyobbak, nem tartom lehetségesnek, hogy ilyen modelleket annyiárt elôállítsanak, hogy annak számottevô piaca legyen. Egy-két hóbortos milliomos még nem piac. Szerintem rézmodellt mindenki magának gyárt, ára nincs.
Úgy vélem, etwg ötlete a kiegészítôket gyártó iparról már életképesebb. Nem vagyok azonban optimista a magyar gazdasági lehetôségeket illetôen. Azt figyeltem meg, hogy Amerikában valaki azért vállalkozik, mert meg akar élni. Európában azért, mert jól akar élni. Magyarországon meg azért, mert meg akar gazdagodni. Lehetôleg gyorsan. Ebbe a képbe a modellezés nem nagyon illik bele.
> Ha össze tudunk hozni egy műszakilag megvalósítható,
> minőségileg és árban piacképes terméksort (választéknak is
> lennie kell), akkor a dolog már csak üzleti megfontolás
> tárgyát képezi.
Fuggerthnak volt elképzelése, ami még szerintem jó is volt. Mégis a gazdaságosság határán bukdácsol. Ha jól tudom, külföldi megrendelései vannak, azokból él, nem a Csörgôbôl meg a Bhv-ból. Nem tudom, mit lehetne jobban csinálni. A piac egyszerűen túl kicsi.
Egyelôre a kezdô oldal, a bevezetés, a képoldalak és a modellek bevezetô oldalai vannak meg magyarul. Sajnos a modellek építésének a leírása nem, ezek a linkek az angol oldalakra vezetnek. Általánosságban elmondható, hogy az angol nyelven megjelenô linkek angol nyelvű oldalakra vezetnek, a magyarok meg magyarra. Ha lesz idôm, folytatom a fordítást, de elôbb kiizzadok valamot vsancinak.
És a szokásos: a weboldalak privát oldalak, legyetek szívesek ne publikáljátok a címet és ne tegyetek linket rá.
Hali,
Örvendetesen megugrott a fórum forgalma. Eddig nagyjából csak olvasgattam, most hozzá is szeretnék tenni valamit a véleményemből.
(A tar szerintem f@s (erős hasmenés folyékony halmazállapotú végterméke), itthonról (Datanet) elfogadható, cégtől (svájci proxyn keresztül) gyakorlatilag nem müxik, megnyugtatásul: ugyanez igaz pl. az extrára is)
A magam részéről nem tudok modelleket készíteni, feliratozni, átfesteni, stb. Nincs kézügyességem, ezért is nem mentem sebésznek (meg a nevem miatt :-)) Emiatt kénytelen vagyok arra hagyatkozni, ami beszerezhető. Ezek pedig (MÁV mozdonyokról beszélek) a FUGgERth Csöri, mint sorozat, a Deák Szili és Szöcsi, és a DOM BoBo, mint kisszériás sorozat, és az egyedi modellek. A Csöri egy elfogadható minőségű modell, természetesen lehet rajta tökéletesíteni, de szerintem nem rossz. A Deák féle modellek szerintem gyönyörűek (szubjektív magánvélemény), de megfizethetetlenek. Az egyediekből sokféle van, amikkel én találkoztam (gyanta öntvények), gyakorlatilag mindegyiken látszik, hogy ezek bizony maszek gyártmányok. Nekem is van egynéhány, de mindegyiken találok komoly kivetni valót, pedig nem számítok vájtszeműnek. Ez nagyon sok kiállításon látható egyedi modellre is igaz, még ha díjnyertes is. Ami a kocsikat illeti itt csak a Modell Kit kisszériásait említem, melyek nagyon tetszenek (fogalmam sincs melyik poggyászon van ill. nincs légbefúvó) bár áraik időnként elrugaszkodottak. Ami az utólagos feliratozást illeti, láttam már kézzel írottat is (!!!), meg gyáritól nem megkülönböztethetőt ugyanazon a börzén.
Mostanában nem fogok Deák mozdonyt venni, mert építkezés + gyerek + stb. Ugyanakkor nagyon örülök annak, hogy egy relatíve összetartó társaság körvonalazódásának kezdetét vélem felfedezni e hasábokon (is).
Nem tudom, milyen technológiák és gépsorok kellenek egy rézmodell gyártásához. A házilagos műanyagöntést már láttam, nem tudom, hogy ennek van-e valami köze a sorozatgyártású műanyagkasznikhoz. És akkor még csak a nyers kasznikról beszéltem, a hajtásról, motorról, elektronikáról (?) még szó sem esett. Én a magam részéről úgy gondolom, hogy csak olyan vállalkozásba szabad belefogni (és invesztálni), amely legalábbis veszteséget nem termel. Tehát: úgy gondolom, hogy csak a fórumon publikálók között is megtalálható az a szaktudás, amely alapján modelleket lehetne gyártani. Múltkor pl. ámulva olvastam a csöri felfüggesztéséről írt tudományos igényű szösszenetet. Most már csak az a kérdés, hogy mit és mennyért tudnánk kihozni, hogy piacképes is legyen (választék, minőség, ár). Azt is megkockáztatom, hogy bár én írtam a Cora eksön ellen, de egy junior/hobby line verziót lehetne akár nagy tömegben is ilyen módon teríteni. B0cs, kicsit elkalandoztam az álomvilág felé. A jó termék azonban csak a dolognak az egyik oldala. Halvány fogalmam sincs, hogy a világ boldogabbik felén a nagyok milyen marketing tevékenységet folytatnak. Azt viszont nagyon is el tudom képzelni, hogy egy itthoni vállalkozásnak milyet kellene, hiszen ehhez értek, nem a gyártási technológiához.
Ha össze tudunk hozni egy műszakilag megvalósítható, minőségileg és árban piacképes terméksort (választéknak is lennie kell), akkor a dolog már csak üzleti megfontolás tárgyát képezi. Én pedig ebben tudom szolgálataimat felajánlani. (etwg, nem tudom hol élsz és mit csinálsz, de úgy érzem ebben a témában Te is otthonosan mozogsz)
Úgyhogy uraim, ezennel pályázatot írok ki modellvasút gyártással foglalkozó kisüzemre.
Felébredtem...
B0cs, ha hosszú voltam.
Kellemes emésztést.
Bye:
Joe
Kedves Vsanci (vagy más hozzáértő)!
Még mindig nem tudok hozzáférni a webzin szövegeihez, képeihez.
A tartalomjegyzéknél tovább nem jutok, minden esetben átugrik a cím "undefined"-re, és onnan nincs tovább. Most is épp egy órája próbálkozom mindenféle ügyeskedéssel...
Segítsetek! (szétrág már a kiváncsiság...)
1. Fuggerth:
Anno vmi olyasmit rebesgettek bennfentesek, hogy a csorgo gepsora kb. 5 millio ft volt, a Roco gepsorai meg egy-ket nullaval tobbe kerulnek!!!!
Szerintem ez a durva!!!
2. Kiegeszitok:
ha mar a Fuggerthnel jarunk, lehetne a By meg a Bhv kocsicsalad eredeti forgovazait, meg femkorlatokat is gyartani (meg belsoseget is).
Mondjuk kerulne ket forgovaz meg a korlatok kb. 399 Ft-ba, ki lenne az, aki a kb. 1600-1900 ft-os kocsira rakoltene ennyit? Meg a masik, honnat tudna a kezdo modellezo, hogy bibi van?!
Mi lenne, ha sikerulne egy ilyen projectet osszehozni es bekopognank Fuggerth ba-hoz, hogy Szcsokolom, szeretnenk a forgovaz meg korlat beszallitoi lenni? Elkuldene a francba, vagy megvenne 100 db-ot es levenne a mintat es sajat maga gyartana tovabb?
Tudom, ne induljak ki az MR mozdonytuningjaibol, mint pl. az SD-90-est ugy csinaltam meg, hogy megvettem "a" ceg alvazat es a hajtast, "b" ceg szekrenyet, "c" ceg rezkurtjet stb...
Tiszta lego, de nalunk meg csak a repulos-military vonalon tapasztalhato az, hogy a vajtfulubb makettozok Verlinden kiegeszitokkel orjitik meg a gepeiket...
2/b. Szemelykocsi vonalon van egy nagy problema a feliratozas mellett.
Ha valaki elethu jarmuvet akar legyartani, akkor egy nagy problemaval szembesul a tobbnezeti jellegrajz hianya mellett: ABLAK!!!
Pl. hazilag hogyan lehet a Z1-es kocsikhoz passzolo legkondis ablakokat legyartani?
Kulon gyartja-e valaki? Gondolom a Roco nem olyan hulye, hogy nekialljon a kulon ablak ertekesiteshez, a masik meg egy kicsit draga moka egy Roco kocsit az ablakokert kibelezni:-((
3. Es vegul, de nem utolso sorban a webzine.
Vsanci majd elarulja, hogy hany gigat szan erre a termekere, amely szerintem hezagpotlo szolgaltatasokat nyujt a modellezoknek.
Ha a hely nem gond, akkor egy kis vasutmodellezesi ABC-t is, meg a topicban leirt jo megoldasokat is fel lehetne rakni.
Igaz egy kicsit ujsag is meg nem is, konyv is meg nem is lesz a vegeredmeny, de a 21. szazad ezt igenyeli:-))
A hianypotlasrol nem is beszelve!!!
megnéztem a tar.oldalakat. Tetszett. Egy-ket aprosag van amin lehet hogy segiteni lehet. Jo volna, ha cikkeket ki is lehetne nyomtatni - megprobaltam nem megy. Igy a háttérben nyugodtan letöltethetnénk az ujságot, és otthon, vagy uton hazafelé böngészni lehetne benne. Igy egy kicsit körülményes, mert eléggé lassan jön, meg mást is kell csinálni a PCn
Egy kicsit vigyázhatnál a helyesirásra is, mert az ujság már nem forum, ahol mindenki ugy ir ahogy akar vagy tud.
Ennyit ehhez. Kivánok sok sikert. Sajnos még nem regisztráltam magam, mert nem tudtam kivárni a reakciot. Majd talán az este megprobálom ujbol.
Az illeto megoldotta a hazikeszitesu szemelykocsik rakfenejet, az ablakot!!!
Az IC-motorvonatnak anno a GH-ban lattam a fo dizajntervezojuk altal keszitett 1/87-es makettjat.
nagyon kiraly volt, csak ugye akkor is mar 250.000 hufot kert volna a keszitoje egy motorvonatert:-(((
Protokolaris celra 2-3 db keszult: egyet kapott a GH general managerje, 1 db-ot az aktualis MAV gm, meg egyet a kozlekedes miniszter.
hogy ne költsetek sok energiát olyasmire ami nem használhato a modelleken, szeretném még egyszer felhivni a figyelmet arra, hogy az öntapado átlátszo film helyett inkább ildomos lenne a vizes lehuzhato foliával foglalkozni. Ennek az ára ma 100-as csomagolásban (A4) kb 1 USD/drb, és még tampon printelésre is alkalmas. Két fajta van a szines lézer nyomtatokhoz, illetve a tintás jetekhez. Ez utobbit a nyomtatás után fixálni is kell. A hétvégén kiprobáltam egy sima átlátszo lakkot (spray), és remekül müködött. (a menö árakat nézzétek meg a www.micromark.com cimen - decalt keressetek). Azt hiszem egy A4-es folia H0 ban elegendö valamennyi pillanatnyilag gyártott magyar modell feliratozásához.
Már megoldottuk a fehér festéket is, amit extra eljárással tamponnyomoval visszük fel a felületre. A többit meg már egy normális nyomtatoval.
Az éntapado folia, aránylag vastag, és nem fekszik fel jol a modellre (illetve meleg levegövel lehetne rásimitani, ami nem nagyon ajánlatos a müanyag modellekre. Természetesen mozdony táblák, nagyobb feliratok a sima felületre ezzel is felhelyezhetök.
Sziasztok!
Vsancitól kérdeztem privátba, de itt folytatom. A kérdés az volt, hogy mit ér egy BR55-ös. Kiegészítő infók a következők: min 10 éves, PIKO, H0 és ránézésre nagyon jó állapotban va (nincs rozsda, nincs törés, karcolás, eredeti festés). Édesapám vette még az öcsémnek használtan, de nem futott sokat. A gyári dobozban állt. Sajnos egyebet nem tudok róla mondani, mert kezdő vagyok. Mennyit érhet? Nem akarom eladni :)
Üdv Mindenkinek
Köszi Vsanci!
Egy kerdesem van: a webzinon lattam a Lang kiallitas kepeit. Siraly dolgok voltak ott!
Engem egy jarmu izgatott fel: az IC-kocsi!
Ki tud bovebb infot mondani arrol, hogy ki kesziti, mennyiert stb.?
Koszi.
Nos nagyon régen írtam elnézést is kérek emiatt de kapunk egy BSA ellenőrzést és minden ídőm erre megy plussz a webzint is szerkeszteni, frissíteni kell.
Előszöris túl vagyunk az 5000-ik látogatón, beindult a hirdetés rovat ahol lehet venni, eladni egyenlőre még csak emilen tudom felvenni a hirdetést de később modernizálódni fog.
Matiz!
Nekem is megfordult a fejemben az ötlet a matrica ügyben jó voln és szerintem igény lenne rá. Kérdés milyen hordozó felületen lenne? Milyen technológiával készülne? Legalább 3 szín volna ildomos (fehér, fekete, vörös a vöröscsillagnak) szóval igen jó ötlet és a webzinen hirdetni is lehetne, kb. mennyibe kerülne???
Más
A hazai újság és modell helyzet.
Én már állást foglaltam ez ügyben szertnék mindenkinek igazat adni.
Tényleg borsos az egyedi modellek ára és lehet, hogy nem pontos de akkor nem kell megvenni!!
A csörgő olyan amilyen ez van legalább olcsó és van ebben ezt kell megbecsülni. Egyébként ahoz képest nem is rossz, hogy első sorozatban gyártott hazai modellünk.
Aki meg tudja jobban csinálni a Deáknál és a Fuggerthnél,lehet szabad a pálya piacgazdaság van. El lehet és el kell hódítani a piacot!!! Mert piac az van!!! Kereslet van!! (igaz nemannyira fizető képes de...van) Csak a kínálat gyenge és valljuk meg őszintén nincs igazán olyan aki tőkét feccölne bele ebbe a műfajba, pedig nem sok kellene kb. 4,5-5 Millió HUF.
Kb. ennyi ami eszembe jutott hirtelen. Ha esetleg van valakinek kezdeményezése hazai modellgyártásban vagy kiegészítők (lásd. matrica) azt szívesen felkarolnám segíteném sőt még lehet egy kis tőkével is beszállnék.
Üdv:
Vsanci
>> Az, hogy egy-egy _kissebb_ részlet nem stimmel a magyar
>> festésű gépeken, én tökélesen elnézem, megértem, mert
>> abból indulok ki, hogy "Örüljünk, hogy legalább ez van!"
GEORGIE írta:
> Pont ezert polemizalok, mert ha mar van egy magyar model,
> az ne csak nagyjabol hasonlitson az eredetire, hanem ha
> mar izmos az ara is, akkor tokeletesen!
Én azt hiszem - mint a régi viccben - mindkettôtöknek igaza van.
Szeintem meg kell különböztetni nagysorozatú és kissorozatú modelleket, és költséget okozó vagy nem okozó modellhűség problémákat.
Jó 10-12 éve olvastam valahol, hogy egy nagysorozatú mozdonymodell kifejlesztése kb. 100ezer márkába kerül. Most el lehet azon vitatkozni, hogy ez igaz-e. Biztos vagyok benne, hogy Amerikában ennél olcsóbban is képesek fejleszteni, mivel nagy hagyományaik vannak a moduláris konstrukcióban - szerintem jóval fejlettebbek ebben a tekintetben, mint a legtöbb európai gyártó. Valamint a magyar bérek mellett is bizonyára olcsóbban lehet eredményt elérni. Más oldalról Németországban azóta ez a költség valószínüleg növekedett, márcsak az infláció miatt is.
Ez azt jelenti, hogy - mondjuk, egy modell gyártási (!) ára 100DM, ebbôl 10%-ot tehet ki a fejlesztés, akkor 10'000 darabot kell eladni belôle, hogy a fejlesztési költség összejöjjön. Kissorozatú modellnél a fejlesztés aránya nagyobb lehet, ezenkívül gyakori, hogy a fejlesztési tevékenység egy részét valaki otthon a szabadidejében végzi. Tehát egy kissorozatú modelltôl jobban el lehet várni a modellhűséget.
A másik szempont a részletezés költsége. Egy nagysorozatú modellnél kôkemény gazdasági megfontolások döntenek arról, mennyi extra részletet rakjanak a modellre. Minden részletnek ára van, és elôre meg kell becsülni, hogy ezt az árat a piac hajlandó-e ezért a részletért megfizetni.
Mindez persze nem menti fel sem a nagy sorozatú sem a kissorozatú modellek gyártóit olyan problémákért, amik megoldása nem okozna költséget, minössze csak jobban oda kellene figyelni, gondosabban kellene tervezni. Ilyennek nem lenne szabad elôfordulni. Ezt nekünk, modellezôknek hangosan szóvá is kell tennünk, hogy a gyártók bele ne nyugodjanak abba - amit GEORGIE írt -, hogy a piac úgyis minden szemetet felszív.