> Egy kerdesem meg mindig van: a szemelykocsik ablakat
> hogyan lehet igenyesen megfejteni?
> Vagy gyart valaki kulon kocsiablakokat?
Hát igen, ez egy probléma. De milyen ablakokról beszélsz? A mai kocsikon aluminium keretes ablak van. Szerintem azt házi módszerekkel nem lehet szépen modellezni. De a Fuggertheket nem lehet külön is kapni? Mintha valamikor láttam volna a Tóthnál. Esetleg lehet egy öntômintát egy Fuggerth ablakról készíteni és az ablakot kerettel együtt víztiszta epoxiból kiönteni, aztán a keretet befesteni. De magam részérôl nem szívesen festenék 20-40 ablakot egy ültô helyemben...
Az egész régi kocsik ablakának belsô fakerete volt. Szerintem ilyet rézlemezbôl ki lehet maratni és befesteni. A '20-as években a kocsikon keret nélküli ablak volt, ezt a legkönnyebb modellezni. Sajnos valamikor a '20-as évek végén elrendelték, hogy az ablakokon fölül egy szellôzônek kell lenni. Ezek után ilyen rézöntvénnyel szerelték a kocsikat és a régebbieket is átépítették. Lásd a Csuka kocsit:
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/hu/car/96II-32.jpg
Azt hiszem, ezt az alkatrészt elég nehéz modellezni, de maratással talán lehet valanit csinálni. Nagyon pici lesz, kb. 1mm széles.
> Érdemes egyébként kipróbálni, ugyanaz a kocsi adott
> sebességgel milyen hosszan gurul ki műanyag és
> fémkerékpárral.
Én végeztem egyszer ilyen próbát (a fiam nagyon élvezte, azóta is mindig meg szeretné ismételni). Készítettünk egy lejtôt hosszú egyenes kifutóval, és minden kocsit elindítottunk rajta.
Röhögni fogsz: a gyôztes egy amerikai "MDC Roundhouse" teherkocsi volt _műanyag kerékkel_ !!!! A második egy P2K kocsi volt fémkerékkel. Általában az amerikai kocsik sokkal jobban futottak, mint az európaiak. Igaz, ez utóbbiak fôleg Pikotól és Limától származtak, ami nem egy pozitív elôjel.
> Fuggerthnél a By, Bhv hossza stimmel, csak kár, hogy az
> "Bx" és "Ax" is ugyanekkorára sikerült és az előzőektől csak
> a festésben különbözik.
Igen, ez egy szarvas hiba. A '96-os mozdonybemutatón kint volt egymás mellett egy Bhv és egy Ax (?). Sôt, a Bhv ugyanaz volt, mint a Fuggerth modell - a száma egyezett. Ha érdekel, nézzétek meg a képemet a Mercurion:
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/hu/car/96I-29.jpg
Az Ax képérôl viszont ordít a hiba: az eredetinek 9 ablaka van, a Fuggerthnek meg 10.
> Szerintem (is) sokat jelent a talpfák kidolgozása és
> egyéniesítése (betonalj,
Roc gyárt betonaljas sínt.
> A "termelési programot" egyébként szerintem célszerű lenne
> meglévő modellekhez kapcsolva azok tuningjával kezdeni.
Valami ilyesmit javasolt etwg is, ha jól emlékszem.
Egy német cég gyártja a Bobót és a C50-et. Honlapjuk is van: www.dom-models.de. A C50 ára (kapaszkodj meg) 485 DM.
Itthon szerintem a Deáknak meg a Fuggerth-nek kéne egy kicsit jobban összeborulni. Amit a Deák nagy munkával megtervez, a Fuggerth-nek kéne műanyagból legyártani. Nem ilyen egyedi darab réz-modelleket kéne csinálni, mert Magyarországon azoknak az embereknek, akik vasútmodelleznek, egyszerűen nincs ötvenezrük egy mozdony-modellre. Ha műanyagból csinálnák a Szilit meg a Szöcskét, az áruk húszezer körül mozoghatna itthon (nyugatra vihetnék dupla ennyiért, ott úgyis megvennék, akkora az ottani, elsősorban német piac), minden modellező megvenné. Be is pörögne az üzlet, jöhetne a Gigant, a Kandó, dízelből az M40, az M63... Később esetleg gőzös. Mondjuk a 424-es, később csúcsgépnek egy 601-es...
Álmodozzunk! :-)
Üdv mindenkinek.Vsanci:most látom levelem van:-))A jelzők ára (világítással):Azelőjelző ,ha jól emléxem úgy 6,5 KHUF A főjelző úgy 8 körül.De én azt aváltozatot kérdeztem, ami ,,mindent tud"De ha járok az Erkel utcában megnézem megint, mert már nyár ota nem voltam.Amúgy szerintem egész normálisak az eladók.Macibb:Én a Fuggerth kocsikat úgy veszem hogy vásárlok hozzá azonnal ROCO kerekeket.Igazad van, sokkal jobban futnak a fém kerékpárokkal.Tényleg a 601-es gőzmozdonyról van képed a monarchia idejéből?Ez már kincs!Egy másolatot elfogadnék.Javasolhatok egy találkozót?
"Érdemes egyébként kipróbálni, ugyanaz a kocsi adott sebességgel milyen hosszan gurul ki műanyag és fémkerékpárral. "
nagyon jól tudom! csak azt nem, hogy hol lehetne TT-s fémkerekeket kapni... :-(((
Kocsihossz:
Én a méretarányos hossz híve vagyok. Fuggerthnél a By, Bhv hossza stimmel, csak kár, hogy az "Bx" és "Ax" is ugyanekkorára sikerült és az előzőektől csak a festésben különbözik. Az én méreseim szerint a keletnémet Y-kocsik hossza és ablakkiosztása egyébként az Ax, Bx méretarányos mása. Csak a tetőt, a homlokfalakat stb stb stb kell átalakítani :-)
sansan:
Örülök, hogy valaki még tudja, mi is "a gőzmozdony". Nekem egy régi képeslapom van róla.
div/0:
Szerintem (is) sokat jelent a talpfák kidolgozása és egyéniesítése (betonalj, ezeréves korhadó stb.). Ez utóbbi főleg látványos lenne :-)
A "termelési programot" egyébként szerintem célszerű lenne meglévő modellekhez kapcsolva azok tuningjával kezdeni. Kisebb tőkével is el lehet így kezdeni. Ezek ideális alanyai lehetnek a Fuggerth-kocsik és mozdonyok. Érdemes egyébként kipróbálni, ugyanaz a kocsi adott sebességgel milyen hosszan gurul ki műanyag és fémkerékpárral.
DWA 26.4m kocsijai:
Nos, ha a Zabszem kimult, akkor a nemet piacot is meg lehetne celozni:-)))
Igaz azt a minoseget csak a Roco ar alatt lehetne eladni, vagy a minosegen javitani!
CAF: MAV mellet RENFE szinekbe lehetne nyomatni. Csak attol tartok, hogy a LIma meg az Electrotren is errefele mozdul:-((
De a gororgoknek is CAF kocsijaik lesznek!
Üdv mindenkinek. Vsanci:A viesmann jelzőket nézegetve én is felfedeztem a hasonlóságot. Ezután amikor csak tudtam siettem,megnézni az Erkel utcai Roco boltban.Úgy láttam ,talán kis árnyalatnyi különbség van a színben.Amúgy ugyanazok a nálunk használtakkal.Az áruk elég húzós. A Monarchiára gondolva pedig jó helyen tapogatsz,mert 1867-től ez is a közös ügyek közé tartozott.A Láng is modellezett 601 gőzöst amit a monarchia vasútjain használtak. Tényleg:ha vki tud képet,infót a mallet gőzmozdonyról nagyon megköszönném. San
Igazad van kedves Rézgaras lehet, hogy először kicsiben kell elkezdeni személy vagy teherkocsi nekem mind 1.
A kit marha jó ötlet én vettem már 3 db ilyen kitet, kiválóak csak egy bibi van velük, hogy angol nemzetiségű. De iszonyú jól mutatnak csak hát ez se magyar.
> Lehetne a fuggerthnel szebb kocsikkal probalkozni, csak
> kerdes, hogy milyen aron tudnank kihozni.
Én inkább kocsiban gondolkoznék. Nem akarok ünneprontó lenni, de szerintem egy mozdony kifejlesztése és gyártása a lehetséges darabszámok miatt gyakorlatilag gazdaságilag nem életképes. A Bz még elmenne, de csak akkor, ha külföldön is lehetne forgalmazni. Ezért lenne fontos megtudni, hogy a csehek gyártják-e. Tudomásul kell venni, hogy ezen a területen Kelet-Európában egy terméket két gyártótól nem visel el a piac! Én Nyugaton azt tanultam meg, hogy ellentétben a szocialista termelési sikerjelentésekkel az üzletben a legfontosabb az eladás. Ugyanis ebbôl lesz a pénz. A gyártás csak utána jön.
Nem tudom, kik milyen korszakban modelleznek. A világon mindenütt legtöbben az éppen aktuális jelenkort modellezik, mert az van a szemük elôtt. De a régebbi korszakok modellezôi régebbi járműveket igényelnek. Magyarországon a '60-as évekig a kocsiállomány nagy részét 2 tengelyű kocsik alkották. Igen jellegzetes volt a Cmn ill. a továbbfejlesztése, a Cz tipus. Egy kocsit nem csak egészben, de kitben is lehet piacra hozni, így olcsóbb lenne. Még gyantából is szépen lehet gyártani, lásd Westerfield
http://users.multipro.com/westerfield/
> ha mar sinrendszerekben gondolkodunk, akkor MAV
> szabvany szerinti felsovezetekrendszeren meg
> jelzorendszeren is lehet agyalni.
Azt hiszem, a MÁV felsôvezeték nem nagyon tér el a német rendszertôl. Jelzôket nem gyárt az Alphamodell? (létezik az még?)
> A felsovezetek tutti, hogy draga lenne a szinesfem cuccok
> miatt. Itt nem lehet gyantazni:-((
Nem a színesfém miatt. Az sokkal olcsóbb, mint a gyanta! Csak azt nem lehet egyszerűen beleönteni valami formába. A profi ezen a téren Sommerfeldt. Az a rendszer szerintem a legjobb.
> Carpy kezdesz a szivemnek kedveseket mondani!:-))
Pedig én azt hittem, hogy attól, hogy hosszúnak találja a Fuggerth kocsikat, Te fel fogsz robbanni! :-))
> i. a Piko, Fleischmann, marklin 1/100-as hosszban, a Roco
> meg a Rivarossi csoport foleg 1/87 hosszban es mar kisebb
> reszben 1/100-ban gyart.
Én úgy látom, hogy az 1/100-as hossz Nyugaton már kiment a divatból. És ez jó így. Végülis ha az embernek olyan fontos a modellhűség, hogy munkát, fáradságot és pénzt nem kímélve az utolsó fogantyút meg szegecset is látni szeretne a modelljén, akkor nem elégedhet meg egy hosszban torzított modellel. Szerintem Fuggerth úr nagyon jól tette, hogy ebben nem ment kompromisszumokba bele. Végülis a tartozékokat pótolni lehet, ha valaki erre súlyt helyez, de egy torz modellen nem lehet segíteni.
Szerintem, ha valakinek hely-problémája van, akkor ne modellezzen fôvonalat.
Én úgy látom, hogy a Fuggerth kocsik egész jók. Lehet játszni velük és jó alapot adnak a szupereléshez is. A kerekeket nem árt kicserélni, mert némelyik excentrikus.
esetleg külön a Bz-s pályákhoz lehetne gyártani 138 mm hosszú vágánymezőket (kb 12 m valódi) amiben minden második-harmadik talpfa ki van rohadva :-)))
"Carpy kezdesz a szivemnek kedveseket mondani!:-))"
Igyexik az ember :)))
--------------
Szemaforokat regebben gyartott egy ceg, az erkel utcaban lehetett oket kapni.
Fuggerth urrol azt beszelik, hogy nem modellezo, hanem iparos. ennek ellenere valoban jol kitalalta, hogy M41-et erdemes gyartani.
De ennek 10 eve. Nekunk ezaltal valami masban kell gondolkodnunk.
Lehetne a fuggerthnel szebb kocsikkal probalkozni, csak kerdes, hogy milyen aron tudnank kihozni. Ami viszont igencsak hianypotlo lenne es hosszu tavon is szamithatunk ra, a BZ. Nem mintha szivesen utaznek vele, de a terepasztalomon lako emberek is hadd tudjak meg, milyen erzes 2 tengelyen docogni! (Raadasul fugert sineken :)))
Fiúk!
Olvastam a Veismann katalógusban (de nagyképű vagyok mintha tudnék olvasni németül) szóval láttam a Veismann katalógusban osztrák karos és előjelzőket (kat. szám ÖBB 4506, ÖBB 4508, ÖBB 4513, ÖBB 4514, ÖBB 4512), és összevetettem a Linzbauer féle vasútmodellezés c. könyvben leírt karosjelzővel és előjelzővel, eredmény: kiköpött az.
Létezik, hogy az osztrák vasutak karos és előjelzői megegyeznek a magyarral? (Ahogy leírtam, egyből eszembe jutott az Osztrák-Magyar Monarchia, de hülye vagyok:-) akkor viszont megvan a megoldás, a veismann gyárt magyar karos jelzőket és előjelzőket!!! De azért jó volna ha valaki okos rábólintana!!! :-)))
Mert akkor minden O.K. és legalább a karosjelző probléma megoldódott...
Persze egy profi M41-es sem lenne rossz (mondjuk hangkeltő elektronikával :-)). Esetleg a kész Fuggerth Csöri tuningolása (olcsóbb is lenne, mint egy új modell...). Kérdés, hogy lenne-e rá kereslet...
villanymozdonnyal csak az a baj, hogy igazán felsővezetékkel mutat jól...
én ahogy gondolkodom, ideálisra az M41 jön ki, talán nem véletlenül választotta azt a Fuggerth?
Szerintem a Gigant lenne a nyerő. Sokan ismerik, sokan szeretik és sokan vágynak a modelljére (én is :-)). Egyszer a már megszűnt kispesti modellboltban látam egy kegyetlen ronda eygedi V63 modellt, az abalkai csak oda voltak festve, semmi arányosság, PIKO BR 130 forgóvázak stb. stb. stb. A mozdony ára 18000 HUF volt (2-3 éve), és elvitték. Szóval szvsz lenne rá kereslet. Az is mellette szól, hogy nagyon egyszerű, könnyen legyártható formája van, ami nehézséget okozaht, az a tető (áramszedő, vezetékek stb.). Többféle pályaszámmal kellene gyártani (mondjuk egy dombóvári, egy nyíregyházi, egy fradi, meg egy magaspályaszámú jó lenne...). Természetesen profi módon (réz kapaszkodók, szép áramszedők, vezetékek, fehér-vörös színváltás, stb.). Ha ezt ki tudnánk hozni egy 20000 HUF alatti vagy körüli árból, szerintem úgy vinnék, mint a cukrot. Persze a Bz sem rosz ötlet, de egy mozdony csak jobban érdekelné a népet...
És még egy dolog: A Csörgőkhöz jó lenne kiadni egy tuningkészletet ( légbeömlők, réz korlátok, létra, szép homokládák, visszapillantó, stb.), esetleg nyers Fuggerth Csörgővel együtt.
Mostmár sajnálom, hogy nem jutottam le Kecskemétre. Vsanci, bomba jók a képek, ágyhogy Te csak ne kérj elnézést a minőségért, azt nekem kellene. Hiába, mindig is utáltam az autofókuszos kisgépeket, de digitben csak ez van, ez viszont gyors.
Sziasztok!
A börzén sokan körbeállták az MD és a Szergely öntvényeket, ezeket is lehetne gyártani. És Fuggerth úr mikor jön ki a Szilivel?? Még 2-3 év?? Addig a mienk is elkészülhet. :)) Kellene Bobo és hát milyen szép lenne az én asztalomon is egy Bz IP amint és az IC vonathoz viszi az utasokat. Tehát kellene Bz és IC vagonok is. Ja és hát ott van a Gigant, amit egyszerűen lehetetlen beszerezni.
És gyárthatnánk kiegészítőket a Fuggerth féle vagonokhoz. Pl: réz kapaszkodókat és belső szereléket is.
És hát a sínekről se feledkezzünk meg. Mondjuk én keresztváltót gyártanék Piko sínhez, mert ez nem is létezik, vagy csak én nem láttam még. És hát esetleg fordítókorongot.
OFF
Vsanci: Regisztrálj egy szavazógépet ahonnan a számláló van, és akkor tarthatnánk egy szavazást is. Így értelmesebb lenne. És akkor eredmény is lenne. Vagy tegyem fel az én honlapomra??
Olvasom itt, hogy merre járnak a gondolatok. Az én tételem a brainstormingban:
Időnként a sínrendszereken gondolkodtam. Szerintem az ősi PIKO-geometria nem olyan rossz kiindulási alap, csak bővíteni kellene a rendszert. Az ívsugarakat viszont növelném. A 440 mm mellett/helyett lehet 660 és 880 mm annak, akinek helye is van meg szép hosszú kocsijai. Szerintem pl. a 177 mm hosszú R440/15 fok váltót a legtöbb helyen minimális helyigénnyel pótolni lehetne egy 236 mm hosszú, R880/15 fok átmenőkörívessel. Tudom, ehhez viszont kétféle keresztezési darab kell, nem elég egyféle.
Megújult a webzin a LÁNG és a kecskeméti kiállításról vannak képek. Beindult az apró rovat is várom az eladókat és azokat akik keresnek valamit.
Üdv mindenkinek:
Vsanci
Üdv Mindenkinek!
Kb egy éve olvasom a cikkeiteket, nagyon jók! Csak így tovább! Végre eljutottam idáig, szeretnék én is (most elöszőr és remélhetőleg nem utoljára) hozzászolni a felvetett kérdésekhez.
A BZ bizonyára minden kis pályán elmenne, így biztosan el lehetne adni belőle többet is. A vidéken élő vasútmodellezők körében tuti siker lenne. Egy vagonos (kétrészes) váltazatban kéne előszőr kiadni profi ablakokkal, lámpákkal, hajtóművel. A világítást, a belső berendezést, a belső utastér világítást külön, kiegészítőcsomagban kéne árúsítani, hogy mindenki a pénztárcájának vastagsága függvényében előbb, vagy utóbb tékéletesre építhesse a kedvencét. Ez egyfajta logikusan, más tipusokra is alkalmazható "építőkocka-rendszer" kifejlesztését tenné lehetővé, ösztönözve mindenkit a járgányok építésére.
A szívem egyre inkább a kis erdei vasutak modellezése felé húz HOe méretben. Apránként érdemes lenne kiadni az összes Magyarországon létezett keskeny nyomtávú vasúti járművet. Szívesen látnám és bizonyosan meg is vásárolnám a C-50 -est, rönkfa-szállító szerelvénnyel. Ha, valakinek van esetleg használható rajza építés céljából, értesítsen legyenszives. A rövidített C-50 -es rajza is érdekel, festési tervek, fényképek minden mennyiségben. Előre is köszönöm a segítségeteket. Sziasztok !
Hat igen, szemelykocsi vonalon az Y-kocsik+IC-kocsik nagy durranas lenne!
A szemelykocsikat meg azert nem mertem megemliteni, mert ugye a kocsik hossza egy problema!
Ui. a Piko, Fleischmann, marklin 1/100-as hosszban, a Roco meg a Rivarossi csoport foleg 1/87 hosszban es mar kisebb reszben 1/100-ban gyart.
Sajna itt a hossz azert kulcskerdes, mert ez palyafuggo kerdes is: egy 440 mm-es iven rondan belognak az 1/87-es hosszu kocsik. Foleg a kedvenc Z1-es kocsikra igaz:-(((
Masik bibi meg, hogyha kulfoldre is exportalunk, akkor talan nem egy korabbi trendet kellene kovetni 1/100-as hosszal.
Vegulis, ha gyartanank olyan sineket is, amelyeket 30 centis szemelykocsikra van eleve tervezve, akkor duplan nyerhetunk.
Ahhoz meg kicsik vagyunk, hogy egy kocsit 1/87-es meg 1/100-as hosszban is legyartsunk.