Igen a Csehek (LPH) csináltak egy sorozatot (kb. 10000 db) de mint a LPH mint a partnere kiszálltak a bulibol, ugy hogy csak ez az egyetlen szeria maradt meg. Sok boltban (Csehorszagban) vannak meg maradékok, és Prágában még az alvázbol is akad itt ott valami (TT). A 90-es évek elején sok jutott el Magyarországra is a modellekböl.
"A MÁV-nál rengeteg motoros kocsi futott, amit tényleg nem nehéz rézböl maratással megcsinálni, tehát itt kellene keresni a gyártando modell példaképét."
ABmot és társai, ebben is van fantázia...
egy megállapitásoddal nem tudok teljhesen egyetérteni:
§
Azt hiszem, ez nem megy. Rézmodelleknek csak Amerikában van számottevô piacuk. Azokat a modelleket Koreában meg Kínában gyártják olyan bérért,
amibôl Amerikában még hideg vizet sem lehet kapni. Jóllehet Magyarországon az áltagos bérkülönbségek az amerikainál nagyobbak, nem tartom
lehetségesnek, hogy ilyen modelleket annyiárt elôállítsanak, hogy annak számottevô piaca legyen. Egy-két hóbortos milliomos még nem piac. Szerintem
rézmodellt mindenki magának gyárt, ára nincs. §
Amennyiben gözmozdonyokrol beszélsz akkor még majdnem igazad is van, habár ma már egy Rivarossi, egy ROCO (Life-Like) ugyanannyiba kerül mint egy olcso rézmodell. (Nézz be egy két amerikai e-commerce oldalba).
Mint már mondtam, Angliában elég sok gyárto ajánl egyszerü rézmodelleket hajtással is (azt hiszem már küldtem képet is), amik ára mág ma is 100 font alatt van. Természetesen egy ilyen modell összerakásához kézügyesség is kell (sajnos nem várhato el a vevötöl), ezért Amerikában is alig lehet kapni réz-kitet. Még mielött tönkre ment volna a bécsi GERARD cég gyártott ilyen modelleket - havi részletekben szállitotta, és kbv 5-20 honapig tartott mire ideért minden részlet és el is készült a masina - sajnos nem mindig volt olyan jo futo mind amilyen jo kinézésü - azt hiszem ezért is ment tönkre a cég, mert az emberek visszaküldték a modelleket miután azok nem nagyon müködtek. (Nekem is van kettö, az egyik ugy ahogy megy a másik alig).
Az angol kitek sokkal egyszerübbek - nem annyira vannak kifinomitva, de remekül futnak, és gyakorlatilag egy hét alatt fel lehet öket épiteni (már sikerült egy hétvégén is).
A MÁV-nál rengeteg motoros kocsi futott, amit tényleg nem nehéz rézböl maratással megcsinálni, tehát itt kellene keresni a gyártando modell példaképét.
A továbbiakban nagyon igazad van, nem vagyok gazdasági szakember, de van némi tapasztalatom, ezért nem tudom ajánlani Magyarországra a nagy sorozatgyártást (elég a Fuggerth, amennyiben ez siker, akkor ugyis gyártani fog). Sokkal inkább kis sorozatban kellene gondolkodni (maximum százas példányszámban a felfutáshoz). Nem biztos, hogy mindenki aki itt modellért könyörög azt meg is fogja venni....
Sokkal egyszerübb, ha valaki elkészit több rézmodellt, egyet-kettöt megépit majd kiteszi a modellboltok kirakatába és felveszi a megrendeléseket. A rézmodellt gyakorlatilag gyorsan lehet utánszállitani (nem összerakva). Igy sokkal jobban lehet az igényekhez alkalmazkodni, és mindennemü piackutatás költségei is megtakarithatok. Apropos hány modell bolt van Magyarországon? Jo volna feltenni a WEB-re egy listát is. Mert, ha azok meg tudnak élni, akkor az egy jo mutato arra, hogy milyen az igény. (Ne gondolkodjatok a Cora-ba stb. Azok ha bevesznek valamit a boltba, azon senki sem keres, söt..... Csak az az igazi vevö, aki a modellboltban vásárol -ezzel lehet számolni. Az áruházi piaccal csak a nagy sorozatban gyártott áruk számolhatnak, és csak olyan áron, amit a lánc diktál. Ott szoba sem jöhet, hogy ti fogtok majd ártárgyalást fojtatni.)
Vsanci,
a honlapodat (?) érintő észrevétel! Apróság, de rendkívül zavaró. A nyelvválasztást követő oldalon a német lobogó melletti felirat helyesen "Deutsch" és nem "Deuche" vagy mifene került oda. Persze csak ha nem a "szvisszedűcsre" gondoltatok (...)
Szívizomgörcsöm közepette üdvözlettel: R
a következö mondataid nagyon leegyszerüsitik a dolgot:
§Mibe kerul egy gyartosor vasutmodellekhez?"
Semmibe :)) Nem kell hozzajuk gyartosor. Meg sajat froccsonto gep sem kell, mert a muanyagiparban szokasos mennyisegekhez kepest nevetsegesen
keves darabot allitanank elo. §
Igy ez nem egészen igaz. Ahhoz, hogy valaki meg tudja neked csinálni a formát vagy rengeteg részletrajz kell, vagy egy nagyon jo mester modell, mert az alig várhato el a formakészitö uriembertöl, hogy valamilyen fogalma is legyen a vasutrol. (Én már végigcsináltam egy ilyen procedurát). Mindamellett állandoan ott kell lenni (legalább 2x hetenként) és ellenörizni a munkát. Még igy is nagyon gyakran olyan dolgok kerülnek ki amit nem olyan egyszerü megoldani, azaz kompromisszumot kell választani, ami csakis a Te (stb.) felelöséged. Sajnos azután jönnek a csavarszámlálok közülünk, akik az elsö pillantásra látják a kompromisszumok eredményét.
Ma már a fröccsöntö gépek többségére barmilyen szerszámot fel lehet fogni. A másik dolog meg a nyersanyag. Sajnos ez sem mindegy, minél finomabb a forma annál nagyobb nyomásra van szükség és ezt az anyagnak is ki kell birnia. Nagyon nehéz volt igazán jo szakembert találni, aki mind a öntögép tulajdonságait optimálisan ki tudta használni, mind pedig a modellt ugy volt képes leképezni, hogy az megfeleljen az elvárásoknak. (Nézz meg egy pár ház stb modellt különbözö cégektöl és láthatod a különbséget a "tarto fákon - sprue". Minél finomabbak ezek annál jobb a felhasznált anyag és a formamester is.
Szerintem meg kell próbálni olyan motort+hajtást beszerezni, amely elfér a beltéri berendezés alatt.
A Piko VT135-VT70 motorja nekem is tetszett, de egyrészt nem hinném, hogy beszerezhető, másrészt csak nem kéne fekete ablakos Bz-t gyártani.
Orulok, hogy nagyjabol egyetertes alakult ki a Bz tekinteteben.
Hajtasra szerintem erdemes lenne utananezni, hogy beszerezheto-e meg a PIKO motorkocsi hajtasa. Realisan nezve nincs arra esely, hogy a motorkocsibe olyan kis motort tegyunk, hogy maradjon hely belos berendezesnek, es az a mototr ugyan nagy, de szerintem eleg jo.
A Forum Modell nekem tetszik, mint nev. Annakidejen Locomo mege geyeb neveken akartam modellt gyartani, de a Forum jobb, mert mutatja az internetes bazist.
En is kultag vagyok egy Bt-ben, nekem se artana a keresztfinanszirozashoz valami jo kis veszteseges tevekenyseg felvetele :)))))))
Ha a Csehek csinálják is, minket ez csak akkor zavarna, ha legalább a szakboltokban, meg a börzén lenne, de én speciel még nem találkoztam vele (pedig megnézném).
A Roco VT 98 hajtását talán valóban sikerülne felhasználni, csak attól félek, hogy nagyon megdrágítaná, nomeg korántsem biztos, hogy ide is adnák. Mindenesetre a múltkor láttam az Erkel strasszén, lehet, hogy majd veszek egyet tanulmányozás céljából.
Csak emlékeztetőül:
- cégnév?
- hajtásra további tippek?
- ablak?
- darabszám?
Üdv:
Joe
Ma voltam a Közlekedési Múzeumban. Megnéztem néhány skandináv Nohab képét. Ezek alapján helyesbítek és meg kell állapítanom, hogy a dán Nohab 2 dugattyús forgóváza megfelel a valóságnak.
Volt egy kép az Mx Nohabról is (könnyített válozat, ez a A1A A1A tengelyelrendezésű), amin 3 dugattyút véltem felfedezni. Viszont ez sem egyezett meg az itthoniakéval.
Tehát az újabb gépeknél marad a barkácsolás...
Ami a gyártást illeti (Bzmot). Anno a csehszlovák LPH csinált egy kit-et TT-ben. A pótkocsit simán össze lehetett rakni, de benne voltak azok a jellegzetességek, amik a mothoz is kellenek. Csak hajtás nem volt benne, azt mindenkinek magának kellett kitalálnia. Volt előtte még egy műgyantás készlet is, de az csak a kasztni volt.
Biztos, hogy a Csehek nem csinálják?
Bar vannak ervek es ellenervek, a BZmot tartja magat :-)
Biztosan lattatok a kepet, BZmot 601-rol, ami nem mas, mint egy Ikarus-kaszni, sinre pakolva.
Hat, vegul is, Ikarus kasznit keszen lehet venni, a hajtas is megoldhato, epitsuk meg azt! :-)
Nem tudtok veletlenul olyan szakembert, aki megfizetheto aron vallal motortekercselest?
(egy trafohiba miatt menetzarlatos lett 3 motorom)
Esetleg meg tudnam csinalni en is, de hol lehet hozzavalo lakkszigetelt huzalt venni ?
Ha kész alvázat veszünk, hajtással, mindennel,érdemes lenne megnézni a VT 98-as német motorkocsi modelljeit, ezek hossza ugyanis 0.5 mm-rel térnek el a Bz hosszától (az eltérés kocsiszekrénnyel együtt értendő). A Roco és a Marklin biztos gyártja, de szerintem mások is.
Nemcsak Vsancinak, hanem az eddigi néhány hozzászóláshoz is válaszolva:
Köszi az ötletet a bérmunkában történő gyártásról. Már t.i., hogy pl. a Viesmannal gyártassuk le a formát (és akkor már szerintem a nyers kasznit is). Kérdésem, honnan lehet olyan részletes jellegrajzokat beszerezni, ami tárgyalási alap lehet.
Én is azt mondtam, hogy a hajtást beszállítótól kell beszerezni. Vannak Köztetek olyanok, akik ezt a piacot jól ismerik. Tehát a kérdés adódik: konkrétan honnan?
A következő, amihez szeretnék minél több véleményt olvasni, hogy milyen darabszámra tervezzünk, ami abból következik, hogy milyen mennyiséget szeretnénk, pontosabban tudunk eladni, és mekkora készlettel dolgozzunk.
Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban: a névre eddig 2 javaslat érkezett, várjuk a hozzászólásokat és a voksokat.
Üdv:
Joe
Kedves Barátaim!
Ezek szerint eldöntetett, modellt fogunk gyártani.
Az még viszont nem világos, hogyan gondoltátok. Abban benne vagyok, hogy alapítsunk egy klubot (első lépésként) és ez után kezdhetünk neki komolyan az érdemi munkának. Sajnos az én fantáziám elég szegényes, hogy valami farppáns nevet találjak ki ezt a rátok bízom. Aki viszont komolyan csatlakozni szertne arra kérem írjon egy emilt nekem, és talán egy személyes találkozót is megbeszélhetnénk.
Szóval maradjunk a Bz-nél? Nekem jó, csak milyen alvázon fog futni ez a szerencsétlen Bz?
A szett jó ötlet, hiány pótló lenne és megtámadhatnánk vele a játékboltokat és hipereket is.
Ha gondoljátok nekem van egy Bt.-m abba mint tevékenységet felvehetném és teljesen legálisan működhetne ez a modellgyártás. Tudnánk számlát adni, adó, TB, stb.
A dizájn, a név nagyon fontos, de előtte magát a modellt kéne megtervezni!!! hogyan, miből, mennyiért és főleg mit??!! Kik lennének beszállítók? Mit szállítanának be? Szóval kb. ilyen kérdéseim lennének. Ja majd elfelejtettem, hogy olyan modellt kéne választani és gyártani amely más (mondjuk TT) méretarányban is meg tudunk valósítani.
Üdv:
Vsanci
Neminemu szininformaciora lenne szuksegem. Pontosabban : a magyar szemelykocsik milyen kekek (mert ugye a By nem olyan kek, mint az uj Bp, Bpmz).
Ezen kivul milyen szinuek (voltak) a narancssarga Nohabok ?
Pontos választ nem tudok, csak sejtéseim vannak TT M61 futóval kapcsolatban:
Az első változat a 3 fékhengeres volt, ami a legjobban megközelítette az eredetit. (Ilyen van a gyári M61,001 gépemen. Az My os gépen viszont nekem is 2 fékhengeres van. Ez egy újabb példány.
Amit a BTTB Nohabgyártásáról tudni kell, hogy az nem a Storkower utcai gyárban történt, hanem egy másik VEB fabrikban. (ld számos katalógusban kooprodukció a VEB Plastspielwaren, Berlin céggel, illetve azok jele a gép alján).
Hogy honnan vették ezt a 2 fékes verziót, fogalmam sincs, mivel szegény NDKs muksókáim max csak nálunk láthattak Nohabot a valóságban... (ill. amikor átszállították őket anno domini. Egyébként a svédek keményen reklámozták, hogy a gépek Magyarországra mennek: Az oldalukra mindig az aktuális nyelven - német,cseh - kiirták. Azokat meg ette a sárga irigység...)
Lehet, hogy volt nekik elfekvőben egy minta, amit használni akartak egy másik mozdonyhoz és amikor az eredeti minta elkopott, egyszerűen vették ezt a polcról...
Mindenesetre ez elég nagy kiszúrás volt, mert igen nehéz ezeket az apró szkat szépen eltávolítani, majd átragasztani a megfelelő helyre és legyártani a hiányzó darabokat. Most éppen ezt csinálom, úgyhogy tudom...
Mi lenne, ha a gyáralapítás elött megalapítanánk egy klubot, és azok lépnének be, akik később részt akarnak venni a cégben, a gyártásban. Így könnyebb lenne elindulni, ha a tagok már meglennének. És könnyebb lenne kérdőíveket készíteni, és a felmérést készíteni. Várom a véleményeket.
Semmibe :)) Nem kell hozzajuk gyartosor. Meg sajat froccsonto gep sem kell, mert a muanyagiparban szokasos mennyisegekhez kepest nevetsegesen keves darabot allitanank elo.
Ami sokba kerul az az ontoforma, amit elegge felreerthetoen "szerszam"-nak hivnak. Ennek elkeszitese nem egy prototipus modell alapjan zajlik! Tehat nem kell semmilyen mar kesz modellrol mintat venni, hanem elo kell venni a jellegrajzot, azt - kicsit atdolgozva - odaadni a froccsonto-szerszam keszitonek, az meg megcsinalja. Persze azt is tudni kell, hogy milyen froccsonto gephez.
Ennyit a kasztnirol.
Az alvazat (motor+hajtas) erdemes nagy tetelben megrendelni valamilyen jelenleg is letezo gyartol, mert arra biztosan nincs forrasunk, hogy ezt s.k. kifejlesszuk. Ehhez viszont tudni kell, hogy hany darabot tervezunk belathato idon belul ertekesiteni.
Ehhez a piackutatassal kell kezdeni, ami annyira nem nehez. Szerencsere nem mosoporrol van szo, amit az egesz orszagnak terjesztenenk, hanem annal nagyobb erteku vasutmodellrol, ami egy eleg jol megtalalhato kornek terjesztendo. Ez a vevokor fellelheto a boltokban, borzeken, kiallitasokon, szaklapok vasarloi kozott.
Nagyon jonak tartom a jatekbolti szettes ertekesitest. A szettbe lehet rakni Roco, vagy akar fugert sineket is, visoznt nem artana egy jo trafot szerezni bele: nem gyartani azt sem.
Egyszoval szerintem egy dologra kell koncetralni, a tobbi legyen a beszallitok gondja.
A névvel kapcsolatban szerintem fontos hogy:
-legyen könnyen megjegyezhető (magyaroknak és külföldieknek is)
-legyen modern, de nem sablonszerű
-legyen benne, hogy magyar a cég
-legyen benne, hogy az Internet segítségével jött létre.
Mit szólnátok ahhoz, hogy HuNetModel?
A Bz-vel tényleeg érdemes kezdeni, már csak a sokféle változat miatt is; MÁV 0-s, MÁV 200-as (vagy 300-as, esetleg is-is), kétféle MÁV InterPici, háromféle CD változat (kék-fehér-sárga, bordó-vaj, piros-fehér), na meg a szlovák gépek ( ha jól tudom kétféle van). A MÁV és a CD gépekről vannak képeim is.
Pályaszám szerint is szükséges a változatosság, tehát 3-4 féle szám szerintem futhat együtt (aztán 1-2 év múlva új számok jelenhetnek meg).
Szerintem előnyös lenne a többféle felszereltségi szint is (pl. alap: külsőleg tökéletes modell + fehér homlokjel; közép: ld. alap + belső berendezés; legfelső szint: ld. középső + belső világítás + hátsó vörös fény).
Köszönöm nektek, hogy ennyien voltatok!
4000 látogató volt a 3 nap alatt!!!!!!!!!
Az osztrákok annyira jól érezték magukat , hogy a gumpolskirchen-i kiállítás itt lesz magyarországon, /0e,H0e,LGB,/
Most nem futottam át a topikot, csak az utóbbi pár hozzászólást, ezért kérlek nézzétek el, ha lejárt lemezt pörgetnék újra!
Vasútmodell kérdésben 10 éve nem vagyok érintve, előtte TT-ből terepasztalkákat készítettem ennek-annak, pénzért. Sosem voltak kiállítva, sosem voltam klubtag.
Kicsit meglepett, hogy nem modell- és terepasztal-leírásokat találtam itt, hanem ötletbörzét modellgyártással kapcsolatban. Mindenesetre az ötlet (mármint hogy beszéljük meg, mit gyártsunk) kitűnő!
A kérdésed az volt, hogy mibe kerül egy piackutatást elvégezni.
Úgy látom, hogy az első nagy lépést meg is tettétek. Most 1680 hozzászólásnál is többetek van már, és ha végiggondoljuk, hogy sokan csak egy-két szöveget írtak be, akkor is járt már itt legalább 500-700 "modellörült" :-). Hányan modelleznek Magyarországon? Olyanokra gondolok, akik nem a kölöknek vesznek egységcsomagolt 3m sínt egy váltóval meg egy rövid vonattal, hanem gyűjtők, költenek rendszeresen, beszereznek, építenek? Mondjuk nagyon mellé lövök kb. 3000-5000 emberrel? Ez azt jelenti, hogy a fontos vevőkör kb. 10-25%-a már itt volt a fórumon! Az első lépés tehát az, hogy álljatok neki, és kivonatoljátok a fórum összes hozzászólását. Lehet majd látni, hogy ki mivel elégedetlen, mit venne, esetleg mennyit költene.
(Mellesleg az ímélcímek kiírásával megvan az első DM-adatbázisotok...)
A második lépésben meg kell találni azokat, akiknek nincs internet elérésük, vagy van, de nem tudnak az Indexről meg erről a topikról. Ez már komolyabb összegbe is kerülhet.
Fel kell venni a kapcsolatot a modell-boltokkal, játéküzletekkel, klubokkal. Kikérdezéses felmérést kell végezni börzéken, kiállításokon. Kérdőívet kell befűzni a szaklapokba. Kérdezőbiztosokat, hírdetést, DM-leveleket kell szponzorálni. Konkurencia vizsgálatot és forgalmazói piac-elemzést kell végezni. Szerintem szolíd alsó hangon 750K-1,5M között tisztességes piackutatást lehet tartani, persze nem egy világcég szervezésében. Esetleg ezeket ki lehet egészíteni egy országos modell/terepasztal/klubverseny meghírdetésével, támogatásával, mert erre jönnének el a legtöbben abból a vásárlóközönségből, akikre számítotok. Ez - bár nem vagyok rendezvény-szervező - szvsz nagyjából duplázná a költségeket.
Nem hiszem, hogy egy ilyen vállalkozás meg tudna élni csak a hazai piacból, ezért hasonló feladatokat el kell végezni olyan országokban is, ahol hagyományai vannak a vasút-modellezésnek.
Szintén ide tartozik, hogy meg kell jelennetek a nemzetközi játékkiállításokon, hogy a nemzetközi kereskedelmi láncok felfigyelhessenek a "kis magyarok" termékeire.
Ha már az értékesítésnél tartotok, ne feledkezzetek meg magáról az internetről! Millió dolgot lehet venni a neten, miért ne lehetne vasútmodellt is? Nagy földrajzi távolságok esetén sokkal jobban prosperálhat, mint bármilyen más értékesítési forma.
Végül egy megjegyzés a "más gyártók termékeit átcsomagoljuk"-kérdéshez. Én informatikus vagyok, ebben az iparban léteznek ún. OEM gyártók, akik nem forgalmazzák a termékeiket saját nevükön, hanem rászitázzák mondjuk azt, hogy Kukutyim Rt.,és e cég saját neve alatt eladja azokat. Van ilyen millió más területen is, legismertebb mondjuk a ruhaipar.
De van-e ilyen a vasútmodellezés piacán? Mert ha pl. megvesztek egy jónevű gyártótól egy klassz modellt, vigyázni fog rá, hogy ne adja olyan nagyon olcsón, hogy azon meggazdagodhassatok. Termékskála.kiegészítésnek jó lehet, de minél több saját terméket állítasz elő alapanyagokból, annál jobb árréseket lehet elérni, és végeredményben ezt az árrés finanszírozza - a megélhetés és gyarapodás mellett - a még újabb termékek kidolgozását, a marketinget, zponzorációt, stb.
Remélem adtam néhány jó ötletet és rávilágítottam néhány problémára. Ha valami ezekből elhangzott volna már, akkor elnézést az ismétlésért.
Néha majd visszanézek, de ha segíthetek ilyen és ehez hasonló üzleti kérdésekben, akkor dobjatok meg egy méllel, magánba.
Üdv és nagy kalappal!
i
(Vasútmodellezőknél hogy mondják? Akadjon össze a sínetek? :)))))))