> ...habár ma már egy Rivarossi, egy ROCO (Life-Like)
> ugyanannyiba kerül mint egy olcso rézmodell. (Nézz be egy
> két amerikai e-commerce oldalba).
Belenéztem ;-)
Szóval azért itt van egy trükk: te a _használt_ rézmodellek árát hasonlítod össze az _új_ műanyag modellekkel! :-)
Az utóbbi idôk egyik legolcsóbb réz-gôzmozdony-modellje a PRR H-sorozatú Consolidation-ja volt (Sunset?). Azt, ha jól emlékszem, $400 fölött árulták festetlenül is. Egy rézbôl készült PRR Duplexért vagy NYC Hudsonért $1000-nál többet kérnek! Az új Rivarossik $160 és $220 között vannak katalógusáron, jobb boltokban, vagy csomagküldôvel bô 20%-kal olcsóbban. Az én használt (igaz, a régi sorozatból - mecsoda kölömbség) Cab-Forward-om $70 volt. A Life-Like (Roco) Mallet egyelôre egy egyedi darab. Az IHC-k (Mehano) és az RDC-Roundhouse gôzösei sokkal olcsóbbak, $60-$80. Az Athearn Genesis Mikado-t is meg lehet már 110-120 dolcsiért kapni. Pedig az egy finom modell!
A réz kitekkel kapcsolatban teljesen egyetértek veled. Irigyellek a Gerard modellekért. Dehát azokat úgy hirdették, hogy "nem is modell, hanem miniatűr eredeti". Kár, hogy nem futottak jól, ennyi pénzért az is belefért volna.
A MÁV motoros kocsi már az én fejemben is megfordult. Tényleg igazi jelölt a rézmaratásos technológiára. Sajnos van egy probléma! Magyarországon a szegecselt kocsiszekrényeket másképp konstruálták, mint a britek és az amerikaiak. Nálunk az acélszalag, ami a szomszédos lemezeket összefogta, nem belülrôl, hanem kívülrôl volt felszegecselve. Ez megnehezíti a modell maratását, mert a szegecsek a szalag tetején vannak. Azaz nem lehet a szokásos utat követni, hogy egyik oldalról maratják a felületi struktúrát - mintát, másikról meg a nyílásokat (ablakokat). Ugyanis a szalagokon magukon két "lépcsô" van. Tehát a szegecses szalagokat külön kell kimaratni és a kivágott oldalfalra felragasztani.
Tiszta szerencse, hogy én a '30-as években utazom. Akkor még nem volt Ikarus ;-) Sajnos lovaskocsit csak egy német cég gyárt, és azok a lovak nem hasonlítanak a magyar igáslovakra. Aki látta már ôket, az tudja, mire gondolok.
> Roco Line sinkeszlet 2,1mm magas sinkoronaju, nem jo az
> 1991 elotti modellekhez...
Ezt Roco akkor is, azóta is cáfolja. A 2,1mm-es sineket úgy konstruálták, hogy a leszorító csavarok utánzata nagyon alacsony, így a max. 1,2mm-es szabványos nyomkarimát simán lehet rajta járatni. Sajnos egyes régi Piko kocsikon még ennél is magasabb a nyomkarima, azok persze döcögnek a talpfákon.
> 2.5mm magas sinek Hobby Line neven futnak
Asszem már tisztáztuk GEORGIE-val, hogy a 2,5mm-es rendszerbôl kétfajta volt, amibôl az egyik, amit Magyarországon is árultak, az feltehetôleg a szlovén Mehano-tól származik.
> Rmax=358mm;
Mármint Rmin, ha jól sejtem, igaz?
> A flex-sineket lehet forrasztani
Szerintem minden sínt lehet forrasztani, én legalábbis forrasztottam acél (Model Reli) és sárgaréz (Model Power) sínt is. A mai sínek alpakkából (újezüst) vannak, azokat is jól lehet forrasztani. Ajánlatos azonban terepasztalon is sinösszekötôt használni, és azt mindkét sinhez odaforrasztani. Szerintem a csak végükön összeforrasztott sínek forrasztása igen hamar eltörik, még terepasztalon is.
Ha flex sínt kanyarba raksz, akkor a belsô sínszálból persze le kell vágni, hogy egy vonalban legyen a két sín vége.
> Az elso a jelzok es a szakaszolas.
Szakaszolósínt nem árulnak, de lehet kapni műanyagból készült sínösszekötôt. Ez elszigeteli a kérdéses sínt. Sajnos ez nem forrasztható ;-))
> Helyette lattam reed-reles kapcsolot, amit a talpfak koze
> lehet rejteni
Hidd el, sokkal jobb, mint a kapcsolósín. Egyébként reed-kapcsolót nagyon olcsón lehet meztelenül is kapni, pl. Németországban Conrad-nál 50-60 Pfennigért 1,8mm átmérôjűt. Ez befér két talpfa közé. Ez csak egy üvegcsô, úgyhogy vigyázni kell rá, mert eltörik. Minden mozdonyra kell egy mágnes viszont. VIGYÁZAT! A reed relé akkor kapcsol, ha az erôvonalak PÁRHUZAMOSAK a csôvel! Tehát a mágnest nem lefelé, hanem a mozdony alján KERESZTBEN kell felerôsíteni.
> Ez alkalmas a jelzok (releik) kapcsolasara?
NEM! Ezek a pici reed relék kb. 100-150mA-t bírnak, induktív terheléssel annyit sem! A megoldás az, hogy nem váltóáramot, hanem egyenáramot használsz a relékhez, váltókhoz és a reed reléhez egy jó nagy tranzisztort (2N3055 - mond ez valamit?) kapcsolsz. Kipróbáltam, működik.
> azt irja univerzalis kapcsolomu kapcsolorelevel - ez mit
> jelent?
Nem tudom, de azt sejtem, hogy ebben tranzisztor helyett egy kapcsolórelé van.
A Ferenciek terei gyalogaluljáróban van a bolt (nem a Metrolejáróéban, hanem amelyik a Jégbüfé elöl visz át a szemközti buszmegállóhoz). Ez egy használt/új játékkereskedés (vétel/eladás), ám ha kifejezetten vasútra szomjazol, sok sikert nem garantálok, ez nem erősségük. (én közúti járgányokat harácsolok össze, az viszont van minden mennyiségben, méretben, évjáratban, még II. Vháború időszakából is).
Egy oriási gond azért itt is van: a bolt nagyon profi, de a tulaj éhbérért olyan szőke lakkozott luvnyákat (bocs..) alkalmaz, hogy rossz nézni. Ez csak ott problem, ha kérdésed van, részletekről érdeklődnél, stb: mindig falakba ütközöl, nem ért hozzá, nem is érdekli. Én csak egyszer próbálkoztam, azóta minden alkalommal csak köszönök, azután 15-20 perc néma válogatás után fizetek mint a katonatiszt, és viszlát.
De azért nyugodt szívvel ajánlom.
Szerintem 6000 sok egy BR130-ért, 3500-4000 a jó ár érte (H0!); én gyári állapotú 118-ast vettem, dobozzal, szinte alig futott és 4000Ft volt. Szóval, 6000-ért már meg kell szólalnia annak a 130-asnak....
M62-est a Gützold gyárt/ott, modellboltokban ma is lehet venni használtan, vagy a börzén körülnézhetsz.
Új vagyok itt és én is olvasgatom a topicot. Jó ötletnek tartom a saját topicbahn gyártást több észrevételem is, van.
A CORA akcióról annyit, hogy az ára 15990 Ft Óbudán az eurocenterben van egy vasútmodell bolt és az M41 8700 Ft, a vagonok 1700/db Ft így eddig 13800 Ft plusz a sínek ami 1560 Ft az így 15360 Ft. Nem vészes a különbség de mégis, és ráadásul az élelmiszereknél és így szerintem más termékeknél is a cég fizet azért hogy ki kerüljön a terméke a hipermarketekbe.
Nem félő, hogy ha ennyire ki beszéljük ötleteinket akkor egy itthoni cég aki ilyennel foglalkozik meg csinálja előttünk, hiszen meg van mindene hozzá! Egyébiránt nagyon érdekel én eddig TT-ben utaztam fel is halmoztam egy jókora készletett amitől most úgy néz ki meg szabadulok így összegzem a listát. Viszont az tény hogy meg cáfoljam saját magam én is a CORÁ-ban döntöttem el hogy H0-ban fojtatom mert olyan méretes ami viszont hátránya is.
Senkit nem akarok meg sérteni mert szeretem a kis vonatokat de ha olcsón ki lehet hozni a saját készítést akkor vinni fogják, mert hiába szép és jó a deák ha ma Magyarországon egy átlag ember havi bérébe kerül. Egy kicsit kevésbé részletesen de 8-9000 Ft lenne vennék. A másik milyet szeretnétek gyártani a motorvonat jó ötlet de szerintem jó ötlet a tolató mozdony is mert szépek a nyílt szakaszok de azért én mindig is szeretem az állomáson és az iparvágányokon szerelvényeket rendezni persze ez az én véleményem ettől még más mást szerethet. Sok sikert nektek hozzá és ha nem zavarok egyszer egyszer be kotyognék ide.
Most pedig egy pár kérdés
Nagy kedvencem az M62 ki gyártja H0-ban és hol lehet kapni?
Vettem 6000-ért egy BR130-at szép állapotú ennyit meg ért?
Tudok még 8790-ért ez is jó ár érte?
Mikor lesz a lángban börze?
Kösz a válaszokat
Voltam az Erkel utcaban, nagyon rendes volt az elado; minden hulye kerdesemre valaszolt, amelyik eszkoz keznel volt, be is mutatta. Vettem 2000/2001-es katalogust (1600Ft).
Szoval, mint kiderult, a Roco Line sinkeszlet 2,1mm magas sinkoronaju, nem jo az 1991 elotti modellekhez. Vegul is, minden, ami jo, az ebben a keszletben van: rengeteg fele valto, keresztezodesek, betonaljas sin, agyazat eloregyartva; stb.
A regi fajta 2.5mm magas sinek Hobby Line neven futnak. Ehhez nincsen agyazat, beton-talp. Van hozza osszekotosin, ha felmerul az igeny, hogy regi PIKO U-profilu (vagy Fuggerth) lemezsinhez kapcsoljuk. Az elado azt tanacsolta, hogy amit csak lehet, flex-sinekbol epitsek meg, mindenki igy epit mostanaban es a leglehetetlenebb variaciok is letrehozhatok vele. 2 fele flex sin van 2.5mm-es magassagban:
(42200) teljesen hajlithato sin, 970mm hosszu, Rmax=358mm;
(42201) fel-flexibilis sin, 914,4mm hosszu, (ezt ajanljak hosszu egyenesekhez, mert merevebb)
A flex-sineket lehet forrasztani, viszont akkor ajanlott mindenfele sindarabolo eszkozok beszerzese. Ahogy a katalogusbol kideritettem, a valtokat valtomu nelkul adjak, azt kulon kell megvenni. Van a sinrendszerhez kocsiszetkapcsolo is, ami szerintem az egyik legfontosabb az elethu kozlekedeshez.
Meg ket dolog, ami nem vilagos. Az elso a jelzok es a szakaszolas. Ha jol lattam, vannak relek ehhez, de nincs kapcsolosin. Helyette lattam reed-reles kapcsolot, amit a talpfak koze lehet rejteni. Ez alkalmas a jelzok (releik) kapcsolasara? (cikkszama 42605 es 42256)
A masodik a kapcsolomu, a 2.1mm-eshez van asztallap alatti kapcsolomu, az jo a 2.5-oshoz is? Ennek a cikkszama 10030, azt irja univerzalis kapcsolomu kapcsolorelevel - ez mit jelent? Vezerli a jelzoket is, szakaszolni lehet vele? Van benne visszajelzes?
Hi, Georgie!
Nem t'om pontosan mire gondolsz, éveken át nap mint nap átmentem a Széna tére (a Moszkva tér mögött dolgoztam), de azon a környéken nem tudok modellautókkal foglalkozó üzletről. Amennyiben mégis van vagy volt, máris a kardomba dőlök.
Más.
Én is hasonló vagyok Bender Oszihoz. Nap mint nap nézem a topicot, a webzint (üdv vsanci!), szombatonként "kötelező" programom a Láng börze.
H0-ban "utazom" apai indíttatásból, javarészt PIKO eszközökkel (mea culpa, nézzétek el nekem de csak erre futja), korábban apámmal építettünk közösen kötött modulos terepasztalt a Vasútmodellezés MAVOE kiadvány ihletése alapján(még megvan nála és műxik). Sajna otthon mint sok más sorstárs helyhiánnyal és nagy családdal küzdök, ezért csak egy 190x100-as asztalom van (időhiány miatt csak félig kész). Nagyjából hasonló a Matiz-éhoz.
Korábban főleg maketteztem (még most is), de az igazi az a vasút. Nagy eredményem, hogy fiamat is sikerült "beoltani", igaz neki a TT méret tetszik, így most TT-s anyagokat is gyűjtünk az ő leendő asztalához.
"Röviden" ennyi, bocs ha túl hosszú voltam.
Hi, Rabbi!
A Modell Autó Szalon pontos címe:1132Bp Victor Hugó utca 24.
Megközelíthetőség:Lehel tértől 5 perc séta a Duna felé, vagy 76-os trolival 1 megállót mész.
Üdv
Egyszer voltam ott, talán két éve, de már el is felejtettem az utcát... A legolcsóbb 1:43 modell akkor 3000 Ft volt. (Nekem meg a Bburago árszintje a plafon... - amúgy is csak kiegészítőnek kell a vasúthoz!)
A H0-ás Ikarus modelleket eddig kétféle kivitelben láttam: összerakós, darabokban és összerakott, átlátszó dobozban. A gyári alatt azt értettem, hogy ezek az összerakott fajtából vannak. És az összerakottaknak pedig borzasztó csúnya a csuklójuk, mert legalább 2x olyan hosszú mint az igazié. Viszont működik, lehet hajtogani :-) bár egy terepasztalon erre nemigen van szükség.
Lehet orvosolni a dolgot, az alján a középső részből le kell vágni, a gumit is megfelelő hosszúságúra kell vágni, a teteje viszont gázosabb, mert az eredeti "pántot" (nem tudom, hogy hívják az igazi buszont, mindenestre olyan mint egy pánt, keresztbe a csukló felett) nem tudod visszatenni, ki kell vágni ebből is.
A Csepelek nagyon régi fajtájúak, nem a honvédségi (344D?) típusúak, régebbinek tűnnek. Tényleg sokféle kivitelben van. A honvédségit is gyártják. Platós, dobozos kivitelben, 1:43-as az is; ha érdekel megkérdezem hol kapni. (Tuti tipp: Modell Autó Szalon - ott minden van.)
A Váci utcai Csepelek csak makettek (Rézgaras: '50-'60-as évek), oda vannak "ragasztva a platformra" bár kétségkívül megszólalásig tökéletesek. Hazai gyártmányok, mindenféle kivitelben. Ami elveszi tőlük a kedvet: 35E-től indulnak... Bár én is ezt a méretet preferálom (1:43), de az volna a minimum, hogy ne csak makett legyen (noha én sem tologatni akarom őket a szőnyegen) - ilyen nívójú modelleket úgy 6-8000 Ft körül szoktam venni, szóval jól gondoljátok meg!
R
> ...irhatnal meg. Aktivan modellezel, milyen meretaranyban
Apropos. Érdekes lenne egy statisztikát készíteni ezekrôl a dolgokról. (Csak sírva könyörgök, ne a webzinen, mert oda nem tudok bejutni). Láttam már ilyen Internetes statisztikákat Amerikából, a rec.models.railroad-on, és a németeknél is. Érdekes, hogy az amerikai statisztika egész jól követte az újságok statisztikáit. A német számunkra nem sokat mond, mert ott két HO rendszer van jelen a piacon.
Tehát ilyen kérdésekre gondolok:
Milyen méretarány? (HO, TT, N, O, HOm, HOe stb)
Melyik korszak? (most, '80-as évek, '70-es évek, stb. többet is lehet jelölni)
Modellezési súlypontok? (Terepasztal építés, modellépítés, gyűjtés, kit építés)
Életkor?
Életkor a modellezés kezdetekor? (több is lehet, ha valaki a gyerekkora után abbahagyta, aztán újrakezdte)
Miután e két utolsó személyes jellegű, nem kell névvel ellátni a válaszokat. Vélemény?
Voltam a Váci utcai modellboltban. Vannak Ikarusok, több féle kivitelben, festetten:
Volánbusz, sárga, csuklós, ráncajtós
BKV, 7-173 festésű, felirattal
Volánbusz, sárga, nem-csuklós (260?)
BKV, kék-szürke, csuklós.
Minden csuklós kivitel a gyári, hosszú csuklórészű, szerintem felére kell rovidíteni, hogy jól nézzen ki. OFF-topic, érdekesség: Csepel teherautók is vannak! ON
Az árakról majd délután érdeklődök; ha még jut időm, benézek az Erkel utcába is katalógusokért.
Most néztem a webzin adminisztrációjában, hogy több mint 7 000 azaz hetesezer látogatója volt október 1-óta!!!! Azt nem tudom, hogy ebből mennyi a visszatérő vendég, de ez a szám önmagáért beszél!!! Nem?
Csak ennyit akartam hozzáfűzni, hogy mennyi a potenciális vasútmodellező kis hazánkban...
Üdv!
cst írta az 1543. hozzászólásában, hogy H0 terepasztal terveket szeretne. Üzenem Neked, hogy találtam párat a hálón. Írj magánba és küldük egy párat. (Iszonyú nehéz volt ezt a párat is megtalálni...) Elsősorban ROCO vágányrendszerhez jók. Egy-két PIKO is van.