Üdv mindenkinek.Szűcs Lajos.Tegnap a debreceni modellboltban láttam egy hasonló(vagy ugyanilyen?)tranzformátor szállító kocsit.Azt hiszem ez is lilliput gyártmányú volt,ára egy mozdony árával vetekedett,de nagyon szép volt.Ez van meg neked is?
Kint voltam a mai börzén de későn mentem ki így addig nézelődtem míg vége lett, de azért sikerült vennem H0-ban egy M62 15000huf-ért és egy Br52 11000-ért, szép mind a kettő, de az M62-es az nagyon tetszik. Még szándékozok venni belőle egy párat. Vagonok is voltak jó áron de összepakoltak már. Hétfőn kezdem a terepasztalt építeni a szobámban körbe lesz egyenlőre, 4.20*3.10 méteres. Egyébként jövő héten máshol lesz a börze, de ti ezt úgyis tudjátok.
Egyszer Lattam KöKi-n alni.
Fenykepen is lattam ehez hasonlot.
Ez egy Liliput gyartmanyu kissorozatu mestermodell.
Nem en keszitettem.
20 eve vettem 3600HUF-ert amikor egy 1.oszt kocsi 70HUF volt.
Huh,
Ez nem hangzik valami biztatóan. A Váci utcában vettem pár Fleischmann sínt próbaképpen.Sárgaréz. Az ára után az ember azt hinné valami minőségi dologot ruházott be. Azok alapján azonban amiket leírtál szinte gondolni sem szabad rá!?
Utána kell néznem, mert sajna tényleg nem ismerem. Ez azért van mert az elöző vágányaimat még az NDK-ból kaptam, mikor kedves édesapámnak volt szerencséje a kele-gótoknál dolgozni.(Kiküldetés,lista lead,apu hozza,stb.)
nem tudom milyen Fleischmann sineket vettel, de ha a sargarezet, akkor rossz helyre fektetted be a penzedet. Ezek a sinek nagyon nem jo kombinaciot adnak ugy a korrozio szempontjabol, mint az aramatvitel szempontjabol. A kerekek gördülese folyaman keletkezö szikrak mely gödröket egetnek a sinbe, ahova kesöbb bejut a kosz, amit akar csak a nagyvasuton, lecsiszolassal lehet csak eltavolitani. Valamikor a klubban volt egy olyan szakaszunk, aminek mar teljesen lecsiszoltak a sinfejet, ugy hogy ki kellet dobni. Ilyen sargarez sinek elöfordulnak mas gyartoktol is - ha lehet kerülni kell öket.
A baj nem az aramforrassal van, hanem magukkal a REED kapcsolokkal. Ezek maximum 100-200 mA tudnak baj nelkül kapcsolni, mig a valtok kapcsolasahoz a legjob esetben is min. 500 mA-re van szükseg, söt vannak valtok amelyik 1 vagy több amperes impulzus igenyelnek. Az ilyen aram besüti a REED kapcsolot, es ki lehet dobni.
Ehhez meg annyit, hogy a PILZ gyar a modellhu gyartas egyik uttoroje. Mar az otvenes evektol nagyon profi sinrendszeren faradozott, amit annak idejen Kurz professzor ur fejlesztett ki (vagy legallabb is publikalt - pontos geomeria, jo alkalmazhatosag nagyon hu kivitel). A 60-as evekben PILZ ur a rendszert tovabbfejlesztette, elektromos valtoallitok, meg nagyobb valasztek lett az eredmenye.
Azutan kovetkezett az allamositas, majd a sinek nagy reszenek az eltunese a piacrol. A 60-as evekben jelenik meg az NDK "nemesfem azaz rezezett acel" ami ugyan nagyon elethu volt, de sem elektromos tulajdonsagai sem a tartossaga nem volt jo. A 70-80 evekben itt-ott lehetett sinszalakat es talpfat külön kapni, es abbol epiteni. A mai napig nem tudta nagyon senki a PILZ geometriat lemasolni (megha szebb sineket is gyartott). Ennek többek között az is a következmenye, hogy egy-egy sinrendszeren belül nem lehet bizonyos kiterö kombinaciokat megepiteni.
A Pilz ur halala utan a ceget hala az Istennek tovabb fenntartottak, majd az örökösök a rendszervaltas utan jol alltak a dolgokhoz es több ceg összevasarlasa utan megalapitottak a TILLIGet, ami a termeszetes követöje a PILZ markanak. Ha majd egyszer atvaltanak az alacsonyabb sinekre akkor ismet majdnem konkurencia nelkül a legjobbak köze fognak tartozni.
A PILZ nem új dolog a világban. Talán emlékszel rá (de ha nem, utánanézhetsz), hogy régebbi PIKO katalógusokban mutogatták a lemezből hajlított sinek mellett a rendes profilú (I) sineket is . Nos ez volt a PILZ (ill. a VEB Fabrik elődje, de ugyanúgy sebnitz-i székhellyel.)
Köszi Oszi,
Számomra is a ROCO tűnik a nyerőnek. A PILZ márkáról itt topic-ban hallottam elöször. Hol lehet ehhez hozzájutni? A Fleischmann nagyon profinak tűnik, persze az ára sem gyenge. Ez már csak ínyenceknek való?
Szerintem, ha korrekt vágányhálózatot akarsz, és 2,1 mm-es sínen is mennek a mozdonyaid, akkor a műanyag ágyazat nélküli ROCO code 83-as rendszert és a PILZ (TILLIG) code 100-as rendszert kombinálva kellene használnod. Amit lehet, azt ROCO-ból kell építeni, mert, ha jól tudom olcsóbb, mint a PILZ.
Azt mondom hagyjuk az arakat. Csak ha megnezek egy Märklin mozdonyt vagy valami hasonlot jelentoesen felmegy a vernyomasom, akkor inkabb egy lehet hogy dragabb, de mindenkeppen ertekesebb rezmodellrol almodom.
A tobbreteges oldalfalnak tobb funkcioja is lehet, pl. jol lehet megcsinalni az ablakramat, fogantyukat. Ha pl. az ajto nem e kulso szintben van, akkor az a belso lemezen lehet kikepezve. stb.
Persze ezt atipus ismerete alapjan lehet csak eldonteni.
Ja, még valami. A kondenzátoros tápegységnél nincs szükség végálláskapcsolóra. Ez ugyanis nem tudja kiégetni a váltótekercset, ha rákönyökölsz a gombra.
> ...ezert vetettem el, mert minden egyes reedhez kulon kis
> aramkort kell butykolni.
Nem olyan nagy ügy. Kísérleteztem kondenzátoros váltótáplálással. A "tápegység" egy egész pici trafó (printtrafó, csengôtrafó) 12V kimenettel. Ez egy pici egyenirányítóra kerül, majd egy pár száz ohmos ellenálláson keresztül egy 10000 uF-os kondira. Ez az elrendezés szépen átvált egy váltót, tranzisztoros vezérléssel is. Feltételek: egyszerre csak egy váltót vált át, kettôt már bizonytalanul. Két váltás között kell 2-3 másodperc szünetet tartani, amíg a kondi feltöltôdik.
Működik 6800 uF-os kondival is, de akkor jobb, ha a trafó 16 voltos.
A tranzisztoros vezérlés egy 2N3055-bôl és a bázisával sorbakötött 560 ohmos ellenállásból állt. Kísérleteztem tirisztorral is, de az egyáltalán nem működött! Az oka az, hogy a tirisztor kikapcsolásához a sarkain legalább egy pillanatra 0V-nak kell lenni. A kondi folyamatos töltése miatt azonban a fesz. sohasem csökkent a kikapcsolási feszültség alá, azaz a tirisztor egyszer meghúzta a váltót, aztán többet nem. De a tranzisztor egész jól működött.
Na ezt kipróbálom. Roco sínem ugyan nincs, de van egy pár Code 83-as Atlas, meg van egy megbuherált BN150-em is (a motorja átkerült oda, ahova való, a motorházba). Meglátjuk, megy-e a 83-as sínen.
> a rézmodellek majdnem 100% ban megrendelésre készülnek
Ez bizonyára igaz, de nekem úgy tűnik, hogy a megrendelôk egy jókora része kereskedô, aki aztán a boltjában eladja, valamivel drágábban, mint azok veszik, akik a nagykereskedônél elôre rendelik meg.
Most néztem meg a denveri Caboose Hobbies internetes listáját. Nem látszik olcsónak.
> ...egy oldal legalább 2 lemezböl készült, igy utolagosan az
> ablakokat is remekül be lehetett tolni a rétegek köze
Ezt nem egészen értem. Nekem úgy tünik, hogy egy belsô lemez pusztán az ablakok miatt egy kicsit túl nagy munka.
Jómagam kb. 6 évvel ezelött félbehagytam egy HO-ás PIKO sínekből épített terepasztalt. A dolog persze azóta piszkált. A munkám inkább a repülőgépekhez köt de most elkapott a láz és úgy döntöttem szétszedem és újraépítem az asztalt. Úgy gondoltam a vágányzaton nem illik spórolni. Vettem is egy ROCCO katalógust akárcsak Matiz. Gyönyörű. A Váci utcában láttam/vásároltam Fleischmann síneket is, kiváncsi lennék a szakértő véleményetekre a kettő összehasonlítását illetően. Melyiket szeressem?
A hazai modellgyártást illetően: mindenre vevő vagyok amit emberi áron osztanak.
A mester modell nem arra kell, hogy azt a formakészitö lemásolja, hanem arra, hogy azon nézze meg az egyes aproságokat, hogy azok hogyan is néznek ki a valoságban ( a modellen). Nem várhato el egy formakészitötöl, hogy annak fogalma legyen arrol, hogy pl. hogyan néz ki egy üzemanyagtartály, egy kürt, egy hütörács (ami ugye soha nincs tizstességesen megrajzolva) stb. Ha ezt nem tudja akkor igen nagy a valoszinüsége annak, hogy rosszul fogja megcsinálni, és egészen biztos, hogy restell minden problámáért téged zavarni.
Ideális, ha a mesterembernek van valami elképzelése a vasutrol, hogy legalább elmenjen esetleg megnézni a valos jármüvet és azon tanulmányozza , hogy mit, hogyan kell csinálni. Hidd el pont ezekért a tulajdonságokért vannak a jo modell formakészitök nagyon felkapva.
Sajnos pont ezeken a tulajdonságokon mulik sokszor a vásár (és emiatt szidjátok sokan ezt meg azt az egyes modelleken).
Én megépitettem már vagy 10 gözmozdonyt anélkül,. hogy valaha is láthattam öket a valoságban és nagyon keserves munka volt. Ugyanez lesz a mesterember problémája is, amit csak személyes beállással lehet kompenzálni, vagy egy mester modellel, vagy valaki aki ismeri a modellt állandoan a nyakán lesz. Sokszor azonban a marási folyamat elég hosszadalmas, és ha valami rosszul sikerül csak nagyon körülmányesen lehet javitani.
Ez probléma a nagyoknál is, ezért a modern formák szegmensekböl állnak, hogy hiba esetén csak az adott szegmenset kelljen ujra csinálni. Sajnos az ilyen forma sokkal drágább.
egyetértek veled amit írsz, de miután a rézmodellek majdnem 100% ban megrendelésre készülnek, alig lehet uj modellt a boltokban kapni. Ami ott szokott lenni az gyakorlatilag visszamondott megrendelés vagy ha bolt elég nagy akoor saját készlet. Ennek ellenére elég gyakran lehet relative olcso áron jo rézmozdonyt venni (ne hasonlitsuk össze a mozdonyok tipusát - mert ugy nem áll a vásár).
A motoros kocsikat megy kicsit bonyolultabban kell csinálni (nem ajánlatos egyetlen lemezböl maratni az egész oldalt). Az eddig a legjobb megoldás az volt mikor egy egy oldal legalább 2 lemezböl készült, igy utolagosan az ablakokat is remekül be lehetett tolni a rétegek köze. A harmadik külsö réteg lehet pl. a szegecselés (rámásan, hogy azt egyszerüen a helyére lehessel ragasztani stb. De ezek már aproságok, amit a gyártásnál kell elöre gondolni.
Lattatok az idei Tillig katalogust? En meg is vettem, es naponta meg kell neznem, ugyan sok regi cucc van benne es kivettek minden magyar vonatkozasu dolgot (Nohabot teljesen) viszont a vaganyrendszeruk nagyon szep es olvastam is rola jo kritikat (TT, H0 - code 100 es a profi 80-as, nagy angollal (!!!) meg flex valtoval, beton es vasalj, agyazat, H0e es H0m es vaganyfonodasok orrverzesig)
nem birtam magammal es vettem egy Roco BR80-ast, mert nagyon szep (es TT).
meg a vitrinemnek egy Deak Szilit.
Azota szarazkenyeren es vizen elek, asszonynak meg a fele arat se mertem bevallani, arcedula levakar, es mondtam, iden nem volt 13. havi :-)
huh
asziszem elnegyek allastvaltoztatni es bankrablo leszek
>A masodik a kapcsolomu, a 2.1mm-eshez van
>asztallap alatti kapcsolomu, az jo a 2.5-oshoz
>is? Ennek a cikkszama 10030, azt irja
>univerzalis kapcsolomu kapcsolorelevel - ez mit
>jelent? Vezerli a jelzoket is, szakaszolni lehet
>vele? Van benne visszajelzes?
Gyakorlatilag egy Roco reléről van szó mehanikus "kimenettel" a váltóállítás részére. Ebből pedig az következik, hogy van végálláskapcsoló és 4 áramkört tud vwzérelni.
Rézgaras 1763:
>Ezt Roco akkor is, azóta is cáfolja. A 2,1mm-es
>sineket úgy konstruálták, hogy a leszorító
>csavarok utánzata nagyon alacsony, így a max.
>1,2mm-es szabványos nyomkarimát simán lehet
>rajta járatni. Sajnos egyes régi Piko kocsikon
>még ennél is magasabb a nyomkarima, azok persze
>döcögnek a talpfákon.
Kocsija és mozdonya válogatja. Pl. Piko (Gützold) BN150 nem müxik. 01 tökéletes (kis íveken megszorul, rudazat törik, egyebek, de ennek semmi köze a 2,1 mm-hez). Jól ismert, hogy a FUGgERth vagonok eredeti kerekekkel nagyon döcögnek, stb. stb. Úgyhogy minden gurulóanyag próbát igényel. Kocsikhoz minden további nélkül beszerezhetőek kerekek, mozdonyok viszont problémások lehetnek.
Üdv:
Joe
> Ezt Roco akkor is, azóta is cáfolja. A 2,1mm-es sineket úgy konstruálták, hogy a leszorító
> csavarok utánzata nagyon alacsony, így a max. 1,2mm-es szabványos nyomkarimát simán
> lehet rajta járatni. Sajnos egyes régi Piko kocsikon még ennél is magasabb a nyomkarima,
> azok persze döcögnek a talpfákon.
Hat, nekem ezt a Roco szakuzletben mondtak, en hiszek nekik... A katalogushoz mellekeltek
nemi magyar nyelvu tajekoztatot, tobbek kozt a Hobby Line sinkeszletrol, abban is az all, hogy
ha vannak regi modelleink (nekem csak az van) akkor erdemesebb a 2.5-ost hasznalni.
> Asszem már tisztáztuk GEORGIE-val, hogy a 2,5mm-es rendszerbôl kétfajta volt, amibôl az
> egyik, amit Magyarországon is árultak, az feltehetôleg a szlovén Mehano-tól származik.
Elvileg amirol en irtam, az a Roco gyartmanyu; a katalogusban is igy szerepel es az uzletben
is igy lattam, Roco fejlesztes es gyartmany (ma is ok gyartjak tehat).
> > Rmax=358mm;
> Mármint Rmin, ha jól sejtem, igaz?
Igen, igen, ezt elcsurtem...
> > Helyette lattam reed-reles kapcsolot, amit a talpfak koze lehet rejteni
> Hidd el, sokkal jobb, mint a kapcsolósín. Egyébként reed-kapcsolót nagyon olcsón lehet
> meztelenül is kapni, pl.Németországban Conrad-nál 50-60 Pfennigért 1,8mm átmérôjűt. Ez
> befér két talpfa közé. Ez csak egy üvegcsô, úgyhogy vigyázni kell rá, mert eltörik. Minden
> mozdonyra kell egy mágnes viszont. VIGYÁZAT! A reed relé akkor kapcsol, ha az erôvonalak
> PÁRHUZAMOSAK a csôvel! Tehát a mágnest nem lefelé, hanem a mozdony alján
> KERESZTBEN kell felerôsíteni.
Regebben irtunk itt is errol, itthon kiserleteztem is vele, de elvetettem, mert:
> > Ez alkalmas a jelzok (releik) kapcsolasara?
> NEM! Ezek a pici reed relék kb. 100-150mA-t bírnak, induktív terheléssel annyit sem! A
> megoldás az, hogy nem váltóáramot, hanem egyenáramot használsz a relékhez, váltókhoz
> és a reed reléhez egy jó nagy tranzisztort (2N3055 mond ez valamit?) kapcsolsz.
> Kipróbáltam, működik.
szoval ezert vetettem el, mert minden egyes reedhez kulon kis aramkort kell butykolni. A
mostani asztalom meg ugyis gagyi sinekbol epult, kar lett volna elpazarolni a draga alkatreszt
es idot erre. A kapcsolas megvan, sot, tovabbfejlesztett valtozata alkalmas arra, hogy szami-
togep parhuzamos portjan keresztul releket, valtokat kapcsoljon. Vedelemnek optocsatolot
hasznaltunk.
Szoval, ha elkezdem epiteni az uj asztalt (sajnos az sem holnap lesz :-(( ) egy komolyabb
sinrendszerhez mar erdemesebb elektronikat epiteni. Az egyenaram alkalmazasa a mostani
asztalomnal is ervenyes, bar mas okokbol.
> > azt irja univerzalis kapcsolomu kapcsolorelevel - ez mit
> > jelent?
> Nem tudom, de azt sejtem, hogy ebben tranzisztor helyett egy kapcsolórelé van.
Hat, az biztos, hogy nem tranzisztoros, mert az nehezen valtana at a kiterot :-) A kerdesem
arra vonatkozott, hogy ez tud -e olyat, hogy kitero kapcsolassal egyutt jelzot allit, megszakit,
van-e benne vegallas-kapcsolo. Csak a kerdest tettem fel rosszul mert kapcsolomu helyett
valtomuvet kellett volna irnom. Ma baratnom leforditotta nagyjabol, mik a jellemzoi, igy van valami homalyos kep a mukodeserol :-)
És még azt elfelejtettem, hogy a ROCO-féle 15°-os angol-váltót nem használják Magyarországon, csak azt a geometriát, amelyik a ROCO-nál a 10°-os angol-váltónál van, tehát a 15°-os angol-váltóként is a PILZ 2,5 mm-es angol-váltóját lehet használni.
A ROCO 2,1 mm-es rendszere geometriailag nagyon jó, mert sokféle ives kitérőt tartalmaz, és kétféle hajlású egyenes kitérőt, 15° és 10° hajlással, ami már majdnem megfelel a MÁV-nál használatos 6-20-25 hajlásszögű (6° 20' 25") szabványos kitérőnek. De nem tartalmaz Y kitérőt és nincs normális kettős vágánykapcsolata. Ez a két utóbbi a PILZ (Tillig) 2,5 mm-es vágányrendszernél van meg. Tehát, ha igazán jó vágánygeometriát akarsz, akkor a két rendszer kell variálnod és az átmenetnél 2,1-2,5 vágányösszekötő sarút kell használni. A 1738-ban feltett kérdésedre a válasz: HO méretarányban modellezek, csináltam egy 15 vágányos pályaudvart gurítódombbal, kétvágányos fővonallal, automatikus blokktérköz rendszerrel. Sajnos a terep nincs kidolgozva, csak a vasúti üzemet modellezi. Az állomás minimum 2,25 m szerelvényt tud fogadni (hasznos hossz). Most át szeretném alakítani digitálisra. Ezért jó lenne, ha a fórum vasút úgy lenne kialakítva, hogy digitális pályán is lehessen működtetni. Egyébként eredetileg vasútmérnökként végeztem, de gyakorlatilag soha nem dolgoztam a vasútas szakmában, csak megmaradt hobbynak.