> ...irhatnal meg. Aktivan modellezel, milyen meretaranyban
Apropos. Érdekes lenne egy statisztikát készíteni ezekrôl a dolgokról. (Csak sírva könyörgök, ne a webzinen, mert oda nem tudok bejutni). Láttam már ilyen Internetes statisztikákat Amerikából, a rec.models.railroad-on, és a németeknél is. Érdekes, hogy az amerikai statisztika egész jól követte az újságok statisztikáit. A német számunkra nem sokat mond, mert ott két HO rendszer van jelen a piacon.
Tehát ilyen kérdésekre gondolok:
Milyen méretarány? (HO, TT, N, O, HOm, HOe stb)
Melyik korszak? (most, '80-as évek, '70-es évek, stb. többet is lehet jelölni)
Modellezési súlypontok? (Terepasztal építés, modellépítés, gyűjtés, kit építés)
Életkor?
Életkor a modellezés kezdetekor? (több is lehet, ha valaki a gyerekkora után abbahagyta, aztán újrakezdte)
Miután e két utolsó személyes jellegű, nem kell névvel ellátni a válaszokat. Vélemény?
Voltam a Váci utcai modellboltban. Vannak Ikarusok, több féle kivitelben, festetten:
Volánbusz, sárga, csuklós, ráncajtós
BKV, 7-173 festésű, felirattal
Volánbusz, sárga, nem-csuklós (260?)
BKV, kék-szürke, csuklós.
Minden csuklós kivitel a gyári, hosszú csuklórészű, szerintem felére kell rovidíteni, hogy jól nézzen ki. OFF-topic, érdekesség: Csepel teherautók is vannak! ON
Az árakról majd délután érdeklődök; ha még jut időm, benézek az Erkel utcába is katalógusokért.
Most néztem a webzin adminisztrációjában, hogy több mint 7 000 azaz hetesezer látogatója volt október 1-óta!!!! Azt nem tudom, hogy ebből mennyi a visszatérő vendég, de ez a szám önmagáért beszél!!! Nem?
Csak ennyit akartam hozzáfűzni, hogy mennyi a potenciális vasútmodellező kis hazánkban...
Üdv!
cst írta az 1543. hozzászólásában, hogy H0 terepasztal terveket szeretne. Üzenem Neked, hogy találtam párat a hálón. Írj magánba és küldük egy párat. (Iszonyú nehéz volt ezt a párat is megtalálni...) Elsősorban ROCO vágányrendszerhez jók. Egy-két PIKO is van.
Fölkeltetted a kiváncsiságomat, és végigpörgettem mind a 35 oldalt, hát engem is meglepett az eredmény...
Összesen 134 név fordult elő ebben a topicban!
Ez még akkor is szép szám, ha volt köztük nem-vasútmodellező is, meg bizonyára volt néhány névváltás is (mint pl. bhv).
Az 500 nagy túlzás volt, de a 25 is kevés.
Viszont biztosan vannak jónéhányan, akik "csak" olvassák és modelleznek...
A méreteket megtalálod a 3-as oldalon. Szerintem is rövid. A megoldások miatt tettem fel:
egyszerű meghajtás;
átlátszó ablakok - mégsincs berendezés;
a kasznival együtt van öntve szinte minden.
Hasonló koncepcióban kellene gondolkodnunk, ha olcsó mégis jó modellt szeretnénk. A modell gyártója a PMT nevű cég(?).
> Most 1680 hozzászólásnál is többetek van már, és ha
> végiggondoljuk, hogy sokan csak egy-két szöveget írtak
> be, akkor is járt már itt legalább 500-700 "modellörült" :-)
Moment mal.... Hány ember írta azt az 1700 hozzászólást? Összeszámolta valaki, hogy hány különbözô név forog itt? Én nem vagyok itt régen, de a résztvevôk számát nem becsülöm többre, mint 20-25! Naponta kb. 3-10 hozzászólás jön, rendszerint ugyanazoktól.
> Mondjuk nagyon mellé lövök kb. 3000-5000 emberrel?
Én országos szinten 1000-et becsültem. Igaz, az állítólag eladott 5000 Fuggerth M41 többet sejtet. De azokból külföldiek is vettek. Vannak ezenkívül magyarok is, akik egynél többet vettek. Ezzel szemben viszont esetleg vannak - tényleg, van ilyen? :-) - magyarok, akik nem vettek M41-et. De azok feltehetôleg Bz-t sem vesznek, mert vagy régi kort modelleznek, vagy német eredetiket.
> Ahhoz, hogy valaki meg tudja neked csinálni a formát vagy
> rengeteg részletrajz kell, vagy egy nagyon jo mester modell
Nem egészen világos, hogy lesz a mester modellbôl fröccsöntô szerszám. A szerszám tudomásom szerint acélbôl van. A nagy modellgyártó cégek számítógép-vezérlésű szikraforgácsoló berendezéssel készítik. (egy ilyen olyan sokba kerül, hogy nem tudok itt annyi nullát írni...) Ha igaz, amit mondtak, hogy a Fuggerth M41 egy maratott rézbôl készült eredetirôl készült, jó lenne tudni, hogy lesz a rézmodellbôl acélforma. Esetleg precíziós öntéssel, mint ahogy a fogtechnikus készíti a koronát?
> Ha egy traforol, relerol tekerem le a huzalt, akkor nem serul
> a lakkszigeteles ?
Már tekercseltem egy pár motort, de manapság nem szívesen csinálom. Rengeteg meló és soha nem lesz olyan jó, mint egy gyári, mert senki sem tudja otthon a forgórészt dinamikusan kiegyensúlyozni.
12V-os motorhoz 0,12mm vagy 0,13mm-es zománcszigetelésű huzal kell. Ennél vékonyabb huzal csak nagyon kis áramot visel el, ennél vastagabból viszont nem lehet elég menetet rátekerni a forgórészre, így az nagyon gyorsan fog forogni és sok áramot fogyaszt.
Én készítettem egy kis befogót, amit a satuba fogva a forgórészt egy kurblival forgatni lehet. Jól jön egy mechanikus számláló is, pl. egy magnóból vagy kidobott villanyórából, mert az ember könnyen elfelejti, hol tart. Minden tekercsnek egyformának kell lenni. Az nem jó módszer, ha az ember az elsô horonyba beteker annyit, amennyi belefér, és aztán megpróbál a többibe is annyit tekerni. Ugyanis a többi horonyba mér nem fér annyi, mert az elsô tekercs elfoglalja a helyet.
A betekercselt forgórészt ki kell egyensúlyozni. A lapos, nagy átmérôjű forgórészeket elég statikusan. Fogsz két borotvapengét, felállítod ôket, mint sineket, és a rotort hagyod gurulni rajtuk. Ahol a legnehezebb, abba a vasrészbe belefúrsz egy kicsit. Ezt addig kell ismételni, amíg teljesen egyenletesen gurul a pengéken. Hosszúkás forgórészt, amilyen a korszerű motorokban van, nem elég statikusan kiegyensúlyozni. Dinamikusan nagyon nehéz megfelelô szerszámok híján. Ha egy motor nincs kiegyensúlyozva, nem szabad hagyni, hogy üresjáratban, terhelés nélkül felfusson. Ugyanis a rezgéstôl a forgórész-tengely olyan hamar kitágítja a csapágyakat, mire hármat számolsz.
Letekert rézdrótot lehet használni, de csak olyat, ami nem volt lakkal rögzítve.
Kedves Matiz!
Most töltöttem le a képeket a Vt-ről. Nagyon teccik de volna egy pár kérdésem.
- Annyira nem értek hozzá de nem túl rövid?
- Ki gyártja?
- Mennyibe kerül?
Most ennyi egyenlőre.
Üdv:
Vsanci
Üdv Mindenkinek!
Egy teljesen egyszerű dolgot szeretnék kérni. Mindenkitől lehet olvasni az Erkel utcáról. Ahogy kiveszem a szavaitokból, szinte zarándokhely. A pontos címét, telefonját, emailjét, pontos nevét a boltnak szeretném megtudni. Bármit, aminek segítségével vidékről fel tudom venni a kapcsolatot a bolttal. KÉRLEK segítsetek!
Az érdeklődők letölthetik a VT70/BR135 kéttengelyes motorkocsiról szóló anyagot (Modell Eisenbahner 10/2000) a http://www.extra.hu/csaba_t/tmp/vt70.zip címről, vagy ide kattintva. 4 teljes oldal, két kép külön kiemelve (az alváz a motorral), 1.8MB .
A vékony zománcszigetelésű vezetéket árúsítják egyes villamossági boltokban, kilóra. Végszükség esetén valamilyen, megfelelő vastagságú huzalból tekercselt (ipari vagy más pl. autóban használt) kapcsolóreléről gombolyítsd le a kellő mennyiséget. Célszerűen a sérűlt tekercs menetszámát számold meg letekerés közben, vagy tekerj le egy ép tekercset,ha a beteg túlságossan összeégett. Esetleg tekerd újra mindegyiket egyszerre. Ügyelj a tekercselési irányra !
Csak vigyázz, a nagy tekerésbe bele ne gabalyodj!
Jó munkát!
Valaki betonaljas kitérőt akar H0-ban gyártani!
/Nevét elfelejtettem/
Miért nem készít egyet maga !
Nem nagy durranás!
Kell készíteni egy rajzot /csak a keresztaljak távolságát kell feltünteni /aulnézet/
majd a sínszálakat kell berajzolni !
A kersztaljak helyére a modell lécből 2x2mm készült elemeket ráragasztani, lefesteni matt szürkére
/Pilz gyárt GEO lekötéseket/
GEO aljakat leragsztani!
Régi váltó részeit fel,lehet használni, /csúcssínek, tősinek, váltószív/!
Nálam ez bevált!
Nézzd meg a 125 a MÁV c. könyvet !
Ott van egy kép a betokeresztaljas kitérőről!
Pardon helyesen váltó!
Nagy sorozatban csak TTben gyártottak M152 (Bzmot). Ha jol tudom most valakik gyártanak H0-ban is de nem nagyon kaphato (valoszinüleg kis sorozat - gyantábol).
Igen a Csehek (LPH) csináltak egy sorozatot (kb. 10000 db) de mint a LPH mint a partnere kiszálltak a bulibol, ugy hogy csak ez az egyetlen szeria maradt meg. Sok boltban (Csehorszagban) vannak meg maradékok, és Prágában még az alvázbol is akad itt ott valami (TT). A 90-es évek elején sok jutott el Magyarországra is a modellekböl.
"A MÁV-nál rengeteg motoros kocsi futott, amit tényleg nem nehéz rézböl maratással megcsinálni, tehát itt kellene keresni a gyártando modell példaképét."
ABmot és társai, ebben is van fantázia...
egy megállapitásoddal nem tudok teljhesen egyetérteni:
§
Azt hiszem, ez nem megy. Rézmodelleknek csak Amerikában van számottevô piacuk. Azokat a modelleket Koreában meg Kínában gyártják olyan bérért,
amibôl Amerikában még hideg vizet sem lehet kapni. Jóllehet Magyarországon az áltagos bérkülönbségek az amerikainál nagyobbak, nem tartom
lehetségesnek, hogy ilyen modelleket annyiárt elôállítsanak, hogy annak számottevô piaca legyen. Egy-két hóbortos milliomos még nem piac. Szerintem
rézmodellt mindenki magának gyárt, ára nincs. §
Amennyiben gözmozdonyokrol beszélsz akkor még majdnem igazad is van, habár ma már egy Rivarossi, egy ROCO (Life-Like) ugyanannyiba kerül mint egy olcso rézmodell. (Nézz be egy két amerikai e-commerce oldalba).
Mint már mondtam, Angliában elég sok gyárto ajánl egyszerü rézmodelleket hajtással is (azt hiszem már küldtem képet is), amik ára mág ma is 100 font alatt van. Természetesen egy ilyen modell összerakásához kézügyesség is kell (sajnos nem várhato el a vevötöl), ezért Amerikában is alig lehet kapni réz-kitet. Még mielött tönkre ment volna a bécsi GERARD cég gyártott ilyen modelleket - havi részletekben szállitotta, és kbv 5-20 honapig tartott mire ideért minden részlet és el is készült a masina - sajnos nem mindig volt olyan jo futo mind amilyen jo kinézésü - azt hiszem ezért is ment tönkre a cég, mert az emberek visszaküldték a modelleket miután azok nem nagyon müködtek. (Nekem is van kettö, az egyik ugy ahogy megy a másik alig).
Az angol kitek sokkal egyszerübbek - nem annyira vannak kifinomitva, de remekül futnak, és gyakorlatilag egy hét alatt fel lehet öket épiteni (már sikerült egy hétvégén is).
A MÁV-nál rengeteg motoros kocsi futott, amit tényleg nem nehéz rézböl maratással megcsinálni, tehát itt kellene keresni a gyártando modell példaképét.
A továbbiakban nagyon igazad van, nem vagyok gazdasági szakember, de van némi tapasztalatom, ezért nem tudom ajánlani Magyarországra a nagy sorozatgyártást (elég a Fuggerth, amennyiben ez siker, akkor ugyis gyártani fog). Sokkal inkább kis sorozatban kellene gondolkodni (maximum százas példányszámban a felfutáshoz). Nem biztos, hogy mindenki aki itt modellért könyörög azt meg is fogja venni....
Sokkal egyszerübb, ha valaki elkészit több rézmodellt, egyet-kettöt megépit majd kiteszi a modellboltok kirakatába és felveszi a megrendeléseket. A rézmodellt gyakorlatilag gyorsan lehet utánszállitani (nem összerakva). Igy sokkal jobban lehet az igényekhez alkalmazkodni, és mindennemü piackutatás költségei is megtakarithatok. Apropos hány modell bolt van Magyarországon? Jo volna feltenni a WEB-re egy listát is. Mert, ha azok meg tudnak élni, akkor az egy jo mutato arra, hogy milyen az igény. (Ne gondolkodjatok a Cora-ba stb. Azok ha bevesznek valamit a boltba, azon senki sem keres, söt..... Csak az az igazi vevö, aki a modellboltban vásárol -ezzel lehet számolni. Az áruházi piaccal csak a nagy sorozatban gyártott áruk számolhatnak, és csak olyan áron, amit a lánc diktál. Ott szoba sem jöhet, hogy ti fogtok majd ártárgyalást fojtatni.)