A mai börzén találtam egy számomra ismeretlen márkát, mégpedig a „KLEIN MODELLBAHN”. Nagyon szép MÁV-os vagonjai vannak gyárilag koszolva, van honlapja is. Mi a véleményetek a Fuggert jelzőkről? Ebből rendeltem 21 db-ot. Az épületeim nagy része már megvan úgyhogy beindult az asztal építés. Egyébként az AUHAGEN katalógusban van a sínek közé szórható zúzalék, erről mi a véleményetek?
Az állomások vágányzata engem is érdekelne (Keszthely, Balatonakali-Dörgicse, Balatonalmádi).
És ha már Keszthely: nem tudja valaki, hogy hol és milyen áron lehet beszerezni MAGYAR rendszerű felsővezetéket? (Fontos, hogy az állomásokon keresztgerendás vezetéket lehessen építeni).
Navégre!
Hol is van az az oldal?
Tekintve a jelenlegi bérelt lakást, ahonnan a költözés idővel biztos, nekem is a modulrendszer jelenti a megoldást, ráadásul az 1x 2m es körbe körbe terepasztal nem szimpatikus, legyenek szép hosszú egyenes pályaszakaszok, közben egy két (magyar) állomással, fejpályaudvar stb.
Most a modulrendszer saját érdekeimet szolgálja, de ki tudja, pár év múlva beszállnék velük egy kiállításba...
Jut eszembe nincs valahol magyar állomások vágányrajzairól info? (Engem Eger érdekelne)
Én használok 2 db fénysorompóhoz való villogtatót, úgy 1 éve. Tökéletesen működnek, csak az a fura, hogy az egyik úgy kétszergyorsabban villogtat, mint a másik :-)
Teljesen igazad van úgy néz ki , hogy jövő vagy két hét múlva fenn lesz az oldalunkon!
Bocsi de most van változás alatt a vill szabvány!
Pár szó:
200mm magas min. 500mm széles a modul a hossz teszőleges!
200mm-n van a sín alja a sín Roco 2,5 sín /régi Roco!/
A táp 12v a relé táp 16-22v !
Színek:
Kék + táp /Látogató felöli oldal/
Fehér :- oldal!
Szürke : Relé táp
Sárga: érintkező sín
Piros: Váltó kitérő, jelző vörösre állító vezeték
Zöld Váltó egyenes, jelző szabad
Egybként a az MSZ. vonatkozó szabályi alapján Pl:
MSZ.172, MSZ.170 stb!
A nyiltvonali modulnak nincs saját tápja, állomási modul-nak van!
A modulon van egy megkerülő vezeték / Lásd villamos vontatást a mávnál/
Így több trfó. áthídalható /Z kapcsolás/
Ja igen csak a nullával vezérlünk /lásd gk./
mert a nulla mindik marad nem mászkál el !
Sziasztok.Most jut eszembe,hogy hétfőn láttam a Deákéknál olyan Fuggerth-jelzőt,ami önmüködően visszavált a vonat elhaladása után.Hasonlit a régen volt keletnémet térközjelzőkhöz,csak kisebb a szerkezet.2000 huf alatti áron.Még van fénysorompó működtető ,kapcsolási rajzzal 700huf alatt (a Lurdyban 2000)Ha valaki kipróbálta ezeket ,írja meg a taapasztalatait.Köszi san
> ...marad a minifúrógép vagy a csere. De ti milyen koronggal
> esnétek neki?
Hát ha jól értettem, két minifúrógép kell hozzá. Egy, amiben a kerék forog meg egy mésik, amiben a csiszolókorong.
Az elsôt szerintem feltétlen rögzíteni kell, satuba vagy más fix felerôsítéssel. Csiszolókorongnak pedig én mindig a pici vágókorongot használom. Nagyon finoman dolgozik. Az élével a durvább vágásokat lehet csinálni, a lapjával pedig, nagyon óvatosan a legfinomabb csiszolásokat. Mindenképpen, különösen az elején, hordjál védôszemüveget, mert a korongok rettenetesen könnyen törnek, és akkor szerteszét repülnek. Szerencsére huszasával lehet ôket kapni. (kevesebbel hozzá se fogj :-)
Zsolt, a mindenségét, már legalább öten kértük, hogy publikáljátok a modulszabványokat. Semmit nem ér az olyan szabvány, amit csak egy pár bennfentes ismer. A többiek meg kérdezôsködnek, nem találnak információt, de amikor felmerül, hogy egy másik szabványt használnának, akkor mindig akad, aki rájukdörög, hogy az nem érvényes.
Manapság pedig a publikációhoz hozzátartozik az Interneten való publikáció is!
Sziasztok.Gyuri, de kicsi a világ...:-)A fuggerth kocsinak az oldalát probáld huúzni kifelé óvatosan.A kék(vagy piros)ház elég rugalmas nem pattan el olyan könnyen.Bár mikor én probálkoztam már úgy volt ,hogy feláldozom az egyik kocsimat a tudomány oltárán,de végül simán ment :-)Szétszedés elött ajánlatos a forgóvázakat kivenni,csak húzni kell lefelé.Én Roco fém kerekeket használok ezekhez a kocsikhoz.Bp Erkel utca,Modell&Hobby kft Lurdy- ház,Váci út 47/b,Vagy ha arra járok a debreceni boltjukban.500 huf körül van az ára(2 kerék-pár)Tehát a személykocsihoz 2 csomag kell.Ez az állando erősségű világítás szuper ötlet kár ,hogy én hülye vagyok a magasabb szintü elektronikához.:-)Most már megjött az emiled,csak a Gyalogló postagalambjai lassúk.:-)De lehet Hogy nem is vagy te olyan messze...? Egyenlőre ennyi most sietek. San
Hello mindenkinek.
Kicsit OFF topic:
Sansan legyélszives meg adni az E-mail cimedet mert a sansan@egon.gyaloglo.hu
cimröl hibával vissza jön a levél.
Régebben modelleztem HO meretben (BR 130 110) Egy tüz alkalmával megsemmisultek.
Most kezdtem ujra jelenleg egy CORA Fuggerth alapkeszlet van meg nemi sin.
A fuggerth kocsik kivilágitása engemet is erdekel.
Sziasztok
Hello By . Ha még akkor olvasom a z irásod, már valószínű,nálad lenne az egyik By kocsim.Hozzászólásodból látom ,hogy a Láng mv kőzpontban előfordulsz.Én sajna vidéken lakom,de hetente többször is járok a fővárosban.Ebben csak az a baj,hogy a leglehetetlenebb időpontokban.Esetleg,ha a Lángban a portásnak odaadnám? Persze ha éjjel és hajnalban is ott vannak.Szerintem így eljutna hozzád,hiszen nem 10kg aranyat bízik rá, "csak" egy Fuggerth- kocsit:-)Esetleg van más ötleted?Ha ez sikerül,javaslom tegyünk fel egy képet az így elkészült kocsiról.Szerintem mindenkit érdekelne :Fuggerth kocsi világítással és berendezéssel!(étkező,vezérlő stb.)Jó ötlet? Üdv san
Valóban nem lesz egyszerű. Cserekereket mindenféleképpen keresek, mert - mivel ilyet még sosem csináltam - lehet, hogy tönkrevágom az egészet és akkor muszáj kicserélni. Szóval asszem elugrok Vsanci webzinjére és feladok egy aprót.
Üdv
esztergapad nélkül veszélyes munka lesz. Akkor inkább keress cserekereket, vagy lehet, hogy van valaki a topikban, aki ezt neked meg tudná tenni.
A Csörgö fut a ROCO sineken.
KI tudna nekem felvilágosítást adni a magyar H0-ás modulszabványról/méretek,csatl. felületek kialakítása, villamos kapcsolások,.../?
Milyen újságcímeket tudtok, amik vasútmodellezéssel foglalkoznak?
Na, kössz az ötleteket mindenkinek!
Mivel esztergapad nincs a közelben, marad a minifúrógép vagy a csere. De ti milyen koronggal esnétek neki? Egyébként tervezem, hogy veszek egy Fuggerth Csörgőt a közeljövőben, azzal ugye nincs ilyen gond?
Yakshee
én nem kommentáltam Schnitzer ur eljárását, és mint irtam nem is használom. Teljesen igazad van. Lehet, hogy sárgaréz karimáknál müködne.
Én miota be tudom fogni az esztergámba a furogépet, minden ilyen munkát inkább csiszolok, egyszerübb, pontosabban lehet kezelni, és nem olyan veszélyes mint a kés. Vigyázni kell arra is, hogy a karima nehogy felmelegedjen ( a késnél sajnos már elöfordult), mert akkor az leválik a müanyag kerékagyrol.
A másik dolog a kerék, föleg fogaskerék lehuzasoknál, hogy ha müanyag a kerékanyag, akkor rendszerint a tengely különlegesen van kiképezve (háromszöggé köszörülve, stb.) hogy a müanyag kerék, fogaskerék elfordulásmentesen üljön a tengelyen. (Ez nagyon fontos gözmozdonyok esetén, vagy csatlos meghajtásnál). Ilyen kereket ha lehuzod, csak ujra perselyezés után lehet használni. (Vagy még ugy sem).
> Schnitzer ur valamikor a puha kerekeket magán a
> mozdonyon csiszolt le...
Ne haragudj, de ezt egy elég barbár módszernek tartom. Csak olyan nemzeteknek ajánlom, akik a facsavart is kalapáccsal verik be (oroszoktól és franciáktól láttam ilyet :-) ).
A művelet túlterheli a motort és a hajtóművet. De a legnagyobb baj szerintem, hogy a lecsiszolt anyag meg a csiszolópor belemegy a fogaskerekek közé. Pfuj. :-)
> igen kemény anyagbol készültek... ezeket csak csiszolni
> lehet
Megy az esztergakéssel is, csak acélhoz kell köszürülni. (Ott voltam, kipróbáltam...)
Ha van jo esztergapadotok, akkor csak egy befogopofát kell szerezni, csinálni, amivel be tudod pontosan fogni az egyik kereket. A másikat meg kell támasztani a csuccsal, és ezt nagyon ovatosan leesztergályozni. A valamikori NDK kerekek néha igen kemény anyagbol készültek (a mai napig sem tudom milyenböl) ezeket csak csiszolni lehet. Fogj be egy kézi minifurogepet (12V) egy csiszolokoronggal a szupportba, és azzal remekül le lehet csiszolni a karimát. (kell hozzá egy befogo szerszám). Ha az egyik kerék kész meg kell forditani.
A NSWL (meg egy néhány europai szerszámcég) szállit kerékbefogot, de elég drága, igy olcsobb a házi gyártás.
A legjobb duraluminiumba vagy esetleg kemény müanyagba beesztergályozni egy lyukat amibe jol szorul a kerék. Ezt pontosan befogni az esztergapadba, majd a csuccsal benyomni a kereket, ugy hogy az ütésmentesen forogjon.
Schnitzer ur valamikor a puha kerekeket magán a mozdonyon csiszolt le, mégpedig ugy, hogy a mozdonyt egy lapos köszörü kövön egy helyben járatta. Én ezt pont akkor akartam megprobálni, mikor azokra a kemény kerekekre bukkantam. Nem müködött az eljárás, igy kerestem másikat. Amugy is probléma van, ha nem minden kereke van a mozdonynak meghajtva.
> ha kapsz is megfelelő kialakítású (átmérő, forma) kereket,
> még mindig ott van a fogaskerék hajtás, mert ez szinte
> biztos, hogy nem fog egyezni.
Manapság a legtöbben 2mm-es tengelyeket használnak (H0), a PIKO tengelyek 2,5mm átmérôjűek. Nem nagy gond a csere, csak egy pár apróságra kell vigyázni.
Ha kalapáccsak és tüskével ütöd ki a tengelyt a kerékbôl, SOHA ne a kerék pereme támaszkodjon le! Az ütéstôl a műanyag keréktárcsa morzsává törik! Még könnyebben törik a küllôs kerék. Én készítettem egy kis alátétet két fél csôbôl, azt fogom a kerék alá, és ez a kereket közvetlenül a tengely körül támasztja alá. Ott, ahol a PIKO kerekeknek a réz betétje van.
A kereket meg a fogaskerekeket úgy kell felhúzni a tengelyre, hogy mindig merôleges maradjon. Ha nem ezt teszed, olyan nyolcast kapsz bele, hogy csak úgy kacsázik a sínen. Ez ráadásul javíthatatlan, el lehet dobni az ilyen kereket. A felhúzás különösen nehéz gôzmozdony modellnél, mert ott a hajtókar csap alatt a kerekek rendszeint egy picit magasabbak, az öntvény jobban kiáll, mint a kerék közepén. Legjobban egy elegendôen párhuzamosan futó satuval lehet a kerekeket felhúzni, vigyázva arra, hogy a hajtókar csap lyuk környéke már ne legyen a satupofák között.
> a kereket fúrógépbe téve, leszedni, lecsiszolni a felesleges
> kb 0,4mm-t a karimából?
Persze. Sôt, lehet a saját tengelyt is használni a befogáshoz. A PIKO kerekek felnije azonban ACÉLBÓL (!!!) van. Igen rövid idô alatt kikészíti a reszelôt.
Ha hozzájutsz esztergához, azzal még könnyebb. Csak meg ne próbáld a kereket az esztergatokmányba befogni, mert örökre háromszögletű marad! Kell elôször esztergálni rézbôl egy gyürüt, aminek a külsô átmérôje 3-4mm-rel nagyobb, mint a kerék futófelület-átmérôje, a belsô pedig nagyon pontosan ugyanannyi. Ezzel be tudod fogni a kereket a tokmányba még akkor is, ha le sem szeded a tengelyrôl. Le lehet esztergálni a nagyját, sajnos a tokmány közelsége miatt nem lehet szépen lekerekíteni. Azt aztán reszelôvel meg egy kis lapra ragasztott csiszolópapírral lehet elkövetni. Így szedtem le eddig minden modellemrôl, amibe PIKO kereket tettem, a nyomkarimát. Normális sínen tisztességes mozdonyok 0,7-0,8mm-es nyomkarimával simán elmennek. Ha nem, ott más baj van.
Hello Oszi, és a többiek.
Erre a lecsiszolásra már én is gondoltam, mint végső megoldásra de elég durva megoldásnak tűnik. A végrehajtás módján is gondolkodnom kell...
Sziasztok!
Még egy tipp a vágányok rögzítésére. TT-s terepasztalomnál a vágányzatot asztalra helyezése után körberajzoltam, majd leszedtem. A körberajzolt részt beragasztóztam és a méretnek megfelelően kívágott kartoncsíkot ragasztottam rá. Majd azt is beragasztózva megszórtam parafadugó reszelékkel. Igy alakítottam ki az ágyazatot.
A vágányzat rögzítésére vékony lecsupaszított (telefon)drótot használtam. A talpfa két oldalán az asztalba átmenő 1mm-es lyukakat fúrtam, a drótot ‘U’ alakban meghajlítva a talpfa melletti lyukakba fűztem és az asztal hátoldalán (alján) összecsavartam. A csavarás mértékét ki kell tapasztalni, néha eltörött a drót, ilyenkor ismételni kell.
Remélem segítettem a vágányzat rögzítsi megoldásában.
Sziasztok!
Eddig csak olvastam a topicot, végre sikerült olyan témát találni amihez hozzá is tudok szólni, és nem bírom magamban tartani. Egyébként nem vagyok nagyon "büfé" a vasutazásban, de érdekel, föleg az asztalok építése. TT vasutam van otthon, évek óta félkész állapotban, a megboldogult NDK-ból származik a 99%-a.
A vágányok rögzítését úgy oldottam meg anno, hogy a sínek talpfáin levö lyukakon keresztül, 0,8 esetleg 1 milis fúróval átfúrtam az alapot, ami farostlemez. Ezen keresztül gombostüt szúrtam, ami már eleve megszorult a furatban, és az asztal alatt elhajtottam a túlnyúló részt. Megfelelö sürüséggel végezve ezt stabilan rögzíthetö a sínrendszer. Óriási elönye, hogy bármikor szétkapható (ez nálam fontos szempont). A gombostük fejét fekete festékkel álcáztam.
Vsanci! Szuper a WebZin! A sokezer látogató között vagyok én is.
Szerintem nehéz ügy a kerékcsere, ha kapsz is megfelelő kialakítású (átmérő, forma) kereket, még mindig ott van a fogaskerék hajtás, mert ez szinte biztos, hogy nem fog egyezni. Van ötlete valakinek, hogyan lehet átteni a fogaskereket egyik tengelyről a másikra. Vagy van-e értelme annak, hogy eseteleg egy spéci befogót kialakítva, a kereket fúrógépbe téve, leszedni, lecsiszolni a felesleges kb 0,4 mm-t a karimából?