és sem a fajlagos ellenállásra gondoltam, hanem pont a csatlakozokra, mert azok az acélsineknél még megbizhatatlanabbak mint a sárgaréznél. Mig a sin fejét könnyü tisztán tartani a csatlakozo nyelvek alatt minden korrodál (ha a sinösszekötö rugok is acélbol vannak, akkor csak rozsdásodik, ha nem akkor még ráadásul elektrolizis is fennáll, és önemésztö a csatlakozás (két fajta fém, levegö nedvesség+áram). Ez a nem acél alapu sineknél nem áll fenn.
Azt nem tudom, hogy honnam vette a LIMA eme sinrendszerét. Nincs kizárva, hogy a Rivarossi+Arnold+Jouef csomagban az ADE/CONRAD hagyaték is benne volt.
Olvasgattam a webzin-t, nagyon jok a cikkek! Gratulalok a keszitoknek!
Van egy otletem, hatha van ra erdeklodes: Modell Eisenbahner nehany szamat es a nemreg megjelent Modellbahn Schule-t kolcson tudom adni annak, aki vallalja, hogy leforditja es elkuldi Vsanci-nak. Esetleg felkerulhetnenek a webzinre. A kepeket en be tudom scannelni. Persze, ez (nem is) kicsit illegalis; ha jol tudom... De hatha.
A Modellbahn Schule 2 tartalmabol par szo:
Fo tema: tolatas.
Rendezok, guritok kialakitasa
Tolatomozdonyok
Melyik a megfelelo vagon-kapcsolo a tolatashoz?
A 60-as evek kelet-nemetorszagban
Tipikus vasuti szintbeli keresztezodes kialakitasa (fenykepekkel, rajzzal, nagyon jo.)
Tud-e valaki magyar nyelvu terepasztal epitesi tanacsokat leiro weboldalrol? En nehezen, de talaltam egy 5 reszletben, pdf formatumban letoltheto leirast. Csak nem vagyok nagy nemetes, es sok idot vesz igenybe a forditas; 19 oldal. Vigyazz! Össz. 10MB
Ha valakit erdekel: http://www.piko.de/download/presse/tga[1-5].pdf (unix szintaktika) nincsen ramutato link :)
Kerdeznem, ha valaki elolvassa, hogy jokat irtak-e le!
"Bocs' de sem időm, sem kedvem nem volt egy pontos fordításhoz..."
Talán valami ilyesmit írtál volna:
52 1850-2027 (hadimozdony)
A szokásos kivitelhez képest a kondenzációs mozdonyon a következő módosítások figyelhetők meg: a hengerekből kilépő gőz nem a szabadba távozik, hanem először a füstgázventillátornak a kémény mellett balra elhelyezkedő turbináját hajtja meg, mivel a kondenzációs mozdonyban nincsen fúvócső a tűz élesztéséhez szükséges vákuum biztosítására. A gőz egy olajleválasztón át a kondenzációs szerkocsiba áramlik, ahol egy további turbinát hajt meg, amely a szerkocsi tetején lévő három axiálventillátort mozgatja. A hűtés a gépkocsi hűtőjének elvén működik. A 90 fokos vízzé kondenzált gőz – mivel lágyított és előmelegített – jó minőségű tápvízként áll rendelkezésre. A dugattyús tápszivattyú, a generátor és a két biztonsági szelep egyikéből távozó fáradt gőz szintén a szerkocsiban kondenzálódik. A fűtés, tömítetlenségek stb. miatti gőzveszteségeket a szerkocsi tápvíztartályából pótolják. A vízvételezés nélküli 1000-1200 km-rel a kondenzációs mozdony hatósugara a hagyományos 52-ét mintegy hétszeresen meghaladja.
"52 1850-2027 (Kriegslok)
Gegenüber der Normalausführung weist die Kondenslok folgende Veranderungen auf: Der Zylinderabdampf entweicht nicht ins Freie, sondern treibt zunachst die links neben dem Schomstein liegende Turbine des Saugzuggeblases, weil die Kondenslok kein Blasrohr zur Erzielung für die Feueranfachung erforderlichen Unterdruckes besitzt. Durch einen Ölabscheider strömt der Dampf in den Kondenstender, wo er eine weitere Turbine antreibt, die die 3 Axiallüfter im Tenderdach in Bewegung setzt. Die Kühlung erfolgt nach dem Prinzip eines Automobilkühlers. Der zu Wasser von 90 oC kondensierte Dampf steht als hochwertiges (weil enthartet und vorgewarmt) Speisewasser zur Verfügung. Der Abdampf der Kolbenspeisepumpe, des Generators und eines der beiden Sicherheitsventile wird ebenfalls im Tender kondensiert. Abdampfverluste durch Heizung, Undichtigkeiten usw. werden aus dem Rohwasserbehalter des Tenders erganzt. Mit 1000 bis 1200 km ohne Wasserfassen ist der Aktionsradius der Kondenslok etwa siebenmal grösser als der einer normalen 52er."
(Forrás: Damplok-Archiv 2., 69. old.)
Bocs' de sem időm, sem kedvem nem volt egy pontos fordításhoz...
Rabbi: milyen Merci? Coupé, cabrio és 300SL roadster nem érdekel; sajnos eddig ezekkel találkoztam csak ebben a méretarányban. Ha "sima" kivitel akkor érdekelne.
Ugyanakkor a novemberi em-ben volt róla szó, hogy gyártanak 10 db Blue Tigert. Most az eset fényében vajon ezt is lemondják? Mert ha nem, akkor továbbra is van értelme a modellnek...
Matiz, 1:18-as állólámpás Merci nem érdekel? Kb. egy hete vettem egyet (szintén a Modell Autó szalonban, 7E ft), bordó-beige fényezéssel. Ezt a méretarányt is gyűjtöm. Kisebb kivitelben még sehol nem láttam állólámpásat, de annál régebbi Merci elérhető több boltban is.
Vszínű, hogy van még náluk, próbáld meg.
> Blue Tiger was involved in an accident, the loco had an
> exlossion at Gerstungen on Mondoy 6th November 2000
>
> It has been take away to the factory for assesment, but looks
> unlikely to be repaired.
Azaz a Blue Tigernek balesete volt november 6.-án Gerstungenben (csak azt tudnám, mi az az "exlossion", talán explosion-ra gondolt a figyelmetlen németje). A gépet visszavitték a gyárba, de nem valószínű, hogy megjavítják.
Gondolom, ezekután a Mehano modellnek sincs sok esélye a piaci sikerre.
Hölgyeim (remélem vannak itt ők is) és Uraim!
Frissült a webzin, a cikkek rovatunk Bogar jóvoltából, a Képek rovat szerény személyem jóvoltából, és a hirdetés keres kínál rovata is bővült újabb aprókkal.
Továbbra is várom a jobbnál jobb cikkeket, képeket, linkeket, beszámolókat, valamint várom, hogy beinduljon a webapró rovat is (úgyhogy apróhirdetéseket is várok nagyon!!!)
Üdv mindenkinek és kellemes olvasását kíván:
VSanci
Kibri hazakrol mi a velemenyetek?
Nekem a valasztekuk nem tetszik, viszont a minoseguk jobban tetszett mint a Fallere. Volt olyan Faller epulet, amit csiszolgatni, reszelgetni kellett, hogy minden pontosan illeszkedjen, a Kibri hazakat meg szinte ragasztani sem kell, olyan pontosan voltak csapolva! Sajnos, a Faller valasztekban verhetetlen, meg a 98-99-es teljes katalogusuk van meg, es hat...mit ne mondjak..jo nezegetni; sok jo otlet van benne.
Voltam a ferencieken, az aluljaroban. Hat, a lannyal nem erdemes szoba allni - mar ha modellekrol van szo, de tenyleg szep a valasztek. Kiszemeltjeim regi kedvencek: Raba kamionok (Budamobil, Hungarocamion). Allolampas Mercedest nem talaltam, ha tud valaki ilyenrol (1:43) szoljon!
Nagy kedvencemen az M62-esen egy kisebb tuningot csináltam, még pedig, hogy ki festetem a vezetőállást, ugyanis megvan benne csinálva egész jól. Bele ültetem egy átalakítót emberkét, így igaz hogy csak egyirányba tud közlekedni viszont nagyon jól néz ki. A világításon is kellett egy kicsit dolgozni, hogy legyen belsővilágitás, este nagyon tutin néz ki. Régebben írta valaki, hogy repülőgép makettezőből soha nem lesz igazi vasútmodellező, hát remélem én erősítem a kivételt.
A br52-es válaszokat köszönöm, én is utána néztem a netten és találtam nagyon érdekes képet egy beburkolt hókotró változatról. Egyébként mi a véleményetek az épületekről? Vettem Auhageneket és Fallert meg Polakat és úgy érzem hogy az utóbbi kettőből lesz a többi is.
Piko vagonokat is találtam egész jól néznek ki, rögtön beruháztam 3 db 54165-osra meg 1 db 54166-ra.
Ha egy 2,1mm-es sínt 0,5mm**2-nek tekintesz, akkor még újezüstbôl is 1m ellenállása 0,66 ohm. Ha a motor 300mA-t fogyaszt, akkor a feszültségesés méterenként 0,2V. Azaz kb 8-10 méternél lesz valóban számottevô. A többszörös tápellátás valóban hasznos, de szerintem inkább a megbízhatatlan sínösszekötôk miatt.
> valamikori CONRAD - késöbb RÖWA)
> A LIMA is csinál egész jo sineket,
A katalógusom szerint az új LIMA sinek geometriája kisértetiesen hasonlít a CONRAD (Herr Ade) geometriára. Legalábbis a derékban félbevágott váltók nagyon hasonlóak. Tehát véletlenül nem ugyanaz?
Offtopic leszek, de nagy az örömöm: vettem 1:43-as Trabant 600-ast és Csepel 344-es üzemanyagszállítót, mindkettő hazai kivitelben (rendszámmal, felségjelzéssel). Magyar gyártmány, kisszériás kézzel készült műgyantából, díszdobozban. Csak hogy meg nem szólalnak!!!!
Boldogságom határtalan, pénztárcám leapasztva (ketten együtt 37500 Ft-ot kóstálnak). Gyűjteményem fényei!
Ha vkit érdekelne, a Modell Autó Szalonban hozzáférhetőek még. És: lényegesen olcsóbbak, mint máshol (Trabit a Közl. Múz. boltjában 25500-ért, Csepelt a Váci utcában 35000-ért láttam, annyiért még én is otthagytam őket...)
Mindenkit meghivunk az idei modellkiállitásunkra, ahol csakis 1-es meretü (1:32) modellek lesznek.
Van egy nagy modulos terepasztal, mozdonyforditoval, mindennemü távirányitással (DC,AC,MOTOROLA).
Egy vágány csakis gözzel hajtott vonatokra van fenntartva.
Csucsidöben 10-20 mozdony láthato, 2-3 menet közben is.
Hol: BADENban a Kreativzentrumban Bécstöl délre kb. 25 kmrel a Shopping City után.
A Kreativzentrum a volt Theater am Steg a fötértöl kb. 200 m-re van. A villamos végállomásátol egyenesen a hegyek felé kb. 400 m a bal oldalon.
Nyitás: Dec.8-9 naponta 10-18 oráig.
Belépés ingyenes, kilépésnél van egy persely....
A kiállitás valamilyen meglepetéssel is fog majd szolgálni (eddig még mindig volt....)
itt csak nagyok kicsik az eltérések (1/10-d milliméterek), amit nagyon könnyü reszelövel kezelni. Nyilván, hogy optikailag a PECO meg a PILZ sin szebb (a németek a valamikori CONRAD - késöbb RÖWA) sinekre esküdöznek, de miután már nem kaphato, nincs sok értelme vele foglalkozni.
A sineknél 2 dolog fontos az ár meg a hozzáférhetöség, mert a sinek többsége ma már nagyon jo minöségü (legalább is a felsöbb modell kategoriákban). Végeredményben mindig kompromisszumot kell választani. Én sokáig PILZ sinekkel dolgoztam, jelenleg PECO sinekkel dolgozom. Egy kicsit rosszabb velük a munka mint a PILZ sinekkel volt mert, nem annyira erös a sinek felfogása (igy a sin gyakran kiszakad a talpfábol). Jo a PECO válto, mert benne az a kicsi rugo (igy manuálisan is könnyen állithato) és nagyon kis méretü, ami sok helyet sporol meg. (A terepasztal amugy is egy erdei vasut, tehát nem nagyon zavar a meredekebb válto).
Ráadásul ilyen alacson sin Europában senki mástol nem szerezhetö be. (Code 80).
A LIMA is csinál egész jo sineket, de sajnos inkább csak olasz piacon láthato. A ROCO az olcsobb sineket tényleg a MEHANOnál csináltatja, állitolag rozsdamentes acélbol vannak, ami nem rossz, csak ott nem szabad elfelejteni a rendszeres tápellátást, mert aránylag nagy az ellenállás (hasonloan a régebbi PILZhez). Viszont nem csuszik meg a mozdonykerék, igy optimális vonoeröt lehet elérni (nagyon jo emelkedökhöz).
A ROCO egészen jol kombinálhato a PILZcel (TILLIG), csak a váltomezöknél kell egy kicsit jobban odafigyelni, mert e két rendszer alapgeometriája nem azonos, tehát a ROCO meg a PILZ válto kapcsolata nem biztos, hogy passzolni fog. Ezen néha lehet segiten, ha kis sindarabokkal kitöltöd a megjelenö hézagokat.
Nézd meg a katalogusokban a különbségeket (a párhuzamos vágányok távolsága, az ivek, illetve a körszegvensek különböznek). Ha ilyen helyekre akarsz váltokat beépiteni, akkor egy cég termékeit használd.
"Azt nem tudom, hogy csináltak huzatot a füstszekrényben, ha egyszer a fáradt gôz nem ment ki a kéményen, talán ventillátorral ? "
Majdnem igy, a ventillátorokkal a hütöbordákat hütötték, hogy az átfujt göz lecsapodjon, és vizzé változzon. A mozdonyon voltak specialis csapok, amikkel szabályozni lehetett, hogy mennyi göz menjen a kéménybe és mennyi a párolgoba. Igy probálták fenntartani az egyensulyt. (hasonloan a kompaund gözgépek inditocsapjaihoz).
> Egyébként mi az a három ventilátor a szerkocsin?
Te nem a kondenzációs szerkocsis BR52-t vetted meg? A BR52-bôl egy párat kondenzációs szerkocsival gyártottak, hogy az elfoglalt Szovjetúnió sivatagos terűletein vízvételezés nélkül járhasson. Ezek a szerkocsik nagyobbak voltak, mint a szokásosak, és bennük a fáradt gôzt lecsapatták, hogy újra víz legyen. Azt nem tudom, hogy csináltak huzatot a füstszekrényben, ha egyszer a fáradt gôz nem ment ki a kéményen, talán ventillátorral ?
Ilyen BR52 nem volt Magyarországon, csak legfeljebb átutazóban. Ha jól tudom, a magyar 520-asok mind floridsdorfi "fürdôkád" szerkocsival voltak felszerelve.
Nyugodjatok meg tényleg létezett ilyen szerkocsi ill. mozdony un. víz kondenzációs rendszer (remélem jól írtam a nevét...az elvet ismerem de a megnevezésben nem vagyok biztos) amely azt jelenzi, hogy a gőz nem párolog el felhasználás ustán, hanem visszaforgatva a szerkocsiba, lecsapódik és újra fel lehtett használni. A ventillátorok valószínűleg a rendszer hűtését szolgálja. Ezeket a mozdonyokat a vízben szegény területeken használták. A Német Birodalmi vasút szerette igazán mert elég strapabíró volt és ezzel a megoldással a vízvételezéseket lehetett csökkenteni.
Egyébként nekem is meg van ez a mozdony. Szerintem nagyon klassz!!! Bár egy kis tunning igazán ráfér:-))
De mint technikai érdekesség sem rossz, és jól mutat a gyűjteményben is.