Szerintem a régi PIKO rudazat is elég tűrhetően bírja. A lentebb már sokat emlegetett 52-es is fogaskerekek nélküli. Igaz, a hajtás a szerkocsiban van (és csak azt hajtja) szerintem bírná a rudazata is.
a rudazaton alig van terhelés (amennyiben rendesen meg van csinálva a futomü). Ráadásul a rudazat más okokbol sokkal durvább szokott lenni, mint a megfelelö kicsinyités, azaz, eleve sokkal jobban terhelhetö mint az eredeti rudazat. (Még a PIKO/GÜTZOLD rudazat is sokkal erösebb, mint amire szükség van és a PIKO már abban az idöben is CAD technologiával dolgozott, mert csak igy lehetett olyan modellhü és pontos rudazatot csinálni - eltekintve a rossz anyagtol).
Ezzel a hajtással inkább ma már csak az otthoni modellezöknek szokott probléma adodni (ahol nem mindig sikerül pontos rudazatot késziteni). A gyárakban a rudazatokat ma már computerrel készitik, tehát nagyon pontosan meg lehet csinálni, és ilyenkor nincs szorulás, holtpont meg amugy sem nagyon lehet, mert erre már az eredetiben is megoldást kellett keresni (ezért van a rudazat 90 fokban elcsvarva a két oldalon).
Ez érdekes (és nekem új...), de még mindig kérdés, hogy a modell-rudazat bírja-e ezt a terhelést. Arra gondolok egyfelől, hogy a rúd nemcsak hosszanti erőt kell átvigyen (pl. a holtpont közelében), másfelől kézzelfogható élményeim csak az egykori Piko H0-mozdonyokról van (és ott a műanyag-rudazatról nehezen tudom elképzelni, hogy ilyen célra megfeleljen). Persze az más minőség volt.
Majdnem egyforma a kinálat, de vannak külön-külön akciok, tehát érdekes benézni mind a két cimre (meg az árak is különböznek néha).
Pillantnyilag az osztrák Conrad pl. KATO US HOPPER-eket kinál - (3 db egy dobozban) kb. 350 sillingért, ami nagyon jo ár egy KATO modellhez.
A ROCO már több modellen is alkalmazta ezt a fajta meghajtást. A fö ok erre az volt, hogy a nehezebb, 4-5 tengelyes mozdonyok meghajtás nélkül a kanyarban, váltokon stb. nagyon nem élethüen mozogtak (a mozdony ment, mert a szénkocsi tolta, de a kerekek álltak). Ezzel az uj eljárással, amennyiben megy a motor, fordulnak a mozdony kerekek is, és sokkal szebbé, egyenletesebbé teszik a menetet.
A csatlos meghajtással soha nem szokott probléma lenni. Ilyesmit használnak minden méretben (Arnold az N-ben, Zeuke a TT-ben, majdnem mindenki H0-ban ahol szerkocsis a meghajtás, ott a mozdonykerekeket a csatlok viszik, stb.). Söt az általam épitett H0-ás MÁV 601 Mallet mozdonybol utolag iktattam ki az áttételeket, és most már csak egy-egy tengely van meghajtva alvázonként. Azota megy sokkal szebben a mozdony.
A csatlos meghajtás kevesebb surlodással jár, és könnyebb behangolni a meghajtást. A fogaskerekes + csatlos meghajtás nagyon finom beállitást igényel, mert sok esetben a fogaskerekek helyzete a csatlokhoz képest nincs ideális helyzetben és ilyenkor szorul a mechanizmus. Lehet, hogy hallottad már fizikábol, az ilyen meghajtást tulkompenzáltnak szokták nevezni, és ugyanaz a probléma vele mint a négy lábu asztalnak, hogy csak elméletileg állhat, a gyakorlatban mindig billeg. Ugyanezt teszi az áttétel is, az adott pillanatban vagy a fogaskerék huz, vagy a csatlo, és az átváltás nem mindig zökkenö mentes. Primitiven ezen ugy szoktunk segiteni, hogy nagyobb lyukakat furunk a csatlokba, de rendszerint ez csak elcsufitja a mozdonyt.
Nézegetem a Roco legújabb sztármodelljét, a bajor S 3/6-t (sajnos csak képen és írásban...), és belebonyolódtam a német szöveg rejtelmeiben - és lusta voltam a szótár után nyúlni -, de úgy tűnik, hogy a meghajtás a szerkocsiban van, + még kardántengellyel a mozdony hátsó kapcsolt tengelyén. No, ilyent még nem hallottam, és kérdezem, ha valaki tájékozott ez ügyben: tényleg így van-e?
Továbbá az a kérdés is felmerül bennem, hogy ha csak egy kapcsolt tengely kap meghajtást, akkor mi van a többivel? Azokat a rudazat hajtja meg? H0-ban kibír ennyit a modellrudazat?
A többivel részben egyetértek, de ennek ellenére nem hiszem, hogy Németországban el-e lehet adni egy Athearn mozdonyt, söt a sokkal jobb modellek sem mennek nagyon. (Amerikában ezzel nincs probléma). Ebböl vontam le azt a következtetést, hogy az europai piac sokkal igényesebb, ami végül is az árban jelenik meg.
Mostanában a CONRAD kinál egy csomo vasutmodell kitet (vagonok, söt mozdony is volt ha jol láttam), ennek ellenére azt mondta az elado, hogy alig megy a bolt. Valamikor a Völkner is kinált kiteket, de ma már teljesen kiszállt a boltbol. Igaz a kitek elég bonyolultak voltak (RaiMo, volt Röwa, Rivarossi stb. gyártmányok). Most a CONRADnál PIKO, SACHSENMODELLE stb. eredetü dolgok vannak (kb 1/3 árban).
A haszon meg azért nem egészen van ugy ahogy gondolod, mert a te 100% alulrol felfele van, azaz, gyakorlatilag fél áron veszik a kereskedök a modelleket a gyárban (tisztelet a kivételnek, de a nagyok majdnem mind ezt csinálják). Egy nagyobb kedvezményért rendszerint bizonyos feltételeket kell teljesiteni - amit ugy Mo-n alig lehet.
Ettöl sokkal jobb árakat lehet kapni, ha un. csödanyagot vesznek - persze ehhez kapcsolatok és egy kis apropénz kell - mert ilyen csak egyszer van is akkor elöre kell fizetni.
... nem tudsz olyan ingyenes nem webes, hanem nntp-n keresztul elerheto newsszerverrol, amin van alt.binaries.pictures.rail group ?
A nailnews-on weben elerheto, de aza baj, hogy igy egyenkent kell a kepeket letoltogetni, amugy meg a newsreader software lehuzna a hatterben, amig dolgozom.
> Melyik newsgroup-ba szol be, sajnos már több napja a
> newsgroup modellbahnen nem megy.
Itt megy. Szorgalmasak voltak a német kollegák, a hét végén 200 feletti számú hozzászólást írtak. Szerencsére a fele Märklin polémia. Ott csak a PgDn segít. :-)
> német kereskedök, de alig szoktak kijönni többre mint 40%
Legalábbis az adóhivatalnak ezt mondják... ;-)
> a modellezük elvárásai is igen nönek (rugos ütközö, stb.)
> amivel igenis nönek a költségek.
Errôl már azt hiszem, elvitatkoztunk. Én úgy érzem, ez inkább csak kifogás. Szvsz a baj az európai modellgyártókkal a rosszul szervezett és drága gyártás. Az európai modellezôk meg szorgalmasan nyelik a békát. Ha jól tudom, Athearn-nél, aki pedig nem Kínában, hanem Amerikában gyárt, egy átlagos modell gyártási költsége 12-14 dollár. Így is lehet...
Nem a tankra gondoltam, az már nem menne nekem...
A tank (+ az akkuszekrény) négy sarkánál, meg elöl, kb. az ablakok alatt csináltam új homoktartókat, a betöltőnyílások alatt. Az eredeti modellen csak apró műanyag vackok vannak, semmik közük az eredeti homoktartókhoz.
> Szerintem is marhaság de jó pofa most mit csináljak? Vágjam
> le???
Neee, azt azért nem mondtam.
És szégyenkezve megírom - mielôtt még valaki más írja meg rólam ;-) - hogy a Kandó modellen is Weinert rugózó ütközôk vannak. Most mondhatjátok, hogy vizet prédikálok...
Egy kis bookmark bibim van, de azert szolnek par szot a szhelyi kiallitasrol (nem tudom, hogy a webzinre megirtak-e mar)
Roviden:
Mar a belepeskor kezbe vettem a kiallitasrol szolo kis fuzetecsket, amelyben bemutattak a klubot, valamint a tamogatoknak reklamozasi lehetoseget biztositottak. Erre mondjak azt, hogy jo marketing:-)))
(Igaz az anyagi hatterrol nem sokat tudtam meg:-)))
Ha jol szamoltam 5+1 kulonbozo meretaranyu terepasztal volt a kiallitason.
A klubterepasztalnal jo volt nezni, hogy 8-10 eves sracok "forgalmistaskodtak" (telefonaltak, johet a vonat, most kuldom, etc.).
Ez az a utanpotlas, amely nelkul sikeresen nem mukodhet egyetlen klub sem!
A Zalalovo allomas terepasztala megrendelesre keszult, tehat a klub jo iranyban keresgel:-)
A penzverdei asztal csak provizorikus volt, de sokat dobott rajta a leszort eredeti bazaltkavics agyazat, meg a teglabol, fabol epitheto hazikok.
A penzverdes asztalon volt egy kakukktojas: egy muanyag lemezbol keszult gyonyoru zold Pupos!!!
A csomoderi kisvasut nagy lepteku modelljei meg egyszeruen KIRALYOK voltak, uanugy, mint a villamosmodellek.
A kiallitast egy burgenlandban elo uriember gozosos fotoi szinesitettek.
...es egy kritikai eszrevetel:
Azert egy kis hibat sikerult felfedeznem: egy vitrinben kulonbozo HO szerelvenyek voltak kirakva. Itt bizony elofordult, hogy 1/100-as kocsik keveredtek az 1/87-es kocsikkal, de ami igazan bosszantott, az a bolgar, gorog, roman, torok, orosz szemelykocsikbol allo Balkan-expreszt vontato portugal(!) Eurosprinter volt.
Ettol eltekintve egy jol szervezett kiallitashoz volt szerencsem.
A kiallitas utan megtekintettem 101 modellboltjat.
Hat, van egy-ket erdekes dolog abban a boltban.
(Roco naptar, Lifelike amcsi dizel kinyithato ajtokkal!!!, ritkasagszamba meno szemely- es teherkocsik)
Roviden ennyit.
es vegul egy kerdes:
A modelkiallitas bemutato anyagaban volt szo arrol, hogy 95-ben es 96-ban zalaegerszegre a helyi modellezok meghivasara kiallitottak a vasi fiuk.
Ki mit tud az egerszegi modellezokrol?
Melyik newsgroup-ba szol be, sajnos már több napja a newsgroup modellbahnen nem megy.
A másik, az igaz, hogy 100% felárat céloznak meg a német kereskedök, de alig szoktak kijönni többre mint 40% - ami viszont egy foutcai boltra nagyon kevés.
Ráadásul a haszonbol fedezik a szállitást meg egyébb kiadásokat (amik sokszor nagyon mérvadoak a modellek árához képest). Egy konkrét példa: Amerikábol jövö szállitmány értéke 300 USD volt, a szállitási költség a vámmal együtt 240 USD. Azaz ha 600USD a modell ára (lista) akkor 560nak már löttek.
A magyar kereskedök meg szerintem nem tudnak olyan feltételek kiharcolni mint a németek, tehát itt a költségek még nagyobbak. Azt hiszem, a vám is kb. 15% körül mozog.
Teljesen igazad van a Nintendo meg egyébb marhaságokkal, a baj az, hogy a modellezük elvárásai is igen nönek (rugos ütközö, stb.) amivel igenis nönek a költségek.
> hogy az ütközők rugóznak (és nagyon finom vékonyak az
> ütközők nem vastagodtak meg emiatt). Azt ,hogy hogyan
> működik az ütköző ne kérdezzétek nem to'm...jól.
Nem nagy kunszt. Weinert árul rugózó ütközôket, 4db-ot 10,-márkáért lehet kapni. Én magam is csináltam már, csak az apró rugókat kell valahol megvenni.
Ugyanakkor a rugózó ütközôket egy nagy marhaságnak tartom. A modellvasútnál semmi szerepe nincs, hiszen az ütközôk nem érnek össze. Azért meg, hogy az ujjaddal nyomogasd, szvsz teljesen fölösleges. Nem is értem, hogy komoly modellezôk is odavannak érte. Szerintem azt kell modellezni, aminek funkciója van, meg az eredetin látható.
Ez mi? A tankra gondolsz? Mármint arra, hogy a Fuggerth M41-esen nem látszik az igazi Csörgôk egyik legfôbb jellegzetessége, hogy a tank jól észrevehetô módon szélesebb, mint a kaszni. Én új tankot csináltam neki..
A Szergej ára német (nem olcsó) modellboltokban 240 Márka. Ez tényleg szemtelenül drága, igaz, a modell elég jó. Átszámítva 34000 Ft, tehát Magyarországon csak valamivel drágább. Hogy ennek mi az oka, azt már nem tudom. Az igaz, hogy a magyar ÁFA 25% a német meg csak 16%, de a német kiskereskedelmi árrés 100% fölött van! Talán a magyar kereskedôk többet akarnak rajta keresni, mint a németek.
Nekem az a véleményem, és ezt már a német Newsgroup-ban is hangoztattam egy párszor, hogy a modellvasút ipar és -kereskedelem ezzel az árpolitikával a saját jövôjét szünteti meg. Ezek a jóemberek még mindig nem jöttek rá, hogy itt nem egymásnak jelentenek konkurrenciát, amit a jól működô kartell-rendszerrel ki lehet vasalni. Nem, az ô konkurrenciájuk a Nintendo, a Playstation és a többi hasonló játék. Csak a felnôtt modellezôknek van annyi pénzük, hogy megvegyék a mai modelleket, de az összes felnôtt modellezô, akit ismerek, játszott vasutakkal gyerekkorában is.
A mai gyerekek nem játszanak modellvasúttal, és így nem is lesz belôlük felnôtt korukra vasútmodellezô. Szvsz ezt hívják rövidlátó üzletpolitikának.
Nagyon szomorú azt látni, hogy Fuggerth, aki 7 évvel ezelôtt még elmagyarázta, hogy ô a magyar piacra gyárt, ennek megfelelô minôségben és árral, szintén erre az útra lépett. Az M41-es már itt-ott 13000-14000 Ft-ba kerül. A Roco legolcsóbb dízelmozdonyát kb. 100 Márkáért lehet megkapni, és szerintem mechanikusan sokkal jobb, mint a Fuggerth modell. Amerikában már ennek a feléért lehet egész jó modelleket kapni.
Tehát úgy tűnik, itt megint egyfajta piacletarolás indult meg, "utánunk az özönvíz" jelszóval.
Ünnepélyes bejelentésem van elérte a webzin a 10 000-ik látogatót!!!! VIVÁT!!!!!
Várom a cikkeket, képeket, és mindent ami vasútmodellezéssel kapcsolatos....
Le van megint esve az állam az áraktól. Ugyanis tegnap itt Szegeden beadtam a Mikinek egy picit lelakott de működő Szergelyt 6 000 Ft-ért és 13 000 Ft-ot fizettem rá egy, ugyan átfestett de kiváló minőségben átfestett, és feliratozott MÁV M62 156 os magyar Szergelyre. Dolog pikantériája, hogy az ütközők rugóznak (és nagyon finom vékonyak az ütközők nem vastagodtak meg emiatt). Azt ,hogy hogyan működik az ütköző ne kérdezzétek nem to'm...jól. Az ára a fenti 38000-hez képest fődíj!
Nem, nem!
Azért kell bele a két elem, hogy független legyen az üzemfeszültségtől. Az elektronikával éri el az áramátalakítást, úgy ránézésre egy rezgőkör rejlik benne.
Engem épp az gondolkodtatott el, hogy nem lehetne-e elemek nélkül megoldani... mondjuk a mozdonyt működtető egyenáram mellé bevinni egy stabil 3 V váltófeszültséget, ezeket nem lenne nehéz szétválasztani...
Ha érdekel, szívesen elküldöm postán a kapcsolási rajzot!
Gondolom, akkor a neon-vilagitas csak valtakozo-aramu modellekhez alkalmazhato?
Ma epitettem egy diorama-felet: kb. 25 cm hosszu egyenes sin egy 13cm szeles terepen. Hungarocellbol faragtam ki az alapot, erre jott a fu-mintazat, az agyazatko, aztan a sinszal, aztan megint agyazatko. Mindenfele maradek anyagbol keszitettem meg par dolgot: taviro poznakat vezetekkel, km-kovet (kemenybol reszeltem! :-) ) rozsdas sinszal van teve a talpfakra...szerintem nagyon szep lett - ahhoz kepest, hogy most csinaltam eloszor ilyet. (Kene meg vagy 12 meter ilyen, es lenne egy szep asztalom :-)) ). Fenykepek lesznek, majd beteszem ide is.
Új Szergejt cseh kivitelben pénteken láttam az Alkotás u-ban a Beleznay féle boltban, ott 38000 HUF-ba kerül (cseh, ha jól láttam, de semmiképpen sem magyar), és ha jól emlékszem szintén pénteken láttam cseh Szergejt a Váci úti boltban, az ára szintén ez a nagyságrend.
Igen, ezek kocsitípusok (Bhv a sima, középajtós kocsi, Wry az büfé, a Bdt pedig vezérlő). Valahol van egy lista, ahol ezek részletesen le vannak írva, de a címet sajna nem t'om.
Magyar Szergej nem hiszem, hogy rendelhető, úgy emlékszem, hogy összesen 120-120 darabot adtak ki...
A német változatok folyamatosan kaphatóak? Esetleg cseh mozdony?