mielött kinyitnam a pezsgöt néhány megjegyzés a következökhöz:
"Abban nem vagyok biztos, hogy a vontatójárműnek kellene megszólítani a számítógépet, ha egy jelző felé közeledik. Inkább arra gondolok, hogy a szoftvernek kell tudni, hogy melyik jármű (nem csak vontatójármű) éppen hol van. A szigetelt szakaszok foglaltásgának változásai alapján ellenőrzi és korrigálja a számításait. És akkor az is egycsapásra megoldódik, hogy a hátulműködő mozdonnyal közlekedő vonatoknak nem a mozdonyát, hanem a vezérlőkocsiját kell megállítani a jelző előtt."
Tulajdonképpen ugyanazt modod mint én, én csak egyszerüsiteni akartam azzal, hogy csak a vontatojármüvekröl beszéltem. Természetesen minden jármüt be lehet venni a boltba (csak ki csinálja meg azt a programot), és ez azt jelenti, hogy valamilyen modon állandoan közölni kell a PC-vel, hogy mikor melyik jármü pontosan hol is van. Ez egy igen összetett feladat, és csak érzékelökkel lehet jol megoldani. (az sajnos nem müxik, hogy elöre beirjuk, hogy melyik jármü hol van (honnan indul) és a PC állandoan követi azok virtuális mozgását (ha leveszed a vagont a pályárol azt a PC nem veszi észre, stb.)
Ezért csakis reális vezéerlés képzelhetö el, ami azt jelenti, hogy legalábbis bizonyos helyeken a PC-nek le kell tudni olvasni a vonat valoságos állását, majd pedig azt a következö jelzök szerint vezérelni fogja.
Lehet. Én abból indultam ki, hogy ha a ROCO 2. verziójú egerével egy másik járműre váltasz, majd vissza, akkor a mozdony nem reagál semmit arra, ha mondjuk a másik jármű vezérlése közben ellenkező irányt állítottál be, és persze az egér úgy maradt. Ha megmoccintom a vezérlőt, akkor viszont azonnal reagál.
Abban nem vagyok biztos, hogy a vontatójárműnek kellene megszólítani a számítógépet, ha egy jelző felé közeledik. Inkább arra gondolok, hogy a szoftvernek kell tudni, hogy melyik jármű (nem csak vontatójármű) éppen hol van. A szigetelt szakaszok foglaltásgának változásai alapján ellenőrzi és korrigálja a számításait. És akkor az is egycsapásra megoldódik, hogy a hátulműködő mozdonnyal közlekedő vonatoknak nem a mozdonyát, hanem a vezérlőkocsiját kell megállítani a jelző előtt.
Ha már felsővezeték: van oylan cég, amelyik magyar rendszerű, ÁLLOMÁSI KERESZTGERENDÁS felsővezetéket is gyárt? Mert ugyan itt is használják a sima, drótból készült keresztttartókat, de a kersresztgerenda mégis elterjedtebb. Egyébként a Viessmann drótja elég élethű.
Sziasztok!Tegnap a következő kisérletet végeztem el:Elővettem a műhelyemből a ruszki akkumlátortöltőmet,és kipróbáltam vele a mozdonyokat.Aki nem ismeri, 12v-os,jó sok amper,műszer van rajta(ampermérő)és jó nehéz.Lehúztam egy pohár sört és hajrá!Meglepetésemre az M41 nagyon finoman indult és igen élethűen reagált a változtatásokra.Néztem a műszert minimálisat mozdult,ha mozdult egyáltalán.Mondjuk furcsa is lenne ha a csőrgő kitérítené modjuk 2A-re,ráadásul jol meg is rázna.:-)Ezután vérszemet kaptam és elővettem a BR41-es gőzösömet.Erről már mások is írták,hogy ívekben rángatódzva halad,hirtelen indul,íveket nem szereti stb.Na akkor nem szóltam hozzá,de nekem is ezek a problémáim vele.Az iveimet le is cseréltem miatta nagyobbakra,de nem volt teljes a siker.Meglepően finoman indult el a töltővel,igaz a hangja is nagyobb volt.Ekkor már direkt provokáltam:ívben elindulás,előre ,hátra,kocsikkal.Lassúmenet ívben.Elég tűrhető volt,az Fz1-hez képest klasszisokkal jobb.Annyit viszont meg kell jegyezni, irányt csak a pólusok felcserélésével lehet váltani és nem szabad ott hagyni bekapcsolva mert feszültség az mindíg van csak az áramerősséget lehet szabályozni.Ha úgy marad," morognak" a mozdonyok és próbálnak elmászni lassan.Elektromosan nem vagyok agy nagy ász ezért várom a szakemberek hozzászólásait. Aki pedig nem lesz az idén,annak BUÉK!
Én még várok a Taurussal, hátha 185 lesz belőle. (Nem ezt kívánom, de benne van a pakliban) Egyébként valahogy ÍGY nézhet majd ki :-))
A Roco osztrák különkiadásban kihozza a Taurus Siemens-féle festését Kép a Roco katalógusból, és mellesleg a Sziszit Rail Cargo Austria felirattal
BUÉK:
Joe
Az 520-ashoz annyit, hogy én voltam a hülye, elfelejtetem a szerkocsit így max a színvilágot tudom meg csinálni német háborúsra. Egyébként utána néztem a neten és a magyarok valóban átalakították egy pepedlit, de ezt nem lehetetlen meg csinálni, de természetesen nem a PICObol.
Ha már mindenki fel hozott nem publikus infot, én meg azt halottam hogy nagy esély van arra hogy 2001 tavasszal döntenek a Taurusrol a MÁVnál, így végül ma délután mégiscsak rászántam magam egy ROCO Taurusra. Viszont milyen felsővezeték márkát ajánlanátok?
Tisztelettel jelentem, hogy egy valaha régen kiadott gőzmozdonyhangokat tartalmaza bakelit hanglemez teljes anyaga elérhető MP3 formátumban az oldalamon a Vasútmodellező alpont alatt.
Szintén itt megtalálható a magyar fejlesztésű digitális terepasztal vezérlés komplett terv és szoftver dokumentációja.
Irtad:
Tenyleg, anno etwg emlitette, ha jol emlexem, hogy kidolgozott egy soros portos, modularis, bovitheto vezerlest a
valtok/jelzok/relek vezerlesehez. Ez a projekt elsullyedt ?
Ugy latszik nem nagyon erdekes a dolog (meg draga is), ha mar valaki ennyi energiat önt a dologba akkor jobban jar egy igazi sok kimenetes paralell porttal (mint a modelleienbahnerban volt). A RS port csak akkor erdekes, ha egy hordozhato PC-t kell hasznalni. Ma mar azonban annyi öreg masra alig hasznalhato PC hentereg, hogy en is egy ilyent hasznalok, is nincs szükseg a RS portra (gyakran lefagy es csak zür van vele).
A modern dekoderes mozdonyok nem veszitik el a vezerlest, ha megszünik az aram, tehat a jelzö elött megallnak, majd ha a rele ujra kapcs akkor indulnak, megpedig programozhato gyorsulassal az eredeti sebessegre. Azaz nem kell az egerrel semmit sem csinalni. (kiveve a legprimitivebb dekodereket, amelyek az altalad ismeretett eleven müködnek.)
A releket tenyleg ki lehetne küszöbölni elektronikus szakaszvezerlessel, amennyiben az olcsobban es megbizhatobban hozhato ki. A a digitalis vezerles egyetlen nagyobb problemaja a valtoaramu mivolta, amit eleg körülmenyes klasszikus elektronikus elemekkel kezelni. (Optotriac talan a legegyszerübb). A relenek ezzel nincs semmilyen problemaja.
Nyilvan ilyen esetekben mar jobb lenne szamitogephez stb. fordulni, de akkor viszont majd azt kell megoldani, hogy hogyan erzekeljük a vonatokat a vaganyon, hiszen minden vonatnak individualis vezerlest kell majd biztositani. Ez azt jelenti, hogy valaminek a jelzö elött be kell majd olvasni a vonat identifikacios jelet, lejuttatni a PC-be, ami majd ezt a vonatot vezerli a jelzö altal adott parancsok szerint. Ez teljesen mas felfogas mint a klasszikus modellvasut-e, hasonlit az igazi vasuthoz, ahol a vezer nezi a jelzöt, es az allasa szerint iranyitja a vonatot.
Igen komplex dolog az ilyen, de biztos lesz ember akit erdekel mjad a tema es vet fel bizonyos ötleteket.
Szia Zsolt! A kocsikat egy olyan alkalommal hozom,amikor a börzére is el tudok jutni. A decemberi fejveszett rohanásban nem jött össze.Pl. most pénteken eljöhettem volna a Lángba,de már 40 orája nem aludtam és nem lehettem bizalomgerjesztő látvány.Januárban valószínű, hogy járok szombaton a városban.Azon a telefonszámon te vagy? Mikor lesz az első börze? Más. Az előző írásomban hemzsegnek a hibák.Bocs .
Szerintem is, nekem nagyon tetszik. Az első volt a PIKO-tól ebben a konstrukcióban. Én csak azt mondtam, hogy szerintem nehéz belőle MÁV 520-ast csinálni, különös tekintettel a szerkocsira.
Joe
Más.Sziasztok! Tegnap megvettem a Kurdyban a Vasút & modell újságot.Kicsit borsos az ára(925ft),de engem érdeklő dolgok vannak benne,úgy hogy nekem megérte. Szó esik a gőzösökről, a monarchia idején a vasútról,trianon utáni helyzetről,egy cikk a Füstiről,egy kép az őrségi viaduktról(gyönyörű),a kiállításról a Lángban,hogyan született a Fuggerth- M41,és meg sok más. Szerintem érdekes olvasmány.Az előbbi számon sokat gondolkodtam ,hogy megvegyem-e,végül nem vettem,mert nem volt annyi info benne ami engem érdekel,a nagyját meg kiolvastam az újságosnál, mert jóban vagyok vele.Valaki érdeklődött a múltkor az előző szám után,majdnem sikerült is megszereznem ,de elkéstem,mert már visszáruzta az újságos,pedig egy példány sokáig ott volt a polcon.Ha kicsit előbb szoltok,akkor megvan.Más. Úgy néz ki,hogy elfogyott az országban a kéttengelyes ROCO nyitott MÁV kocsi.Tegnap végigtelefonáltam a Modell& hobby boltokat,az Erkel utcát,meg még akiket ismerek.Nincs sehol.Szegeden a Mikitől én vettem meg az utolsót.A debreceni boltban sincs.Deákék nem tartanak ilyet az Erkel str. miatt.Más.Tegnap benéztem a Mila nagykereskedésbe is az Asztalos Sándor utcában.CsAk kereskedők vásárolhatnak,de aki ügyes,annak sikerül megjátszani,hogy valakit megkér a vásárlók közül.Sok tereptárgy és sin kapható,amerikai kocsik és néhány mozdony.Kocsibol nem túl nagy a választék.Most tartálykocsikat láttan nagyrészt. Enny jut most eszembe. Ha nem jönnék már az idén,akkor BUÉK mindenkinek!
Meg valami: nalam van egy videokazetta, kolcson. En mar megneztem, most tovabb adom. A vegen van egy felvetel (kb. masfel ora) magyar vasutmodellekrol: M28, M31, M40, M41, M44, M61, M62, M63, BZmot, BVhmot, ABmot....szoval jo sok minden, persze H0-ban. Akit erdekel a kazetta, szoljon, pesten at tudom adni! (Termeszetesen e-mailben lehet jelentkezni)
Albertus:
Hat ez az, ami nem tetszik. Ha a digitalisban is csak a relekkel lehet szakaszolni, akkor inkabb maradok az analognal. Azt hittem, van erre megfelelo aramkor. A jelenlegi asztalom alja is tele van relekkel...
Joem:
A PIKO 52-es eredetet meg jol kiveseztuk mar lejjebb, a bazi nagy cso a goz elvezeteset szolgalja hogy lecsapodjon vizze, majd ujra felfutheto legyen. Maga a mozdony formaja egyebkent nagyon jellegzetes. Hatvanban korbefotoztam az ott allo 520-ast (barki megnezheti), szerintem a PIKO modell jol sikerult, az arahoz/korahoz kepest.
Sziasztok!
A barátommal most csinálunk egy H0 asztalt.
Ha bárki bármi jó tanáccsal tud szolgálni (terep kialakítás, szakirodalom,jelző bekötési rajzok, ajánlott újságok....stb), azt köszönjük.
Nekem van H0 BoBo-m by Süveges Attila, kép róla a honlapomon (extra.hu/joem) most nem tudok linkelni, mert az extra épp' halott.
BoBo van még a Dom Modelsnél, Szegeden, a Körúton már láttam boltban is.
A BR52-520 témához annyit, hogy a PIKO verzió és az általam fellelt 520 fénykép (MÁV Vontatójármű Album 1868-1993 72-73. o.)alapján a két gépnek nem sok köze volt egymáshoz. A legszembeötlőbb különbség a PIKO oldalán, és a kabin előtt végighúzódó qrva vastag cső. A szerkocsi az említett képen ívelt oldalfalú, ilyet még a Roco-ban sem láttam. Úgyhogy nem lesz könnyű dolgod. A Roco gyártotta az 52-est, illetve az 50-est rengeteg verzióban, de a szerkocsival ott sem tudom, mit lehetne kezdeni (meg "egy kicsivel" drágábbak). Ha érdekel a kép a MÁV 520-ról, bescannelem.
A Bz hajtás engem is erősen érdekel, mégpedig sorozatgyártás méretben.
A WINRAIL nem megy anélkül, hogy printert definiálnál hozzá. Az újratelepítés után ez valószínűleg elmaradt.
Albertus 2000-12-29 23:17:54 (2133):
A plakáton szereplő Nohab a DSB MY-nak az eredeti festése. Ezen a tolólap megegyezik az M61-ével (később kicserélték hóeke-szerűre). Annak idején a PIKO is ezt csinálta meg.
Képek róla ITT és
Én először azt mondtam magamban, hogy "Micsoda hasonlóság... olyan, mintha Nohab lenne!" Ugyanis barna színe volt. A plakát háttere meg sárga, szóval nem igazán illett a jármű színéhez, akár narancs, akár vörös színű volt az eredeti fényképen. Különben se jöttem tőle izgalomba, ugyanis az én mellékvonali témámhoz úgyse illene egy olyan b*zi nagy mozdony. Akkor se, ha Ungarische Lokomotif.
Ha szakaszolni akarsz, akkor azt digitális vezérléssel is lehet. Elég persze az egyik sínszálat megszakítani két helyen a jelző előtt. Valami relét kell a jelzővel párhuzamosan bekötni. Ha a jelzőn továbbhaladást engedélyező jelzés van, a relé is zár, és a vágányban folyamatosan megy a jel. "Megállj!" jelzés esetén pedig a vontatójármű ráfut a kiszigetelt szakaszra, és mivel elveszíti a jelet és a vontatáshoz szükséges áramot is. Ahhoz, hogy újra elinduljon, nem elég visszakapcsolni az áramot, hanem "meg kell moccintani" az egeret, hiszen a vezérlés nem folyamatos, hanem a változásokat közvetíti a digitális központ a dekóderek felé.
Ha a jelző mögül érkezik a vonat, akkor is be kell viszont kapcsolni a relét. Egy sima egyenirányító ezen már nem segít. Lehet, hogy érdemesebb akkor egy nagyobb darabot egyben kiszigetelni (egy teljes váltókörzetet, és a vágányokat a jelző előtti részig...?
Biztosan megint jól meg leszek köpködve, hogy kalapács van a kezemben és ezért szöget látok, akárhová nézek, de szerintem a digitális vezérlés előbb-utóbb számítógépet és szoftvert igényel.
Én is jártam arra nemrég. A NOHAB lehet, hogy kisszériás (MK sorozatban) kijön MÁV festéssel is, persze ez még nem biztos. Viszont ha igen, akkor sajnos elég magas áron...
Az Erkel utcai üzletben ma láttam egy plakátot, amely szerint a ROCO 2001 nyarára kihozza a Nohabot H0 méretarányban. Természetesen digitális interfésszel. Lássuk-lássuk!
A Fuggerth járművekhez külön lehet fém tengelyeket venni. (200 Ft/tg.) Tényleg normáisabban futnak. Nem zörögnek, és nem fogják vissza a mozdonyt az ívekben sem.
A napokban kint jártam a vasúti emlékparkban, és kicsit mászkáltam a mozdonyokon, elmélkedtem, csodáltam, fotókat is készítetem, és ott láttam egyik mozdonyom BR52, magyar változatát 520-as jelzéssel, na eldöntöttem, hogy át magyarosítom és így át is festem, ez utóbbi számomra nem nehéz lévén repülőmodellezéssel is foglalkozom. Annyi színben a különbség hogy nem piros az alja hanem fekete és ezüst, viszont hol van olyan művészbolt ahol még lehet kapni LETRASETet?
Kint van még 5 db Nohab és sajnálattal olvastam az egyik orrán „2000-12-22 az utolsó menetrendszerinti személyvonat Nohabal”
Senkinek nincs M44-e H0-ban?
Lejjebb kérdeztem, hogy BzMothoz milyen alváz és meghajtást ajánlanátok?
Mára elkészült mindegyik M62 belső festése a vezetőállásban lévő két irattáska meg a fejhallgató jó ötlet. Viszont a motor nem túl bizalom gerjesztő.
A WINRAILt régen használtam és most újra akartam, letöltöttem, telepítetem erre azt írja
Exception EreadError in module WINRAIL.EXE at 0000CC7F.
Error reading PrintDialog1.Copies: There is no default printer currently selected.
Na mi a fene történt mikor régen működött?
Matiz
Most a WinTrackot használom én is, nekem benne van a Roco már a bekapcsolás után is, viszont nem tudom hogy lehet a váltót forgatni.
Hát, azt hiszem, tisztában vagyok az árakkal (azoknak már utánajártam). És ezért írtam lejjebb, hogy _ha_ áttérek digitálisra, még a jelenlegi kocsktól is megválok majd, teljesen újra kezdem.