Keresés

Részletes keresés

tom sawyer Creative Commons License 2008.07.23 0 0 778


"Akkor vagy egy direkt ilyeneket gyarto ceget kell talalni, vagy marad a potalkatreszenkent vasarolt gyari hajtas valamelyik gyartotol."

 

Kicsit utána fogok nézni nincs e valami gyári mozdony a nekem megfelelő paraméterekkel. De ha alkatrészeket tudok venni már az is jó lenne. Az továbbra is érdekelne hogy itthon mely boltokban érdemes keresgélni.

"A ket fordulatszambol ki lehet szamolni, hogy milyen attetel kell bele. Ez utobbi minel egyszerubb annal jobb."

 

nekem kb:1:20-as lassításra lesz szükségem. A Roco szergejben 1:15 a módosítás és a csigával oldják meg. A fogaskerekek áttétele 1:1


"Van meg egy lehetoseg, bar nem tul gyakran hasznaljak. Ez a femlapbol epites. Ha van egy allvanyra rogzitheto vekony csiszolokorong, akkor lehetoseg van arra, hogy egy mintat kovetve egy egyszeruen osszebarkacsolt masolokerettel nagy mennyisegben lehessen formaravagott femlapokat gyartani. (a leggyakoribb ilyen szerszam a kulcsmasolo gep) Ezutan a femlapokbol, mintha szendvics lenne ki lehet alakitani a kivant forgozsamolyt vagy akar komplett mozdonyalvazat is. Mivel lapokrol van szo, a hajtas fogaskerekei vonalaban levo lapok ertelemszeruen ki lesznek vagva. A mellette levok ki lesznek furva a tengelyeknek, tovabba a legkulso ket lap keszulhet vekony fotomaratott lapbol is, diszkent. Osszeszerelni ragasztassal, forrasztassal, heggesztessel vagy csavarozassal lehet oket. A mozgoalkatreszeket tartalmazo reszeket erdemes szetszedheto modon osszefogatni (tehat legalabb ket felre szet lehessen oket szedni). Regen keszultek ezzel a technikaval transzformatormagok is."

 

Ez jó ötlet!

"ps: Szemely szerint en a szigetelt vazakat tartom elonyosnek, amikor az aram a motorhoz nem a vazon keresztul erkezik, hanem kulon aramszedokon es vezetokon at. Ekkor tobbnyire a kerekek ugy vannak kialakitva, hogy mindket oldalukon szigetelve legyenek a tengelytol, viszont igy a vaz es a tengely kozze nem kell semmilyen szigeteles. (csak egy bronz persely vagy csapagyak) A fenti technikaval forgozsamolyokat is ki lehet alakitani, amibol a legegyszerubb megoldas a zsamoly legfolso fogaskerektengelyet rogziteskent is hasznalo valozat, mivel ennek a hasznalatahoz csak ket vizszintes rest kell vagni/csiszolni a fokeretbe. Ekkor a hajtaslanc egy csigabol, a fo fogaskerekbol egy opcionalis alatta elhelyezett fogaskerekbol es a kerekek tengelyen talalhato ket fogaskerekbol all. A hajtast akar ugy is be lehet allitani, hogy csak a csiga miatt van fordulatszam valtas, a tobbi fogaskerek azonos meretu es ezert 1:1-es. (hazi gyartas eseten csak a fogaskerekes kerekeket, a veluk meretre azonos de kerek nelkuli fogaskerekes tengelyeket, tovabba a csigakat kell megvenni) "

 

A fentebb leírt Roco hajtás pont ilyen felépítésű.

 

 

Előzmény: kvp77 (774)
tom sawyer Creative Commons License 2008.07.23 0 0 777

Igen sorozatban gondolkodom, a régi elképzelés szerint csak kasztni gyártás lett volna, de most inkább komplett működőképes egészben gondolkodom. A fémöntés nem biztos hogy drága attól függ mennyi forgácsolás kell a készremunkáláshoz. Régebben foglalkoztam vele.

Előzmény: Gábor 70 (773)
tom sawyer Creative Commons License 2008.07.23 0 0 776
Ok, de itthon hozzáférhető?
Előzmény: braun (772)
Gábor 70 Creative Commons License 2008.07.23 0 0 775
Érdekes ez a kulcs másolós megoldás , a lemez össze rakás is jó gondolat.
Előzmény: kvp77 (774)
kvp77 Creative Commons License 2008.07.23 0 0 774
"Az lenne a jó ha megfelelő tengelytávval és kerékátmérővel komplett hajtást tudnék találni ami egyszerűen beszerezhető. Bontott cuccban nem gondolkodok, pedig a piko br 110-é jó lenne, de nagy számban nem igen hozzáférhető meg nem is igazán precíz."

Akkor vagy egy direkt ilyeneket gyarto ceget kell talalni, vagy marad a potalkatreszenkent vasarolt gyari hajtas valamelyik gyartotol.

"A motornál akkor nem elég az hogy a névleges fordulaton (pl. 5pólusú bühler 8000 1/min) a sebesség meglegyen a 70km/h-nek megfelelően?"

A ket fordulatszambol ki lehet szamolni, hogy milyen attetel kell bele. Ez utobbi minel egyszerubb annal jobb.

"A tömeg érdekes megint. A dácsiában igen kevés a hely. Lehet hogy a hajtásházakat is fémből kéne önteni és marógéppel megmunkálni."

Van meg egy lehetoseg, bar nem tul gyakran hasznaljak. Ez a femlapbol epites. Ha van egy allvanyra rogzitheto vekony csiszolokorong, akkor lehetoseg van arra, hogy egy mintat kovetve egy egyszeruen osszebarkacsolt masolokerettel nagy mennyisegben lehessen formaravagott femlapokat gyartani. (a leggyakoribb ilyen szerszam a kulcsmasolo gep) Ezutan a femlapokbol, mintha szendvics lenne ki lehet alakitani a kivant forgozsamolyt vagy akar komplett mozdonyalvazat is. Mivel lapokrol van szo, a hajtas fogaskerekei vonalaban levo lapok ertelemszeruen ki lesznek vagva. A mellette levok ki lesznek furva a tengelyeknek, tovabba a legkulso ket lap keszulhet vekony fotomaratott lapbol is, diszkent. Osszeszerelni ragasztassal, forrasztassal, heggesztessel vagy csavarozassal lehet oket. A mozgoalkatreszeket tartalmazo reszeket erdemes szetszedheto modon osszefogatni (tehat legalabb ket felre szet lehessen oket szedni). Regen keszultek ezzel a technikaval transzformatormagok is.

ps: Szemely szerint en a szigetelt vazakat tartom elonyosnek, amikor az aram a motorhoz nem a vazon keresztul erkezik, hanem kulon aramszedokon es vezetokon at. Ekkor tobbnyire a kerekek ugy vannak kialakitva, hogy mindket oldalukon szigetelve legyenek a tengelytol, viszont igy a vaz es a tengely kozze nem kell semmilyen szigeteles. (csak egy bronz persely vagy csapagyak) A fenti technikaval forgozsamolyokat is ki lehet alakitani, amibol a legegyszerubb megoldas a zsamoly legfolso fogaskerektengelyet rogziteskent is hasznalo valozat, mivel ennek a hasznalatahoz csak ket vizszintes rest kell vagni/csiszolni a fokeretbe. Ekkor a hajtaslanc egy csigabol, a fo fogaskerekbol egy opcionalis alatta elhelyezett fogaskerekbol es a kerekek tengelyen talalhato ket fogaskerekbol all. A hajtast akar ugy is be lehet allitani, hogy csak a csiga miatt van fordulatszam valtas, a tobbi fogaskerek azonos meretu es ezert 1:1-es. (hazi gyartas eseten csak a fogaskerekes kerekeket, a veluk meretre azonos de kerek nelkuli fogaskerekes tengelyeket, tovabba a csigakat kell megvenni)
Előzmény: tom sawyer (770)
Gábor 70 Creative Commons License 2008.07.22 0 0 773
Ha jól értelmezem,. Szériában gondolkodsz. Fémből öntetni! Jó gondolat csak az eljárás drága, így a kész termék is drága lesz. Nem biztos hogy lesz rá fizetőképes érdeklődő.
Előzmény: tom sawyer (770)
braun Creative Commons License 2008.07.21 0 0 772
vegyé atlast, ott van komplett forgóváz, motor, miazmás.
Előzmény: tom sawyer (770)
tom sawyer Creative Commons License 2008.07.21 0 0 771
Van benne valami. A valóságban is lényeges hogy minnél egyfomább legyen a kerékterhelés.
Előzmény: Gábor 70 (769)
tom sawyer Creative Commons License 2008.07.21 0 0 770

"Gyartotol fugg, pl. a marklin szinte mindenhez arul minden alkatreszt, meg a 30 evvel ezelotti mozdonyokhoz is. (tobbnyire csak az alvaz fodarabja es a karosszeria hianyzik ahhoz, hogy alkatreszekbol meg lehessen epiteni egy uj mozdonyt)"

 

Az lenne a jó ha megfelelő tengelytávval és kerékátmérővel komplett hajtást tudnék találni ami egyszerűen beszerezhető. Bontott cuccban nem gondolkodok, pedig a piko br 110-é jó lenne, de nagy számban nem igen hozzáférhető meg nem is igazán precíz.

 

"A lenyeg, hogy a kerek atmeroje es a kivant sebesseg alapjan meg kell hatarozni a tengely fordulatszamat. Masodsorban az attetel fogaskerekeinek el kell ferniuk a vazban. Aztan a hajtaslancon szepen visszafele haladva meg kell hatarozni a motor kivant fordulatszamat az adott feszultsegeken. Ha a meglevo motor nem passzol teljesen, akkor a hajtaslac fogaskerekein es a csigan (ha van) lehet varialni. Alapvetoen kijelentheto, hogy ha egy meglevo mozdony hajtasat kapja (akar bontottan, akar potalkatreszekbol utanepitve), akkor nagy gond nem lehet."

 

Akkor végülis ha a kerékfordulatokj azonosak (persze pontos kerékátmérő esetén)-ami 70km/h-nál kb. 370 1/min-kiindulásnak már jó nem? A fogaskereket mindenképp valahonnan venni kéne, nem nagyon akarok belefolyni a fogaskerék gyártásba, meg pillanatnyilag nincs is mivel. A motornál akkor nem elég az hogy a névleges fordulaton (pl. 5pólusú bühler 8000 1/min) a sebesség meglegyen a 70km/h-nek megfelelően?

 

A tömeg érdekes megint. A dácsiában igen kevés a hely. Lehet hogy a hajtásházakat is fémből kéne önteni és marógéppel megmunkálni.

 

Sztirol lapban nem tudok segiteni, vidéki vagyok:-)

Előzmény: kvp77 (768)
Gábor 70 Creative Commons License 2008.07.21 0 0 769

Még azért annyit hozzá tennék a modell tömegéhez. Ez igaz , minél nehezebb annál jobb. Amire azért nem árt oda figyelni ,a súly elosztásra . A modell súly pontja minél lejjebb van annál jobb, illetve közel egyforma legyen a súly mennyisége a mozdony mind két végében ,a motor nem igazán számit súlynak. Én már bele estem ebbe a hibába , olyan orr nehéz modellt készítettem amikor hirtelen meg állt kitette oldalra a hátulját és mivel az ólmot a réz kaszniba bele öntöttem, kínlódás volt ki szedni. De muszáj volt! A több hónapos munkán csináltam még kettőt.
Szóval "A több , nem mindig jobb,,
Előzmény: tom sawyer (767)
kvp77 Creative Commons License 2008.07.21 0 0 768
"-Mit lehet beszerezni kereskedelmi forgalomban? Első sorban kerékpárok, csigák ,csigakerekek, fogaskerekek, motorok érdekelnek de a legjobb az lenne ha komplett hajtás is lenne. Melyik boltokban érdemes keresni?"

Gyartotol fugg, pl. a marklin szinte mindenhez arul minden alkatreszt, meg a 30 evvel ezelotti mozdonyokhoz is. (tobbnyire csak az alvaz fodarabja es a karosszeria hianyzik ahhoz, hogy alkatreszekbol meg lehessen epiteni egy uj mozdonyt)

"-Milyen paraméterekkel érdemes elkezdeni a tervezést? Kerékátmérő, tengelytávolság az biztos, ezenkívül?
-Milyen motorban érdemes gondolkodni (fordulatszám, gyártó)? Van-e szabványos fordulatszám?
-Hogyan célszerű az áttételt meghatározni?
-Hogyan célszerű a mozdony tömegét meghatározni?"

A lenyeg, hogy a kerek atmeroje es a kivant sebesseg alapjan meg kell hatarozni a tengely fordulatszamat. Masodsorban az attetel fogaskerekeinek el kell ferniuk a vazban. Aztan a hajtaslancon szepen visszafele haladva meg kell hatarozni a motor kivant fordulatszamat az adott feszultsegeken. Ha a meglevo motor nem passzol teljesen, akkor a hajtaslac fogaskerekein es a csigan (ha van) lehet varialni. Alapvetoen kijelentheto, hogy ha egy meglevo mozdony hajtasat kapja (akar bontottan, akar potalkatreszekbol utanepitve), akkor nagy gond nem lehet.

A tomegrol csak annyit, hogy a motor birja el a mozdony es a szerelveny sulyat. Tovabba minel nehezebb a mozdony annal jobban birja az emelkedoket. Kisebb meretaranyoknal nem ritka, hogy a mozdony belul tomor fem es a kasztniban csak a motornak es a hajtaslancnak van kihagyva hely. (meg ujabban egy vekony res a dekodernek)

ps: Sajat kerdes: Pesten hol erdemes sztirol lapot venni? Viszonylag vekony kellene.
Előzmény: tom sawyer (767)
tom sawyer Creative Commons License 2008.07.20 0 0 767

Egy eddig általam még nem járt ingoványos területre szándékozok lépni modellépítésileg. Ez a terület hajtások és az elektronika lenne. Nem titkolom de a dácsia alá kéne tervezni valamit. Ami érdekelne ezügyben:

 

-Mit lehet beszerezni kereskedelmi forgalomban? Első sorban kerékpárok, csigák ,csigakerekek, fogaskerekek, motorok érdekelnek de a legjobb az lenne ha komplett hajtás is lenne. Melyik boltokban érdemes keresni?

 

-Milyen paraméterekkel érdemes elkezdeni a tervezést? Kerékátmérő, tengelytávolság az biztos, ezenkívül?

 

-Milyen motorban érdemes gondolkodni (fordulatszám, gyártó)? Van-e szabványos fordulatszám?

 

-Hogyan célszerű az áttételt meghatározni?

 

-Hogyan célszerű a mozdony tömegét meghatározni?

 

Egyenlőre ennyi aztán biztos lesz még kérdés:-)

djzozzx Creative Commons License 2008.07.20 0 0 766
Nagyon szépen megköszönném :D
Előzmény: ROCOman (765)
ROCOman Creative Commons License 2008.07.20 0 0 765
A Vasút&Modell VI. évfolyam, 3. számában van egy cikk a V44-es modelljéről. Ebben a cikkben van színes fénykép (igaz a modellről) is. Hétfőn beszkennelem és elküldöm.
Előzmény: djzozzx (759)
djzozzx Creative Commons License 2008.07.18 0 0 764
köszönöm a segítségeteket :)
kacsa-86 Creative Commons License 2008.07.18 0 0 763
Vagy látogass el a Közlkedési Múzeum Könyvtárába, vagy a Vasúttörténeti Park könyvtárába...
Előzmény: djzozzx (759)
Mk45-2010 Creative Commons License 2008.07.18 0 0 762

Igen, az hasznos... :-)

Sztem próbálkozz a "Régi fotók" topikban, de ne fűzz hozzá sok reményt. Igaz hogy a Kodak '35-től, az Agfa '36-tól gyártott szines diafilmet, de hogy a V44-et fotózta volna valaki ilyen nyersanyagra...?

Előzmény: djzozzx (761)
djzozzx Creative Commons License 2008.07.17 0 0 761
Végülis de jobb szeretném előre tudni :)
Előzmény: Mk45-2010 (760)
Mk45-2010 Creative Commons License 2008.07.17 0 0 760
A szine nem ér rá, ha kész a mozdony? :-)
Előzmény: djzozzx (759)
djzozzx Creative Commons License 2008.07.16 0 0 759
Sziasztok szeretnék építeni egy V44es modellt és abban szeretném a segítségetek kérni hogy tudtok nekem szintervet küldeni vagy esetleg egy szines képet nagyon megköszönném
Gábor 70 Creative Commons License 2008.07.15 0 0 758

Szép darab!
Mire nem jó TT BR81 es vezérműve! Az anyag alpaka? Tetszenek a dómok peremezései.
Rendes peremezés, vagy drót van rá hajlítva?
Gratula!
Előzmény: Törölt nick (681)
gery22 Creative Commons License 2008.07.12 0 0 757
Sziasztok Gützold V100-as mozdonyba szeretnék zárfényjelzőt beépíteni.
Gyárilag van rajta imitáció de nem müködik mert csak sima natúr izzós világítása van.
Készítek majd hozzá nyákot hogy a zárfényt is tudja kapcsolni. A modell kasziján lévő imtált zárfény hely mérte mennyire méretarányos? Ki szeretném majd fúrni s mögé tenni smd ledet , de nem tudom mekkora fuatot készítsek neki. Ha valkinek van tippe hozzá szívesen venném. Köszönöm
térköz Creative Commons License 2008.07.08 0 0 756
Háááát! pont nem erre gondoltam!
Ellenkezőleg!!!!!!!!!
Előzmény: Törölt nick (755)
Törölt nick Creative Commons License 2008.07.07 0 0 755
mert annyira siralmas?:)
Előzmény: térköz (754)
térköz Creative Commons License 2008.07.04 0 0 754
Valamit ki kell találni! Szem nem marad szárazon, ha ez a szerelvény az erdőben kanyarog.
Előzmény: Törölt nick (753)
Törölt nick Creative Commons License 2008.07.04 0 0 753
Pont mint az eredetinél.Nálam sajnos nemtudnak hol futni, ezért inkább az élethüségre törekedtem.
Előzmény: térköz (752)
térköz Creative Commons License 2008.07.03 0 0 752
Várom a látványt!
A szerelvénykapcsolás hogy történik?
üdvgyuri
Előzmény: Törölt nick (749)
BoGar Creative Commons License 2008.07.03 0 0 751
Az lehet, hogy elmegy H0 sínen, de nekm olyna kellene, ami elmegy N-es sínen is. Azaz csak azon. :D De ha csinálnál egy kicsinyítő gépet, akkor lehetne H0e is. :D ;-)
(Bocs, még reggel van.)
Előzmény: Mk45-2010 (747)
térköz Creative Commons License 2008.07.03 0 0 750
Pompás darabok!
Várom az augusztust!
üdvgyuri
Előzmény: Törölt nick (749)
Törölt nick Creative Commons License 2008.06.28 0 0 749
Köszi szépen!
Kb 8 honap munkája, mire rájöttem a trükkre.
Augusztusba akár meg is futtathatjuk őket, 492.011 társaságába
Lassan az is kész
Előzmény: térköz (748)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!