Én elgondolkoztam rajta most ősszel. De egyrészt nem sikerült kicsavarni a hátul lévő pólusnál a csavart, ami a csatlakozót szorítja az aksira, másrész a szervizzel történő beszélgetés során kiderült, hogy az aksit gariban (tehát ingyen) cserélik a kocsin (4 éves elmúlt), így végül a szervizre hagytam az egész műveletet. Persze ehhez az is kell, hogy legyen még garancia a kocsin...
Nekem szűk 3 és fél év alatt 8,7-es átlagfogyasztást produkált a kocsi úgy, hogy túlnyomó részt városi forgalomban megy a szokásos lámpás-dugós tötymörgéssel, amit legfeljebb évi egy hosszabb út (3-4 ezer km) és 2-3 cirka 500 km-es út egészít ki.
Én nagyon kevés kivételtől eltekintve majdnem mindig üres tankkal megyek a kúthoz, ami azt jelenti, hogy rendszerint 50 liter felett tankolok (a tank kapacitása gyári adatok szerint 57 liter), és a fogyasztást a megtett út és a tankolt mennyiség alapján számolom ki, ami nyilván hosszú távon (sok tankolást követően) ad reális értéket az átlagfogyasztás tekintetében.
Ha érdekel, akkor a tankolások alapján kiszámított fogyasztásról mellékelek neked egy diagrammot, ahol látható, hogy hogyan alakul a fogyasztás a hőmérséklet függvényében (a piros oszlopok a tankolásból kiszámított fogyasztást, a sárga a hosszú távon kiszámított átlag fogyasztást jelentik literben, míg a táblázat alján lévő zöldes oszlopok a tankoláskor jellemző átlaghőmérsékletet - nagyon-nagyon átlagolva :-).
Mint az kitűnik, egy-egy meleg nyári hónapban akár 7 literr közelébe is le-lement az átlagfogyasztás - ez feltehetően a nyaraláskor megtett pár ezer kilométer jótékony hatása, míg a hideg téli hónapokban 9-10 köré is felkúszott a fogyasztás, ami a hideg mellett a rövid, városi utaknak tudható be (ilyenkor sajnos sokszor végig dúsított keverékkel megy a kocsi azon a pár kilométeren).
Azt csak egészen halkan írom, hogy a program a diag csatlakozón keresztül az ecuhoz kapcsolódik, tehát amit a programban látsz, azt látja az ecu is. Nem kellene pl azt a hőgombát kicserélni egy másikra?
Nehány gondolat/észrevétel a FAPappal, illetve a regenerálással kapcsolatban:
Nagyon hasznos a program, bár néha igen-igen pontatlan adatokat/paramétereket jelez (rövid ideig pl. a vízhőfokot 170-nek írta) , de ez semmit nem von le az értékéből.
Az elmúlt hétvégén több mint 1000km-t mentem az autóval, a program szerint 2szer kezdett el regenerálni, de mindkétszer meg kellett szakítani (dugó és tankolás).
Harmadszorra már sikerült egy autóúton haladva, egyenletes tempóval 2000-es fordulaton tartva az autót (1400km telt el az utolsó regenerálás óta).
A FAP szűrő telítettsége 10 g/l felett volt, az addig átlagos FAP hőmérséklet 300°C körül alakult (+-60°C).
A technika 25km-en keresztül regenerált, ekkor a fogyasztás jó 2.5Literrel megnőtt, a FAP hőmérséklet 600°C-ra felkúszott.
Majd miután végzett, minden érték a normál állapotra tért vissza.
Olvasom én is, mik történnek itt, nálam sem volt eseménytelen az elmúlt pár hét. Először is elment a jobb oldali fűtés, a balos rostélyból forró levegő jön, jobbról hideg. A kesztyűtartó alatt nézegettem, de minden terelőmotor, és az átlátszó fűtésboxban a lapát is mozog, lexiában teszteket végezve is okénak tűnik minden, de fűtés az nincs.
Gondoltam leveszem 10 percre az akksisarut, mint ha akksicsere lenne, előtte leállítottam mindent, és hagytam is 10 percig úgy. Akksisaru le, 10 perc múlva vissza, szervizlámpa bevillant és úgy is maradt, a lexiában egy csomó hibakódot töröltem, egy sajnos megmaradt, az indítás utáni első indexelésnél jelzi, hogy legyen a külső világítás leellenőrizve, és hátul a csomagtérajtó felnyitásakor nem adja át a helyzetjelzőt- vészvillogót a lökösben található lámpáknak. A hiba fennáll, nem törölhető. Amúgy minden oké, de 4.5 évesen, 165 ezer km után fogja magát, és egy 10 perces akksi levételtől szétesik a fedélzeti rendszer?
A FAP Citroen/Peugeot ELM327... programot az Amazon Appstore-ból lehet letölteni - 11$/10€ volt amikor én 1hónapja megvásároltam.
A GooglePlay-ről a FAPLite (nem fizetős) programot lehet letölteni, amivel érdemes először próbálkozni - én bátor voltam és rögtön megvettem az A.Appstore-ból (mert nagyon meggyőző volt a videoja), csak az OBDII egységeim nem tudtak vele kommunikálni, ezért kértem itt tanácsot, hátja vmelyikőtök már használja ezt, mivel már 2éve készült az App első verziója és a 2013 előtti C4 fórumon ajanlották (csak ott sem sikerült ELM327-et konkretizálni).
Érdemes elolvasni az FAPAppokhoz tartozó hozzászólásokat, megnézni a videót... engem eddig meggyőztek.
És innentöl kezdve már csak ismerkedem/tesztelem és remélem tényleg jól/pontosan fog működni.
A FAP program szerint:
Az eddigi utolsó 10 regenerálás 961km-enként történt átlagban
Az utolsó regenerálás 371km-rel ezelőtt történt
Kiírja a FAP folyadék szintjét és a még megtehető távolságot
+ egy csomo mindent, mint hibakódokat ( ha lennének😉), vízhőfokot, turbónyomást-geometriát, akkufeszültséget, üzemanyagbefecskendező értékeit...
Mivel senkitől nem kaptam iránymutatást, hogy milyen OBDII ELM327 egységgel működik jól a FAP program (amivel a FAP regenerálást "nyomon lehet követni"), ezért megrendeltem egy ötödik ELM327 kütyüt.
És ez jól működik együtt a programmal, sőt a többi programmal is!
Májusban vásároltam egy robotizált váltós 2015-ös Grand Picasso-t, szeretném frissíteni a firmware-t. Ami most van rajta az a SMEG5.2.A.R9, CD:26028, 03-09-14 verzió. A kérdésem az lenne,hogy erre mehet-e a SMEG UPG 5.43.A.R2 verzió? SMEG_PLUS_UPG mappát látok a letöltött 7zippes csomagba. Keressek másikat vagy ez jó lesz? Mire kell,hogy figyelnek?
De min. 12.2V, tehát 50%-os akkuszintet irnak több helyen is, mely feszültségérték alá esve már nem fogja a központi vezérlőegység engedélyezni a Stop/Start rendszer aktiválását.
Szerelő ismerősöm (nem Citroenes) azt mondta, hogy az általa szerelt márka 12.4V (75%-os akku) alatt már nem engedi a Stop/Start rendszert.
Ja, és persze a UM-ben leírt feltételeknek is teljesülni kell, de ez már mindenki számára közismert (Cincinnatus :-))!
Lehet már találkoztál vele, de ezen a hivatkozáson található pdf-ben olvasható nagyon sok okos dolog a Stop/Start-tal kapcsolatban, köszönhetően Dr. Nagyszokolyai Iván írásának azAutótechnikában:
A C4P fórumon is feltettem a kérdést, de itt is sokan foglalkoztok vele:
ELM327, konkrétan milyen típusút szerezzek be, hogy működjön a FAP progival.
Már a negyedik darabot illesztem a rendszerhez, de egyikkel sem működik. 2-7000Forintos egységek, mind más és más, mégsem működik rendesen egyik sem. Vmelyik a Torque-vel, vmelyik a DasCom..., vmelyik az EOBD.. progival működik csak, de a FAP-pal egyik sem.
Tudtok konkrét típust/márkát..., ami jó bele és használjátok, mert mindegyik sokat ígér, de...
Sajnos ez pedig már csak ilyen. Mi az elmúlt 4 évben szinte csak városban használtuk a Picassot, hosszabb (>1000 km) úton kétszer voltunk vele. Másodjára szeptember elején voltunk, kb. 3 és fél ezret tettünk bele. Hazajöttünk, s másnap vittem vezérműlánc-feszítő cserére (garanciában, tervezett időpontban.) A szervizben járatták a kocsit - feltételezem, hogy futópadon - majd este hazamentem vele. Másnap már nekem sem indult - az összes lámpa világított és egyfolytában az elektromos kézifék hibáját írta ki hangjelzéssel egyetemben. Nálam is csak a bikázás segített, majd a szervizben egy komplett aksi csere. Ott mondták, hogy ezek így halnak meg - mindenféle előjel nélkül. És ez független volt attól, hogy pár nappal korábban a pár ezres út elvileg, vagy legalábbis feltehetően feltöltötte, amit és amennyire lehetett.
2015.09-es 1,6 Blue-EHDI grand diesel autóm van. A hagyományos (nem bólogatós) váltóval. Pár hete azt tapasztaltam, hogy menet közben furcsa morgó hang jön a motor felől bizonyos esetekben. Leírni nehéz, de megpróbálom, hátha valaki felismeri, hogy mi lehet ez vagy neki is volt már hasonló. A hang legfőképp akkor hallható, ha pl gurulunk 40-el és picit rálépünk a gázpedálra, de nem annyira, hogy egyből meglódítsa az autót, hanem csak kicsit, épphogy. Ekkor valamiféle kerregő hang jön a motortér felől. Alapjáraton nem nagyon hallatszik.
Előre is köszi a segítséget, bármi kérdés van, segítek!
Azt kifelejtettem, hogy a lejáróból azért kellett kitolni, mert azon túlmenően hogy az elektromos kézifék hiba megjelent a kijelzőn, illetve a kézifék nem is működött, a kocsi sem indult. Indításnál minden jelzőlámpa világított, nem úgy mint régen a Zsigulinál, hogy ha az akku tönkrement, akkor indításnál minden jelzőfény elaludt. Itt gondolom az elektronika érzékelte a hibát, és nem engedte az önindítót indulni. De ha meg ezt érzékelte, akkor miért nem írta ki, hogy akku hiba? Ez itt a nagy kérdés!
Szerencsére még nincs akku problémám (remélem ez még jó ideig így is marad).
Viszont volt egy érdekes eset a család egyik kocsijával. Egy 6 éves Peugeot 5008-al történt nemrégen, hogy egy áruház raktárából akartunk csomagot elhozni. Az árukiadó bejáratához egy meredek lejtőn lehetett leállni, ami kb. olyan hosszú volt mint a kocsi. Háttal álltunk oda, hogy könnyebb legyen bepakolni. Mikor a motort leállítottuk, akkor a műszarfalon megjelent egy hibaüzenet, hogy a kézifék rendszer (elektromos) meghibásodott. És valóban nem lehetett behúzni, sem manuálisan, sem automatikusan. Amíg bepakoltunk sebességbe tettük, hogy a kocsi ne guruljon be a raktárba. Pakolás után segítséget kértünk, és kitoltuk a kocsit az utca szintre. Ott újra megpróbáltuk az indítást, de a hibaüzenet ugyan az, a kéziféket nem lehet behúzni. A műszerfalon minden jelzés világított, mint amikor a gyújtást ráadjuk. Kínunkban nem tudtunk mit kitalálni, próbáljuk meg beindítani egy másik kocsi akkujáról. És láss csodát, pöccintésre indult, és persze a kézifék is működött (leállított motornál is).
Másnap reggel rendben indult, de azért irány a szerviz, ahol megállapították, hogy az akku szinte halott. Akku csere után a kocsi azóta is rendben működik.
Mit szűrtünk le ebből? A hibát valószínűleg a meredek leállás váltotta ki, talán mivel az akkuban elbillent az elektrolit szintje (vagy felkeveredett az elektrolit, és ettől valamelyik cella zárlatos lett, ki tudja). Viszont a nyomorult kijelző rendszer szinte mindenféle hibát kiírt, de akku hibát nem. És ez a lényeg, amit az egészből ki akartam hozni.
Start stop rendszer nem müködik tegnap óta ( 2-3°C). Régebben azt is megfigyeltem, hogy hidegben jobban teker az önindító, ma ezt sem tapasztaltam. Hiba nélkül könnyen indult, de kezdek aggódni, hogy az akksi kezd gyengélkedni. Jelzi ezt máshogy is vajon időben?