Müködik gyönyörüen, pont jo most a fenyerö, vegre nem egy mecses!
Majd csinalok kepeket, meg összevetest, meg a homlokfenyt is meg kell majd csinalni, kicserelem azokat a bumfordi rizsszem ledeket, meg ki kell talalni köre az arnyekolast, de meg a vegen jo lesz!
Azert kerdeztem inkabb elöbb, mert azert 27kohm es 1,2 között van egy kis különbseg, es itt a feherek 0603-as ledek, a zegzar vörös meg fele akkora, emiatt voltam kicsit bizonytalan.
Az izzók egyik pólusa a bal sín, vagyis a mozdony öntvény váza, az biztos. Ez lesz majd a közös "vezeték". A motor bekötésére már nem emlékszem, de lehet, hogy az egyik pólusa ennek is az öntvény direktben, azt mindenképp el kell szigetelni!
Az alsó lámpák LED-jei egymással párhuzamosan vannak kapcsolva, egy-egy előtéttel.
Viszont a zárfények LED-jei meg sorba vannak kötve! A piros LED-k nyitófeszültsége az 2,5V, és az előbbi számítás, amit írtam rájuk is érvényes, jelen esetben azzal, hogy a két sorba kötött piros LED-n összesen 5V esik!
Ezek a LED-k általában 5mA áram esetében már leadják a fényerejük 85%-t, és maximum 20mA áramot viselnek el. Tehát, ha 10mA áramot szeretnénk rajtuk átzavarni, akkor ennek megfelelően kell beállítanunk az előtét ellenállást.
Számoljunk 16V DCC sínfeszültséggel. Ezt a dekóder egyenirányítja, de nem puffereli, így nagyjából 16V DC jut majd a dekóder közös pozitív vezetékére. Egy fehér LED nyitófeszültségét - pláne a meleg fehérét - vegyük 4V-ra, vagyis az előtét ellenálláson 12V-nak kell esnie. Az átfolyó áram ugye 10mA, vagyis 12V/10mA=1,2kiloOhm. Ha 5mA-t szeretnénk csak átfolyatni, akkor 2,4kiloOhm a szükséges érték. Ez akkor igaz, ha az MTB modellben nincsenek sorbakötve a LED-k, hanem egymással párhuzamosan kapcsolódnak. Minden LED elé kell egy-egy ellenállás, az nem ér, hogy egy közös ellenállás jut három párhuzamosan kapcsolt LED-re!
Érdemes lenne ismerni a beépített LED-k adatlapját, hogy pontosan mennyi áramra működnek, és mennyi a nyitófeszültségük. Amit írtam, az a nagy átlag, de nagyon nem lősz mellé vele.
MTB M41 H0 vilagitaspanelje, megneztem közelebbröl, eleg nagy ellenallasertekek lettek beepitve 27kohm a feher ledekhez, plusz meg 10kohm a vegzar ledhez.
Nem nagyon van fenyereje a mozdonynak, ezert, arra gondoltam, kicserelnem az ellenalasokat sokkal kisebbre, milyen ertekeket javasolnatok?
Én két gyártóról tudok, akik ezt a megoldást alkapmazták. Az egyik a régi Kleinbahn (nem tudom, hogy az újabb modellek ebben a tekintetben mások-e) és az amerikai Athearn. Egyiknél sem könnyű a megoldás, de persze elvégezhető.
A feladat pont az, hogy "általában" mindent meg lehet oldani. Ebben mindenki szuper, és tökéletes ötletei vannak... Aztán a valós, egyedi esetben már kérdéses sok minden.
A régi modelleknél előfordul, hogy a motor egyik pólusa közvetlen összeköttetésben a mozdonytesttel és az egyik oldali kerekekkel. A motor mindkét pólusát el kell szigetelni a mozdonytesttől és a kerekektől, áramot mindkét pólus csak a dekódertől kaphat.
Általános jellegű kérdés: egy régi, analóg, digitálisan nem előkészített vontatójárművet el lehet DCC dekóderrel látni? Csak a rendelkezésre álló hely a szűk keresztmetszet, vagy előfordulhat elektronikai, bekötési hátráltató tényező is?
Sziasztok, új vagyok JMRI témában. Egy konkrét hiba miatt próbáltam funkció mapping-et módosítani, de nem láttam, hogy bármi változott volna, pedig a beírt változtatás a write után szépen "kisárgult" (narancssárgáról citromra). Van lehetőség valamilyen módon kiolvasni a dekóderből a funkció mapping-et (ESU Loksound)?
Kicsit durvák ezek a feszültségek. Legalábbis annak a fényében, hogy a Nex18-as dekóderek elvileg N-nagyságúnak számítanak, ahol kisebb a DCC feszültség határa. (Amikor kiégettem a dekódereket, pillanatnyilag kevéssé vígasztalt, hogy nekem volt igazam. Aztán a gyártó szó nélkül kicserélte - de addig nem volt dekóderem. :-((
Köszönöm, hogy megválaszoltad helyettem, én sem írtam volna mást! Annyiban még kiegészíteném a dolgot, hogy egy projektnél a mentések utáni módosításokat is külön ki lehet listáztatni, valamint a teljes CV táblázatot egy szöveges fájlba ki lehet exportáltatni a programmal.
Egyik sem DCC-t mér, szándékosan. Nézd meg a képaláírásokat :)
A jobboldali, a központba bemenő egyenáram feszültségét (DC) mutatja. A baloldali, a dekóder által egyenirányított belső egyenáram feszültségét (DC) méri a kék, és dekóder 0-ja közötti értéken.
Látható mekkora veszteség, mire a központból a dekóder végén a kimeneteken megjelenik a feszkó...
(Amúgy ezt a DT-sek ne nézzék, mert a dekóder leírásban 20V a max betáp, itt meg terhelem 22VDCC-n. Amúgy a dekóder tökéletesen működik most is, azaz bírja!)
A fényképen a DCC feszültségeket mérő kis kijelzők hogy mérnek? Vagyis hogy mennyi az az annyi? (miután négyszög-jelről van szó) Biztos csak egy szkóp...
Egyébként is "hülyét kapok" az ESU "function mapping"-jától AZ ESU ezen "műsora", csak erős idegzetű, matekzseniknek ajánlott, akik átlátják ennek a működését. Ezzel valahol tisztában volt az ESU is, hogy ez a kör elég szűk keresztmetszet lesz, ezért létrehozta a esu lokprogrammer programot, mely használható díjmentesen. Ha ebbe a programba betöltöd egy esu lokdekóder fájlját, akkor látni fogod a function mapping fülön, hogy mit hogyan lehet átállítgatni, melyik kimenethez mit rendelhetsz, milyen logikai függésben. Ha ezeket beállítottad, akkor lekérdezhető egy másik fülön a CV-változó lista. Ezeket kell átírni a dekóderben.
A DT-ben nincs ennyi szabadságfok, ezért lehet a leírás alapján átgondolni, és programozni a dekódert. Itt nem kell matekzseninek lenni, elég a megfelelő szövegértés, ami nagy könnyebbség :)
(((Nem vagyok benne a féklámpás kérdésedben teljesen, de azért futnék még egy kört ezzel a féklámpával DT ügyben. 4 logikai függést/állapotot lehet adni egy-egy fizikai kimenethez, és ezek feltételek mind egymáshoz kapcsoltan ÉS/VAGY összefüggésben lehetnek, azaz válthatják is egymást. CV118-tól CV165-ig terjedő területen lehet garázdálkodni. Az egyik függésre teszed a világítást, a másikra meg a féklámpa funkciót. Csak gondolkodom, elnézést belemélyedni nincs időm.)))
Ebben tudsz segíteni? A háromféle fékfunkció megvan (CV179-184), a négy kimenet kétféle config-ja is, de a funkciógombhoz hozzárendelést nem találom, pedig már oda-vissza többször is átolvastam az ESU honlapjáról letölthető "user manual"-t. Talán figyelmetlen vagyok, talán csak a német/angol tudásom korlátozott (utóbbi a valószínűbb, a gugli-fordító meg nem igazán barátságos); amint mondtam, egyelőre elméleti síkon agyalok, kipróbálni csak a DT dekódert tudom. Egyébként is "hülyét kapok" az ESU "function mapping"-jától, nekem sokkal bonyolultabbnak tűnik a logikája, mint a DT esetében a hozzárendelések...
Lemaradt: programozni lehet a dekódert, ha a töltés be van kapcsolva. Elérhető a POM, és direkt CV olvasás/írás is megy vele. Ettől függetlenül van a NYÁK-on egy kapcsoló, amivel kikapcsolható/tiltható a töltés, így dekódert lehet frissíteni, vagy hangot feltölteni. Vagy így lehet analógban használni a mozdonyt.