JSB : Nem megépíteni,mert az tényleg nagy fa lenne.Már megelégednék bármilyen képpel,mert az igaziról egyetlen képet sem láttam még.Esetleg a történetük is érdekelne,mert az otthoni könyvtárból szerintem már kihoztam azt a keveset ,ami volt.Be is írtam a nagyvasúti topicba tavaly összel.Ami szenvedélyesen érdekel: Monarchia+ trianon gazdasági következményei a vasút szemszögéből nézve.Ha tudsz tippet hol keressek megköszönöm. Üdv
Igazold vissza, hogy tegnapi Emilkémet megkaptad é?
Ma a b izti kedvéért küldtem kukacosra nem csak névre, de visszadobta. Adj hibátlan és teljes Emil címet
601 kép mire kellene(remélem a Mallett hegyigőzösre gondolsz)? Nem mindegy, ugyanis ha vasúttörténészkedés akkor szép kell, ha modellt akarsz építeni akkor műszakilag használható, jobbos, balos, lehetőleg oldalról. Fialovits csinált vagy 20-t van miből válogatni, ha tisztes fába akarod vágni a fejszédet.Rajzod van?
By az ex Bhv : Zsolt, ma egészen 10-től délig kerestelek a börzén.Még a fekete hajú srác sem tudott rólad semmit.Sorry, majd legközelebb.Más.Láttam Gbgs Gysev kocsit 5800 Ft, Önürítős MÁV kocsit( PIKO)8500-ért kicsit sokalltam,de volt régebbi kapcsolószerkezettel 5500-ért.Végül vettem egy pályaszám nélküli Szergejt,új festéssel 14000-ért.Ezzel már tartoztam magamnak.Pályaszámmatricát mellékeltek hozzá.Azért a Gbgs kocsiért fáj a szivem.:-((Vettem még fénysorompóvillogtatót is,mert az előzőt sajna el...-tam)Elég jó futású a Szergej,én úgy vagyok vele,inkább menjen lassan,de ne rángatódzzon kis sebességnél,vagy induláskor.Amit hiányoltam:Bobót nem láttam sehol.Volt v46 25000 induló árral és v63 ugyanennyiért.Sok szép új festésű Szegej kaszni között találtam egy magyar! festésű Ludmilla kasznit.Érdekes fantáziamodell.Szerettem volna venni a 601.es gőzösről képet .Nem volt.Nem mertem megkérni a LÁVA modellezőit,de nagyon szívesen megnéztem volna az ő gépüket.Kíváncsi vagyok,ők milyen dokumentáció szerint készítették el.Több Nohabot is lehetett látni változó állapotban és festéssel.Áruk 12-20 E ft között volt állapottól függően.
Ex-bhv! Milyen webkészítő távozott külföldre?? Vsancira gondolsz??
Nos ha megvan a modulasztalkészítés 2. része, nyugottan postázd nekem, majd én felrakom a weblapunkra. Tudniillik, én vagyok a "társszerkeztő", én regisztráltam a tárhelyet, így be tudom illeszteni. (Ja és mellesleg értek a webszerkesztéshez is. d:-)) Van saját oldalam is.)
BoGár
Szia-sztok!
Nos mindenkitöl elnézést most van ídőm újra írni
/Automatika vizsga és tárasai/
Nos a modul szabvány én nem értek a web-készítéshezaki meg értrett hozzá jelenleg külföldre távozott de lessz valamikor, ha sürgősen kell keresd meg a LÁVA asztalt a börzén , egy hosszú hajú kolléga ül ott és árul ő tud segíteni neked!
Felsővezeték:
Csak oszlop van !
Elnézést NOHAB! véletlenül joem-t írtam. Ami ott van az a Tiéd. Mellesleg nevedből ítélve, talán érdekel: a leállított maradékot Te is veheted, ha elég pénzed van(állítólag germán lesz az új tulaj)
Mi vennénk NoHABot, ha a MÁV-nál lenne valaki, akit érdekelnek a vasútbarátok valamilyen szinten. 1998. végén kezdtünk el könyörögni nekik, hogy kellene egy NoHAB. Utána még kinyírták a 013-at, most meg jaj van, mert nincs elég gép. ill. van, de miért is előbbre valók a külföldi vasútbuzik, mint a hazaiak?
BTW, ez szólna nekem?:
"joem
Igaz, de Sv se kutya. Ott mint ha már tegnap ezer éve koronázott regnált volna. Persze Sm akkor is a Vasjármű. Választ azonban a mailre kértem. Ha nem lesz ott semmi, 10-én nincs mit kérnem. Ne feledd, még össze is kell állítaniuk. "
Akkor ezt sem igazán értem. Légyszi írj egy mailt, ha nem akarod terhelni vele a topicot.
Egy kérdésem lenne kérés is egyben ! Már régóta szeretném megszerezni a RailRoad II. vagy ujjabb verzió ? Van egy demóm és baromira beleszerettem, de nem csak én hanem a barátnőm is. Tők jó dolog a vasutmodellezés is, mivel nem olyan hejen lakom ahol lenne helyem ijenre ezt kvázi marad a virtuális modellezés. A demóban nem igazán lehet menteni , igy meg tök mindengy mennyit épitek. Elvész. Kerestem a neten is hogy lenyerjem , de nem sok sikerrel. Baromi sok full játék van fent és péppen ezt nem találtam. Véletlen nem ismer valaki egy w.oldalt ahonnan ezt letölthetném ?
Sokat segitene. Meg megtudnám lepni vele a barátnőmet is.
Előre is köszi , bárki is segit :))
JSB:
Mail megjött, most én rágódok egy kicsit rajta, mert válasz is lesz.
Más: Egy Schicht kocsiba próbaképpen beépítettem LED-es világítást. Maga a kocsi kivilágítása gyenge, viszont a zárlámpák eszeveszett-jól mutattak :-) Gondolkodom a véglegesítésen!
Minden TT rajongónak.
Elhunyt JATT. Tillig gyorsan megvette.
Meghalt a király, éljen a király!
Remélhetőleg a gőzösök rudazata átdolgozva lesz oly mint Tilligé, meg az ár is ereszkedik 50-100 DEM-el. A részletek még nem ismeretesemk. Majd Nürnbergben kiderül.
Bender.
Prima, ha újból síngeometriára adodd a fejed. Ehhez szívesen hozzájárulok a Wintrackkal, ott minden inside.
Fecus
Fleischmann nálunk csak egy helyről van (Deák). Ha Mikinél találsz használtad, lecsapni, mert elnyűhetetlen, és Miki - én így tudom - tisztességes az árekban. csak ő nem közvetlenül szrzi a gyártótól, és így valamivel több rárakódik, ha új. Ismered a teljes palettát? Pl.: 6 ív van, R=386,5, 420, 483,5, 547, és váltóellensín 647 mm. Ezek merevek. Innen fölfelé flexi. vágánytengely távolság 63,5. 105mm toldalákkal95mm. Váltohossz 200 mm. "Gyors"-váltó 300mm.Mivel az alap egyenes (6101) 200mm hosszú, könnyen kezelhető geometria. Előnye, hogy sok másnál kisebb helyen elfér, és mégsen zsúfolt. A legkisebb és elnyűhetetlen hajtóműve van. Váltóállásjelzőt nem gyástanak. Érdekesség, hogy külön balos és jobbos "angol"váltó és keresztezés dukál. EZ a 200mm geometriából adódik. ,mert hossz irányban a sín derékszögben vág.számos szellemes kiegészítő sín is van. Fleischmann specialitás a mozdonyba épített gomba jeladó. analog is csuda dolgokat művelhetünk némi szelemmel (aminek hiányában nem szenved a magyar.Itt többek kérdésére adok némi választ. Neveket nem sorolom.
Kutyakeksz
Fleischmann gyárt Märklin pályára lakalmas váltóáramű mozsonyokat. Különben is a két cég között (kulisszák mögött9 szoros az együttműködés. Fordítókorong Fl, de Märklin is árulja. A dupla rakoncás Y25 forgóvázas csőszállító Fl, de kaphatos ugíyanazt Mä dobozban is, mint sajátot, stb.
Trix és Märklin oda-vissza működik, hiszen előbbit megvette a nagy és harmadik éve gazdaságilag egy cég. Drágábbak mint a többiek, mert minden gép öntvény. Trix BR 17 trancsíroztuk. Mivel az eredeti 1914-es tervanyag (ki tudj hogyan) itt Pesten fennmaradt, volt min szőrözni. Hibátlan, és az igazi csoda, hogy a szériába szerelt Faulhaber motor nem veszett össze a többivel, pedig "jó" szokása.
Summa: neki kell fogni egy alapos sínrendszer sorozatnak. Többek ajánlották, hát legyen. Márciusban megkezjük.Ajánljatok egy alappályát - lehetőleg ne toronyóra lánccal - ami jó! összahasonlításra.
Lesz börze a Lángban holnap! Én is kimegyek fotókért (még decemberben megbeszéltem egy rokonszenves, idősebb, ex-vasutas úrral.)
Egyébként mindenkinek boldog új évet kívánok, így új belépőként. Magamról csak annyit, hogy tanár vagyok egy bp-i gimiben és gőzös- meg NoHAB-bolond. Még nem volt időm utánanézni, van-e ilyen anyag a korábbi hozzászólások között, tehát lehet, hogy nyílt kapukat döngetek, de a fenti témákban minden segítségért végtelenül hálás lennék (HO-s infók stb.)! Bocs a terjedelemért és előre is köszi!
A vonatérzékelésre, vágányfoglaltság jelzésre lenne egy elképzelésem. Ha a terepasztal fölé a helyiség plafonjára infra lámpát (néhány darabot)szerelnénk, a talpfák közé elég egy infra érzékelő, ha felette áll, vagy megy a szerelvény az érzékelő nem kap infra jelet, tehát jelzi a foglaltságot.
JSB
Mint említettem, a flexi ROCO 2,1-es sinen nem zörögnek a régi PIKO mozdonyok, az ágyazatos, nem flexi sinen viszont igen (néhány tized mm eltérés van a két talpfa kialakítása közöt), bár ennek ellenére elkezdtem kicserélni a kerekeket.
Már én is gondoltam arra, hogy felfrissítem az ismereteimet új tankönyvekből, a régiek még megvannak, azokat átnéztem újból. Sajnos elég sokat felejtettem.
a rendszer igen hasonloan müködik. Azaz a jelzök nem "szabad " állásban beiktatják a megfelelö szakaszokba a STOP modult, amelyik leállitja a vontato jármüvet. Nem kell az egész vonatnak a STOP szakaszban lenni (hacsak nem tolatsz hátulrol). Ez utobbi is megoldhato a legujabb szoftwarrel, amikor a kapcsolt, stb mozdonyokat csoportokban lehet venni (külön cimkod), tehát ilyenkor a duplavontatást, illetve a tolatást is lehet kezelni (még nem láttam üzemben).
A vonat lassulását individuálisan lehet szabályozni (programozni), tehát hozzá lehet idomitani a fékezö szakasz hosszához.
A modul egyébként veszi a vezérlőközpont jeleit is, sajnos azt nem tudom, hogy ennek mi az oka, de van egy elképzelésem: figyeli, hogy milyen
mozdonyok vannak a pályán, és azoknak a címeire küldi a STOP üzenetet.
Erre azért van szükség, mert ha a STOP modul leállitja a szerelvényt, azt ennek ellenére el kell látni digitális infoval (mert az öregebb vagy rosszabb dekoderek elveszthetik az informáciot), ellenkezö esetben tényleg az következhetne be amit te is leirtál.
A másik dolog amit az analog világban egy diodával oldottunk meg a (az ellenkezö irönyő szerelvény nem reagál a jelzöre) a digitális világban elég bonyolult és pont a STOP modulnak kell azt vizsgálni, hogy melyik iránybol közeledik valami a jelzöhöz. Tehát csak azt a szerelvényt kell megállitani, amelyik a helyes iránybol jön.
A te éltaéad is elmondottak alapján meggyözödhetünk, hogy milyen bonyolult az ilyen vezérlés, ezért keresnek mindenütt valamilyen egyszerü dolgot, amiböl aránylag könnyen megállapithato, hogy melyik vonat is van a körzetben (vonalkod, egyébb érzékelök stb.)
Valahol olvastam, hogy vannak már valamilyen szerkezetek, amelyek a vagon, mozdony számát is képesek leolvasni, de szerintem még mindig egyszerübb (legalábbis europai méretekben) valamilyen kod matricával megoldani ezt a problémát. Lehet kapni (sokszor nagyon olcson) 4-8 bites fénysorompokat. Ezekhez, csak egy tükrözö folia kell, hogy megállapitsuk melyik jármü is ment el az érzékelö felett. Még akár kézzel is meglehet a kodokat rajzolni és a jármüvek aljára ragasztani.
Bépé:
LENZ rendszerrol olvasva az alabbi jutott eszembe:
Mi lenne, ha a mozdony es a vezerlo helyzetet erzekelnenk. Ha mondjuk "megallj"-t mutat a jelzo, mukodesbe lepne valamilyen erzekelorendszer. Ez kozeledo vonat elso egyseget erzekelve a szigetelt szakasz vezerleset atkapcsolna a STOP modulra, tehat a vonat megallna. Amint a jelzot "szabad"-ra kapcsolod, a szigetelt szakasz vezerlese atkerul a STOP modulrol a masik vezerlo modulra, tehat elvileg a vonat elindul.
Elvileg egy teljes vonathosszot kell szigetelni. A mozdonyok es vezerlokocsik aljara felkerulne a kis magnes, a sinbe a jelzo elott egy kis tavolsagra a reed rele, ez erzekelheti a kozeledo szerelvenyt. Az igy letrejott jel pedig atkapcsolja a vezerlest a STOP modulnak. Zold jelzes eseten az erzekelo nem mukodik - ezt mondjuk azzal a relevel (vagy relet helyettesito aramkorrel) megoldhatjuk ami a szakasz szigeteleset vegzi.
Megoldhato igy?
Egy digitalis mozdony, ha megallj jelet ad neki a vezerles akkor lassan fekez, vagy egybol "megtorpan"? Ha lassan fekez, mekkora a fekutja, modelltol fugg, vagy mindnek ugyanannyi?
Megpróbálok valamit hozzátenni én is a dologhoz. Elég sokáig tanulmányoztam már az NMRA-DCC szabványt, ismerem a parancsokat, és a rendszer lényegét, sőt azt is fontolóra vettem, hogy magam építek egyet. A szabvány alapján a mozdony címének lekérdezése sajnos a pályán nem igazán lehetséges, ehhez ugyanis a dekódert programozási módba kell kényszeríteni: RESET üzeneteket kell küldeni, utána lehet kérdezni, és ezt többször meg kell ismételni, mire a helyes címet megtaláljuk. A mozdony válaszideje is növeli a lekérdezési időt, így egy jelző előtt ez nem megoldható.
A LENZ megoldása nekem tetszik, elég logikus, nem igazán van egyszerűbb megoldás.
Ezzel a modullal az összes blokkot lehet vezérelni az egész pályához elég egy darab, mert STOP jelet küld az összes mozdony számára, így ha a jelző előtti szakaszt átkapcsoljuk a modulra, akkor a rajta lévő mozdony megáll. Viszont az elindítással nincs probléma, mert visszakapcsoláskor a mozdony majd megkapja a sínről a vezérlőközpont jelét, amiből újra beállítja magának a megfelelő sebesség infót. A vezérlő ugyanis egymás után felváltva küldi a mozdonyoknak szóló parancsokat folyamatosan, ezért nem kell a rendszernek tudni, hogy melyik mozdony áll éppen azon a szakaszon. A mozdony pedig úgy sem ugrásszerűen fog elindulni, hiszen a dekóderében benne van a gyorsulási idő, igy folyamatosan fogja felvenni a neki beállított sebességet.
A modul egyébként veszi a vezérlőközpont jeleit is, sajnos azt nem tudom, hogy ennek mi az oka, de van egy elképzelésem: figyeli, hogy milyen mozdonyok vannak a pályán, és azoknak a címeire küldi a STOP üzenetet. Ennek az lenne a lényege, hogy a mozdony akkor is a megfelelő irányba álljon, azaz a lámpái ennek megfelelően világítsanak, ugyanis a STOP üzenet (vagyis sebesség=' 0 ') tartalmazza a menetirány adatát is - függetlenül attól, hogy általános, vagy konkrét címhez szól. Tehát, ha egy általános STOP-ot küldünk ki, akkor lehet hogy ennek a menetirány adata ellenkező a mozdonydekóderben lévővel, és ebben az esetben úgy áll meg a gép hogy a hátulján világítanak a lámpák az állás alatt.