Az igert kepek, egy regi adossagommal egyutt.
Terep elkeszitese MiniTRIX 52 a linkre kattintva megtekintheto. A modell megegyezik a PIKO modellel, a szerkocsi kivetelevel, mert az itt 5 tengelyes. PIKOek az elso kereket is kullosre keszitettek, en azt idaig minden fenykepen tomor kereknek lattam - ezen a modellen is igy van.
BR 110 szinte mindig van a borzen (PIKO). Legtobbszor bordo szinben, de ritkabban kihoznak V100-at is - persze irrealisan dragabban. Alkatreszek is vannak hozza, akar komplett kaszni is. Az arat nem tudom, de 4000-nel nem erhet tobbet. Elofordul BRAWA 110-es is, hat, a BRAWA szo elmond mindent (minoseget, de arat is). En gondolkodom a PIKO mozdonyaim BRAWA-ra cserelesen (118, 110, 130) az uj asztalhoz.
Megvettem a februari Modell Eisenbahnert. A tartalombol nagyjabol:
Vasuti hirek
SBB gozmozdonyok
OBB 1822
modell-tesztek:
BRAWA 53
BRAWA E77
Fleischmann S6
Gutzold TT BR65.10
Hirdetnek benne egy konyvet, a DDR vasuti jarmuveirol. A konyv cimlapjan a BR118-as kek szinu, panoramaablakos(!) gepe lathato (V200.203) tovabba egy kis kepen az osszeszerelo uzem kesz es felkesz gepekkel!
Azt hiszem, mara lelovom magam, remelem nem szurtam el a linkeket, bocs a sok szovegert :-)
A kéréseink teljesen normálisak ,
mert
1, Budapesti szervezet lévén
1,1 kell szállás ahol alszunk
1,2 étkezés is kell
2,Mi is magyar pénzből élünk /Milyen furcsa?/
3 A Novemberi Kiállításra 5000 látogató volt kiváncsi 3 nap alatt, mer jól volt reklámozva!
Ez ti is megtudjátok csinálni!!!!!!!!
Úgy látom elág nyomott a hangulat. Remélem fel tudom dobni egy kicsit. Elkészültem február elsejéig az összes hozzászólás atnézését. Kiirtam az összes kérdést a FAQ-hoz. Az első részét már elküldtem Joem-nek, a második részt ma este, vagy holnap küldöm neki. Nagyon sok érdekes kérdést irtam össze. Szerintem a válaszokkal együtt nem csak a kezdőknek lesz érdekes olvasmány.
A kérdésekkel együtt összeirtam a linkeket is. Egy kicsit még átfésülöm és aztán elküldöm azt is.
A későbbiekben, ha ti is úgy gondoljátok havonta egyszer újra és újra össze kéne irni a felmerülő kérdéseket. Szivesen elvállalom.
Ezeket akkor érdemes használni, ha terepszőnyeg kerül a tetejére, vagy vastagon "terepesíted".
- gipsz
Ezt nem ajánlom, mert nehéz (macerás?) átépíteni.
- purhab
Ezt akkor alkalmazd, ha sziklás hegyoldalt csinálsz. Ha kiszáradt, szikével jól faragható, utána fatapasszal bekenve, és száradás után barnás, kissé átlátszó "festékkel" (olyannal, ami be is fogja!) befestve nagyon látványos. Elkészítési idő ~1 hét +- 1-2 nap (de megéri!).
A domborzat kialakitasahoz otletek: a hungarocell is jo, de csak kis dombhoz szerintem, meg nagy kosszal jar. Talan gyakrabban hasznaljak azt, amikor a domborzat metszeteit elkeszitik falapokbol. Ezekre femhalot tesznek, a femhalora mar barmi johet. Lehet ra Faller gipszet tenni, amit kesobb befestesz es fuvel beszorod, vagy raragaszthato a kesz terepszonyeg is (utobbi joval egyszerubb, elobbi viszont szebb).
A konyvben, amit vettem, vannak kepek erre vonatkozoan. Be fogom scannelni, mar rengeteg scannelnivalom van :-) de ami kesik, nem mulik :-)
Apró haladást értem el az épülő terepasztalom ügyében:
1.) az asztal kerete készen van
2.) a megépítendő pályaterv is kialakult (ezer köszönet joem t.asztaltárs segítségéért Roco irodalom ügyben). Eddig a legnagyobb szenvedés az emelkedők szögének megfelelő kialakítása volt, de a "deszkamodellen" most már jónak tűnik a dolog.
Jelenleg a terep vázának kialakításán gondolkozom, magyarul az elemkedőkben lévő szakaszok alátámasztásának módján. Szvsz fából valamilyen metszeteket kellene készíteni az alátámasztás végett. Van erre valakinek ötlete, tapasztalata?
Előrelátó módon már gondolkozom a domborzat (a tényleges domboldalak, hegyek) elkészítésének módjain is, az általam ismert (na jó, hallott) technikák:
- papírmasé
- faragás habszivacsból/hungarocellből
- gipsz
- purhab
ill. ezek kombinálása. Ebben is elkellne némi ötlet ill. tapasztalat, ha valaki tud segíteni, kérem ossza meg ismereteit itt a fórumon velem és a hasonló cipőben járókkal.
A kisvasutas topik után beírom ide is, mert nagyon felnyomták a pumpámat.
"Királyrétre a kisvasúti napra szervezünk modellezőket. A lángosok kértek szállítást, munkaerőt, aki pakolja a terepasztalukat, meg pár eFt "ebéd-, kopás- és kedvcsinálópénzt". Még jó, hogy nem én beszéltem velük..."
Csinálni kéne neki egy kis reklámot: a neten is be kellene mutatni a modelleit. Egyébként nem láttam, nem ismerem. Illetve, lehet, hogy a börzén már láttam csak nem tudtam, hogy Ő az.
Nekem úgy tűnt, hogy TT-sek, így nem kérdeztem rá. Viszont, volt még sok más szlovák
jármű is. A BZ-knek volt IP-szerű változata is. Szerintem jövő héten is kint lesznek!
Igen tanultam a szórásról meg a diódák párhuzamos kapcsolásáról!
De szerintem a lámpák a valóságban sem világítanak ugyanolyan hatásfokkal /Élettartam, gyártás körülményei, hőmérséklet, stb/
Tudod az ellenállása miatt R=ro*R/A!
Nos én pont aztgondoltam amit te, csak lehet , hogy nem jól fogalmaztam!
Egyébként két külön ellenállatra van kötve!
Két alsó fényszóró ledje (1,8mm) az van csak párhuzamosan kötve.
Szerintem lényeges különbség nincs a hatásfokuk között!
Ha jössz megint akkor megmutatom neked!
Zsolt
(Ismet megy a netem :) Eljunk. Majd frissitek a Vasut&Modellen!)
Szoval, voltam kint borzen. A fontosabb dolgok:
Kint volt Csikos, o hozta a szinvonalat, csak nezelodni mentem de nem birtam otthagyni egy DR Schicht gyartmanyu zold postakocsit.... Volt nala 310-es (remelem nem irtam el), valami eszmeletlen szep modell de 110 (szaztiz) ezer Ft aron. Voltak nemet elovarosi szinekre festett Fuggerth kocsijai, zold-vajszinu, DR felirattal. Egy masik helyen CSD jarmuveket arultak, H0 kasznikat, es a BZmotok minden variaciojat TT meretben (!), tovabba cseh autok/teherautok modelljei. Amerikai modellek is voltak kint, Maerklin GM-EMD, Bachman kocsik, szerintem most nagyobb es jobb volt ezekbol a kinalat mint maskor. Roco 2,5-os hasznalt, de dobozos sinek: valto, agyazattal, relevel 7000, rele nelkul 4000, agyazat es rele nelkul 2200; atszelesi kitero 8000 (?).
Nagyjabol ennyi, ha meg valami fontos eszembe jut, irom :-)
A borzezoknek, ha valaki esetleg nem tudna, Csikos minden honap elso szombatjan csak alkatreszeket hoz ki, ha barmi kell PIKO/regi GUTZOLD mozdonyokhoz, kocsikhoz, akkor erdemes kimenni!
> Fehér LED vezérlő kocsiban nagyon jól mutat a reflektor helyén
Nekem is nagyon tetszik a fehér LED. Csak az ára, csak azt tudnám feledni.
> Nem szereti a sárga, piros, stb színű ledeket mert a fehér LED kb 3V-ot vesz föl
Nem értem egészen, hogy érted azt, hogy "nem szereti". Az én tapasztalatom az, hogy a LED-ek általában nem szeretik egymást. Ha különféle LED-eket sorba kötsz, azaz azonos áramot hajtasz át rajtuk, akkor legtöbbször jól látható módon nem egyforma a fényerejük. Ennek két oka van. Az egyik, hogy a különféle színű LED-ek hatásfoka nem egyforma - ráadásul vannak manapság ún. nagy hatáskokú LED-ek is, amik ugyanakkora árammal sokkal fényesebben világítanak. A másik oka pedig az, hogy az emberi szem sem egyformán érzékeny a színekre. Állítólag legérzékenyebb a zöldre, legkevésbé érzékeny a pirosra.
A LED-ek párhuzamos kapcsolása közös elôtét ellenállással sem tanácsos. A gyártási szórás miatt még az azonos színű, azonos tipusú LED-eknek is kicsit különbözô a karakterisztikája (Az U-I görbe). Tehát ha párhuzamosan vannak, azaz ugyanazt a feszültséget kapják, akkor nem egyforma áram fog folyni rajtuk, azaz nem egyforma erôsen világítanak (ez egyébként a teljesítmény diódáknál is így van - szerintem tanultad is! :-) )
Tehát szvsz. a helyes módszer: minden LED-nek saját ellenállás. Azon a két forinton már nem múlik!
Egy érdekes tapasztalatot szeretnék veletek megosztani!
Fehér LED vezérlő kocsiban nagyon jól mutat a reflektor helyén kb. 10-15 cm hosszú fénysugár, de van egy hátránya semmivel sem lehet közösíteni!
Nem szereti a sárga, piros, stb színű ledeket mert a fehér LED kb 3V-ot vesz föl /Vagy a Metró írná 3W feszültséget/
A sárga és a piros LED kb. 1-1,5 V-ot vesz fel!
A fehér LED elé elég egy 1k-s ellenállat!
/A hosszabik lábára kell kötni!/
Zsolt
Sziasztok! Elvetődtem a railhu.net oldalra és felfedeztem egy gyönyörű 601-est HO-ban.A 12 fotó a belsőt is mutatja,szerkocsin át,kardánnal hajtva mindkét gépezetet.Most értettem meg miért emeli ki Rézgaras a lendkerék fontosságát a futás szempontjából.Ez a hatalmas lendkerék tényleg sima menetet produkálhat.Más. Lehet újból venni Roco Es kocsit Szegeden is.Sikerült egy találkozót összehozni Süveges Attilával és a hónap végére ki lesz csinosítva a Szergejem.Megtudtam,hogy van 424-es modellje,most gyártják a villamos vonatfűtőkocsit és előkészületben van az M40 gyártása(erre biztosan benevezek én is)Ha legközelebb sikerül eljutni a gyártás helyére,beszámolok az ott látottakról is. Üdv