4. Ha nyomtatás után fixálod a vizesmatrica felületét, hogyan viszed fel a modellre azt ? Nem elég, ha csak a modell felületén fixálod ? Elnézést, ha hülyeséget kérdeztem, de ezekre eddig még nem derült fény.
Pont azért kell fixálni előtte, hogy a víz ne oldja le a festéket a felületről, amikor leáztatod.
Természetesen az otthoni felhasználásra csinált matricapapirnak még egy rétege van, amire a lezer, illetve a jet nyomtato fel tudja vinni a feliratot (ezek sajnos nem minden papirra képesek dolgozni). Ehhez jön a fixalo lakk a JET nyomtatok esetén - azaz 4 réteg. ...
Hol lehet ilyen nyomtatható papírt ill. a rá való lakkot beszerezni?
Köszönettel:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Halló fiúk! Elkészült a web-oldalon a mellékvonali állomás, és a Kandó mozdony építés leírásának a magyar verziója is a régebbi M41 mellé. Ezzel az összes kész modell teljes leírása megvan magyarul.
http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/models/models_m.htm
Sok sikert a böngészéshez.
> A tamponyomás egy kicsit másképp történik mint azt a rézgaras leirta
Igazad van. Összekevertem azzal, amit régebben olvastam az elsö ilyen kísérletekrôl. Az tamponos magasnyomás volt, a mostani elterjedt eljárás pedig engem az offsetnyomásra emlékeztet. Hiába, az Alzheimer lassan beköszönt.
"Én nekem megvan 1975 as kiadásban Gerhard Trost vasutmodellezés cimü könyve igen érdekes és hasznos dolgokat tartalmaz szerintem egy kezdö
vasutmodellezönek elsö rangu olvasmány. Azthiszem volt második része is . A magyar változatot a Müszaki könyvkiadó adta ki 1975ben talán
Antikváriumban hozzá lehet jutni."
a földalatti Mexikói úti végállomásán, egyből ahogy feljösz a felszínre ott egy kis antikvárium, annak a kirakatában láttam tegnap...
Kedves djt-122! Faller ügyben szvsz keresd meg bármelyik olyan boltot, ahol árulnak Faller cuccokat (Erkel u. vagy Modell&Hobby), szerintem ők vállalkoznak egyedi megrendelés alapján való szállításra.
Más: tudja-e valaki, hogy erősebbek-e az egyedileg árusított mozdonyok az un. Start-szettekben lévőknél? Ez nekem az emelkedőb méretezése miatt lenne fontos.
Hali
segitség kellene . Budapesten honnan lehetne venni H0 ás kikötöi darut ? egy régebbi Faller katalogusban láttam száma B162 B163 portál illetve hiddaru . Van valami bolt akiknél meg lehetne rendelni? vagy valami hasonlot?
Mivel már többen az eljárás lényegét elég alaposan kiotárgyalták, a lényeg az ár.
A gép kisebb vagyon, ca. 300 ezertől, ha használt. Ez a mérettől is függ. Minél több tamponos annál drágább, meg a max. méret (hosszban) 30 cm körül van. Egyszerre csak egy szín vihető fel.
Egy tampon forma ca. 30 ezer. megéri, ha nagyobb sorozatra gondolsz. A nyomót elrakhatod és később tovább használható. A legolcsóbb a bértamponozás. Előnye, nincs gépköltség. Munkát fizetsz és a tampon a Tiéd, így elkerülhető a hát mögötti maszekolás.
Marás külön tészta, irodalma van.
A V&M nyártól részletesen (technológiával ) foglalkozik vele, hogy akár el is sajátítható.
A berendezés, vegyszer gyártókat is megadjuk.
Fogásokból, trükkökből sem lesz hiány.
A mai technikával hihetetlenül finom marás végezhető, és a mérgezés veszélye sem áll fenn, mint régen.
Hello!
Köszi, erről lemaradtam.Más ,vettem a börzén egy fekete vezérlőkocsit a Lajostól, gyári Fuggerth M41-es/nem átfestett!/ 1800ft volt , állitólag 25db készült belőle.De a gond az, hogy kevés anyagot tudtam róla szerezni.Csak fekete kocsikkal ment,vagy zöldekkel is?Csak a régi festésű Csörgővel?Aki tud valamit, segitsen. köszi .
Kint a börzén van egy srác aki letraset stílusú feliratokat árusit, egy levél 500 ft, amit én vettem Abmz sorozat azon 8 féle típushoz 3 vagonra van matrica, hátha találsz ami kell, elég sok minden van nála.
A kovetkezo dolgok vannak meg:
1x Schicht DR 4-tengelyes kocsi regi festessel vilagitassal
1x Schicht DR 4-tengelyes postakocsi vilagitassal
Jelzok: 3db 2 ledes es 3db 3 ledes
A lenyeg:
205x105-os lap, rajta a teljes vaganyhalozat, valtokkal, CarSystem uttal!! Akit ez erdekel, emailezzen! Szerintem idealis alap kezdeshez!
A tamponyomás egy kicsit másképp történik mint azt a rézgaras leirta.
A kimaratott feliratra nem szilikongumit öntenek, hanem festéket, amit aztán egy nöi mellre igenis hasonlito szilikongumi (lehet, hogy a használt melleket használják ujra fel....) tamponnal viszik át a modell felületére. Tehát ez igen hasonlit arra az eljárásra, amit annak idején bizonyos fontos dokumentumok elöállitására használtunk az iskolában. Akkor egy krumpliszelet vette fel a tintát, és vitte át a másik papirra. A tampon tehát teljesen sima (nem olyan mint egy pecsét).
Itt a tampon egyenként viszi át a szineket, tehát ha többszinü a felirat, azt rendszerint több fogással kell átvinni, habár ma már van egy még ujabb eljárás a lézer tampon, ami egy nem fixált lézernyomtato rájzát teszi a tampon alá, ami azt azonnal átviszi majd a felületen fixálják. Ennek az az elönye, hogy akár modellenként lehet más és más felirat (sorozatszám).
Mi már kiprobáltunk egy eljárást jet nyomtatoval is, ami ugye festéket fecskendez a papirra. Ha ezt egy nem szivo foliára teszi, akkor marad elág festék a tamponnak, amit átvisz. Az egyetlen probléma eddig, hogy sajnos ezek a festékek különleges felületet igényelnek, különben szétfolynak. Azaz eddigi kisérleteink nem váltak be. Természetesen a maratási technologia remekül müködik, csak egy kicsit körülményes.
Az egész rendszer bonyolultsága abban van, hogy meg kell pontosan oldani a tampon vezetését. Azaz hol veszi fel a festéket, és hova nyomja rá. Ehhez egy elág nagy berendezés kell, ami karokkal, vezetékekkel szabályozza a tampontarto mozgását. Tehát az egyik helyre be kell fogni a maratott feliratot, rá kell kenni a festéket, le kell huzni, hogy csak a maratásban maradjon. Oda kell vinni a tampont, ra kell nyomni bizonyos (szabályozott) erövel a felőletre, hogy az kivegye a maratásbol a festéket, fel kell emelni, átvinni a befogott modell pontos helyére és ottt ismét szabályozott erövel rányomni a felületre.
A legkisebb masina ugy néz ki mint egy furogép állvány, amit azonban a főggéleges tengely körül is forgatni lehet, valamint van egy sereg ütközö, ami az egyes állásokat határozza meg.
A rugoval lehet szbályozni az eröt amivel nyomjuk a tampont.
Ehhez kell meg ket satu, az egyik a marott feliltra a másik a modellre. Ezután már csak festék kell meg egy kis türelem.
A vizesmatrica szintén hasonlo technologiával készülhet, amikor egy több ragasztorétegre felviszik a feliratot, majd azt a legalso ragasztoréteg vizes oldása után rácsuztatják a modell felületére. A második ragasztoréteg még aktiv, és odaragasztja a feliratot a felületre. A lézer nyomtato erénylag összefüggö feliratot készit, tehát azt nem kellene gyakorlatilag fixálni. A jet viszont csak igen folyékony tintát visz át, ami a viz kimosna. Ezért az ilyen feliratot specialis (JET LAKKAL) vizmentesiteni kell. Nyilván, hogy az a felsö lakk késöbb a modellen is megmarad, de nagyon vékony, és egy kovetkezö lakkréteg a modellen ezt teljesen takarni tudja. A vizesmatricák legfontosabb része a többréteges ragaszto, mert ezen mulik a felirat minösége.
A matricapapir tehát egy normális papirra felvitt két igen vékony ragasztoréteg, amelyek különbözö keménységüek a vizben. Az also réteg azonnal oldodik (a hordozo papiron átszivárgo viz hatására) és mozgarthatova teszi a feliratot. A második réteg csak ragacsos lesz, tehát megköti a hátán hordott feliratot a modellen.
Természetesen az otthoni felhasználásra csinált matricapapirnak még egy rétege van, amire a lezer, illetve a jet nyomtato fel tudja vinni a feliratot (ezek sajnos nem minden papirra képesek dolgozni). Ehhez jön a fixalo lakk a JET nyomtatok esetén - azaz 4 réteg.
A gyári matricák csak két retegesek, mert ott tamponnal nyomják a második ragasztorétegre a feliratot.
Kedves JSB és mindenki! A múlt heti tel.beszélgetésünkre utalva:railhu.net Az utóbbi 7 nap oldalai alatt:Modellvasútak, Amerikai és európai modellek, Itt átvált a http:// communities.msn.de/FERKELLINES címre Itt a fotos-ra kattintva 12 gyönyörő 601 kép ( ha még nem találtátok meg) Üdv, Sansan
Elöljáróban leszögezem, hogy nem vagyok nyomdász, amit errôl tudok, azt a (német, angol) modellvasuti sajtóban olvastam
Tamponnyomást használnak a modellvasutak feliratozásához. A '70-es években terjedt el az addig használatos szitanyomás helyett. Sokkal finomabb rajzolatot ad (a szitázásnál a szita sűrűsége nem enged kisebb mintázatot) és viszonylag egyenetlen felületre is lehet vele nyomtatni.
A lényege (ha jól tudom) az, hogy a szöveget az elektronikában és modellezésben is szokásos eljárással rézlemezbe maratják, és erre a rézlemezre szilikongumit öntenek, ami aztán felveszi a feliratot. Ezzel a gumival nyomtatnak.
> 2. Hogyan lehet elkészíteni, ha egyáltalán lehet, otthon ezt ?
Nem tudom, hogy otthon meg lehet-e csinálni. A leírás alapján elvégezhetônek tűnik, de mint tudjuk, az ördög a részletekben rejlik.
> 3. Ha nem lehet házilagosan elkészíteni, ki csinál ilyen tamponnyomót ?
Nyomdai cégeknek van. Nem ingyn csinálják.
> 4. Ha nyomtatás után fixálod a vizesmatrica felületét, hogyan
> viszed fel a modellre azt ? Nem elég, ha csak a modell
> felületén fixálod ?
Ha jól értem, a "fixálás" igazában azt jelenti, hogy a speciális papírfelületre nyomtatott betüket el kell látni egy hozdozófóliával. Ez a vízben a betükkel együtt válik le a papírról és kerül a modellre. Az "üres matricapapír" úgy tudom, nem más, mint egy olyan papír, amire nyomtatni lehet, de a festék nem kötôdik a papír rostjaihoz, hanem vízben lejön róla. Állítólag a régi, jó minôségű pauszpapír (vellum) is jó erre. Műanyagozott papírok viszont nem, mert a lézernyomtatóban a nagy hômérséklettôl a müanyag megolvad és ráragad a nyomtatóhengerre, amit aztán ki lehet dobni. Ezért van az, hogy a legtöbb "copyshop" nem hajlandó hozott anyagra nyomtatni.
Kedves Förster! (És ákiket még esetleg érint a dolog)
Tamponnyomás ügyben az alábbi segítséget tudom adni:
Keresd meg a Teca-Print Hungária Kft-t, ők tamponnyomással (+ a hozzávaló gépek) foglalkoznak, s valószínüleg tudnak neked segíteni. Címük + telefonszámaik:
3531 Miskolc, József u. 37. (46)343-242, (46)343-318
A MOL Zagkks kocsi két pályaszámmal készült.
A 791 7250-3 gyártási száma 46788.1 volt. Ez csak a Modell & Hobby-é 500 bd-s exclusive széria. Ebből több nem lesz. A másik , ha jól emlékszem a 742 (esetleg 740) psz. volt, ami international, tehát nagy széria(ca. 1500-2000 db).
Ne haragudj, de éjfél után már nem fűlik a fogam, hogy előtúrjam, mert magyar részről, volt szerencsém csinálni. Tervezésnek nevezni túlzás lenne, mert csak festés variáció volt, a 106 m3 bázismodellre. A lemezkeretes vagy ORE forgóváz helyett(erre már nem emlékszem pontosan), Y 25 került a kocsi alá.
Sajnos a tervektől eltérően az állomásítási tábla költség okokból lemaradt. A Vasút&Modell tervezi a pótlást, úgy, hogy kinyomtatjuk, aztán lehet másolni, ragasztgatni. Akkor végre hiánytalan lesz. Mivel a két kocsin e táblákat kézzel festették, két különböző szükséges, nem mindegy melyik hová.
Részletesebben kérem a vasutandmodell@matavnet.hu-ra az egész probléma csomagot.
A válasz ugyanis hosszú, ami ugye a topicon nem illik. A többieket sem zárjuk ki, mert akit érdekel kéri és megkapja.
Szintén tachnikai nehézség lenne, hogy biztosan több oda-vissza válasz, újhabb kérdés kesz, és inkább küözvetlenül, mint a topic árban pittyegve időpocsékolva vacakoljunk.
elsősorban etwg.-hez, de természetesen a többiekhez is lenne egy -két kérdésem. A tárgy a modellek feliratozása. Végig olvasva minden hozzászólást, továbbra is teljes homály fedi nálam azt, hogy miként lehetne megoldani a fehér szín felvitelét a vizesmatricára. etwg röviden említi 2000 11 14-én, hogy ő, ill. barátai megoldották, hogy a fehéret tamponnyomással viszik fel, a többi színt pedig a nyomtatóval, majd lefixálják az egészet átlátszó lakkal.
kérdésima következők:
1. Mi az a tamponnyomás ?
2. Hogyan lehet elkészíteni, ha egyáltalán lehet, otthon ezt ?
3. Ha nem lehet házilagosan elkészíteni, ki csinál ilyen tamponnyomót ?
4. Ha nyomtatás után fixálod a vizesmatrica felületét, hogyan viszed fel a modellre azt ? Nem elég, ha csak a modell felületén fixálod ?
Elnézést, ha hülyeséget kérdeztem, de ezekre eddig még nem derült fény.
Hello.
BR52 ügyben természetesen Luc72-é az elsőbbség, ha nem kéri, hivnálak, csak sajnos a mobilszámra nem emlékszem /régen irtad ,de 2700 hozzászólás átnézése most sajnos nem megy../kérlek ird meg ha lehet.Más: szerintetek érdemes-e neten keresztül Németországból mozdonyokat rendelni? Az általam eddig talált legolcsóbb csomagküldő cég ass.regio.de/assshop/ érdemes megnézni elég komoly cégnek tűnik,és a nettó árakat kell nézni/kettő van, EU vagy külföld/.Azt irják ha a csomag kimegy az EU-ból akkor az ÁFÁ-t levonják.A csomagolás és postaköltség 10-12DM.De a magyar ÁFA hogyan kerül rá? Vagy a postán simán átjön ÁFA nélkül?Megnézhetik a vámosok vagy postások a csomagot? Mert ha nem akkor nagyon megérné.PL Br120 kb 26000 ft./Új Gützold/Ha tudtok erről valamit kérlek irjatok.Hello