> Minden ajtaja nyitható. A tetején az összes alkatrész
> külön-külön van kidolgozva, például a 3 ventillátort még
> forgatni is lehet.
Tipikus Life-Like. A Brawa már régen együttdolgozik a Life-Like-kal, és Európában árulja a P2000 amerikai modelleket is. Csak azt tudnám, hogy lesznek ilyen drágák. Amerikában egy P2K modellt (a nyitható ajtajúakat) meg lehet kapni 50 dolcsiért, de néha 37-ért is. Gyönyörűen futnak.
> A védelem ideje 15 év! Itt a törvény külön is megemlíti a
> szakmai fényképeket és filmeket. Vagyis a Fialovits-képek
> már nem védettek, azok szabadon terjeszthetők még akkor
> is, ha azon szerepel a készítő neve,
Elnézést, hogy belepofázok, hiszen nem ismerem a magyar jogot, nem vagyok jogász, csak kicsit beleolvastam a nemzetközi szerzöi jogba. Csak igazságérzetem van, de azt már volt alkalmam tapasztalni, hogy annak semmi köze a joghoz :-(((
A legtöbb megállapításoddal egyetértek, azt hiszem azonban, hogy a Fialovits fotókkal kapcsolatban nincs igazad. Az igaz, hogy a 15-éves védettség lejárt, de ez csak az _eredeti_ fotók leközlésére vonatkozik. Tehát ha van eredeti Fialovits negatívod, akkor azt közölheted. Más azonban a helyzet a könyvben megjelent fényképekkel. Egy könyv (nemzetközi jog szerinti) védettsége a szerzô halála után 60 (?) évvel jár le. Ez vonatkozik a gyüjteményes munkákra is, amelyek mások műveit mutatják be. Pl. nem adhatsz ki könyvet a Guggenheim múzeumban vagy a Louvre-ban kiállított képekrôl, jóllehet a készítôjük már sok száz éve esetleg meghalt. Azonban te magad nem mehetsz oda lefényképezni - azt nem engedik már egy jó ideje, a katalógusból meg más könyvekbôl pedig nem másolhatsz a fenti korlátozás miatt.
Van azonban egy érdekes kitétel - amit magam sem értek vonatkozásaiban és részleteiben - pedig az ördög itt is valószínüleg ezekben rejlik. Nem vonatkozik a védelem reklámanyagokra, prospektusokra. Tehát a Ganz prospektusaiból elvileg lehet másolni - de mondom, ez egy kényes téma, hiszen nehéz pontosan körülírni, hogy mik tartoznak ide.
Az Internetre az egész egy kicsit furcsán vonatkozik. Itt az az alapállás, hogy aki a Webre felrak valamit, azt eleve közfogyasztásra szánja. Tehát azt csak egész speciális esetben lehet megtiltani, hogy valaki a te oldaladra linket rakjon (pl. megtilthatod, ha ezzel téged, vagy a termékedet negatív színben állítja be, negatív reklámot csinál - erre már volt egy pár ítélet Németországban), de nem vagyok abban biztos, hogy írást vagy képet egyszerűen lemásolhat és a saját lapjára tehet. És úgy tudom, de errôl már vitatkoztunk etwg-vel, hogy a jogi vita itt független a perértéktôl, azaz ha valaki lop tôled, nem kell bizonyítanod, hogy ezzel mekkora kárt okozott neked.
Szevasztok! JSB! djt122!
Köszi a segítséget! Megnyugodtam, pont ilyen szerelvényeket szeretnék járatni. Tizenhetedikén lesz Börze? Esetleg ott találkozhatnánk!
Mégegyszer kösssz!
csíkosháTTú
1030 PSi, az azt jelenti, hogy a mozdon 1030 indikált LE teljesitményü. Az indikált teljesitményt azt ha jol tudom számitással állapitják meg (göznyomás, mechanikai átvitel stb.) A valos teljesitmény ettöl eltérhet.
Nekem még megvan a modell /BR 86/ eredeti doboza arra az van irva hogy mellékvonali szertartányos tehervonati mozdony és hogy kezdetben teher majd késöbb személyvonatok továbbitására is felhasználták müszaki adatokba az van még hogy 1030 PSi /ez mi lehet?/ és Vmax 70km/h
V15 mint magyar iparmozdony témakör
JSB-nek: a látatlant arra értettem, hogy már megint megézésből szóltam hozzá, mert átsiklottam a belinkelt kép felett. Ezt ma pótoltam, és örülök neki, hogy nem mondtam hülyeséget. És hogy miért mertem ezt "megérezni"? Valamikor már én is összefutottam vele itthon (Magyarországon) de azt ne kérdezzétek, mert a megfeszülök sem tudom megmondani hol és mikor, csak arra emlékszem, hogy kék volt.
A pmt-s modell meg valószínűleg TT-s lesz, azért kisebb. (A fehér, ceruzarajzos borítójú, egyik utolsó BTTB-katalógus végén is szerepelt, az E44-essel együtt, mint színezett rajz.)
Alázat és stílus témakör
Nagy igazság van abban, hogy sok múlik azon, milyen a kialakult kép. Sajnos a magyar mentalitás egyik jellemzője az "akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is". (Remélem én nem vagyok ilyen. Ahol tehetem én is igyekszem előremozdítani a magyar vmodellezést (azon belül is TT), bár nem olyan jelentős mértékben, mint ahogy azt JSB teszi. Néhány emilpartner/TTSMR levlista/honlapom az ami ezt esetleg mutatja.
Más topikokat is nézegetve valóban terjed az anyázás, a másik apróbb/nagyobb tévedésének kioktató jellegű letorkolása, pedig lehet, hogy az illető csak elnézett valamit/eddig így tudta/úgy tartotta logikusnak vagy valami más eset. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nincs szükség korrekcióra, sőt! Tudásunk gyarapítása, látókörünk tágítása, a dolgok helyrerakása nem elhanyagolható. DE: nem mindegy, hogy ezt milyen hangnemben (illetve jelen esetben milyen fogalmazással) tesszük meg. Mert ezzel akár el is vadíthatjuk a topiktól a kevésbé jártasakat, akik annak reményében iratkoztak fel ide, hogy valamiféle fogódzót kaphatnak, egyfajta fénysugarat a nagy pitymalodó magyar hajnalban (Esküszöm, hogy nem vagyok csurkista! ez így sikerült (:-)))))))))))).
Mivel Siófokról indultam, ismerem valamelyest a vidékiek (értsd: kisvárosi magányos farkasok) régebbi helyzetét. Félévente eljutsz egy boltba, kapcsolatod meg csak esetleg 2-3 emberrel van. Újságot meg a németekhez elvetődő ismerősökön keresztül kapsz.. Ez ugye Bp-en másképp volt (és lesz is): a boltokba hetente eljuthatsz, van egy börze, no meg jónéhány hasonszőrű modellező. Szerencsére mára a kép kicsit változott (van ugye egy-két újságunk) és az interneten is egyre több a magyar nyelvű információ. És ez utóbbi az, ami segíthetne "felkelni a napot", ha már az előbb olyan szép hasonlatba (allegória? alliteráció? fene se tudja, de nem is fontos) kezdtem. De ha ez így fog tovább romlani, "mint oldott kéve, széthull nemzetünk.." és a vidéki máshova fogja terelni böngészőjét, ahol nyugodt hangnemben tud gondjáról, bajáról értekezni. És a végén pl. tehenek helyett bölények fognak legelészni és a 424-es tengelyelrendezését 4-8-0 nak fogja mondani....
(Apropó, idézetekért nem kell jogdíjat fizetni? (:-)))
No de abbahagyom, mert már úgy érzem tudálékossá kezdek válni, holott éppen az ellen szóltam volna.
Remélem értettétek, mit is akartam ezzel mondani, még ha kicsit ömlengősre és csapongóra is sikerült.
BR 86 gyakran vontatott személyvonatokat. Annak idején (hetvenes évek eleje) az NDK-ban, Szászországban tehervonatot alig. Kéttengelyes, ill. az átépítést követően ua. háromtengelyes személykocsikból összeállított könnyű vonatokat vontatott, általában négy-öt kocsiból állót. Nem szentségtörés tehát a terepasztalon bevetni. A legjobban sikerült talán a Fleischmann modell. A régi PIKO sem volt kutya. A többin sok a tévedés (azaz a szándékos lespórolt alkatrész). Ha valakit érdekel valamelyik szombaton leviszem a börzére a gépkönyvet, és öszzevetheti a modellekkel.
A képeket, mit nyomtatásban látsz általában 1929-47 között készítették. Később a háborút követő mozdonyhiány miatt teher továbbításra főleg a maradék 52 kismillió változatát, és részben a 41 sort használták. Az ötvenes években a régi porosz G8 (nálunk a háború után az ittragadt gépek 410 sor) a későbbi BR 55, és a ma csak Roco által gyártott BR 57 volt a tehervonati gép. utóbbit ajánlom a magyar modellezőknek, mert az erdélyi visszavonulásnál sok fordult meg mifelénk.
Bocs Uraim! Én csíkosháTTú kismalac kérek engedélyt a makkosba becsörtetni!
A tapasztaltabb kollegáktól kérnék egy kis segítséget. BR 86-tal lehet személyvonatot vontatni? Eddig csak olyan képek kerültek a kezembe, ahol tehervonatok előtt látható. Köszi!
A csíkosháTTú
Le a kalappal, gyonyoru es hatalmas! Ha megkerdezhetem, sajat, vagy tobben epititek?
A digitalis rendszer nehany megoldasa erdekelne, peldaul a vonatbefolyasolas. A jelzok allasa befolyasolja a vonatot, vagy csak a Control unittal vezerelheted?
Tisztelt Uraim!
Távol álljon tőlem, hogy magasröptű vitátokba a szerzői jog különböző vonatkozásairól érdemben beleszóljak. Már csak azért sem, mert halvány lila gőzöm sincs az egészről, így valószínűleg hülyeségeket írnék, ami úgy látom, sajnos egyáltalán nem bocsánatos bűn. Úgyhogy nem tudom, melyikőtöknek van igaza, de őszintén szólva nem is érdekel. Mégpedig azért nem, mert egyfelől nem láttam olyan érdeksérelmet, melyet ily vehemenciával kellene "lereagálni", másfelől azt hallottam valahol, hogy minden megkezdett vitát csak elveszteni lehet.
M62 187: soraidból arra következtetek, hogy vezér vagy, szereted, amit csinálsz, szereted a vasutat általában. Az nagyon jó, ha már az iskolában a kellő alázatot plántálták Beléd, hiszen 2000 pacit uralni valóban nagy felelősség, mindazonáltal nagyszerű érzés lehet. Jómagam egyszer jutottam hozzá, hogy mozdonyt vezethessek, ez pedig a 212-es pupi volt Debrecenben, 1983-ban. Aztán hosszú szünet. Ma is tart.
Az alázat azonban önmagában kevés. Akkor ér valamit, ha az ember tenni is akar. Én szeretnék és a magam szerény módján próbálok is, egyelőre még csak szólásaimmal.
JSB tevékenységét ismerem. Nemcsak a V&M újság szerkesztését és a topicbeli hozzászólásait. Mást is. Úgy ítélem meg, hogy tesz is a magyar vasútért, vasútmodellezésért. Biztos nincs mindenben igaza. Kinek van? Azt hiszem azonban, hogy nagyon nagy szükség van olyan tenni akaró civilekre, mint Ő.
Ugyancsak szükség van tenni akaró nem civilekre is, hiszen a vasútért nagyon sokat lehetne tenni belülről is. Csakhogy amíg a vasutat a Juhász-félék alkotják, a civileket pedig Undor reprezentálja, addig a helyzet inkább szomorúnak nevezhető.
JSB-nek egyben feltétlenül igaza van. Mégpedig abban, hogy ha a külvilág azt látja, hogy mi veszexünk és egymásnak esünk, hogy a topicon parlamentáris stílus uralkodik el, akkor az a minimális respektünk sem lesz, amit nagyon szeretnénk elvárni.
Amit tehát kérni szeretnék, az a következő. Vitatkozzunk, cseréljünk eszmét, írjunk minél többet a vasútmodellezés különböző aspekrusairól. De könyörgöm! Ne veszekedjünk és ne b@szogassuk egymást, mert semmi értelme...
Félre ne érts Szerjoe 187, nem ellened akarok itt szólni, hiszen nagyon sokmindenben egyetértünk. Én is tisztelem a vidéki klubokat, szurkolok az alapítványnak, szerény eszközeimmel tenni is próbálok, nem kamelom a Nosztalgiát, stb., stb.
Alázatot tehát egymás iránt is.
B0cs
ENDOFF
Joe
Akinek nem inge, ne vegye magára! Te tényleg kevered a szezont a fazonnal, illetve autentikusan utánad: "szeton
a fazonnal". Én csak a csúsztatásaidat szerettem volna korrigálni, valamennyiünk érdekében. Mert szerinted például a szerzői jogi védelem nem terjed ki külföldre stb. stb. Ha jobban utánanézel, nem én vagyok itt az egyetlen, aki ellent mond Neked. A kiskapu olyan jogi lehetőség, amit a (szándékos vagy véletlen) hiányos szabályozás "biztosít", ez pedig nem törvénysértés. Néha azért van ez így, hogy a csóró vasútmodellezőt és
vasútbarátot is odaengedjék a tűz közelébe. (Ezeket használná ki a Te vagy az én ügyvédem is adott esetben, és akkor nagyon hálásak lennénk érte.) Mert sajnos vannak ebben az országban nem kevesen, akik azt hiszik, hogy amit az állam pénzén (Uram bocsá', az adófizetők pénzén), esetleg munkaidőben összegyűjtögettek, az csak a sajátjuk. Vannak, akik egy-egy cikkben szándékosan követnek el hibákat, hogy a tökéletesen pontos információ csak az övék maradjon. Vannak, akik a korával mérik az embert, esetleg centivel, és el sem tudják képzelni, hogy a fiatal is lehet okos, képzett, tapasztalt stb. Sorolhatnék neveket, cégeket és egyebeket, de nem teszem, mert itt közülünk mindenki tudna ilyeneket mondani. Ezért becsülöm az egyszerű, szerény vidéki vasútmodellező klubokat, ezért tartózkodom attól a csupa nagybetűs, pesti székhelyű egyesülettől, ezért becsülöm a NoHAB-GM Alapítványt, és ezért nem szeretem azt a bizonyos kft.-t, amelyik monopóliumot akar szerezni a nosztalgiautzások terén, holott a világ már nyugaton sem erről szó. Tőled, mint lapszerkesztőtől azt várja az ember, hogy mindent közkinccsé tegyél, ami a tudomásodra kerül, főleg azt, amit Te is közkincsnek nevezel - remélem, így lesz. És itt is keversz valamit. Kevered a szerzői jogi védelmet az egyéb védelemmel. Ha valóban ismernéd a törvényt, unásig, ahogy Te mondod, akkor tudnád, hogy erre maga a jogszabály is figyelmeztet, hogy azok más elbírálás alá esnek (műemléki védelem, kulturális és a többi). De az én hozzászólásom egyedül a szerzői jogról szólt.
Amit engem nagyon zavar Veled kapcsolatban az a következő. A vasútbarátok és vasútmodellezők túlnyomó többsége él-hal a vasútért. Lételemük. Szükségük van rá, mint a levegőre, vízre vagy kenyérre. A Te hozzászólásaidból és tevékenységedből hiányolom a kellő alázatot a vasút iránt, amit belém már az iskolában, majd munkahelyemen plántáltak. Nekem ez ráadásul nem csak egy falat kenyér, hanem maga a vesztőhely is, hiszen egyetlen mozdulatomon életek százai múlhatnak. És akkor Te jössz a magad "sajátos" stílusával (mind formában, mind tartalomban), ami nem kevés embert irritál. Én kis túlzással szentségtörésnek tartom. Amikor szemtől szembe beszélgetünk, nem ilyen vagy. Az a JSB valamivel jobban tetszik. Ha már le kell nyelnünk a békát, hogy a vasútgépészeknek egy "civil" tanítja a mozdony működését, legalább a véleményünket legyen szabad elmondani...
A PMT is kihozta a V15-öt, ez kissebbnek tűnik: itt egy kép róla, na meg itt a PMT hivatalos oldala is!
A Gigant clubot itt találod meg, a magyar vasúti képek/dízelek/iparvasúti mozdonyok közt keresd!
Nézd át a védettséget alposabban. Aki jogtalanul használ, az keres kiskaput, ha védünk egy amyagot az miért kiskapu? Ehhez nem vagyok egűlég intelligens. A védettséget az arra illetékes hatóság mondja kio. A Fial anyag egészével is ez történt. A védettséget nem lehet privát feloldani. A teljes gyűjtemény védett (mint több száz más is ebben az országban) Az eset nem egyedi. Ne fújd azt a tüzet, ahol kihült parázs sincs. Használd, ha boldog vagy, csak rossz másolatok vannak közforgalomban. Ha téged boldogít, hogy sz...tok az örökösre, akinek mint írtam az egész anyag fennmaradását köszönhetjük, A Te aszégyened, Te balhéd. Úgy sem tudtok sokat kezdeni vele, a kukkoláson kívűl, mert lévén gőzmozdony anyag, Lányi Ernőn és Mohay Lászlón kívül a többi csak úgy tesz, de csak részben tudja (ha tudja ) miről beszél. A szerzői jogokat dumálhatod félre, de attól nem leszel tudós gőzügyben!
A törvény mellet pedig mindig van még más is, amit most nem kívánok emlegetni, mert nem adok tanácsot ujabb visszaélési ötletekhez.
A legnagyobb baj, hogy tulságosan hozzászoktatok ( kinek nem inge...) minden használatához, amiért semmit sem tettetek. Tessék, tessék, így tovább.
A törvény meg úgy volt nagy ..... ahogy és akik megírták abban az idóőben. A lényeg a Siemens doktrína ( de lehetne akárkié aki ér valamit) Mindent megmutat, azt csináld utána ha tudod!
Egyébként Te magad írtad, a művészi fotót, mint kategóriát. Az anyagot évtizedek óta számtalan alkalommal oda sorolják, és ez nem a Te vagy az én véleményemtől függő.
Szomorú vagyok, hogy nem érted, amiről szó volt közkincs, és nem szabad préda azpknak akik csak nyerészkedni akarnak, és egyáltalán nem törődnek vele, hogy úgy is használják amire az eredeti igényessége, minősége kötelez(ne).
A törvényt meg en küldd, unásig ismerem. Különben sem érint, mert minden szerzővel közvetlenül dolgozunk, és lopni semmiolyen formában nem szopkásunk. Lenézzük e beteg módit és gyakorlóit is.
Amit én láttam eddig /szabadkikötö / az kék volt teljes egészében , a Kispesti erömü mozdonya pedig valami furcsa barnás zöld szinü kis igazitással valoban nagyon király magyar iparvasuti mozdony lehet a modellpályán csak megfelelöen kell átszámozni ! Egyébbként volt ma börze? A jövö héten lesz? nem marad el a március 15 ikei ünnepség miatt?
Csak látatlanban vetem fel, azt is csak óvatosan, mert egyáltalán nem néztem utána:
Nem lehet esetleg egy V15-ös?
(JSB most jössz te...A múltkor is igazad volt - 219/229 - bár azt hittem, hogy a fél órás irodalomböngészésem eredményes volt.)
Gashpy
Ma elhoztam a BRAWA 132-t. Otthon mindjárt ki is csomagoltam, beüzemeltem. Még nem raktam össze teljesen, csak a csatolókat tettem rá.
Hát, mit mondjak, talán csak annyi, hogy most elöször látom úgy, hogy kaptam is valamit a modell áráért.
Minden ajtaja nyitható. A tetején az összes alkatrész külön-külön van kidolgozva, például a 3 ventillátort még forgatni is lehet. (Az alatta levő részt ki szeretném emelni sárgával, hogy jobban látszanak.) A forgóváz is meglehetősen részletes, a fékek kidolgozásán szinte látni lehet a működésüket. A korlátok az elején, oldalán gyárilag rajta vannak. A mozdonynak szinte semmi hangja sincs futás közben, ahogy próbálgattam, egy 4 tengelyes régi Schicht kocsi elnyomja :) A modell szerintem sokkal szebb, mint a fényképeken látszott. Ha valakit érdekel, majd jövő héten teszek róla fel képeket.
A Vasút&Modell webre hamarosan felkerül néhány dolog: gőzmozdony jellegrajzok(!), a következő szám részletes/pontos tartalma, valamint a lap megjelenésével egyidőben van kicsit később: ami a lapba már nem fért bele, de látni kell.
A következő szám március végén jön ki.
Csak csöndes megfigyelő vagyok itt, a vasúton belül nem a modellezés a kenyerem, legalábbis nem a járművek és pályák modellezése.
Félig már OFF!
Olvasgattam a régi hozzászólásokat, és valami nagyon szemet szúrt nekem.
(2608) JSB
Kedves kolléga! A copyright alanyi jog, azt sehol sem kell pénzért megszerezni, megvédeni. Ez nem szabadalmi, hanem szerzői jog! Az előbbit tényleg meg kell védeni. Hatálya nemcsak a Magyarországon kiadott vagy megjelent művekre terjed ki, hanem minden magyar állampolgár alkotására, akkor is, ha az először külföldön jelent meg. Az ismeretlen szerzőt is megilleti szerzői jogi védelem, de fellépéséig jogait a szerzői jogvédő hivatalok képviselik. Vagyis az ismeretlen szerző alkotásának publikálásáért is kell(ene) jogdíjat fizetni! (Ha Neked lenne igazad, a
külföldön készült számítógépes programok is szabadon másolhatók lennének Magyarországon, és viszont. Szerencsére - vagy sajnos - itt még nem tartunk.) Ajánlom figyelmedbe a többször módosított 1969. évi III. törvényt.
A törvény végrehajtási rendelete felsorolja, hogy mire terjed ki a jogvédelem. Pl.: nyilvánosan tartott beszéd (ki hitte volna? - tehát akár az indexen megjelenő hozzászólások is, de itt hatalmas "kiskapuk" vannak), műszaki
létesítmények tervei (tehát nem a létesítmény, csak a terve, ezért bárki közölheti saját felvételét akárki terepasztaláról,
de a terveket már csak az alkotó engedélyével), művészi fényképek stb. Ez utóbbi elég szubjektív meghatározás, a törvény a dokumentum felvételeket külön nem említi, de ha a készítő művészinek tartja... - viszont ha a kép valamely irodalmi mű illusztrációja, akkor a publikációval együtt a kép is védett. És bárki megtilthatja saját alkotásának terjesztését!
Kevesen tudják, de jogdíjat mindenki fizet. Nemcsak a műsoros kazetták, CD lemezek, könyvek, koncertjegyek, mozijegyek, megvásárlásakor, televízió üzembentartási díj fizetésekor, videókazetta kölcsönzésekor (de csak a tékákban, a könyvtári kölcsönzéskor nem, mert az szabad felhasználásnak minősül), hanem üres kazetta, CD lemez, fénymásológép, sőt, egy egyszerű mátrixnyomtató megvásárlásakor is, sőt, a tervek szerint hamarosan az információhordozó (vagy arra alkalmas) papírok után is.
És most jön a legfontosabb!
A fényképek, ábrák, műszaki rajzok, térképek, szemléltető képek vagy eszközök és filmek ha tudományos vagy műszaki alkotásként nem esnek szerzői jogi védelem alá, védelemben csak akkor részesülnek, ha azon szerepel a készítő neve, valamint a megjelenés vagy a nyilvánosságra hozás dátuma. A védelem ideje 15 év! Itt a törvény külön is megemlíti a szakmai fényképeket és filmeket. Vagyis a Fialovits-képek már nem védettek, azok szabadon terjeszthetők még akkor is, ha azon szerepel a készítő neve, van élő leszármazott, hagyatékot gondozó alapítvány stb. JSB, nem téged akarlak bántani! Persze kiskapukat Te is találhatsz.
Rézgaras jobban informált. JSB, Neked, mint főszerkesztőnek, kiadónak, jobban otthon kellene lenned ebben a témában!
Ha valakit érdekel a törvény, a szöveget szívesen elküldöm e-mailben. (A törvényeket ugyanis nem védi szerzői jog.)