Ezek a tehervagonok milyen típusúak voltak? Engem igazándiból egy TT-s M41 érdekelne. Gondoltam arra, hogy megpróbálom magam megépíteni rézből, de egy kissé még félek ettől, nem tudom, hogyan sikerülne. Előbb mindenesetre befejezem a H0-ás Csöresz frizírozását, aztán meglátom... Valszeg szombaton kimegyek a börzére, és megkérdezem a TT-s fickót, hogy van-e remény arra, hogy egyszer lesz Csörgője is.
M61 9e-től felfelé, 520 55e (vadiúj Tilligből festve, alakítva), IC vagonok kb. 9e (régebben volt 3,5e is!), teher vagonok 3e-től felfelé. A InterPicire és a Szilire már nem maradt érkezésem kíváncsiskodni. (Munkanap volt sajna...)A szili ára szerintem jóval kevesebb volt, mint "félDeák".
csíkostáTTú
Igényes angol modellezôk csak üveget használnak az üveg imitációjára - mégpedig azt a vékony üveget, amit a diakeretezéshez lehet kapni. De ennek a méretre szabása - csiszolása mazochista alkatot feltételez.
Én a magam részérôl vastag műanyag "fóliát" használtam azt, amibe manapság a boltokban az apróbb cuccokat vákuummal elôre csomagolják. Abból is a legvastagabbat. Ollóval lehet méretre vágni, aztán csiszolökoronggal - de nem nagy fordulaton, mert megolvad - pontosra alakítani. A szélén a gumi-utánzatot úgy csináltam, hogy egy csepp fekete festéket szétterítettem egy sima lapon, és az ablakok élét körben belenyomtam. Sajnos a legnagyobb elôvigyázat mellett sem lett igazán egyenletes.
Még valami: _sohase_ ragassz be ablakot pillanatragasztóval!!! A pillanatragasztó valamit kigôzölög, amikor megköt, és tejüveg-szerű foltokat hagy az ablakon. Én mindig epoxit használok.
> hol tudok vékony, modellezésre alakmas rézlemezeket és a
> Csörgő tetejére való réz szitafonatot szerezni.
Én műhelymaradékokat használok. Leggyakrabban 0,5mm-est, de vegyi maratáshoz max 0,3mm-es a jó. Egy egész kasznihoz szerintem legalább 0,5mm-es kell, mert annak még van tartása, a 0,3mm-est az ujjaddal meg tudod görbíteni, amikor pl. a mozdonyt fölveszed. De tartozékokhoz a 0,3mm-es is jó. 0,5mm-est még lehet lombfűrésszel vágni, 0,3mm-ert már nem, ha meg ollóval vágod, akkor könnyen felkunkorodik.
Rézhálót, mint mások is írták szűrôszövetként árulnak. Sajnos bizonyos felhasználásokhoz még a legfinomabb is durva. Egy alkalmazás volt a Kandó mozdony tetôszellôzôje:
Gyurmosz!
Köszi a tippet! Klassz képek, és még klasszabb asztal! Pláne N méretarány!!! Most az a kérdés, hogy gyári anyagból csinálták-e? A mi drága hobbink legdrágább eleme az oberleitung, ezen kéne segíteni. A legnagyobb bajom, hogy a Hobbex felsővezeték csak max. 4 vágány áthidalását ismeri a TT standart rendszerben. A többi, esetleg egyedi megoldásra nincs alternatívája. Nem tudom H0-ban hogy áll a helyzet...
A réz maratásról:
Ha meg van a lemez, akkor lehet kezdeni:
1.: Filmet kell csinálni - pauszra, vagy írásvetítő fóliára - a maratandó alkatrészt le kell rajzolni.
2. UV érzékeny lakkal a megfelelően zsírtalanított rézlemezt pormentes, sötét helyiségben, egyenletesen le kell fújni.
3.: Száradás után a filmet rátesszük a lefújt lemezre, üveglappal leszorítjuk, majd UV fénnyel (kvarc lámpa) megvilágítjuk.
4.: Ezután a hívó oldatban megfürösztjük a lemezt. Ekkor a megvilágított részekről a lakk eltűnik.
5.: Marató oldatba helyezve (vasklorid például) a lakk által "fedetlenül" maradt részek eltűnnek, és marad a fóliára megrajzolt, réz alkatrész.
6. Polírozás, festés, beépítés.
Fotó lakk, hívó oldat, gyorsmarató: elektronikai barkácsboltokban kapható. A leírtak gyakorlatilag a NYÁK gyártás, házi kivitelben.
csíkosháTTú
Műárt üzlet Budapesten a Skála-Metró oldalában a Markó utcával szemben van.Vékony rézlemezt most próbálok venni, kaptam egy cimet Angyalföldön állitólag ott lapokban van különféle vastagságban. Ha sikerrel járok, azonnal irok.hello
Köszi az infókat! Hol találok ilyen Műárt üzletet?
Az ablakkal kapcsolatban: ma vettem egy nyers kasznit, ebből lesz a mozdony (naná, hogy M41 :-)), méricskéltem rajta egy sort, és rájöttem, hogy tulképp jó az eredeti méret, csak a tömítés imitáviója zavart meg. Viszont tervezem, hogy egyszer majd építek egy IP Bz-t, ott szükség lesz az ablakokra :-)
Gyurmosz
Réz szitaszövetet a Műárt üzletekben lehet kapni , különféle hálósűrűségben, nagyon sok mindenre használható, méteres tekercsben van,de levágnak 5 cm-t is,ha csak annyi kell.beüvegezéshez:irásvetitő fólia szuper,gyönyörűen átlátszó és elég vastag ,van rendesen tartása és ivet is fel tud venni.Hello
V43: a múlt héten a Börzén feltűnt egy egyedi gyártású "Szili". A mozdonytest és a forgóváz szerintem nagyon szép volt. Az áramszedő jobb lett volna, ha Deák-féle lett volna. A hajtása Gützold volt. A két TT modellt ötvözni kéne...
Sokadszor kérdem: van-e valaki, aki (bármely méretarányban) bütykölt már magának felsővezetéket? Ha jól tudom Veismannék csak H0-ban gyártanak ilyesmit.
Szerintem elsősorban az a baj a felsővezetékkel, hogy drága, nagyon drága. Még a meglévő Viesmann és egyéb rendszereket sem nagyon veszik... Ha már a V43-asnál tartunk: A Deákék kihozzák TT-s méretben is, sőt, már van félpantográf-áramszedős változat is (psz: 1189).
Akkor minek a sok villamos mozdony, a magyar V43? Lehet, hogy én túl optimista vagyok? Ehhez a keresztgerendás témához persze az kell, hogy valaki aki ilyeneket bütyköl ( de jó lenne, ha gyártana! ) az tisztában lenne a különféle vágányrendszerek adta lehetőségekkel. Ezért is írtam, hogy épített-e valaki házilag ilyesmit.
Valami olyasmire gondoltam, mint a hagyományos kereszttartós felfüggesztés, csak épp keresztgerendával, különböző gerendahosszakkal stb. De attól félek, senkinek nem érné meg ilyet gyártani, mert felsővezetékekre itt nem igazán van kereslet...
Hi gyurmosz!
Szerintem ez az egész felsővezeték téma achilles-sarka! Ugyanis nen igazán van két tök egyforma állomás, plusz a megvalósítás...
Aki tud valamit: HELP!
Ja, még az üvegezésről: szóval a Csöresz homlokablakárt akarom átalakítani, mert az az eredeti modellen túl kicsi. Ha lereszelem a gumitümítés imitációját, úgy pont jó lesz, csakhát az eredeti ablak mérete...
Üdv pg54!
A konzerv és egyéb bádogdoboz nem túl jó megoldás. A NYÁK készítési technikában ismeretes a fotó-maratásos eljárás, amit a modellező cégek is használnak. Az ehhezszükséges anyagok az elektronikai barkács-boltokban kaphatók. Hogy hol találunk vékony réz lemezt... ahhoz utánna kell nézzek itthon a régi repülő-makett irodalmamban, de ehhez kérek egy kis idő!
csíkosháTTú
Szép, Jó Estét Mindenkinek!
Nem tudom foglalkoztunk-e már vele, de szerintem kéne: "felső vezeték, azaz oberleitung". Nem is az lenne elsősorban érdekes, hogy hogyan működik, ( habár a kezdő kollegáknak tanulságos lehet, és, mint tudjuk ismétlés...) hanem a gyakorlati építés, esetleg csinált már valaki házilag, stb. Ha nem érdekes, akkor hagyjuk a f...-be, de szerintem ciki a lehúzott áramszedővel közlekedő pl. E11 a gyorsvonat előtt.
csíkosháTTú
Egy kérdésem lenne a modellépítőkhöz; szóval elhatároztam, hogy frizírozok egy Csörgőt és egy kis alakítgatásra szükség lesz az ablakoknál is. De nem tudom, hogy utána mivel és hogyan üvegezzem be az ablakokat úgy hogy szép is legyen meg tartós is legyen. Van valakinek ötlete? Az is érdekelne, hogy hol tudok vékony, modellezésre alakmas rézlemezeket és a Csörgő tetejére való réz szitafonatot szerezni.
Ma délután láttam egy-két lemezt (üveglemez a "negatív", nem egyéb...), csatlakozni fogok az előttem rohanóhoz, ha lesz hova futni, de megelőzni nem fogom, csak szedem a lában utána a sorban!
> Én épp abból indultam ki, amit korábban Te írtál JSB-nek
Én nem látok ellentmondást a két kijelentés között: egyszer azt írtam, hogy attól tartok, drága lesz, másszor pedig azt, hogy pedig talán lehetne olcsóbb is. :-) (miután jómagam nem mint kiadó, hanem csak mint vásárló jöhetek számításba, azt hiszem érthetô az álláspont ;-) )