Ahha!!!
Mommá éretem! Én ezt az előző asztalomon BTTB relével oldottam meg, és kapcsoló sínekkel.(Akkor még csík sem volt a hátamon...)Utánna kell nézzek pontosan, hogy mi, merre, hány méter. Ha meg van telekiabálom vele a topicot.
Ezen nekem is gondolkodnom kellett, hogy miért is írtam le, de találtam a problémára szemléltető példát.
Adott egy egyvágányú vonalon egy sorompó, amit egy relé vezérel. A sorompóhoz közelebb található mindkét oldalon egy-egy lezáró impulzust, távolabb pedig egy-egy nyitó impulzust adó kapcsolópár. Feltettem egy kapcsrajzot ide. Namost én egy olyan relét keresek, amely ezt tudja. A bilux relé ide értelemszerűen nem jó. Tehát létezik-e olyan relé a (barkács) kereskedelemben, melyet pontosan úgy kell bekötni, mint egy modellvasútit, úgy is müxik és még olcsó is. Bocs, ha lámer vagyok.
Szeva BoGar!
A trafó 1,2A CSAK AKKOR BOCSÁJT KI, HA ANNYI FOGYASZTÓVAL TERHELED LE, AMENNYI FELVESZ EKKORA ÁRAMOT! Hasonló okok miatt mértem egy izzó áramfelvételét - a "bepattintós" tipus - 60mA, azaz 0,06A! A Roco reed max. árama 0,5A körüli lehet, ha jól tudom. Ha csak egy ilyesmi izzót kapcsoltattál a reedel, akkor nem lett volna szabad összeragadnia. Nem kapcsolt valami mást, mondjuk valamilyen elektromágneses kütyüt az izzóval együtt? Az tuti, hogy nem a trafó a hibás!
csíkosháTTú
Sziasztok!
Nos régebben vettem egy lámpát. A lámpa elég ronda, ezt lecseréltem és az elektronikáját szeretném felhasználni. Jobban mondva tök jól is müködött az egész, csak ez a reed-relé ment tönkre belöle a nagy áram miatt. Megnéztem, tényleg a nagy áram volt az oka, a trafó 1.2 A-t bocsát ki. Hát ez gáz! Elöbb megnézhettem volna. Szóval a reed-relével kapcsoltam volna egy másik kapcsolót, ami szabályozza a lámpát.
BoGár
Szeva Joem!
Szóval, hogy ne beszéljünk el egymás mellett:
kokrétan mit is akarsz vezérelni? Lehet, hogy késő van már, de nem pontosan értem, hogy "adott impulzusra adott irányba váltsa át".
A csíkosháTTú
elektronikai barkácsboltokban vannak olyanok, amikkel nagyszerűen lehet helyettesíteni ezeket Akkor kérnék szépen egy kis továbbképzést. A modellvasúti relék bistabilak, azaz átkapcsoló jellegűek, mitöbb végállás kapcsoló is van bennük.Ilyen bistabil 12 V-os relét utoljára a Trabant-Wartburg bilux kapcsolójában láttam, modellvasúthoz pedig az nem jó, mert szekvenciális, azaz egy impulzus átváltja, a köv. vissza ebben a sorrendben. Márpedig nekem az kell, hogy adott impulzus adott irányba váltsa át. Nos, ha létezik ilyen relé a barkácsboltban, akkor sürgősen szóljatok, mert Roco relát utoljára kb. két éve vettem 1850 HUF-ért. Azóta az ára - gondolom - nem lefelé mozgott.
Aha! Ilyesmire gondoltam én is. Persze kérdés, hogy mit nevezünk drágának.
Valaki pár hozzászólással ezelőtt azt írta, hogy elektronikával is lehetne pótolni... Ja! Nem rossz! Mondjuk a ROCO vagy más reléket mechanikai kontaktusok nélkül helyettesíteni. Ha van igény rá szívesen segítek, megtervezem, de kéne tudnom, hogy mit kell kapcsolni ( kitérők, alakjelzők, LED-es, vagy izzós fényjelzők, kocsiszétkapcsolók ), és mi vezérelné a kapcsolást. A "talpfának álcázott" reed relé nem lehet rossz, mert nem látszik, mint a régi kapcsoló sínek.
Nekem van otthon pár pici relé. 12V-os, 15mm X 10mm kb, ez is elég drága volt, viszont kis áramot vesz fel, és nagyobb áramokat is lehet vele kapcsolni. Apám szerezte még őket régebben.
>>A régi BTTB relék asszem elfelejthetők.<<
Szerintem nem biztos. Elég rövid impulzusra is reagálnak, persze csak akkor, ha mechanikailag jó állapotban vannak. Ez persze az összes relére igaz. Egyébként a nagy gyártó cégek "spec" modellvasút reléi tényleg drágák. Viszont elektronikai barkácsboltokban vannak olyanok, amikkel nagyszerűen lehet helyettesíteni ezeket.
Ebben a néhány kellemes napban volt időm megint faragni az asztalomon. Persze felmerült néhány kérdés, amelyre a szakemberek válaszát kérem.
A valóságban lehet-e a "folyó" feletti hídon váltó ill ív (a helyhiány ugyebár)? Ha nem akkor ez a kis csalás nagyon zavaró-e az asztalon?
Az asztal egyik fele sík "vidék". Én Szegeden lakom, de a környéken sehol sem megy a vágány a talaj szintjén. Mindenütt 2-3m magas töltésen. Ekként nekem is faragnom kellene töltést erre a területre. Van-e más anyag ami a hungarocellhez hasonló de nem porlik úgy és legalább olyan jól faragható melegen vagy hidegen. Megáll-e ez a kombináció: rétegelt lemez+ hungarocell + parafa + sín. Elméletben mindenhez van ragasztó de elég stabil, időtálló-e?
Nos a hiba oka az volt , hogy az érintkezők ősszehegdtek (Az 1 A-áram egy kicsit nagy neki )
Ha ilyen nagy áramot akarsz vezérelni akkor az úgy tudod a legjobban megoldani ,ha a reed-relével sorbakötsz egy relét mármint a tekercsét!
Itt az az elv , hogy a "kisáramú" réssszel vezérled a "nagyobb áramú" részt!
Sziasztok!
Még mindig reed-relé. Egyszer toltam át rajta az egyik vagont mágnessel, és kapcsoltattam egy lámpát, és ezek után a relé bekpcsolva maradt. Lehet, hogy azt a kapcsolót nem tudja kapcsolni, azaz több mint 1 amper volt?? Lehet, hogy én rontottam el valamit?? És vajon visszavihetem??
BoGár
Keresem azt a felszívódott pacákot, akinek nagyapja 601 gépen dolgozott. Mint kérte, kitúrtam a fényképek közül az emberábrázolásos anyagot. Tessék jelentkezni!
V&M tavaszi száma az újságosokhoz ca. 04.03-05-én kerül. A nyomdák mpst négy napot állank, és mionden csúszik. A lap előzetes tartalmát a honléapon olvashatod. Az E 491 III. 8.-tól nem embargós. A róla írt cikk már a lapban szerepelhet. Főáramkör, átnézeti rajz, motoros forgóváz metszet oldal, fent, elől, hátúl stb, mindkét (491,492) teljesítmény diagram detto. Az Utazás 2001 kiállításon 21.-én (szerdán)lesz egy fontos esemény, amit szintén hozunk. Amint ezt tördeltük, jöhet a levilágítás.
A lap ára nem változott.
Leht bele írni és nem kereskedőknek ingyen aprót hírdetni.
Hellósztok!
Kíváncsi vagyok, ki mindenkivel nem találkoztam ma. Ugyanis sikerült eljutni a börzére, 9-10 óra között.
Jó volt, sok tanulságos látnivaló akadt, én magam azonban ezúttal csak képeslapokba ruháztam be (de azt nem is keveset...).
Ma kimentem a börzére körülnézni.A rengeteg Piko és BTTB modell mellett megjelentek a WUMM járművek is (buszok, villamosok és egy metrókocsi), voltak természetesen Fuggerth cuccok, és láttam gyönyörű TT-s modelleket (teherkocsikat, 3 Szergejt - 2 MÁV, egy GySEV -, egy IP Bz-t, na meg egy befalazott győri Szilit).
Voltak most is műgyanta mozdonyszekrények (MD, M62, M63, M44, V43, V63, V40, M41, ABmot stb), vettem is egy ígéretesnek tűnő Bz-t. Az egyik asztalnál a 006-os NoHAB csak átfestett verziója 16000 HUF volt, egy másiknál viszont ott volt a 002 (12000 HUF) és a 011 (13000 HUF) gyönyörűen feltuningolva (kapaszkodók az ajtóknál, az ütközők alatt és a tetőn, visszapillantók, réz gyártási táblák + forgóváztáblák stb.)! Gyönyörűek voltak, a 011-est meg is vettem. Nem tudom, mikor frizírozhatták őket, de a vörös csillag még rajtuk van :-) Egyébként mindkettő az első PIKO szériából származik, így a forgóvázaik nem elég részletesek (de van rajtuk tábla :-)). Ugyanitt volt egy Domokos Bobó, de számomra érthetetlen módon 137-es volt a psz-a (pedig ezek 500-as Bobók)!
Üdv! oo9. A fuggerth.kocsit igy szedheted szét:Kihúzod lefelé a forgóvázakat,a felső,kék(vagy piros) ház falát alul kifelé feszíted óvatosan(elég rugalmas,hogy ne repedjen el)és kiemelhető a fekete alváz belőle.Én először,úgy voltam ,feláldozok egy kocsit a szétszedés érdekében,de még a mérsékelten durva munkát is kibírta.
Annak idején többen felhívták a figyelmemet a reed-relés rendszer érzékenységére. Saját tapasztalatom ugyan (még) nincs, de elképzelhetőnek tartom, hogy főleg nagysebességű vonat esetén csak mechanikailag tökéletes relé vezérelhető az impulzus rövidsége miatt, pl.Roco gyári, ami megint húzós. A régi BTTB relék asszem elfelejthetők. Valamilyen elektronika még jobb, sőt olcsóbb is, de ez már nem az én asztalom.
Hello!
Na megvettem, egy kicsit húzós az áruk. A reedrelé 1280 Ft, a hat mágnes (Viessmann) 1490 Ft. Hát elég drága mágnesek! De mostmár legalább elkészülhet végre teljesen az állomás.
BoGár
Tudom egyszeru és triviális a kérdés, de hogy lehet a fuggerth kocsit szét szedni, hogy az alváz, és felépítmény szét jöjjön, mert sehol nem találok csavarokat?
más festéket, milyet ajánlotok a kapaszkodokhoz, és magához a kocsihoz.
A Roconál talpfának álcázott Reed-relé oldja meg a kapcsolást. Kapható hozzá mágnes is, amit a jármű aljára kell ragasztani.
42605: Reed relé
42256: 6 db mágnes 8x6x2.2 mm.