Kivánok!
A V100-at eredetileg mellékvonali univerzális gépnek tervezték (van benne fűtőmotyó), a gőzmozdonyok leváltására valamikor az 50-es évek második felében. Dízel-hidraulikus mozdony. Az 1972-es átszámozáskor lett belőle BR110. Aztán modernizálták, lett belőle vagy három különböző sorozat a német egyesülés után. A BR 118-nak 3 változata is ismert. Az első száriák Bo'Bo' tengelyelrendezéseűek voltak, és fővonali univerzális gépek. A harmadik széria volt a hattengelyes, amit már üzemeltetni lehetett mellékvonalakon is. Azt hiszem ennek az eredeti sorzatjele V180-2 volt?
Oupsz, storno az egesz, elneztem; nem V100 es BR110, hanem BR118...ezer BOCS! :-))
A BR118 -at gyakrabban szemelyszallito vonatokra hasznaltak/jak, a BR110 gyakrabban tolato/teher, de a Mercurio-n vannak kepek rola szemelyvonatokkal is. A BR118-asban ket dizelmotor van, 1800-2000LE koruli; a BR110 egy motoros 900LE koruli teljesitmenyu. Regebbi hozzaszolasok kozott volt szo rola, hogy a BR118-asbol tulajdonkeppen a 6 tengelyes valtozat terjedt el, kevesbe terheli a palyat mint a 4-tengelyes.
Elozo hozzaszolasomhoz meg annyit, hogy feltevesem alapja az, hogy a bordo BR110-et regebben V100-kent gyartotta a PIKO is, ket vajszinu csikkal, mint a keket. A BRAWA modell ma is forgalomban van, bordo szinben es V100 felirattal.
jo volt a szombati börze H0 bol iszonyatos dömping volt. Megvettem a mozdonyok közül a V100 001et .Elöször néztem Br 110et 6500ft re tartották végül megláttam a V100ast bát ez 7800ft ba került szerintem egyedi mozdony mert ritkábban lehet kapni mint a BR 110. Igy a jelenlegi flotta a következökböl áll BR86 ,BR89,BR 120,BN 150 ,és végül a V100. Voltak kint egy páran akik alkatrészt árultak sajnos a BR118hoz nem sikerült semmiféle alkatrészt fellelnem 1 manus árult csak egy roncs BR118ast de az csak egy kaszni volt meg a bele valo potsulyok :(
JSB
tudnál valamit mondani a V100 as mozdonyrol? mi a különbség a BR118 és a V100 as között?
Sziasztok!
Úgy látom, nagy érdeklődésre tart számot ez a relé. Nos én a következő képpen gondoltam ki a vonatok vezérlését: Lásd kép. Remélem érthető! Ha mégsem, akkor itt a leírás: A reedrelével vezérelnék egy kétmágneses relét. A relé egyszer vezérelne egy lámpát, és a felső részen látható kivezetésen pedig az bejövő áramot rákapcsolná a szigetelt sínszakaszra. Az egyik reed kapcsolná zöldre és helyezné áram alá a sínt, a másik pirosra kapcsolná és szigetelné a vágányt. Remélem így már eléggé érthető.
Reedrelét pedig nem veszek mégegyszer ilyen drágán. a mágnes viszont most jó sokág elég lesz.
BoGár
A hétvégén a börzén vásároltam egy négytengelyes
OLD TIMER kocsit.Tud-e valaki hozzávalo négytengelyes postakocsit valahol.Esetleg egy fényképet,hogy milyet keressek,mert a régi PIKO katalogusban csak a személykocsi képét közlik a postakocsiét nem. köszi
Mind a Roco, mind a BTTB, mind pedig a PIKO relé kéttekercses, bistabil, végálláskapcsolós. A PIKO nem emléxem, hány áramkört tud vezérelni, a BTTB 2-t, a ROCO 4-et. Tekintettel a szokásos miniatür elektronikában szokásoshoz képest relative nagy érintkező méretekhez, a szokásos modellvasúti váltóállítóművek terhelését zoxó nélkül bírják. Erre utaltam a "bivaly" megjelöléssel. Ha pályát táplálsz vele, akkor a szokásos 1 max 2 mozdony/tápszakasz sem igen kottyan meg nekik, bár 2 2 motoros Piko mozdony + kivilágított szerelvények már meglangyíthatják, de nem hiszem, hogy ez szokásos terhelés lenne.
> Ha 8-9 DM-t veszek, akkor az 1850 HUF nem túl sok egy
> bivalyterhelhetőségű, egyszerre 4 áramkört függetlenül
> kapcsoló kiválló mechanikájú reléért
Itt kéttekercses bistabil relérôl volt szó. Az a bivalyrelé ilyen? Ha nem, akkor almákat hasonlítunk körtékhez.
No asse olcsó. Ha 8-9 DM-t veszek, akkor az 1850 HUF nem túl sok egy bivalyterhelhetőségű, egyszerre 4 áramkört függetlenül kapcsoló kiválló mechanikájú reléért. Bár most nemtom, mennyi...
> Namost én egy olyan relét keresek, amely ezt tudja.
Az elektronikai boltok árulnak "valódi" bistabil relét is. A legkisebbek 10x10x15mm-esek. Két tekercsük van és rendszerint két "átváltó" jellegű érintkezôjük, és szintén csak úgy max. 500mA-t kapcsolnak (_nem induktív terhelés_!). Németországban úgy 8-9 Márkáért lehet ôket kapni.
A Reed relék akkor kapcsolnak, ha a mágneses erôvonalak _párhuzamosak_ a relé csövével! Azaz, ha a relé talpfának van álcázva, vagy két talpfa között keresztben van beszerelve, akkor egy kis rúdmágnest a mozdony aljára _keresztben_ kell felszerelni, NEM pedig úgy, hogy az egyik pólus felfelé, a másik meg lefelé néz. Ilyenkor is néha kapcsolnak a relék, de nem biztosan. Érdemes a mágnest olyan mélyre szerelni, amit csak az űrszelvény megenged. Az én kisérleteimben a relék 6-8mm-rôl is kapcsoltak. Sebesség-kísérleteket nem végeztem. Nyilván akkor, ha a mozdony gyorsan megy át a relé fölött, akkor nem lehet vele direkt módon váltómágnest kapcsolni, mert az áramimpulzus egyszerűen túl rövid lesz a váltó átváltásához.
> kapcsolót nem tudja kapcsolni, azaz több mint 1 amper volt
A pici Reed relék 100-120mA-t tudnak kapcsolni _nem induktív_ terhelésre. Egyenirányítod a 16V-ot, és a Reed relével egy teljesítménytranzisztort kapcsolsz, akkor megy. Ha állandó táp helyett egy 4700uF-os 25V-os kondenzátort töltesz 560 Ohm ellenálláson keresztül, akkor nem kell végálláskapcsoló sem, a kapcsoló nem tudja leégetni a váltó- vagy jelzôrelét akkor sem, ha a mozdony véletlenül megáll a Reed relé fölött.
> A reedrelé 1280 Ft, a hat mágnes (Viessmann) 1490 Ft
Én egyszerű 2x12mm-es üvegcsöves Reed-reléket 60 pfennigért vettem Conradtól (azt hiszem, Budapesten nem árulják). Mágneseket régi magas klaviatúrák nyomógombjaiból szedtem ki, egy 16 gombos mezô 5 Márkába került.
Ahha!!!
Mommá éretem! Én ezt az előző asztalomon BTTB relével oldottam meg, és kapcsoló sínekkel.(Akkor még csík sem volt a hátamon...)Utánna kell nézzek pontosan, hogy mi, merre, hány méter. Ha meg van telekiabálom vele a topicot.
Ezen nekem is gondolkodnom kellett, hogy miért is írtam le, de találtam a problémára szemléltető példát.
Adott egy egyvágányú vonalon egy sorompó, amit egy relé vezérel. A sorompóhoz közelebb található mindkét oldalon egy-egy lezáró impulzust, távolabb pedig egy-egy nyitó impulzust adó kapcsolópár. Feltettem egy kapcsrajzot ide. Namost én egy olyan relét keresek, amely ezt tudja. A bilux relé ide értelemszerűen nem jó. Tehát létezik-e olyan relé a (barkács) kereskedelemben, melyet pontosan úgy kell bekötni, mint egy modellvasútit, úgy is müxik és még olcsó is. Bocs, ha lámer vagyok.
Szeva BoGar!
A trafó 1,2A CSAK AKKOR BOCSÁJT KI, HA ANNYI FOGYASZTÓVAL TERHELED LE, AMENNYI FELVESZ EKKORA ÁRAMOT! Hasonló okok miatt mértem egy izzó áramfelvételét - a "bepattintós" tipus - 60mA, azaz 0,06A! A Roco reed max. árama 0,5A körüli lehet, ha jól tudom. Ha csak egy ilyesmi izzót kapcsoltattál a reedel, akkor nem lett volna szabad összeragadnia. Nem kapcsolt valami mást, mondjuk valamilyen elektromágneses kütyüt az izzóval együtt? Az tuti, hogy nem a trafó a hibás!
csíkosháTTú
Sziasztok!
Nos régebben vettem egy lámpát. A lámpa elég ronda, ezt lecseréltem és az elektronikáját szeretném felhasználni. Jobban mondva tök jól is müködött az egész, csak ez a reed-relé ment tönkre belöle a nagy áram miatt. Megnéztem, tényleg a nagy áram volt az oka, a trafó 1.2 A-t bocsát ki. Hát ez gáz! Elöbb megnézhettem volna. Szóval a reed-relével kapcsoltam volna egy másik kapcsolót, ami szabályozza a lámpát.
BoGár
Szeva Joem!
Szóval, hogy ne beszéljünk el egymás mellett:
kokrétan mit is akarsz vezérelni? Lehet, hogy késő van már, de nem pontosan értem, hogy "adott impulzusra adott irányba váltsa át".
A csíkosháTTú
elektronikai barkácsboltokban vannak olyanok, amikkel nagyszerűen lehet helyettesíteni ezeket Akkor kérnék szépen egy kis továbbképzést. A modellvasúti relék bistabilak, azaz átkapcsoló jellegűek, mitöbb végállás kapcsoló is van bennük.Ilyen bistabil 12 V-os relét utoljára a Trabant-Wartburg bilux kapcsolójában láttam, modellvasúthoz pedig az nem jó, mert szekvenciális, azaz egy impulzus átváltja, a köv. vissza ebben a sorrendben. Márpedig nekem az kell, hogy adott impulzus adott irányba váltsa át. Nos, ha létezik ilyen relé a barkácsboltban, akkor sürgősen szóljatok, mert Roco relát utoljára kb. két éve vettem 1850 HUF-ért. Azóta az ára - gondolom - nem lefelé mozgott.
Aha! Ilyesmire gondoltam én is. Persze kérdés, hogy mit nevezünk drágának.
Valaki pár hozzászólással ezelőtt azt írta, hogy elektronikával is lehetne pótolni... Ja! Nem rossz! Mondjuk a ROCO vagy más reléket mechanikai kontaktusok nélkül helyettesíteni. Ha van igény rá szívesen segítek, megtervezem, de kéne tudnom, hogy mit kell kapcsolni ( kitérők, alakjelzők, LED-es, vagy izzós fényjelzők, kocsiszétkapcsolók ), és mi vezérelné a kapcsolást. A "talpfának álcázott" reed relé nem lehet rossz, mert nem látszik, mint a régi kapcsoló sínek.
Nekem van otthon pár pici relé. 12V-os, 15mm X 10mm kb, ez is elég drága volt, viszont kis áramot vesz fel, és nagyobb áramokat is lehet vele kapcsolni. Apám szerezte még őket régebben.
>>A régi BTTB relék asszem elfelejthetők.<<
Szerintem nem biztos. Elég rövid impulzusra is reagálnak, persze csak akkor, ha mechanikailag jó állapotban vannak. Ez persze az összes relére igaz. Egyébként a nagy gyártó cégek "spec" modellvasút reléi tényleg drágák. Viszont elektronikai barkácsboltokban vannak olyanok, amikkel nagyszerűen lehet helyettesíteni ezeket.
Ebben a néhány kellemes napban volt időm megint faragni az asztalomon. Persze felmerült néhány kérdés, amelyre a szakemberek válaszát kérem.
A valóságban lehet-e a "folyó" feletti hídon váltó ill ív (a helyhiány ugyebár)? Ha nem akkor ez a kis csalás nagyon zavaró-e az asztalon?
Az asztal egyik fele sík "vidék". Én Szegeden lakom, de a környéken sehol sem megy a vágány a talaj szintjén. Mindenütt 2-3m magas töltésen. Ekként nekem is faragnom kellene töltést erre a területre. Van-e más anyag ami a hungarocellhez hasonló de nem porlik úgy és legalább olyan jól faragható melegen vagy hidegen. Megáll-e ez a kombináció: rétegelt lemez+ hungarocell + parafa + sín. Elméletben mindenhez van ragasztó de elég stabil, időtálló-e?
Nos a hiba oka az volt , hogy az érintkezők ősszehegdtek (Az 1 A-áram egy kicsit nagy neki )
Ha ilyen nagy áramot akarsz vezérelni akkor az úgy tudod a legjobban megoldani ,ha a reed-relével sorbakötsz egy relét mármint a tekercsét!
Itt az az elv , hogy a "kisáramú" réssszel vezérled a "nagyobb áramú" részt!