Egy hozzászólás erejéig visszakanyarodva a NoHAB-témához, megkérdeztem ebben az ügyben a GM-Gruppen egyik szervezőjét. A válasz a következő:
From: "Steinar Braaten" To: "Akos, Horvath" Subject: SV: GM-Gruppen question
Date: Sun, 25 Mar 2001 17:30:58 +0200
Hello!
My 1104 and MX 1040 is owned by GM-Gruppen
G12 7707 i owned by GM-Gruppen
Di 3.602 and 3.616 is owned by the Norsk Jernbanemuseum and is operated by
GM-Gruppen.
Di 3.615 will be spareparts for 602 and 616 for the museum.
Di 3.610 is not GM-Gruppens yet, but we hope we can buy it from NSB. And,
possible, we are going to buy one more Di 3. But that is not OK at this
moment.
MY1126 is owned by DSB and, as far as i knom, it is parked in Křbenhavn. It
is not in use.
MX1021 is owned by "Tĺgĺkeriet" in Sverige and is situated i Kristinehamn.
sansan
a 410-ről felteszem az összes pályaszámot stb, de csak éjjel, vagy holnap, mert megyek levilágítani.
Mivel csak a Te anyagod van előttem, elnézést kérek, ha tévedek, de gyurmosz írta, két egyforma nem volt. Így igaz! Csak fénykép alapján lehet. A PIKO 55 hajtása gyenge (borzalom). A többi drágább. Ha meg akarjátok építeni, összehozunk egy anyagot a V&M honlapjára, hogyan mit lehet építeni. AZ 5xx a könnyebb. Ezek a mozdoníyok mint P8 porosz tehervonati gépek voltak az odahaza az ősidőkben.
PS.: 520-ból száz érkezett a MÁV-hoz (SZU-ból, mert zsákmánygépek voltak). Bombardon becenévre hallgattak.
Köszi az infot az 55-ről! Én mintha azt olvastam volna, hogy a 411-es sorozatszámot kapták, ezért voltam megkavarodva, mert a 411 az a Trumann. Így már pontosabb a kép, még1x köszi!
Ezek a gépek a MÁV-nál a 410-es sorozatba tartoztak. Két változattuk volt, a 410,5xx és a 410,6xx sorozat, de midegyik mozdony "egyedi" volt, azaz nem volt két ugyanolyan gép (a 410,606-os például A 301-ESEKHEZ, 601-ESEKHEZ való szerkocsival üzemelt). Leginkább tolatásra és kisebb tehervonatok továbbítására használták őket.
Mennyibe került egy ilyen átalakított MÁV-os modell? És melyik asztalnál lehetett rendelni (én is voltam a börzén, de nem láttam).
Matiz.Az illető 10 db Br55-öt alakitott Máv-osra.Ezek közül egy sem volt jelen,mert rendelésre készítette.Így sajnos számokat nem tudok én sem mondani.A börzén az eredeti BR 55,a porosz változat és a francia változat volt látható A modellekről sokat nem tudok,inkább a Magyarországon használt gépek történetét próbáltam kinyomozni és azt,hogy hol alkalmazható
Matiz,most nézem a Gigant -klub képei között,hogy volt o75-ös is.Így már egyáltalán nem értek logikát a számozásukban.Amit láttam a börzén az o86 volt.
És ami most jutott eszembe: Láttam TT méretű Máv 520-as gőzöst. Az érdekesség,hogy 086 pályaszámmal.Tudtommal csak 5 db volt belőle. Amúgy a modell szép volt.
Sziasztok! Tegnap sikerült még elcsípni a börze végét,így egy engem érdeklő kérdésre választ kaptam,amelyet most megosztok Veletek.Kiváncsi voltam,hogy a BR 55 sor. mozdony mikor,hol fordult elő,mire használták Magyarországon? Láttam HO-ban 6600-8600 között német BR 55 formában,8600-ért francia feliratozással,fekete kerekekkel,piros keret a hengereken.Szerintem ez hasonlít legjobban a MÁV-nál használthoz.Sikerült találkozni valakivel,aki alakított át ilyeneket MÁV-osra,így hát váltottam vele pár szót.Ezek a mozdonyok a 40-es évek elején kezdtek megjelenni nálunk a Hámán Kató Fűtőházban és Miskolcon.Tehervonatokat vittek és tolatós szolgálatot láttak el,időnként húztak személyvonatot is.50-es évek végén kezdtek elfogyni és 1962-re az utolsót is leselejtezték.Ezek szerint Szergejjel,Nohabbal,Csörgővel nem fordulhatnak elő egymás mellett.Ep.III-at bemutató terepasztalon élethű a megjelenésük.
Nos, nekem 2 Gützold Szergejem van, de nincsenek futási tapasztalataim. Össze fogok rakni egy 2.1-es Roco kört és megnézem. Így, első ránézésre a középponthoz közelebb eső 2 tengelyt az érintkező lemez tartja a helyén és szorítja be a forgóváz megfelelő vályújába, ami mindennek nevezhető, csak csapágy funkciójú valaminek nem. Mozog, lötyög, stb. Ha nem lenne áramszedő, akkor csak a tengely és a kerekek súlya (=0) tartaná a sinen. Hogy forogna-e, ha megoldanánk a csapágyazást, azt nem tudom, de az áramszedésre szükség van. Ugyanakkor a régi Gützold kerekeknek elég nagy a nyomkarimájuk ahoz, hogy 2.1-es vágányon gond legyen. Ki fogom próbálni...
Igazad van, nagyon vegyes a kép. Egyik barátom vett 5000 Ft-ért annyi 0-ás anyagot, ami szerényen számolva is 100.000-t ér...
Máskor meg kb. 100 db rozsdás sínt ajánlottak megvételre 15.000-ért (ez ugye 150/db), és még helyre is kellene hozni. A Deák-boltban 400-600 az új sínek db-ja.
Más. Az emlegetett eladó anyagból van-e még, mert engem érdekelne egy-két dolog???
Én nem vettem észre semmi hasonlót a 120-ason! Valami gond lesz vele. Persze nem árt, ha Joem-et is megkérdezed, neki már szinte teljes Szergej-parkja van otthon :-))
Kérdéseim a követekzők:
1.: Remélem nem egyenárammal táplálod a tekercseidet?
2.: Azt is remélem, hogy impulzussal kapcsolod őket!
Bocs, de nem h....nek nézlek, csak Te magad írtad, hogy nem vagy elektromos.
A mozgó rész az igazi elektromágneseken lágyvas. A tekercs menetszámától természetesen függ az erő, amivel a lágy vasmagot megrántja. A BTTB váltók tekercsei túl vannak a 100 meneten, kb 0,2mm átmérőjű zománcozott rézhuzalból. A tekercs persze melegszik, de, ha csak impulzussal kapcsolod, akkor erre nem lesz ideje. A szívószál csévetestnél azért jobb, ha valami stabilabb dolog után nézel...
Jaa! De ne fémet, könyörgöm!
csíkosháTTú
Mivel ugy gondoltam hogy kicsit drágák a roco elektromos váltói elhatároztam tanulmányozás után hogy a kézi váltot fogom átalakitani elektromossá mivel csak a tekercs hiányzik belöle. Elkészitettem müködik is a prototipus csak egy két baj van vele. :
1. Marhára melegszik a tekercs igy elöbb utobb a csévetestnek használt szivószál :) kilágyul ill. deformálodik.
2. Valahogy nem olyan erös a mágnesesség mint az eredetin
Kérdésem a következö : Mivel nem vagyok elektromos igazábol milyen anyagot lehetne csévetestnek használni? pl. lehet fémet ? rézcsövet? vagy csak müanyag jo?
A másik : a tekercs menetszáma számit valamit hogy menyire lesz erös a mágnesesség? gondolok itt arra hogy ha nagyobb menetszámot tekerek a csévére akkor határozotabban átviszi a váltoállito müvet a mag?
Végül még egy kérdés:
A Gützold M62 /BR 120/ esével kapcsolatban azt akarom megkérdezni hogy mivel a 3 tengelyböl csak 2 hajtott a 3. tengelyre rászorulo áramszedö lemez miatt nem forog a kerék . Ha hajlitok a lemezen akkor forogna csakhogy akkor meg az áramszedés lesz bizonytalan . Más M62 /BR 120/ eseken is igy van? Ez a hiba csak azota jelentkezik amiota Roco sineket használok!
Szeva Intersziti!
Örülök, hogy a TT nem a múlt idő jele! Szerintem is ugyanarról a sorozatról van szó: www.holzroller.de , mint arról már olvashattál ezen topicon. A hunlapot érdemes felkeresni. Én is ajánlom, nem csak az a kolléga, aki már említette. Sokat tanulok én is itten...
Az egyforma szekrényekről: ebben a méretarányban szerintem nem olyan feltűnő egy-két csalás. A "cucilizmusban" pedig szándékosan csak a festés és a feliratozás különbözött( p....nak, tanyára ). Persze ez gondolkodásmód még most is hat...
csíkosháTTú
Én: "Az E11 (DB 109. sor.) és E42 (DB 142. sor.) uccsó darabjait meg 1998-2000-ben selejtezték. :-(
Tényleg van különbség kívülről is, asszem a szellőzőzsaluk (?) elosztása más."
Az előbbit egészíteném ki azzal, hogy a különbség a Berliner TT-t például hidegen hagyta. E11,E42,211,242 mind kijött u.azzal a szekrénnyel...
Hali!
Csak röviden. Kinálat van, a következőek: 5db kapcsolópult, régi TT dobozzal valamint egy Faller modern épület, Club modell, összerakva. Fotót tudok küldeni. A kapcsoló mondjuk 250Ft, az épület 3500Ft. OK? :-)
Üdv mindenkinek! Magamról csak annyit, hogy én is TT-s lennék (újrakezdő).
csíkostáTTú (3163) „Nem is tudtam, hogy volt hattengelyes változat.”
Asszem a DB 171 sor.-ról (ex DR 251) beszéltek, ugye? Ezek a „Rübelandbahn” mozdonyai, és ez Németország egyetlen 25kV/50Hz-es vonala, egyébként eléggé hegyes-völgyes. Nehány adat: 1964-65-ben gyártottak 15-öt, 11 üzemel. Mindegyik honos vf.-je papíron Halberstadt, gyakorlatilag Blankenburg. Vmax=80 km/h, 3660 kW. Nyáron elmegyek, megnézem őket, mert valszeg a DB selejtezni fogja őket az ilyenek megjelenésével, mint pl. 185. sor. :-( Igen jó fotótéma, mert a tehervonatokon kívül csak egy-két kocsis személyvonatokkal megy.
Az E11 (DB 109. sor.) és E42 (DB 142. sor.) uccsó darabjait meg 1998-2000-ben selejtezték. :-(
Tényleg van különbség kívülről is, asszem a szellőzőzsaluk (?) elosztása más.
Megvallom, szubjektívitás miatt a norvég Nohab sort figyeltem, kultura szeretet, tisztelet és a gyönyörű ország miatt. Hat évet ui. a skandinávoknál húztam le. A svéd gépeket nekem sem sikerült pontosan tisztáznom. Pl.: 1992 április Karlskrona pu. gömbölyű orrú Nh SJ logoval.
Dízel? Gyári számokat - SJ - megtalálod a honlapomon is. Többit meg bárhol a neten, de ide is kiteszem, ha kell. Erre a gépre gyanakszom:
Sajna a pályaszámra nem emlékszem, nem írtam fel. Aznap - mert ott így megy "csak" Trellebori(így finnül) éa Stockholm közötti 710 km-t kellett időre megtennem, komptól-kompig.
Ennek a vonalnak gondolom villannyal kell mennie. A svédek azért nem vettek "nagy" NoHABot, mert a 60-as években már nem volt dízeles fővonaluk, így csak tolatásra is alkalmas, középkabinos (a'la szeretett Púposunk) verziót vettek.
Ennek ellenére ma már van, a TÅGAB-nak, a BSM-nek és az IBAB-nak is a svédeknél. Igaz, az első kivételével csak 12 hengeres verzióból, ill. 1 db 16-os van a BSM-nek is (ex-BSX)
AZ SJ-nél igéretet kaptam egy pontos nyilvántartásra, de még nem jött, ha lesz közreadom.
Copy & paste a honlapomról:
T41 200-204 (earlier T4 100-104): NoHAB Nr. 2314-2318, 1957, EMD 12-567C, A1A'A1A',
T43 209-233: NoHAB Nr. 2494-2518, 1961-62, EMD 12-567D1, Bo'Bo',
T43 234-245: NoHAB Nr. 2521-2532, 1962, EMD 12-567D1, Bo'Bo',
T43 246-258: NoHAB Nr. 2533-2545, 1963, EMD 12-567D1, Bo'Bo',
Tb 284-293 (Track Maintenance) NoHAB Nr. 2713-2722, 1969-70, EMD 12-645E, Bo'Bo',
T44 259-283 NoHAB Nr. 2723-2747, 1968-70, EMD 12-645E, Bo'Bo',
T44 314-323 NoHAB Nr. 2794-2803, 1970-71, EMD 12-645E, Bo'Bo',
T44 329-363 NoHAB Nr. 2928-2962, 1975-76, EMD 12-645E, Bo'Bo',
T44 364-383 NoHAB Nr. 3028-3053, 1976-80, EMD 12-645E, Bo'Bo',
* T44 384-416 were built by KVAB (Kalmar Verkstad AB)
Néha nem kell olyan messzire menni egy-egy infoért, mint az ember gondolná. T46-nak utánanézek. Nehéz, Co'Co' bányavasúti tolatómozdony, 150 tonnás súllyal a tapadás miatt.
A futó figura (elnézést, nem sífutó, hanem gyorskorcsojázó a Med NSB til OL,94 jelszó előtt) nélküli gép pályaszámát nem tudom, mert a a 3 625, a kölcsön NSB, meg a ? ???. hármas fogatban az utolsó akkor is pötty ha 40x28 cm a nagyítás.A mai fototechnika felbontása egy nagy sz((((((.
Akár lehet másik, piros-fekete DSB-gép is, pl. 1124-es, vagy a GM-Gruppen 1104-ese, vagy a GM-Gruppen 1040-ese. Mindhárom aktívan dolgozott ezen időszakban.
És ne vegye senki rossz néven, nem kívánok érzelmeket sérteni, de a Nohabon (négyszázegynehány, nem tudom pontosan a svédek miatt) kívül csak EU vasútjain több tízezer gép fut, és Uram bocsá őket is illik mozdony számba venni, nem csak a kedvenceket!
Neked ez - talán mondhatom - szakmád is. Én a NoHABokon kívül sok más mozdonyt nem ismerek alaposan, mert nem érdekel. De a NoHABos infokért garanciát vállalok.
csíkostáTTú,
kösz, megpróbáálok egy pár linket beszúrni. Ha az alapítvány körüli teendők emberi mennyiségűre csökkennek, megpróbálom a honlapomon feldolgozni a kérdést. Képek vannak, időm nincs... De a mercurio-n is van jó pár felvétel.
Köszönöm a vasutak szerinti darabszám felsorolást. Egyezik a társaságoktól összegyűjtöttel, ill. kapottal(most kajtatom a gyári számokat).
Megvallom, szubjektívitás miatt a norvég Nohab sort figyeltem, kultura szeretet, tisztelet és a gyönyörű ország miatt. Hat évet ui. a skandinávoknál húztam le. A svéd gépeket nekem sem sikerült pontosan tisztáznom. Pl.: 1992 április Karlskrona pu. gömbölyű orrú Nh SJ logoval. Sajna a pályaszámra nem emlékszem, nem írtam fel. Aznap - mert ott így megy "csak" Trellebori(így finnül) éa Stockholm közötti 710 km-t kellett időre megtennem, komptól-kompig.
Gyakran volt náluk mástól gép, úgy mint nálunk most a horvátok, azzal a különbséggel, hogy nem egyszer csak egy-egy hétre. Tény, hogy idönként a vasutasok sem tudták, hol a gépük. Mire kiderült, nem ott volt. Nem lehet 1200-0700 km hosszú hurkányi országokat végigrohangászni egy fotóért, mint nálunk Bp-Tapolca között.
AZ SJ-nél igéretet kaptam egy pontos nyilvántartásra, de még nem jött, ha lesz közreadom.
A futó figura (elnézést, nem sífutó, hanem gyorskorcsojázó a Med NSB til OL,94 jelszó előtt) nélküli gép pályaszámát nem tudom, mert a a 3 625, a kölcsön NSB, meg a ? ???. hármas fogatban az utolsó akkor is pötty ha 40x28 cm a nagyítás.A mai fototechnika felbontása egy nagy sz((((((. Ez nem Fialovits üveglemeze
Azt, hogy hülyeséget írsz mi több hazudsz - ahogy a ki sem lőtt golyóra puffantasz - még érintőlegesen és áttételesen sem írta senki! Ha úgy érzed, az érzéki csalódás, dolgozd fel magad, nem tartozik a nyílvánosságra. Aki szereti a vasutat NEM KERESI a civódást, nem kreál
akkumulál feszültséget. Van úgy is több mint elég.
És ne vegye senki rossz néven, nem kívánok érzelmeket sérteni, de a Nohabon (négyszázegynehány, nem tudom pontosan a svédek miatt) kívül csak EU vasútjain több tízezer gép fut, és Uram bocsá őket is illik mozdony számba venni, nem csak a kedvenceket!
NOHAB rajongó modellező társaim nevében:
KÖSSZ! KÖSSZ! KÖSSZ!
Azt nem tudod ilyen képeket hun lehet látni?
Szerintem sokat okulhattunk az általad közölt infókból.
csíkosháTTú
De hogy ne csak beszéljek, itt van néhány kép is (összesen 16 kbyte a 4 thumbnail):
Ez a két tarka gép (több nem volt), a DSB MX1021 és MY 1126:
Az egyik, a 1126 Odensében 2000. május 30-án, DSB állományban:
A másik, az ex-MX 1021 Mosjoen-ben 2000. szeptemberében, a TÅgab állományában
Mindezek ellenére én nem fényképnézegetéssel szerzem be az információimat. Ha a fentiek óta valamelyik gép vasútbarátok tulajdonába került, annak nagyon örülök. De két infóra ilyenkor szükség van:
1. pályaszám
2. új tulajdonos
Ezen adatok hiányában egy kijelentést nem lehet komolyan venni.
Szeva nohab!
Csak ámulok és bámulok az általad közölt infókon. És minden tiszteletem a Tiéd! Most mi, szerény modellezők vakarhatjuk a fejünket ennyi NOHAB változat láttán...
csíkostáTTú
Oslobol az infók: Bartók írta: "csak tiszta forrásból". Mivel a mozdony az övék világosítsd fel Arne Magnus Waalert (NSB Oslo), hiszen úgy látom Budapesten jobban tudjátok. A dokumnetáció, lepedőnyi fotó(A3 méretben, több tucat). Míly szép, az egyiken egyszerre fényképeztek kettőt (előfogatolás) s csak az egyiken szerepel a figura. A foto Paal Rudi Koncztól származik.
A mozdony jelenlegi tulajdonosának utánanézek. Júliusban láttam Odenseben 3 másik MY társaságában, amikor az új villanyt tesztelték. 1957 és 2000. októbere tutira folyamatosan a DSB tulajdona volt. Mint mondtam, az olimpia alatt kölcsönben volt néhány másik gép társaságában az NSB-nél. Ezek tények, ha komolyan utána akarsz járni, a net-en és különböző könyvekben nagyon hamar hozzájuthatsz az információkhoz.
A többit, amit írtál, - bevallom férfiasan - egész egyszerűen nem értem.
A felvétel ellent mond a válaszban írtaknak, ezért további kérdésem nincs!
Melyiknek?
Annak, hogy a lillehammeri olimpiára adták kölcsönbe a jelzett gépet?
Annak, hogy a jelzett gépet a DSB festette át, és - tavaly őszig biztosan - az övék is volt?
Annak, hogy az MX 1021 a Tĺgĺkeriet I Bergslagen AB-é (egyébként TMX 104, nem 103, bocs)
Annak, hogy a Norddeutsche Eisenbahngesselschaft mbH-nak nem csak kék, hanem piros, illetve bordó MY-jei is vannak?
Ezek tények, JSB, akárcsak az MY 1126 státusza (2000. októberig). Lehet, hogy néhány hónappal le vagyok maradva, de a többi tuti. De legalább írd meg, hogy szerinted melyik mozdonyról van szó, az MY 1126-ról, vagy az MX 1021-ről? Erre vonatkozó infót ugyanis még nem közöltél.
Ha cáfolsz, ne globálisan cáfolj egy sok önálló témakörre külön-külön megírt reagálást, mert ezzel azt mondod, hogy én hazudok. Ha én veszem a fáradtságot, hogy minden gondolatról külön-külön elmondom, hogy miért nem tartom helyesnek, akkor tőled sem várom, hogy globálisan azt mondd, hogy hülyeséget írok.
El sem tudom képzelni, vajon mi szerepelhet azon a képen, ami a válaszomnak így globálisan ellentmond.
Azt pedig ne feledd, hogy a Tĺgĺkeriet I Bergslagen AB mozdonyai igen gyakran fellelhetők Oslo környékén, de szeptemberben Mosjoen-ben is jártak, a sarkkör közvetlen közelében.
Azonban amit kérdeznék: hány Nohab készült valójában össz-vissz?
( Szigorúan abc sorrendben )
Szevasztok JSB, nohab!
Az eszetekbe sem jutott, hogy mindkettőtöknek igaza lehet?
1.: Az nincs rá írva egyetlen mozdonyra sem, "VIGYÁZAT! KÖLCSÖNGÉP!".
2.:Azt én könnyen el tudom képzelni, hogy az általatok látott, ismert fotók nem egy időben készültek..............
csíkosháTTú