a multkor néztem a neten a PMT modelle oldalát. Szerintem valaha ez is a Piko gyár kötelékébe tartozott . Láttam hogy ök is gyártanak V 15 ös mozdonyt Fiuk nem tudja megmondani vki menyibe kerül ez a mozdony Németországban? a Big Modell oldalán láttam Fleischmann gyártmányu Br 89 est 44000 ft ért . Nem irreális ez az ár egy kicsit?
én 8e ft ért vettem a börzén igaz az csak Piko
Menyiért vesztegetik a börzén a VT 137 motorvonatot?
A trafó témához annyit: épeszű ember szerintem nem kötözi össze-vissza az FZ1-ket...
A DCC-t szerintem kezeljük tök külön! A hagyományos villanyszereléshez nem sok köze van, lévén itt mindennek az irányítása egy közös boosterről történik. A szétválogatásokat a dekóderek intézik. Ez teljesen más! ( Annyiban van köze a hagyományoshoz, hogy itt is vannak drótok...)
MÁS! Szeva Intersziti! Te is költöd a pénzt?
Én ma a börzén ruháztam be a "vontatási főnökségembe": vettem egy BR 120-at, most van a próbaüzeme, egy vagyon volt... Viszont le a kalappal a Tillig előtt! Nekem nagyon tetszik a modell. Ez nem a BTTB! Gyönyörű, egyenletes futás, nagy vonó erő, szép kidolgozás. A másik egy lestrapált BR110. Felújítása folyamatban.
csíkosháTTú
hidd el pontosan a Ti pénztárcátokat akarjuk ovni. Igaz, hogy talán nekem egy kissé felvágottab a zsebem, de ugyanugy sokkal több pénzvivö veszélynek is ki vagyok téve (egy-egy mozijegy a családnak 500 - 800 silingbe kerül azaz alig két ora alatt oda majdnem egy mozdony ára, stb.) ugyhogy nekem is meg kell gondolni mire adom a pénzt, föleg ha utbaesik a kedvenc modellezöboltjaim egyike. Sokszor direkt sportnak veszem, hogy ki e tudok menni egy fillér otthagyása nélkül. (nem könnyü).
Ennek ellenére fenntartom a nézetemet, hogy nem kell minden hülyeséget megvenni, amit ránk akarnak sozni, sokszor egy -két napi higgadt gondolkodás rengeteg pénzt tud megtakaritani, amit még álmodban sem várhatsz valamelyik gyártol (vagy már látott valaki közületek olyan trafot, amelyik külön védett kimenettel rendelkezne a váltokhoz - az emlitett elektronika kb. 50 silingböl kihozhato a legfinomabb formában.).
Nekik pont az az érdekük, hogy minnél több véltomotor fogyjon, tehát soha semmit nem fognak tenni ennek a megakadályozására.
Ez fennáll sok egyébb a modellezéssel összefüggö dologra is. Tehát mindig két ut lesz:
A látszolag egyszerü, de nagyon drága: amikor mindent elfogadsz amit rád akarnak sozni,
vagy
a bonyolult, de sokkal olcsobb, amikor a fejedet használod a pénztárca helyett, és egy kicsit tanulmányozod a dolgot, mielött eldöntöd, hogyan tovább. Sokszor igen jo megoldások is születhetnek.
Én, és azt hiszem a rézgaras is, ezen az uton járunk, tehát erre fogunk benneteket ösztönözni a gyártok legkisebb örömére.
mint azt a bhv is irta, minden trafo amelyik váltoáramot ad ki, fel is transformál. Azaz, ha összekötöd a két szekunder kimenetet és az egyiket kihuzod a fali csatlakozobol nyugodtan hozzáköthetsz egy éjjeli lámpát az világitani fog, azaz a villásdugon 220 V lesz!!!!!!
Erre a terepasztalnál akkor kell vigyázni, ha valamilyen modon akár csak egy pillanatra is ez az eset felmerülhet (pl. a vagon kerekek kötnek össze két 16V váltoáramu trafot. Ilyen esetben már veszélyes a dolog , mert az esetleg kihuzott villasdugon lesz 220 V amit senki sem tételez fel.
A szabványok is ezt firtatják, mikor több trafo esetében erre felhivják a figyelmet és inkább egyenáramot javasolnak. Természetesen 1 trafoval ez nem fordulhat elö.
Amit valaki a DCC-röl irt az badarság, miután a DCC kimenet nem trafo (mégha váltoáram is), és két DCC kimenet összekötése nem jár semilyen veszéllyel, mert az csak egy elektronika összekötése, és nincs csak egyetlen galvanikus (ha egyáltalán) pontja a trafoval. (galvanikus pont alatt, direkt csatlakozást értek!!!
Az természetesen fennáll, ha egy DCC jelet egy váltoáramu trafora kötsz akkor az feltranszformálná a jelet, azonban ez sem veszélyes mert a DCC frekvenciája több kilohertz, amire a normális hálozati trafok nem müködnek!!!!
a akkori problémákhoz csak annyit, hogy a terepasztal már akkor ugy 7-8 éves lehetett, és sajnos más elfoglaltság miatt nem volt sokáig használatban (egyszer kétszer évenként). A karácsonyi szünetben helyeztem ismét üzembe, és nagyon jol müködött. A felvétel január végén készült. Én azt akartam bemutatni, ami nekem a legjobban tetszett (a forditokorong, a mozdonyszin stb.) a rengeteg váltoval, és pont a használt kontaktus spray száradt a mozdony kerekekre és emiatt meg egy- két válto miatt nem ment a dolog, de késöbb remekül megvágták az anyagot, és még nekem sem tünt fel a dolog.
Feltranszromálás minden Trafónél történik!
Amire tegondoltál az úgy van :
A Primer és a Szekunder tekecs nem egy csévetesten helyzkedik el!
A mérési fesz. 3Kv!
A "visszatranszformálás" itt is működik mivel egy a mágneses fulxus!/mágneses erőtér/!
Egyébként a NEM 609 foglalkozik vele!
+ Msz.171, Msz.172/1
Én is Dajcslandból jövök, egy "kis" bevásárlást is beiktattam.
Pár jó modellbót Hannoverből:
Raschplatz 1e (vagy 5e??,nem ziher, bocs!) Ez rögtön a főpu. aluljárójában van, észak felé kb. 4-5 perec gyaloglás. Baromi jó kínálat, TT-ben voltak ruszki személykocsik is.
30419. Herrenhauser str. 53 4-es v. 5-ös tujával elérhető.
Többet is tudnék, Hamburgból meg Berlinből, ha esetleg kell...
Egyébként érdemes körülnézni a keresett gyártó honlapján, jórészt fenn vannak a legjobb bótok címei is. Ha nem, írsz nekik egy méjlt (ilyet tettem már én is), pár napon belül bár, de készségesen válaszolnak. A legjobb boltok ott vannak, amit több gyártó is javasolt...
Azt most nem részletezném, hogy miket vettem, mert hátha itt lapul egy vámos közöttünk... :-))))
A lényeg, hogy sikerült hónapok alatt félretett fizetésemet egy-két óra alatt TT-kre agyonvágni.
> én is lennék igényes a modellberendezéseimre ha nem
> arany áron mérnék a modelleket
Te, én azt hiszem, hogy itt mindannyian azt próbáljuk segíteni, hogy az igényességet és a pénztárcát összeegyeztessük. Még etwg is, pedig neki nincs annyira bevarrva a zsebe ;-)))
Szerintem a vékony pénztárca nem feltétlen azt jelenti, hogy az igényességbôl engedjünk, hanem azt, hogy keressük az optimális kompromisszumot. Akár egy modellezô életen át. Ha pedig ez kell a kompromisszumhoz, akkor magunk is építünk dolgokat. Ez azonban egy kényes terület, mert még a magyar bérviszonyok mellett is megtörténhet, hogy amit magad csinálsz, az sokkal drágább lesz, mintha megvennéd. Számold csak össze, mennyi idôt fordítottál a váltóállító tekercsek megépítésére! Persze, ha ez belefér a szórakozás kategóriába, akkor miért ne...
> biztonsági trafo ahol viszatranszformálás nem lehetséges
Nemnemnem!
A biztonsági trafó csak azt jelenti, hogy nem autotrafó, azaz a primér és szekundér tekercs el van egymástól választva. Az autotrafó még helyes használat esetén is agyonvághat, és már régóta tilos forgalomba hozni hálózati autotrafókat. De ha a szekundérba beletáplálsz, akkor minden trafó képes nagyfeszültséget kiadni a hálózati csatlakozóján. Azt hiszem, bhv erre akarta felhívni a figyelmet.
> Valahol ovastam ,hogy váltakozó árammal történik valaminek a vezérlése!
>snip
> Ez amiatt van , hogy vissza ne transzomáljon 230V-ra, ha a
> primer oldal "át van kötve"!
Te ez nagyon szépen hangzik, de szinte biztos, hogy nem így van. Tudomásom szerint a 16V AC megengedett a NEM-ben, de majd kikeresem.
Egyébként az igaz, hogy ez veszélyes lehet, de el ne felejtsd, hogy a DCC az teljesen váltóáram, sôt még szögletes is (nem szinuszos)! Ha az visszakerül egy trafóba, szerintem rögtön agyonvág!
Szerintem itt a gond, amit írtál jómagad is: "egész jól". Mindenki a tőle telhető legjobbat akarja kihozni a terepasztalából, de hiába, ha az alapanyag nem a megfelelő minőségű. Engem egyszerűen dühített, amikor a fél éves Fuggerth váltó annyira oxidálódott, hogy a 6 tengelyes mozdony is megakadt rajta. És az is ciki, amikor minden állatul működik, csak amikor kéne, akkor nem. Jöttek hozzánk látogatóba, persze kíváncsiak voltak a terepasztalra. Büszkén mutattam nekik, hogy ez és ez van rajta, így működik...csak amikor bekapcsoltam...a magyar papíraljas relé megakadt (nem kapcsolt át), a mozdony ugrált a váltón... Egyszerűen rossz anyagból készült, hiába csiszolod minden héten, nincs mit tenni vele. Most inkább kevés modellem van, de azokat is jól szeretném megválasztani, hogy minden jó minőségű legyen, és az alapokon nem akarok spórolni, mert inkább egy motorvonattal kevesebb, de ne akadozzon és megbízható legyen (pláne a garanciális dolgok!) Nem akarok Veled vitatkozni, ez csak az én véleményem.
én is lennék igényes a modellberendezéseimre ha nem arany áron mérnék a modelleket és egyébb kiegészitöket.Ráadásul ha jobban belegondolok a saját készitésü váltoállito tekercseimmel 12db válto esetén 12Eft t megsporolok amiböl megvehetem a hön áhitott motorvonatomat.Azért ugye neked se mindegy hogy marad plusz pénzed vagy sem. Azt nem értem etwg hogy miböl készült a terepasztalaod hogy nem tudtál egy folyamatos üzemet lebonyolitani ? Az én pályám U profilu sinekböl van mint a fuggerth és ha egyszer végigtörlöm Kontakt spray vel átitatott rongyal nekem egész jol müködnek az álltalatok lehuzott Piko mozdonyok.
Váltakozo áramu témához :
Én ugy tudom hogy az FZ1 es transzformátor biztonsági trafo ahol viszatranszformálás nem lehetséges . Végül egy kérdés :
Nem tudja valaki hol lehet kapni 2,5 ös sinrendszerhez keresztezö váltot más néven angol váltot ?
Valahol ovastam ,hogy váltakozó árammal történik valaminek a vezérlése!
Ez szigorúan tilos a NEM 609 szerint!
Csak egyenáram lehet az asztalon!
Ez amiatt van , hogy vissza ne transzomáljon 230V-ra, ha a primer oldal "át van kötve"!
Tehát csak egyenáram lehet!
Zsolt
Kivánok! Mégegyszer műszerügy és villanyszerelés.
Félreértés ne essék: NEM VAGYOK ELLENSÉGE A KORSZERŰ MEGOLDÁSOKNAK! Pusztán az a véleményem, hogy egy kitérő állítóművének tekercsét szerintem egyszerűbb váltóárammal táplálni, mint egyenárammal azoknak, akik nem villanyászok. A váltóáramú vezérlést is meg lehet oldani korszerű kütyükkel, reed-relé, stb.
Egyébként születik egy "relé", ami reedvezérelt, elektronikus holmi, és egyszerűen alkalmazható valami lesz.
ÜDV ÚJRA ITTHON FECUS! KÖSSZ AZ INFÓKAT!
csíkosháTTú
Visszajöttem a vasútmodellezés hazájából. Sajnos a CEBIT-et úgy építik fel, hogy amikor a kiállítást látogatja a nép ne nagyon tudjon bejutni Hannoverbe. Tehát Bréma maradt. Azokat a boltokat írom le ahol jártam tahát léteznek:
Modellbahn Meyer Bremerhavener Straße 73/75
28217 Bremen 0421/3809005 04213964420
Ebben a boltban az eladó közölte, hogy miért is tartana magyar modellt. Nem is volt neki.
Roland Modellbahnstudio Gröpelinger Heerstr. 165
28237 Bremen 0421/613078 04216160903
Itt egy srác nagyon segítőkész volt. Minden modellt kikerestünk katalógusból és mindről megállapítottuk, hogy nincs neki. Ami nekem új volt a Kleinbahn modelljei.
3457 hosszú forgózsámolyos nyitott kocsi 44.40DM
3087 nyitott 2 tengelyes 18.19DM
3419 zárt 2 tengelyes 29.53DM
3429 GySev ua. 30.12DM
Egy másik boltban is jártam ahol egy betévedt vevő segített. A tulaj fel sem állt a székéből. Miután megegyeztünk, hogy nincs magyar kocsija, kollégám felfedezte a kirakatban a MÁV feliratot. Egy fehér zárt 2 tengelyes kocsi. Olyan festéssel mintha otthon alfasettel csinálták volna. A feliratok:
BAUERNEBL
Sörfőzde
MAV
Telephelye Kassa
Gs 517052
20DM volt. Elhoztam. Vagy különlegesség, vagy hibás gyártás (persze az is különleges lenne;-))
Kerestem Rocco Hobby Line sínt is de kint azt sem tudják mi az. A Rocco line flex:5.23DM a super flex:5.93DM
Teljesen igaza van a rézgarasnak, mert nincs negativabb gyakorlat a modellvasutazásban, mint a nem müködö rendszer. Emlékszem egyszer egy TV felvételre, hetekig pucoltam mindent, javitottam amit kellett, minden remekül müködött addig, még fel nem állitották az elsö kamerát. Nem voltam képes a kamera elött egy folyamatos mozgást tetö alá hozni - már rendezö is morgott, hogy ö azt hitte, hogy ettöl jobban megy egy modellvasut - hát sajnos nem mindig. Ezután cseréltem ki majdnem minden rossz minöségü váltoállitot, sinkontaktust, sindarabot, sokkal jobbra (no meg ezután csak olyan mozdonyt vettem vagy csináltam amiben benne van a lendkerék). El tudom képzelni, hogy mennyire elkedvetlenithet valakit egy nem müködö terepasztal, rosszul müködö válto stb. (és lehet hogy elmegy a kedve egy életre a modellvasutazástol).
Ezért probálunk mi ketten, meg mások is egy kicsi igényességet (sokat ugysem lehet a pénz- és idöhiány miatt) bevinni a hobbyba, hogy a mi tapasztalatainkon tanuljatok, és ne a saját zsebetek kárára. Minden primitiv eljárás, megoldás késöbb legalább 5x annyiba fog kerülni mint ha mindjárt megveszel egy kondit, egy diodat, meg egy ellenállást (és megsporolsz legalább 5-10 váltoállito tekercset).
egyet elfelejtettem még a multkor mondani, ha egy csepp alkoholt is teszel a festékvizbe (a vodka is jo, de inkább másra), vagy ha teljessen kiszáradtál, otthon akkor egy csepp mosogatoszer is megteszi (sajnos rontja egy kicsit a festéket) akkor a müanyagon is remekül fog "futni a viz", és igen egyszerüen lehet majd használni - akár egy normális Humbrol stb. festéket.
Ahogy az öreg ember (A. Kalmbach, a "Model Railroader" magazin alapítója) mondta: "Model Railroading is fun" (Azaz a modellvasútazás szórakozás).
csíkostáTTú írta:
> A villanyszerelést érdemes a lehető legegyszerűbbre
> választani, ami a modellüzemet ki tudja szolgálni. Így
> megbízhatóbb,
A többi téma valóban nem közvetlenül modellvasutas, ezért csak ehhez szólnék hozzá.
Ehhez is csak annyit, hogy szvsz. ez így sajnos nem igaz. Ha használtál "egyszerű" eszközöket, sínérintkezôket pl., vagy olcsó áramellátási megoldásokat, akkor magad is tapasztalhattad, hogy ezekrôl mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy megbízhatók. Ha viszont örökké nem kapcsoló kapcsolókkal, leégô váltótekercsekkel, rosszul érintkezô reléérintkezôkkel küszködsz, az nem szórakozás, hanem bosszankodás. Mi itt a korszerűbb megoldásokat azért javasoljuk, mert a meggyôzôdésünk és tapasztalataink azt mutatják, hogy ezek megbízhatóbbak, jobban használhatók. Ez ellen fel lehet hozni azt az érvet, hogy magasabb képzettséget igényelnek, de emiatt ezeket a technológiákat ledorongolni szvsz. nem helyes hozzáállás.
Kivánok Mindenkinek, Aki a mérésekhez hozzászólt!
Szóval... Izé...
Nem vittük el a topicot kissé elektroműszerészek, villamosmérnökök méréstechnikai vitafórumává?
Az igaz (etwg írta, de milyen IGAZ), hogy alapvető dolgokkal bizony tisztában KELL LENNI.
Amiről legutóbb írkáltunk, annak tanulságos, aki mondjuk meghajtást konstruál (motorok belső ellenállása, stb.), vagy egy olyan dologban akadt el, ami már bonyolultabb villanyszerelés.
A véleményem továbbra is az:
>A villanyszerelést érdemes a lehető legegyszerűbbre választani, ami a modellüzemet ki tudja szolgálni. Így megbízhatóbb, könnyebb javítani is.
>A legtöbb esetben egyszerű feszültség, vagy áramméréssel a fellépett hibák megtalálható, akár digit, akár deprez műszerrel. ( A DCC más tészta)
csíkosháTTú
Még egy szó a méréshez!
Nos az Rb /belső ellenálást/ képletesen értettem , egyébként az inddító ellenálás mértezéséhez kell!
/Induláskor a motor zárlatban van! akkor veszi fel a legtöbb áramot!/
Zsolt
kösz az egyetértö szavakat.
A villlamosságnak, mint bármi másnak a modellvasutazásban az alapjai benne vannak minden még a legütödöttebb könyvben is. Nekem sokszor más az a benyomásom, hogy mindenki, aki összetud forrasztani két drotot, el tud vágni derékszögben egy cseréplecet, és ki tud nyitni egy ragasztos flakon, ugy, hogy a tartalma nem döl ki a szönyegre, már rohan is a kiadohoz, amelyik tárva várt karokkal fogadja a legujabb vasutmodellezési szakkönyv iroját.
Probáljatok valami jobb irodalmat szerezni (pl. hogyan kell mozdonyt épiteni, vagonokat, stb. egy-egy jol müködö elektronikus rendszer beépiteni stb.) sokszor bizony még a legdrágább könyvek sem adnak ilyen dolgokra utasitást.
Tudom, mindig a kezdöket kell támogatni, mert azokat kell megnyerni a hobbynkhoz, de azért nem árt néha az sem, ha egy kicsit többet adunk mint az már az 50 éves könyvekben is megtalálhato (és ma már sok helyen ingyen is odaadják). (A klasszikus váltokapcsolás benne van minden könyvben kb. 1950 ota, amikor megjelentek az elsö ikertekercses rendszerek, valamint majdnem minden váltohoz tartozik ilyen leirás, tehát ezt szerintem értelmetlen ebben a topickban ismételgetni).
Rézgaras is meg én is egy igen kis lépéssel (igen pici volt ez a lépés a mai modern eljárásokhoz képest) továbbmentünk, hasonloan az emlitett asztalos barátomhoz, aki már nem okvatelenül fejszével probálta méretre szabni a deszkáimat, hanem ehhez egy szupermodern fuxsvancot (rokafarku fürészt) használt. (Igaz én inkább a modernebb körfürésszel dolgoznék).
Amint látod minden relativ, de azért itt kellene már bizonyos igen alacsony alapismeretek feltetelezni.
Hali etwg!
Teljesen egyetértek! Nagyon kell, hogy konyítsunk valamelyest mindenhez, ami nálunk előfordul. Csak mondjuk én úgy képzelem, hogy a villanyászatot egyszerűen reprodukálható megoldásokkal kezdje az a kolléga, aki nem elektromos. Ha meg vannak a kezdeti sikerek, akkor majd lehet bonyolizálni.
Az egyszerűen megépíthető cuccokhoz meg nem igazán kell bonyolult méricskélés...
csíkosháTTú
Ezen felbuzdulva beruhaztam egy vizfestek-keszletre. En a korongosat valasztottam, kezdesnek jo lesz cimszoval.
Elovettem es leporoltam a jo melyen elveszett festoi venamat es munkahoz lattam. A 3 tartalyos diesel fuel facilityt vettem kezelesbe. A tartalyokat a matt szurke tobbfele arnyalatara festettem, sotetebb megfolyasokkal. Ahol a tartalyok felett fem pallo megy at, ala festettem nemi rozsda-lefolyast, a toltocsovek melle szinten egy kis sotetebb reszt. A korlatokat, a kezelo-bode tetejet es oldalat is atfestettem. Az eredmennyel nagyon meg vagyok elegedve, egy ora kellett hozza, es szerintem latvanyos a valtozas. Mindenesetre az biztos, hogy a mu hatasu muanyag csillogasanal a matt mindenkeppen szebb! Erdemes volt kiprobalni. Majd teszek fel rola fenykepet.
Gyerekek, lehet, hogy ez már az Alzheimer kór, de nem értem, mi a fenének is kéne megmérni a motor belsô ellenállását? Szerintem, ha megméred, semmivel sem leszel okosabb. (csak annyival, hogy tudod, ennyi meg ennyi ohm)
Egyébként, ha feltétlenül meg akarjátok ezt tudni, akkor közben lassan forgassátok körbe a motort, mert más-más értéket kaptok attól függôen, hogy a kefe éppen egy vagy két kommutátor-szelethez érintkezik. 3 pólusú motorban, ha egy tekercs ellenállása R, akkor mérhettek 0,5R és 0,66R értéket is. De, mint mondtam, szvsz. ennek az ismerete igazán semmire sem jó.
Szia Matiz, én minden modellemet vizfestékket öregbitem (weathering), mert azt balhe esetén le lehet mosni.
Ket fajta szokott lenni:
az iskolai vizfesték - massziv korongok, amit vizzel és ecsettel kell oldani, ez nem olyan jo.
A tubusban árult krémszerü jobb (sokan akvarellnak mondják, habár az igen drága festék). Jo mert szuper szineket lehet összekeverni és olyan sürüségben amilyenben akarod.
Van egy harmadik változat is amit poszter festéknek csufolnak, és kb féldecis tegelyekben jön. Az sem rossz, de csak alapszinek vannak.
Néha probléma van a felülettel, (tszitja a vizet), ilyenkor egy matt lakkal (akryl) szorom be, épületeket jobb latex festékkel alapozni. Azon már megmarad a festék.
Minden a választott sürüsegen mulik. A sürübb festék megmarad mindenen a higabb csak a megfelelö felületeken.
Ha maradandot akarsz, vagy a felület ki van téve különféle veszélyeknek (mozgo jármüvek az ujjaidnak) akkor ha kész a festés és tetszik akkor egy matt lakkal le kell fujni. Vigyázz a lakk felélénkiti a szineket.
Ha megenézed a web oldalamat, illetve a valamikor betett BigBoy képet akkor azon minden viznyom, rozsda vizfestékkel lett csinálva.
A festékszoráshoz meg nem kell sok (nem mindig optimális a kis fuvoszerszám). Föleg épületekhez ket csöböl is lehet egy egyszerü pisztolyt csinálni. Kompresszornak megfelel a tüdö is (föleg vizfestékhez, mert ott a nyál sem zavar nagyon. Ilyen etchnologiával dolgoztam valamikor én is. Sok elönye van, nem kell sokat pucolni, nincs hangja (mint a kompresszornak) és okkor fujod mikor akarod. Elég nagy felületet takar és primitiv, barmikor ujracsinálhato. (persze más festékhez nem ajánlom meg finom munkához sem). Ha egy 10-30 cm-es feléletek kell befujni ezzel a modszerrel pillanatok alatt kész vagy, és nincs utánna egy csomo takaritás.
Ráadásul nem is dugul be, söt be sem szárad. Én még latexot is feltudok fujni a maga csomoival, böreivel stb. Ugyanez a pisztollyal aligha sikerül.
Üdv
A Fluke tud kézi méréshatáraokat is - és akkor még gyorsabb......
Probalta mar valaki alkalmazni? Persze nem az ovodaban, hanem a modellezesben. Arra gondoltam, mi lenne, ha egy-ket kissebb epuletet vizfestekkel koszolnak. Nincsen festekszoro pisztolyom es az ennek uzemeltetesehez kello tapasztalat sincs, de patinalni talan megtenne ez is. Kiprobaljam szerintetek?
vagy háromszor olvastam végig amit irtatok tegnap ota, de bevallom öszintén nem tudom miröl is folyik a vita.
Monjdátok már el miért van ez igy:
"Lásd a motor ellenálását egy digit műszerrel nem tudod megmérni csak derpez műszerrel a belső ellenálása miatt! "
Szerintem ha tudsz egy müszert használni akkor mindent megtudsz vele mérni, ráadásul a müszerek egyre pontosabbak. Én több igen jo müszert használok (egy jo müszerért sohase sajnáld a pénzt - igy van 2 db Fluke meg egy - legjobb Metex kombinált müszerem). Az ocska müszereket mint kidobtam, mert azokra minden igaz amit irtatok.
Teljesen mindegy ma már, hogy milyen müszerrel mérsz, eltekintve bizonyos kényelmi szempontoktol. Tehát nem tudom miért nem lehet megmérni egy motor ellenállását egy digi müszerrel.
Majd esetleg megbeszélhetjők a JSB-vel, vagy a vsancival, hogy mit is tartalmazzon az esetleges cikk, de azt viszont igenis meg kellene követelni minden vasutmodellezötöl, hogy legalább az elektrotechnikai (vagy más nem tanult szakmai) alapokat elsajátitsa. Pont ez a szép ebben a hobbyban, hogy mennyi minden kell tudni hozzá, az asztalos szakmátol kezdve a kémián (mit mivel ragasszunk, mit mivel keverjünk), finommechanikán, szintanon (milyen szineket kell használni egy tavaszi tájhoz stb.) egészen a felsöfoku elektronikáig (DCC beállitás), söt egy kis programozüsi ismeret sem hiányozhat (a CV-k beállitása). Söt az esztétika sem elvetendö. Nyilván senki közülünk nem tud mindent kifogástalanul, de a vasutmodellezés egy okot adhat ezt - azt megtanulni (amire mások sok pénzt és idöt szentelnek nem mindig nagyon eredményesen.
Sokak közülünk a hobby miatt tanultak meg egy kicsit németül (angolul) is (mert ugyebár honnan lehetne különben informáciot beszerezni). Gondoljátok csak meg neki-e fogtatok volna valamikor egy idegennyelvü ujság, katalogus böngézéséhez, ha nem lettek volna benne vonatok stb.
Igen nem fest jol, ha valaki csak azért nem csinál valamit a hobbynkban, mert ez ugyebár nem a szakmája. Nekem sem a szakmám az asztalosság, mégis már vagy négy terepasztalt megépitettem, és ha már valaki asztalos és modellvasutakkal foglalkozik tanuljon egy kis elektromosságot is.
Más, van egy közös jo ismerösünk aki fogorvos és remek modelleket épit, eddig még egyetlen modelljén sem találtam sem tömést, sem protézist. Hát nem gyönyörü ez igy.
Na ennyit, természetesen ha van valami kérdés méréstechnikában szivesen segitek mindenkinek, még az asztalos barátunknak is, hadd menjenek a vonatjai majdnem ugyanolyan jol mind a villamosmérnöknek (aki most pont azon rágodik, hogy milyen fábol kellene faragni a modellfenyök törszét - kb. 30 cm magas darabok, és igen exponált helyen fognak majd állni, azaz igen szépen kell kinézniük.
Segitsetek.