Számodra az a tekintély, ami a Te szájízed szerint magyaráz. Feltettem nem egy tanulmányt, mi bizonyítja, hogy a yayin, a shekar, az oinos, a wine, a vinum nemcsak erjedt italt jelölhet. De azokat nyilván elutasítod. Mi alapján? Honnan tudod ilyen tévedhetetlenül, s csalatkozhatatlanul eldönteni, hogy pont azoknak a tanulmányoknak van igazuk, amelyek azt hangoztatják, hogy a yayin, shekar, wine, viinum csakis erjedt italt jelölhet...?
Adjátok a részegítő italt az elveszendőnek, és a bort a keseredett szívűeknek. Igyék, hogy felejtkezzék az ő szegénységéről, és az ő nyavalyájáról ne emlékezzék meg többé.
Nyilvánvaló ha ha kivesszük az "elveszendő" szót már is át lehet értelmezni a teljes tanítást. Így már jelentheti azt is hogy elveszett. (többé nincs remény számára)
De Itt sem erről van szó. Egyszerű realitás(élettapasztalat), hogy a megkeseredett ember, akinek nagy nyavajája van (mondjuk légett a háza) borral fel lehet felvidítani, hogy feledkezzák el nyavajájáról és ne emlékezzen róla... (mert megkeseredett és szíve a bánattól terhes)
"Ha igen, akkor Jézus szesztől megittasodott embereknek adott szeszt, s ygermeket, felnőttet leitatott. Ez viszont képtelenség..."
Úgy látom, a Názáreti Jézus számodra is a megütközés kövévé vált:
1Pét 2,7. Tisztesség azért néktek, a kik hisztek; az engedetleneknek pedig: A kő, a melyet az építők megvetettek, az lett a szegletnek fejévé és megütközésnek kövévé s botránkozásnak sziklájává;
Igen, Jézus ittas embereknek adott szeszet. Továbbá kurvákkal és pénzbehajtókkal együtt evett, eltűrte, hogy egy kurva mossa a lábait, leprásokatt fogdosott, Istennek nevezte magát, felborogatta a Templomban az asztalokat. És mindenekfelett tojik a te értékítéletedre. Majd te leszel a teremtő, és ő lesz a teremtmény, akkor esetleg érdekelni fogja a véleményed.
Ebben neked igazad van. De te -nem akarod IStenre hivatkozva megtilrani a borivást -és nem kreálsz ehez saját parancsolatokat, mintha Isten mondott volna ilyesmit,
Szerintem kár ezen veszekedni, inkább szeressétek egymást, aki nem szereti az alkoholos italokat, mint pl én, attól nyilván Isten elfogadja ha más italt használ, ezért ne izguljatok.
Ginzberg kijelentését megerősíteni látszik a „The Jewwish Encyclopedia”, amikor az utolsó vacsoráról kijelenti: ’Úgy tűnik, hogy Jézus élete utolsó hetében, csütörtök este bement tanítványaival Jeruzsálembe, hogy a szent városban elfogyassza a páskavacsorát. Ha ez így van, akkor a kenyér és a bor, amit a misében, illetve a Jézus által alapított közösségi szolgálatban használnak, nem lehetett más, mint a Széder szolgálatkor használt kovásztalan kenyér és erjedetlen bor.'…
Legtöbbször szőlőmustból erjesztettek bort (Ézs 63,1—3), ritkábban gránátalmából (Én 8,2), ezt fűszerezték is, vagy árpából (Hérodotosz), esetleg mézből, datolyából (4Móz 28,7) készítették. A szőlőbort néha mirhával ízesítették (Mk 15,23), de leggyakrabban csak vízzel hígították (2 Makk 15,39). Az édes szőlőlé a Saccharomyces ellipsoideus gomba hatására alkoholos erjedésen megy keresztül, ez leszűrve élvezhető (1Móz 9,21), de gyógyszer is (Péld 31,6; Lk 10,34; 1Tim 5,23). Használják áldozatokhoz (2Móz 29,39—41; 3Móz 23,13), legtöbbször negyed hin mennyiségben (4Móz 15,5.7.10). A bort kecskebőr tömlőben tárolták (Jób 32,19; Mt 9,17; 1Sám 25,18). Fontosabb űrmértékek, amelyeket a bormennyiség kifejezésére használtak: log (0,5 l), hin (7,4 l), báth (44,2 l) és a homer, chor (440 l). Legnagyobb borvásárlásról, ill. borkereskedelmi ügyletről a Krónikák 2. könyve tudósít: 20 ezer báth bort ad — többek között — Salamon Hirámnak (2Krón 2,10; 1Kir 5,11), de erről más szerzők is említést tesznek (4Móz 6,20; 5Móz 16,26; Neh 5,18; Mt 11,19 stb.).
Ha a bort forrás után a levegőtől nem zárjuk el, oxigén jelenlétében az Acetobacter aceticum mikroorganizmus tovább oxidálja, és belőle ecet (chomets) képződik (4Móz 6,3). Melegben a szomjúságot oltja (Zsolt 69,22), hasonlóan a savanyú ételek (Ruth 2,14). Testi szenvedés, vérző sebek, nagy fáradtság idején az ecetes spongya enyhítette Jézus kínjait (Mt 27,34.48; Mk 15,36; Lk 23,36; Jn 29,30).
A Biblia több kifejezéssel jelöli a mustot, az újbort és az óbort (4Móz 18,12; Hós 4,11; Lk 5,39). Néhányat érdemes megemlíteni: tīrōsh (4Móz 18,12; Neh 10,37; Joel 2,24; Ézs 62,8—9), yayin (Jer 40,10; Ézs 65;8; Mik 6,15; Ám 9,13), yishār (2Kir 18,32; Zak 4,12; 4Móz 18,13), ′asīs (Ézs 49,26; Ám 9,13), hămâr (zsidó költők műveiben hīmēr), me#s.ek (Zsolt 75,8), mismāk (Péld 23,30; Ézs 65,11); a gránátalmabor mezeg (Én 8,2), minden bizonnyal a datolyabor pedig shēkār (1Sám 1,13—15; Péld 20,1; Ézs 29,9 stb.). — Sok fejtörésre adott már okot eddig a sōbē′ szó, még ma sem sikerült a kérdést egyértelműen lezárni. Valamilyen növény gyökeréből készült ital (Ézs 1,22; Náh 1,10), ami botanikailag lehet a nyílfű tarackgumója, az aszfodélosz gyökérgumója, az ernyős virágkáka gyökértörzse stb. Hess szerint a sör neve.
Forrás:
Surányi Dezső
Mezőgazdasági termelés az ókori Palesztinában — a Biblia tükrében
Lám-lám: megjelent a "totálisan" varázsige is. Ehhez a huzakodáshoz már alig van kedvem, a kend rágalmazói mivolta már bebizonyosodott, mást meg nemigen érhetek el, mert bármely ellenérvre kend azonnal beindítja a szajkózó-modult. Egy időre találtam jobb foglalatosságot; lgfeljebb Kováts Gábor Jánosnak válaszolok még párszor.
"Tudtam én nagyon jól, hogy a szesz rabja, azért védelmezi ennyire." - Ahogy kend a musté.
Ginzberg kijelentését megerősíteni látszik a „The Jewwish Encyclopedia”, amikor az utolsó vacsoráról kijelenti: ’Úgy tűnik, hogy Jézus élete utolsó hetében, csütörtök este bement tanítványaival Jeruzsálembe, hogy a szent városban elfogyassza a páskavacsorát. Ha ez így van, akkor a kenyér és a bor, amit a misében, illetve a Jézus által alapított közösségi szolgálatban használnak, nem lehetett más, mint a Széder szolgálatkor használt kovásztalan kenyér és erjedetlen bor.'…
Továbbá, ha csúfolkodni akarsz, ha elveszendő vagy, nyomorult, s megcsalt. Az oinos, a yayin, a shekar a wine, a vinum nemcsak erjedt italt jelölhetnek. Ha igen, akkor Jézus szesztől megittasodott embereknek adott szeszt, s ygermeket, felnőttet leitatott. Ez viszont képtelenség...
Továbbá akkor is, ha a gyomrod gyengélkedik, ha vidámítani kell a lelkedet, ha az ágyasházadba készülsz, és ha az áldozati szertartás megkívánja. És, hogy a legfontosabbat el ne feledjem: ha Jézus saját kezüleg változtatta a vizet borrá, azt feltétlenül kostold meg!
Röviden annyi, hogy a vadász medvét akart lőni, de valahogy úgy alakult napokon keresztül, hogy csak akkor tudott élve menekülni a medvétől, ha blowjobot végzett a medvén. Pár ilyen nap után a medve megkérdezte a vadászt: mondd, te szopni jársz ide? :o))