rezgaras (3824):
Egyébként azt hiszem, a Harz-hegység (Nordhausen-Wernigerode) nem Türingiában van.
De nem ám! Az már Sachsen-Anhalt tartomány.
Akkor még ott volt a Brocken tetején az orosz lehallgató- és radarállomás, bekerítve, a kerítésen belül unott orosz katonákkal.
Amikor én vhol Wernigerode-(Drei Annen Hohne itt nyaraltunk két hétig)-Benneckenstein stb. környékén utaztam a jó kis 99-esekkel (tán 86-87 lehetett?), a vonal KÖZVETLENÜL a vasfüggöny mellett vezetett. Kb. 20-25 méterre a sínektől. Az egy élmény.
Nem tudom, ma mi a helyzet, de lehet, hogy 199-es soha sem volt a Brocken tetején (1142m).
De volt! Egyrészt nem a brockeni pálya a legmeredekebb a Harzquerbahn hálózatán, másrészt van egy kép az Eisenbahn Illustrierte 12-92 számának címlapján, ahol a brockeni torony előterében áll. A hálózatot most egy magáncég, valami HSB üzemelteti.
Fent vannak a képek, az oldalon is átirtam a linkeket, hogy kicsit hivatalosabb legyen a formája... A képaláirásokat már nincs időm megcsinálni, ráadásul a tár az előre szépen berendezett képeket valami összevissza sorrendben tette fel :-((( A tárlókat, szekrényeket, asztalokat különválogattam, de ahogy feltöltöttem, a kep.tar valami általam ismeretlen algoritmus szerint összekeverte őket :-( Azért remélem "élvezhetőek". A fényképezőgép egy Sony DSC30-as volt, most dolgoztam vele először, a fókusz beállitás nem mindig lett túl jó, bocs.
Hat, kenyszerhelyzet allt elo.
A kepanyag nem fert volna el az extran, a merete miatt, kihagyni semmit sem akartam; ugyhogy a kep.tar.hu-n nyitottam egy keptarat. A cime kep.tar.hu/vasutesmodell, ide koltoznek a kepek, amik valamilyen modon az ujsaghoz tartoznak. A tobbi tartalom marad a helyen. Az idom/tudasom sajnos csak ezt engedi meg; a tobbi tarhely nem ingyenes - vagy kicsi. Remelem ez idovel valtozni fog.
Szoval, 1-2 oran belul mar elerhetoek lesznek a kepek ezen a cimen. A feltoltesuket most csinalom, eloszor a modellkiallitas, aztan a tobbi.
rezgaras: ha nem nagy keres, kerhetnek egy kepet errol a geprol? A BRAWA katalogusban csak a modell van.
Megjottem Hatvanbol, 68 kep, 22MB anyag osszesen. Valogatok belole, meg dolgozom kicsit aztan megy fel a V&M-honlapra. Aki tud, menjen le. Nem tul nagy a kiallitas, de szep dolgok vannak, es mindenkivel lehet beszelgetni.
Eloljaroban, csigazonak: 45 ezerert V43 modell, muanyagbol, legalabb olyan szep, mint a Deak-e, ha nem szebb; kis szerias futokocsi; uj Bhv kocsik; 20 darab N-es mozdony, en nem mondok ra semmit - annyira szepek!...a tobbit majd a kepekkel :-)
> a keskeny nyomközű V100-ról, valóban BR199 jellel
> állították forgalomba Türingiában, a Nordhausen -
> Wernigerode - Brocken vonalon,
Ott voltam nem sokkal az üzembe állítás után, van is róla fényképem. Úgy egészében meglehetôsen ocsmány látvány volt. A C-C forgóvázakon a mozdony ha lehet, még magasabban ült és igen túlméretezetten hatott a többi keskeny nyomközű jármű között.
Egyébként azt hiszem, a Harz-hegység (Nordhausen-Wernigerode) nem Türingiában van. És a Brockenre pedig úgy '93-ig nem ment fel vonat. A pálya megvolt, de a Brocken határsáv volt és 1959 után nem járhatott fel rá vonat. A pályát nem gondozták és egy részét betonlapokkal befedték, hogy katonai teherautóval lehessen rajta járni. A határ megnyitása után gyalog fel lehetett menni. Akkor még ott volt a Brocken tetején az orosz lehallgató- és radarállomás, bekerítve, a kerítésen belül unott orosz katonákkal. Aztán ezek elmentek, a pályát helyreállították de az elején csak gôzös vontatású különvonatok jártak fel. Nem tudom, ma mi a helyzet, de lehet, hogy 199-es soha sem volt a Brocken tetején (1142m).
> a Gutzold a mai napig gyartja a V100-at, de most mar
> "Junior"-kent, szoval, kezdoknek, jateknak ajanlva.
Ha jól tudom, a Gützold modellek voltak az elsôk Európában, amikben a ma is legjobbnak tekinthetô középmotor-kardántengely megoldást bevezették. Sajnos a tervezésbe egy pár alapvetô hiba csúszott, amit késôbb sem javítottak ki. Az egyik hiba szvsz az, hogy királycsap helyett két csuszkán és a váz kivágásán vezetik meg a forgóvázat. A másik hiba pedig az, hogy ezt a két csuszkát még áramvezetésre is használják. Kár, mert ezt lehetne tisztességesen is csinálni - nem is kerülne többe.
> Az első egy egymotoros cucc volt, világos-matt-narancs
> színű. Ezután következett a középmotoros, ami már elég gáz
> festésű volt, csillogós valószínűtlen piros, és azóta is így
> készül....az első talán még jobb volt.
Szerintem is az elsô színe jobb volt (nekem az van ;-))))
De ez lehet, hogy nem véletlen. Legutóbb Karácsonykor végigjártam egy pár pesti modellboltot (Váci utca, Váci út, Kálvária tér (?)), és kerestem a magyar dízel színt (ha jól emlékszem RAL 2002). Nem volt sehol, még hasonló sem. Így aztán magam kevertem ki pirosból meg sárgából. Alapnak a régi Fuggerth M41-est vettem. (az egész egy Nohab házra).
Figyusszatok, a hatvani országos modell kiállításra. Ma nyílik, és n9-18-ig van nyitva az állomás főépületében, és a Liszt Ferenc Művházban. Kitáblázták, mert az állomás tulsó oldalán van.
Tegnap az építést láttam. megér egy misét.
Helló!
Gyakrabban kéne járni a börzére, én már kétszer is láttam.
V100: ha TT-s lennél, akkor meg a 110-est kergethetnéd, a Tillig a V100-at gyártja, nekem meg kb. egy hónapba került, hogy 110-ként megkapjam. Amúgy a PIKO modellje egy jól sikerült darab. Én az új BR218-ra fújtam, a képe rajta van a Byg-Modell honlapján. Olcsó, de...
csíkosháTTú
Helyes a sejtésed a keskeny nyomközű V100-ról, valóban BR199 jellel állították forgalomba Türingiában, a Nordhausen - Wernigerode - Brocken vonalon, ami 1000mm-es, vagyis H0m minálunk.
Ez a "számítógép-> olló-> ragasztó" tipusú pályaszám módosítás nekem is ismerős: így lett nekem két különböző BR56-os gőzösöm, sőt, ezzel a módszerrel lett a 130-ból 132. (Nagy szellemek, ha találkoznak...)
akár menyit is fikázátok a Piko V100 at én ugy gondolom egy különlegességet kaptam el mert a börzén azota sem láttam . Ellenben BR 110 majdem mindig van . A pályaszámokat meg nem értem mert a katalogusban a 190/17es modell V100 001 a 190/18as pedig 110 025-4 számmal szerepel. Különben megnézve a fekete fehér képet az eredeti képröl hiányzik az oldalkorlát vagy a modellen csak kitalácio? Egyébbként a M&H nál láttam az uj 110 est valami iszonyatos sárgába és DB Cargo felirattal pirosba ritka ronda a régi valahogy szebb volt. Egy kérdés ismét a börzére sürün kilátogatokhoz : Miért oly ritka a VT135 motorkocsi látott már valaki eladot?
Na, azert a Gutzold a mai napig gyartja a V100-at, de most mar "Junior"-kent, szoval, kezdoknek, jateknak ajanlva. A BRAWA pedig a V100 6 tengelyes, H0e modelljet is kesziti, BR199(?) jelzessel. (Megint a lustasag nyert, nincs kedvem katalogust bogaraszni a pontos palyaszamert, majd holnap :-) ) Egyebkent, a regi katalogus, az olyan is, akkoriban nem sokan rohattak fel, hogy ugyanaz a ket gep palyaszama. Manapsag pedig, mi sem egyszerubb: elo pelda ra, hogy mindket 118-asom ugyanazon palyaszammal rendelkezett. Egy keprol leneztem egy 118-as (szigoruan 4-tengelyes gep) palyaszamat, szamitogep -> nyomtato -> ollo -> ragaszto es maris ket kulonbozo palyaszamu modellel rendelkeztem :-)
udv
ui:digit.fenyk.32MB,6xzoom+obj.beizzit:holnap valszeg megyek a hatvani kiallitasra,fotozok majd(ha lehet)
Még valami:
A PIKO szerintem durván megy a "villanyvasút" irányba a "modellvasúttól". A most kijött BR218 belsejéről néztem egy fényképet: a motor fémházától úgy van elszigetelve a vezetékezés, mintha én csináltam volna, valamilyen szigetelőszalag darabbal. A fojtótekercs meg ott lengedez a szigetelésen... Olcsóságra (100DM!!!) törekvés = igénytelenség.
Nna ja!
Csakhogy védjem a DDR cuccokat: a saját mozdonyaik modelljei azért nem voltak ennyire tragikusak. Tipikus példát találtál, a V100 azonos időszakban is különböző színekben létezett, akár azt is el tudom képzelni, hogy ugyanaz a gép "színt váltott". A Eisenbahner Journal számban van egy kép a DR V100 003 prototipusról, emeletes vonat előtt. Sajnos fekete-fehér kép, DE! A mozdony világos színű, egy vastagabb és egy vékonyabb sötét csíkkal a kasztni alján! Ehhez képest aztán...
A DB-féle V100 legalább egyszerűbb, volt vörös, meg kék, oszt annyi, legalábbis akkor, amikor még "V100" volt.
Kicsit visszatérnék a V100 témához. Szóval az NDK modellek igénytelenségét mi sem mutatja jobban, mint, hogy a Gützold kijött egy piros és egy kék verzióval AZONOS PÁLYASZÁMMAL!!! Matiz katalógusos honlapján van egy kép amelyen a V100001 psz mozdony látható sajnos fekete-fehérben. Itt két csík látható és végigfutó oldalkorlát. Később ugye jött a BR110 bordóban, egy csíkkal, ezzel egyidejűleg tovább gyártották a V100001-et kékben, egy csíkkal és korláttal. Kicsit kapkodom a fejem, mert a néhány hozzászólással lentebb hivatkozott kép is V100 egy csíkkal. Lehet, hogy ez a modellválaszték így a különböző epoche-okon átívelve élethű, de az azonos psz. két szín durva... Szóval az akkor szerintem is technikailag jó minőségűnek számító cuccok a modellhűség szempontjából eléggé kifogásolhatók voltak. Persze nekem, gyerekként tök mindegy volt a dolog, mert egyedül egy mozdonyt láthattam a PIKO palettáról élőben, ez a NoHAB volt, arról pedig még gyerekszemmel is látszott, hogy ezer sebből vérzik. Az, hogy a többi mozdonynak mennyire van köze az eredetihez, akkor egyáltalán nem érdekelt. És ha engem nem, akkor sokunkat sem. Hol volt még akkor, hogy egy jármű eredetijét megkeressük, körbefényképezzük, csak azért, hogy a sorozatgyártáskor minden felirat pontosan a megfelelő helyre kerüljön. Sajnos a mai gyerekek is ilyenek. Vonat. Teljesen mindegy, hogy milyen ország, milyen mozdonya, létezik-e, stb. És valljuk be, ebben pl. a PIKO is ludas, emlékezzünk csak a "cirkuszos" PIKO Junior BR80-ra és BR55-re. A sorban ott a Mechano, majd pedig a játékok a Legon át egészen a fából faragott valamikig.
Pontosan ezért lesz a forum modell fő marketing üzenete, hogy az gurul körbe a karácsonyfa alatt, amit apuka vasárnap délelőtt kisfiával kézenfogva az állomáson sétálva lát. (szombaton nem, mert akkor a börzére mennek). Nem olyan, nem olyasmi, hanem AZ!!! Hiába no, vénségemre idealista lettem, t.i. hiszek abban, hogy megfelelő áron ez az üzenet piacot tud teremteni. Aztán majd meglátjuk...
Csatlakoznék Matiz véleményéhez!
Tessék mondani: mit építsek, én szegény TT-s?
1.: Van tizenegynehány mozdonyom, vagy hatvan vagonnal. Véletlenül úgy sikerült, hogy mind egy korszakból, és az egy NOHAB-ot kivéve DR.
2.: A H0 sincs nagyon eleresztve, habár jobban, mint TT. Van ugye Fuggerth, meg a Deák, oszt annyi!
3.: Az egy dolog, hogy mozdony. És a vagonok??? Meg jelzők, épületek?
Sajnos az van, hogy nincs igazából hazai modell kínálat, nem igazán van miből építkezni...
Most itt, mindenki előtt teszek ígéretet, hogy piacra dobom a DR motyóimat, ha lesz reális esélyem arra, hogy MÁV asztalt tudok faragni, helyhiány miatt TT-ben.
csíkosháTTú
Gyühet az emil, van belőle, mustrálhatod.
"Gépészetileg" van benne Fugi szépen. Azért fut oly jól, mert az új javított pisz-pösz kerül bele.
Tehát mégsem oly rossz ami magyar. A festés olyan amilyen, erről a gyártót kellene meggyőzni.
Gyühet az emil, van belőle, mustrálhatod.Kasztrálni ne akard, mert úgy gyün.
"Gépészetileg" van benne Fugi szépen. Azért fut oly jól, mert az új javított pisz-pösz kerül bele.
Hát, most "hazabeszélek", azaz védem a német terepasztalt építőket:
Nincs megfelelő minőségű magyar modell, ez a helyzet. Az egykori NDK-ból sok van olcsón, van hozzá épület, jelző, minden. Akinek nincs kézügyessége (mint nekem), kénytelen(?) megvenni a német holmit, hogy építhessen. De ez lassan már legrágott csont...A Fuggerth Csörgőt tényleg nem illik lehúzni, mert "örüljünkhogylegalábbezvan", de akkor annyi engedtessék meg: a minősége hagy némi kívánnivalót maga után.
Egyébként, a festésen miért változtattak? Nekem régebben volt kettő is. Az első egy egymotoros cucc volt, világos-matt-narancs színű. Ezután következett a középmotoros, ami már elég gáz festésű volt, csillogós valószínűtlen piros, és azóta is így készül....az első talán még jobb volt.
Van itt a fórumon Deák-V43 tulajdonos? Egy emailt váltanák vele.
Az egykor Vasútbarát néven megjelenő lap 1999 ősz 24. oldalán az Aop 317 áramszedő, és a ház szerszán részlete látható. A hűtők nem festettek, hanem külön fröccsel készített bepattintható részek. Ez nem általános nyugaton sem. A hajtás a Csörgőből indul módosítással. A csigatengely, és fogaskerék szerszámok revizió alá kerültek, mert néhol 5-17 század mm volt az eltérés. A sorja is megszűnik. Profi tudja, ez mit jelent a gyakorlatban.
És úgy általában; Rézgaras, a topicon az egyik legvisszafogottabb, de némelyek versenyt fröcsögnek olyan modellre, melyből még egy darab sincs.
Ez minden igazi modellezőhöz méltatlan. Fogjuk vissza magunk, és beszéljünk arról a több ezer fajta modellről, ami van! Kifogásolni meg úgy illik, hogy a jogos morgást követően közkincs gyanánt azt is megmondjuk (írjuk), mi a megoldás!
> kedves vasútmodellező társak ne a csörgőből
> általánosítsatok, annyira azért nem rossz (egy kis frizirt azért
> elvisel de szép modellt lehet kihozni belőle) a kocsikra sem
> lehet olyan sok panasz ennyi pénzért
Nem panaszkodom, csak azt jegyeztem meg, hogy nem hiszem, hogy az eddigi modellekhez, meg magyar fizetésekhez képest borsos árát indokolja majd a minôsége.
Még jó tíz évvel ezelôtt beszélgettem Tóthnál (ha jój emlékszem nem Tóth úr volt már, hanem a testes eladó) arról, hogy az M41 ugyan nem drága (1300Ft volt motorral, én 870-ért vettem a "vitrinmodellt") de lehetne jobb is. Az én filozófiám az, hogy egy modell lehet úgy is jobb, hogy nem kerül többe: egyszerűen jobban oda kell figyelni a tervezésénél. Az akkori "hivatalos" vélemény az volt, hogy ez a modell nem arra készül, hogy a nyugati nagy gyártókkal minôségben versenyezzen, hanem a keleti piacra, ennek megfelelô minôségben és árért. Pár évvel késôbb röviden beszélgettem Fuggerth úrral is, és ô is megerôsítette ezt a hozzáállást. Ezt én bizonyos fenntartásokkal (lásd elôbb: lehet úgy is jobb, hogy nem drágább) elfogadtam.
Az árak mostani fejlôdése azonban arra mutat, hogy Fuggerth is azt a megoldást részesíti elônyben, amit sajnos sok nyugati gyártó: emeljük az árat, és reméljük azt, hogy ez - legalábbis rövid távon - nem szűkíti a piacot. Szerintem ez a hozzáállás ennek a hobbynak hosszú távon a halálát jelenti. Magyarországon pedig azt, hogy - legalábbis amíg a volt NDK-s készletek még nagy számban jelen vannak - a magyar modellezôk német terepasztalokat fognak építeni, mint ezt tették 20-30 évvel ezelôtt. Ezt látom itt a fórumon is.
A képen a kelet-V100 látható. A nyugati is kb. ilyen elrendezésű volt, de kerekítetebb élekkel, kevesebb kiálló micsodával.
Szerintem a kép nagyon érdekes! Ezek szerint mégsem ment olyan jól Honeckeréknek, mint ahogy mondták: összehoztak egy 1000LE-s dízelt, hogy ne cikizzék őket a gőzösök miatt, de még használták a háború előtti oldalajtós kocsikat...
Minden esetre a kép vasúttörténeti érdekesség!
Ja! A VEB PIKO a ezt gyártotta.
csíkosháTTú