Van itt egy pdf-ben letölthető, jó nagy térkép a hegyi utakról, a gázlókról és a tiltott területekről, az Askja is benne van. Arra számítanak, hogy akár még hónapokig elpöföghet a Holuhraun, ki tudja. A szeizmikus aktivitás azért sokat gyengült tavaly aug-szept óta.
Én egy kiskocsival fogok délen-délnyugaton autókázni 3 napot. Csak a főút és a nem hegyi leágazások mentén. Kihagyom a már korábban látott dolgokat, viszont tervezek egy gleccsert, vízesést, gyalogtúrát, sok fotózást, egy éjszakai 1-2 órát településtől távol, hátha látok sarki fényt, majd az időjárás függvényében a helyszínen döntök.
Igen, ezt írtam, hogy vagy az egy napos Askja vagy a Landmannalaugar volt a választás. Mindkettő 130 Euroba kerül fejenként, ami pokolian sok, de egy dzsip is 200 Euro egy napra, illetve főszezonban még több is, meg abba benzin is kell. Szóval anyagilag a végeredmény unyanaz. Rengeteg fényképet megnéztem a neten mindkét vidékről és a Landmannalaugar mellett döntöttünk Askjával szemben, mert ott egész nap csak a fekete holdbéli tájban mész, ami egyhangúbb, mint Landmannalaugar és már nagyon sok ilyen vulkanikus tájon voltunk (bár igaz, nem olyanokon, ahol vízzel teli krátertavak is voltak). Így északon erre már nincs plusz napunk, mert ott fent elmegy az idő a Myvatn tó környékével, a környező vízesésekkel és a bálnalessel, meg egyebekkel.
a 2-3 órás túra vszleg a Blahnukur megmászása, érdemes belevágni, aztán meglátod, hogy meddig jutsz el. én 2x voltam ott, mindkétszer felhők között volt a csúcsa, úgyhogy 2/3-nál tovább nem volt érdemes menni.
ha északkeleten van 2 napotok, megfontolandó az Askja túra, Reykjahlid-ből indulnak ezek.
én sajnos nem jártam arra.
megfontolandó dolgok
-baromi drágák ezek a túrák.
-nem emlékszem, mikor mentek, de pl. tavalyelőtt júl második felében nyílt meg az oda vezető út.
-jelenleg (tavaly aug óta) a Bardarbunga folyamatos vulkáni aktivitása miatt le van zárva minden oda vezető út, persze nyárra elállhat, de ki tudja.
-tavaly, a kitörés előtt nem sokkal az Askja krátertó egy részénél a támfal bezuhant (állítólag 10m feletti hullámokat eredményezett, csak éppen senki sem volt ott), nem tudom, azóta mi a helyzet.
Valóban gyönyörű az a krátertó, mi a Frostastadavatn körül túráztunk, az sem rossz. Landmannalaugarban úgy voltam vele, hogy, amikor már mindenki lefeküdt aludni a táborban, én még akkor sem tudtam nyugodni, elmentem mindenféle kisebb éjszakai túrákra (persze világosban, június volt) mindenféle színű hegyekre, akár csak a közvetlen környékre (pl. Brennisteinsalda), aztán már majdnem reggel még megmártóztam a meleg vizű patakban is, aztán 1 órát muszáj volt aludni, hogy valahogy kibírjam a másnapot. :) Persze simán kibírtuk, mert akkor megint izgalmas programok jöttek.
Rengeteg katalógust gyűjtöttem be, és azokban a 14 napos bérautós túrák mind ugyanezt csinálták végig, így arra alapoztam, hogy az időnek elégnek kell lennie. Mindig a maximumot akarok, nem vagyok képes lemondani dolgokról, így hát be kellett sűríetni. :-9
köszönök minden ilyen tippet, mellettem mindig nyitva egy spirálfüzet, kiírok minden infót, azután keresem a térképen, utánanézek. :-)
A Landmannalaugar volt az egyik nagy vágy, a másik viszont az Askja vulkánterület. Sajnos csak egy plusz napunk volt és úgy döntöttünk, hogy a "színesebbet" választjuk. ;-)
A túra még nincs lefoglalva, a neten találtam számtalan túraszervezőt. A programok Reyjkavikból indulnak és 10-12 órásak, elég különböző dolgok vannak bennük. Amelyik nekem tetszik, abban plusban benne van a Ljotipollur kátertó megnézése és ez nekem egy nagy plusz lenne, mert a képek alapján lélegzetelállítóan szép.
Most neveket nem tudok fejből pontosan, de ebben a túrában egy vízesés, az említett vulkán krátertó, egy hőforrásban való fürdés vagy ehelyett egy 2-3 órás túra van benne. Természetesen a fürdés helyett a túrát választanánk. Sajnos kaja nincs benne. Másik irodáknál a kaja is benne van, viszont ők nem túráznak vagy nem nézik meg ezt a krátertavat, amit én minden áron látni akarok. Még van időm bőven dönteni, melyik irodánál foglalok majd. Gondolkoztunk erre az egy napra dzsipet bérelni és magunk odamenni, de egy napra is olyan drága a dzsip, hogy a csoportos túra olcsóbbra jön ki és nem kell akkor görcsölni a vezetésen, hogy folyókon hogyan hajtunk át meg hasonlók.
A 3. napon a Svartifoss túra mellett talán belefér a szintén rövidke Sjónarnípa-magaslat túra, onnan nagyon klassz a Skaftafell-gleccser és a Hvannadalshnúkur-csúcs látványa.
Landmannalaugar tekintetében nyilván adott a szervezett betéttúra, de én olyat választanék, ami picit hosszabb időkeretet nyújt, vagy akár biztosít némi szabadidőt (még egyéb programpontok rovására is), számomra ez Izland talán legizgalmasabb helye, legalább egy Blahnukur-túra nem lenne rossz ötlet. (Vagy egyszer visszamentek Izlandra kizárólag a Landmannalaugar - Thórsmörk túra kedvéért. :)
A lundaleshez érdemes megállni a Tjörnes-félszigeten is, ha úgyis arra mentek.
A Snaefellsnes-félsziget programba foglalása sztem remek dolog, az a rész szintén különös vonzerővel bírt számunkra.
Köszi, mert valaki írta itt régebben, hogy a boltok csak 10-kor nyitnak és aki azt tervezi, hogy reggelit bevásárol frissen magának, az koppan. Nem tudtam, hogy ebbe a pékség is beletartozik-e. :-)
Az izlandiak is esznek, miért ne lenne bolt/pékség? A street view működik Izland nagy részén, konkrétan végig is tudsz menni az adott település utcáján.
köszönöm a benzinkutas térképet, összehasonlítom a mienkkel. Nekünk egy vaskos német útikönyvünk van, abban van egy nagyobb kivehető, hajtogatható térkép is, azon is be vannak jelölve a benzinkutak mind.
Mezei autóval. :-) Oké, ezért kérdeztem, mert ha nagyon gáz az út, meg sem próbáljuk. Ha lenne rá idő, akkor 5 km-et simán el lehet gyalogolni is, de annyira nem érdekes ez, hogy erre szánjunk rá két órányi időt. De köszönöm azért a leírást. Kár, de talán, ha másodjára is eljutunk a szigetre és akkor 4x4-et bérelünk...majd akkor.
A zacsis levesek között vannak valóban nagyon jók is, de én attól nem lakok jól, kell valami szilárd étek is. Írja az útikönyv, hogy sok helyen árulnak valami helyi juhsajtot, olyat biztosan veszünk, meg a lapka sajt és a medve sajt is eláll sokáig hűtés nélkül, ha van lecsomagolt kenyerünk, akkor lehet napközben, útközben is ezeket összerakni szendvicsnek + tonhal konzerv, azon is el lehet élni.
Még egy kérdés mindenkihez. 3 szállásunk van reggeli nélkül, és azt gondoltuk, hogy faluban csak van már valami pékség, ahol lehet reggelire pár akármit venni. Vagy ilyesmiben ne is reménykedjünk?
ambiciózus terv, de megvalósítható. én ezek közül sok helyen nem voltam (nyugati fhordok, Snaefelsness, így arról egyáltalán nem tudom nyilatkozni.
júliusban 11-kor még világos van, nem nappali, inkább szürkület, de teljesen sötét csak nagyon rövid ideig, 1-2 körül lesz, az is inkább a hónap végén.
a két utam között az első volt hasonló a tiédhez, csak éppen lényegesen rövidebb, 8 napos.
- személyautóval én biztos nem kocsikáznék el oda. a biztosítás biztos nem fedezi, ha ott történik valami, illetve gondold végig, effektíve tengerparti apró kavicsokon, homokon keresztül vezet oda az út. a saját autóddal rámennél?
- nem tudom, mi egyáltalán a szabály, oda szabad-e menni, bármilyen autóval, vagy nem. pár éve azt olvastam, hogy egy kapuval elzárták az utat, de 2013-ban nem volt semmi ilyen. igen, én odamentem, de sem rábeszélni, sem lebeszélni nem akarlak.
a Sprengisandur, mint minden felföldi út, kiszámíthatatlan. a legnagyobb vízi átkelés Nyídalur előtt van, érdemes nem késő délutánra időzteni az odaérkezést, mert délután, a napközbeni olvadások miatt általában magasabb a vízszint.
én nem jártam meg az F26-ot, az a "bajom" vele, hogy ha vmi gáz van, akkor a visszafordulás egy elég nagy kerülőt eredményez...
ja és: volt már olyan, nem is egyszer, hogy július elején még meg sem volt nyitva az F26.
Stellariumot letöltöd, és beállítod rajta balra lévő menüben a megfigyelés helyét, alul mozgatod az időt előre-hátra.
Persze vannak a neten táblázatok is a polgári, navigációs, csill. szürkület idejére, de ez sokkal jobb játék: )
Ezeket az izlandi városokat lehet beállítani rajta, plusz bármilyen koordinátát. Sőt: egy jó panorámaképet tájképnek is bele lehet pakolni. (Alapként valami franciaországi kép a táj, az ne zavarjon.)
Ez ugyan alapvetően csillagászati program, de a szürkület idejének hol máshol lenne még jelentősége?
8. nap eleve a leghosszabb út? Akkor szorozd meg másféllel, mert 60-nal fogtok menni 90 helyett. Jó esetben :-)
Nem tudom, milyen repülőt kérdeztél rumostól, de ha már ott lesztek Patreksfjördurnél, akkor a képeim közt a 9. napnál látható kis orosz és amerikai gépecskét is megnézhetitek. Pontos helyet sajnos nem tudok, de biztos megmondja valaki.
Rohanós lesz, de vállalható.
A késő estékhez nézd meg az 1. és 4. nap végi képeimet. Igaz, mi még jobb időpontban voltunk, június végén, nagyon közel a napfordulóhoz, de ha azt veszem, hogy (másik évben) július 20 körül az Izlandnál délebbre fekvő Helsinkiben még nem létezett teljes éjszakai sötétség, akkor arra számíthatunk, hogy nektek is elég sokáig lesz világos :-)
A Sixt-hez közvetítettek ki. Csak annyit írnak, hogy egy bizonyos összegű kaució lesz, de az összeget nem. Ezt általában minden utazásnál csak a helyszínen szoktuk megtudni. Eddig (Szardíniát leszámítva) sehol semvolt ez több 4-500 Eurónál. Gondolom, egy kisautóra nem lesz olyan magas a kaució, mint egy dzsipre lenne.
Most ezt a tipikus nagy kört tennénk meg, a legtipikusabb látnivalókkal, de úgy gondolom, hogy mindenképpen vissza fogunk térni másodjára is, és akkor egy rövidebb időszakra bérelnénk dzsipet is és bemennénk a belső részekre is, amik most kimaradnak.
Délután érkezünk Keflavikba, másnap az arany háromszög, alvás Selfossban.
2. napon Vik-ig, ami csak belefér látnivaló, kisebb túrákkal.
3. napon Höfnig, ott is, ami csak belefér, minden vízesést látni szeretnék, Jökursarlónnál a kétéltűvel egy hajókázás.
4. napon Seydisfjödur (nincsenek megfelelő betűim hozzá, így most úgy írom le, ahogy magyarul kiolvasnám, bocsánat), az összes keleti fjordot bejárva.
Itt jön egy kérdés, az útikönyvek Borgarfjödur Eytri-t vagy más néven Bakkagerdi-t mindenképpen érdekes helynek írják le, de számítgatásaim szerint minimum 100 km egy oda-vissza út és ez ebbe a napba már nem fér bele, de a következő napból is túl sokat rabolna. Aki járt ott, mit tud mesélni róla és mennyire időigényes ez a kitérő?
5. napon Akureyrinél van két éjszakára a szállás. Ezen a napon felmennénk a Dettifoss felé Husavikig, megvennénk másnap reggelre a hajójegyet a bálnaélesre (vagy előre neten?) és másnap reggel az első hajóval mennénk bálnalesre Husavikból, utána a Myvatn tó környékét és a fumerola vidéket járnánk be. (tehát ez a 6. nappal együtt)
7. nap, tovább nyugatra, útközben látnivalók megnézése és kitérő a Vatnasnes félszigetre, ahol több helyen fókakolóniákat írnak le. Alvás itt Gauksmyn-ban.
8. nap durva lesz, innen fel a legészakibb nyugati fjordra, alvás Isafjödurban (gondolom, itt az egész nap kocsikázással megy el, ez az egész útból a leghosszabb egy napra eső szakasz)
9. nap: nyugati fjordok bejárása, alvás Patreksfjödurban
10. nap, reggel Latrabjag, lundi lesés, ez nekem nagyon fontos, mert mint megszállott természet hobbyfotós belehalnék, ha egyet sem látnék :-), ott a szirteken egy pár órás túra, kb. délben indulás tovább a szárazföldön (kompos verzió is volt, de azt elvetettük)...ismét egy nagyon hosszú szakasz Laugar-ig, ott éjszaka az Edda hotelláncolatban
11. nap: reggel indulás a Snaefellsnes félszigetre, annak északi részét és a csücskét bejárni, a déli részen a csücsök alatt egy alvás Arnarstapiban
12. nap lemenni Reyjkavikig és útközben mindent megnézni, ami csak belefér (némelyik vízeséshez 4 órás túrát ír a könyv, így biztosan nem fog sajnos minden beleférni, amit szeretnék)
13. nap: Reykjavikból egy csoportos utazás keetében egy napos kirándulás a Landmannalaugar területre
14. nap: fogalmam sincs, az utolsó éjszaka Keflavikban van, ezen a napon valszeg Reykjavikot nézzük meg, esetleg Kék Lagúna vagy a Keflaviki félsziget déli részeinek megnézése
15. nap, nagyon korán reggel visszarepülés :-)
Szerintetek ekkora "mennyiség" kivitelezhető? Nem lesz ez rettentően rohanás?
Ja, nagyon fontos kérdés, mindenütt csak azt írják, hogy sokáig világos van, de mi az a sokáig júliusban? Este 8 óra, 10 óra, éjfél??? és mennyire világos ez a világos, lehet még valamit ilyenkor csinálni, vagy pl, szürkületszerű és fotózáshoz már nem elegendő a fény?
Ha ennyire nem szimpatikus a kártya, akkor igyekezz ott tankolni, ahol van ember. Elég sokszor még néptelen helyeken is van a kútnál személyzettel ellátott boltocska, mert ezek egyúttal gyorsétteremként is szolgálnak az utazók számára. A legolcsóbb kaja Izlandon a benzinkúti hot-dog, azt hiszem, 250 korona volt 2009-ben a legtöbb helyen, és kettővel már jól lehet lakni. Persze nem egy nagy dolog, de mégis főtt étel az egész napos mászkálás közben.
De a nagyon eldugott helyeken, ahol nem érné meg embert tartani, csak automata kutat fogtok találni.
A nagy kártyás szívatás amúgy az autóbérlési kaució lesz, ahhoz képest minden elhanyagolható. Vagy sikerült olyat találni, ahol nem zárolják a kauciót kártyáról, esetleg elfogadnak helyette letétet kp-ben?
le tudod nekem írni ennek a repülőroncsnak a pontos helyét, illetve, hogy ez elérhető-e 4x4 nélkül? Párom repülőgép és repülés őrült és totálisan odalenne, ha meglepném ezzel a hellyel. :-)