Tudom, negyeves commentre valaszolok, de csak most talaltam meg es hatha masnak is jol jon. Szoval, TSI-fele Scanner diskmagok: ftp://ftp.scene.org/pub/mags/scanner.hu/
Bocs ha hülyeséget kérdezek, de úgy látom te vágod ezt a részt Az lenne a kérdésem, hogy meg lehet e csinálni azt, ha irok 1 progit ,beleültetem egy EPROM-ba és beteszem a c64-be, akkor az fog e működni nem pedig a BASC 2.0?
Pl. ültetek DOS a helyére
Bocs ha hülyét kérdeztem de nagyon érdekelne minden ezzel kapcsolatos,de még csak most ismerkedem vele
Nekünk is van egy spekrtumunk sajnos rossz, de szeretnénk megjavítatni ha lehetséges, mivel a bátyám gyerekei is szívesen játszanának a régi jó játékokkal. Ebben kérném a segítségeteket. Tudtok Budapesten vagy Érd közelében valakít aki meg tudná javítani? Kérlek írjatok nekem. Köszönöm.
kár, hogy ez a topic kicsit hibernálódott, mert épp most hasonlítgatom össze az adott játékot spectrum/commodore viszonylatban, hozzá csapva az amstrados, esetleg sam coupe- verzióval.
Jellemző különben, hogy mennyire nem csak a külcsiny számít, hogy a 10 éves kisfiam kedvenc játéka a loderunner, ami minden, csak nem csilivili.
Jó meglátás: az ötletek számítottak, hogy mit is KELL csinálni a játékban és mellette szinte mindegy, milyen volt a grafax. Ott van pl a Bosszú. Gyenge a grafika, de megadta a magyar nyelvű játék lehetőségét, a felfedezés örömét.
Ott van az Impossible Mission: soha nem csináltak olyan megdöbbentően élethű figurát, aki így tud "futni" és szaltózni.
Vagy töltsd be a Last Ninja-t: 1987-es játék, multicolor gfx - 160x200 felbontás - és eszméletlenhiperszupermegagiga zene, ami 90%-ban eladta a játékot.
DOTC: nem ragozom, érti mindenki.
Dizzy sorozat: hiába Spectrum átirat, ez is kellemes játék, aranyos muzsikával.
Tir Na Nog: az általam SOHA végig nem vitt játék, nagyon nehéz, de mégis, remek szórakozást nyújt.
Maniac Mansion, Zak...: forradalmi, a begépelős szöveges játékok fejlődése jól megfigyelhető rajta - később Amigán a Future Wars behozta a lebegőpaneles cselekmény-indítás lehetőségét, nem kellett alul választgatni.
80-as éveknél maradva: Soccer - Andrew Spencer, nam + volt a labda, vagy az EPYX-sorozatok, a Summer/Winter Games...
Nem folytatom, úgyis mindenki tudja, miről van szó. Kicsit sajnálom a mostani tizenéveseket: emulátorban nem olyan nagy élmény játszani ezekkel a játékokkal, nem tudja ott bedugni az Exp. portba a Final 3-at, vagy az AR7-et, nem érzi a gyorstöltők sebességét, nem ül a haverjával a gép előtt és nem játszik a Leaderboard Golf-fal sem.
Magasról teszek az internetre, mert hiába kapcsol össze embereket, akkor is elválaszt, személytelenné teszi a kapcsolatokat. Pont ilyen felesleges a chat: jópofizó/anyázó emberek talán sohasem találkoznak egymással, sőt, a valóságban lehet, hogy Nyúl Bélák, csak a billentyűn kopácsolva erősek, bátrak, közben meg alamuszik, akik senkihez sem mernek szólni egy szót sem.
Hiába van PC-re itt a Quake2, jó tényleg gyakni a többieket néha neten keresztül, de nem olyan, mint az Outrunban egymás ellen versenyezni az osztott képernyőn.
OFF:
Az egyik Q2-es szerverről kibannoltak - tastepleen.net, vagy mi a szerver neve. Mit tegyek, hogy vissza tudjak menni? Már csak azon szórakozom/tam, amikor egy folyosón egymást gyakták, pár handgranyót közéjük dobtam... :-D
Érdekes,mert ez alapján a Plus4 még mindíg gyalázatosan alulmaradna elméletileg:) Se komoly CPU teljesítmény,sem hardveres spritekezelés..sőt szánalmas hang.
De mégis..valahogy akkor nem igazán ez számított.
Gondoljatok bele,abszolut értékben a legtöbb legendás játékhoz (bármelyik gépről legyen is szó) elenyésző teljesítmény szükséges.Inkább az összetett történet/szép grafika/érdekes stratégia,jó alapötloet ami akkoriban számított,nem véletlenül születtek az egészlemezes gamék,saját IRQs fastloaddal,stb.
Igazából ma elvész a varázs a játékból,amikor "tölt a drive,szól a zene..és mindjárt..igen..mindjárt lesz valami":)
Különben az én véleményem az,a PC töméntelen és túláradó teljesítményét ma már nem igazán "használják ki",már a számok felesleges hajszolása folyik.
Nem olyan értelemben,hogy nincs Xcsillió poligon és hudejajde grafika,hanemhogy egy ilyen játék igazából az élményt és a játék lényegét tekintve már nem igazán lesz "jobb" mint az öreg 3D játékok..a PC világában a "hardver kihasználása" az első már kielégítő 3d játékok körül lezárult(Duke,Doom,stb).
Emlékszem, mikor 1989-ben a Mariahilfer str-ról hoztuk a lapos C64-et, meg az Ocean OC floppy-t haza. Nagyon örültem neki, de kicsit csalódtam, mert a német leírás szerint csak POKE-PEEK párossal lehetett hangot/grafikát kicsikarni belőle - azért a Last Ninja muzsikája kárpótolt.
Aztán valahonnan megszereztem a Graphics Basic nevű Basic Extender-t, mellyel már lehetett valamit csinálni a C64-en. Legjobban a sprite-editor tetszett benne, hogy lehetett összesen 32 sprite-ot rajzolni és a Sprite Animation-nal animáltatni őket.
Komolyan, ez egy elég nagy fegyvertény volt a Simon's Basic-kel szemben.
Ja, gyárilag jár a GEOS 1.2 a C64-hez. Sohasem tudtam lemásolni a gyári lemezt a Geos másolójával, pedig valakinek sikerült állítólag. Nagyon szép ikonvezérelt GUI-a volt, de a szűkös memória miatt nem lehetett teljesen kihasználni - memóriabővítőm meg nem volt.
Mondjuk a Gigaload azért segített a programok betöltésében - 9 block-os volt -, aztán jött a Verysofts Boot, am 6 block-os volt, viszont kicsit lassabb a GL-nál. De még így is 5-6x gyorsabb volt a 1541 adatátvitelénél.
A HELP+-szal kezdtem kóstolgatni az assembly nyelvet valamilyen leírás alapján. Hogy mit össze nem szenvedtem, mire üres képernyőn a felső sor tele lett írva "A" betűkkel... :)
Majd augusztusban jött a Commodore Világ első száma, egy haverom mutatta. Nekem akarta adni, de ragaszkodtam egy original példányhoz, így megrendeltem. Ha valaki emlékszik, mintha 49Ft-ba került volna a lap akkor. Vagy 2 hónapot kellett várni, hogy megjelenjen a következő száma. Micsoda várakozással teli időszak volt! Amint lehetett előfizettem rá. Mindig kérdeztem a postás bácsi, hozott-e nekem nagy borítékot? Persze nem. Viszont amikor hazaértem, begyűrve mindig bent volt a postaládában - egy tudkó hozta, a másik, fiatalabb szépen belehelyezte, hogy nem szenvedett csorbát.
Micsoda idők voltak! Akkor olvastam benne, hogy Amigán van valamilyen víruskergető, meg hogyan kell védekezni a vírusok ellen. Tetszett a Sream Tracker leírása is, mert C64-en a Music Shop-nál jobb zeneszerkesztőt nem láttam - a Rock Monitor nem ér, pedig az tudott digit is kezelni, na de kinek volt digitalizálója???
Majd jött a Final 3 kártya, legalább nem kellett a VB-t betölteni a gyorstöltéshez - mellesleg vagy 2x gyorsabb volt a VB-nál...
Ebben is van valami. A processzor sebessége egyáltalán nem számított, a ram méretek többé kevésbé hasonlóak voltak.
C64: 1 Mhz, 64 kb.
Spectrum: 3.5 Mhz, 48 kb.
Enterprise: 4 Mhz, 128 kb.
Hiába volt pl a Spectrumnak és az Enterprisének is ugyanaz a Z80-as processzora, az eltérő architektúra miatt nem ették közvetlenül egymás programjait. A C64-nek meg nem számított a relatíve alacsony órajel, mivel nagyon erős videó célhardver volt benne ami pl. hardveresen kezelte a sprite-okat. Az Enterprisének hiába volt erős procija sok rammal ha senki nem használta ki. Van egy-két olyan eredeti játék rá ami megmutatta a képességeit de néhány tíz eredeti játék és néhány száz Spectrum átirat nem versenyezhet a C64 több ezer kiváló játékával. Az EP-et sokan a Spectrum átiratok alapján ítélték meg amik igencsak elmaradtak a gép képességeitől. Az Amiga meg egy teljesen más, 16 bites kategória.
Reméltem, hogy ez a topic nem megy vissza az őskorba és kezdjük megint bizonygatni, kinek volt jobb gépe, ebből talán már kinőttünk. Arra ott van a PC :)). Itt egyszerűen élményeket kellene megosztani. Eszembe se jut összehasonlítgatni a gépeket, valamiben mindegyik jó. Mindig azt veszem elő a szekrényből, amelyikhez kedvet kapok :))
Az Enterprise időszakában legfeljebb a RAM méretét nézegettük, nem a Kilohertzeket. Az akkori CPU-k még bőven 1 MHz alatti sebességen működtek. (Jelen gépem órajele kerek 2 GHz) Összehasonlítgatásra esély sem volt, mivel az egyes géptipusok nem értették meg egymás szoftverét (assembler: más ROM címek) illetve ha meg is értették (Commodore 64, Plus/4 csak a Basic nyelv) könnyen leálltak a szoftverek a különböző Basic verzió miatt. Szóval nem lehetett összehasonlítani a CPU sebességet, mert a programok csak azon a géptipuson futottak, amihez készültek.
Persze, persze. Azért köszi. Valóban megszünt az 5. számtól és a Freestyle-ba olvadt bele (by TSC, zax: Valentine), az meg nem tudom, hogy meddig ment, de iszonyat mennyiségű és minőségű textek voltak mindkettőben.
tudom, most az 500-asra gondolok: a 80-as évek végén számunkra csak az volt elérhető (kezdetben az is csak Ausztriából) ezzel hasonlítgatták páran (még vmi műegyetemi karácsonyi másolóparty-n is rémlik, mintha lett volna előadás, ami ilyesmivel foglalkozott)
Amigából sokféle van,és az aztán igazi "mindentbele" gép,már majdnem PC filozófia.Saját összetett video cpu,periféria kontorollerek,stb.Nem is a proci sebessége az igazi kunszt sosem,hanem az egyéb képességek a meghatározóak.
Bocs, hogy ide írok, de valszeg itt sok "öreg" scener is van. A TSi (Werner/DADA:)) féle Scanner diskmag első 5 számát keresem. A gúgli hiába a barátom, a demoscene.hu-n sincs semmi.
Egyik cimbimnek volt Enterprise-a, és azt tapasztaltam, hogy az tulképpen egy naon is jó gép volt, csak az volt a baja, hogy nem volt eléggé elterjedve, és ezért a szoft-ellátottsága is egy nagy fika volt:(((
És még lassú is volt a CPU-ja ahhoz a programokhoz (OS, BASIC, WP) képest...
Egyik cimbimnek volt Enterprise-a, és azt tapasztaltam, hogy az tulképpen egy naon is jó gép volt, csak az volt a baja, hogy nem volt eléggé elterjedve, és ezért a szoft-ellátottsága is egy nagy fika volt:((( Amiga öccázasom is van, szintén az NSZK-ból (illetve akkor már Németo.:)), tévémodulátorral, egymegás bővítőkártyával - ezeket egy barátomtól kaptam, aki már akkor, 15 évesen Amiga-guru volt, '90-ben modemmel szedte le a netről (vagy mi volt a neve akkor) a cumókat, azóta menő hardverfejlesztő:)))
Valóban az :))) Nekem Enterprise 128-am volt, mindig ment egymás húzása a többi haverral, kinek miben jobb a gépe :))) Nemrég elkezdtem begyűjteni ezeket a régi gépeket: EP128 (kazi,floppy), C64 II (kazi, 1542 floppy), C-Plus4 (kazi), Videoton TVC (kazi), Atari 1040 ST, Amiga 500+ nagyon jó kis cuccok :) Jópár kiegészítő, joystickok, zöld monitorok stb. van hozzájuk, az Amigához még egy külső hangdigitalizáló is van :)
Mekkora királyságos volt az a C64!!! Apám hozta az NSZK-ból 87-ben, német billentyűzettel, még kazival, aztán itthon lett hozzá floppy is. Életemben annyit nem ültem a gép előtt, mint akkor! Annyit nyomtam, hogy a hozzákötött tévében elment valami kis bizbasz, és minden szín kékes árnyalatot öltött (ugye a képernyő alapszínétől:)) A Terra Cognita, a Test Drive 1, a Street Rod, a The Train, a Defender of the Crown, az Iron Lord, az Időrégész nagyobb fílinget okozott, mint a legtöbb mai játék:))) A GEOS a seggébe dugta még a 95-ös vinnyózt is:))) Azt még programozni is tudtam, írtam rá rajzprogramot először bézikben, aztán ugyanannak a zömét áttettem assemblybe (pontot, egyenest, kört, téglalapot tudott, meg fillezni, meg 40*40-es területet kinagyítani és külön szerkeszteni:)). Meg elzenéltettem vele a ruszki himnuszt meg a Marseillaise-t:)) Ma is megvan a hatvannégyes, minden tartozékával együtt tölti a szekrényben jól megérdemelt pihenését:))
A filmeket szakmai szemmel nézni valóban röhelyes. Nem csak a számítógépekkel, a fegyverekkel (szakmám) kapcsolatban is őrületesen nagy hülyeségek vannak rajta.
A Rambó 3 majdnem megölt, mert a végén közel 2 percig nem kaptam levegőt a röhögétől. Hasonlóképpen jártam egy sci-fivel is, ahol transzformátor állomáson fázisfordítással nyírták ki az idegen lényt. Persze a vezetékek váltakozó árama, ahol magától fordul a fázis másodpercenként 50-szer, nem zavarta. Ja, és a fázisfordítást daruval csinálták.:)))))))))))))