Na!
Csak kiderül a 772-es története. Sajnos az eredeti 772-es a II. világháborúban megsemmisült. Némi vigasz, hogy marad a típusból később is használatban, még ha más pályaszámmal is. Az ember az ilyen ősrégi kocsiknál ne ragaszkodjon a pályaszámokhoz.
Egy ürge a kocsi átalakításáról írva hivatkozik a Modelleisenbahners 1989. júliusi számára, amiben egy drezdai modellező munkájára hivatkozik. Ebben a lapban a következő olvasható Olaf Herfen tollából:
"Speisewagen WR6ü-07
Zum Umbau des PREFO –Speisewagens der MITROPA Nr. 772
Der von PREFO in Gravur und Gehäusegesta ltung gut gelungene Speisewagen entspricht ln einigen Details, vor allem in bezug auf die Drehgestelle, nicht dem Vorbild. Mit Hilfe von Zurüstteilen ist es möglich, ihn entsprechend umzubauen.
Vom Vorbild
Der Speisewagen wurde 1908 von der Firma v. d. Zypern & Charlier, Köln-Deutz, für die Deutsche Eisenbahn-Speisewagen Gesellschaft gebaut, mit der Wagennummer 60 bezeichnet und zunächst in Frankfurt (M.) beheimatet. Das sechsachsige Fahrzeug der Gattung WR6ü-07 erlaßte man dann später innerhalb der Nummernreihe der KPEV als 0772.
Die Deutsche Eisenbahn-Speisewagen Gesellschaft war die größte der privaten Speisewagen-Gesellschaften in der Länderbahnzeit. Ihr Wagenpark umfaßte 65 vierachsige und 51 sechsachsige Speisewagen. Von der Gattung WR6ü -07 wurden aus Köln insgesamt 29 Wagen geliefert. Sie erhielten dreiachsige preußische Regeldrehgestelle. Der Drehgestellachsstand lag bei 3 600 mm. Erblieb bis zum dreiachsigen Drehgestell für die vierteiligen Doppelstockzüge der Deutschen Reichsbahn unverändert. Das ist für die Modelleisenbahner sehr vorteilhaft. ergeben sich daraus doch interessante Möglichkeiten für einen Umbau.
Nachdem man die gennanteSpeisewagen-Gesellschaft 1916 aufgelöst hatte, wurde unter anderem der Wagen 0772 von der MITROPA übernommen. Hier bekam das Fahrzeug seine letzte Wagennummer, die 772. Noch in der letzten Tagen des zweiten Weltkriegs wurde das inzwischen 37 jahre alte Fahrzeug Opfer eines schweren Bombenangriffs, 1946 Musste der völlig zerstörte und ausgebrannte Wagen ausgemustert werden. Andere WR6 ähnlicher Bauart waren bei der MITROPA bis in die 60er Jahre im Einsatz (siehe „me” 5/89, seite 3."
Megguglizva, tört magyarsággal de itt-ott javítva:
"A 772-es számú MITROPA PREFO étkezőkocsi átalakításához
A PREFO által gravírozásban és házkialakításban jól megcsinált étkezőkocsi bizonyos részletekben nem felel meg az eredetinek, főleg a forgóvázak tekintetében. Kiegészítő alkatrészek segítségével lehetőség van ennek megfelelően átalakítani.
Az eredetiről
Az étkezőkocsit 1908-ban a cég v. d. Zypern & Charlier, Köln-Deutz, a német Railway Dining Car Company számára épült, 60-as kocsiszámmal jelölték, és eredetileg Frankfurtban (M.) található. A WR6ü-07 típusú hattengelyes jármű később 0772-es számmal jelent meg a KPEV számsorozaton belül. A Német Vasúti Étkezőkocsi Vállalat volt a legnagyobb magán étkezőkocsi-társaság az államvasút korszakában. Flottájuk 65 négytengelyes és 51 hattengelyes étkezőkocsiból állt. Összesen 29 darab WR6ü -07 típusú kocsit szállítottak ki Kölnből. Háromtengelyes porosz szabványú forgóvázakat kaptak. A forgóváz tengelytávja 3600 mm volt. Változatlan maradt, kivéve a Deutsche Reichsbahn négyrészes emeletes vonatainak háromtengelyes forgóvázát. Ez nagyon előnyös a vasútmodell-rajongók számára. Ez érdekes lehetőségeket teremt az átalakításra. Az úgynevezett étkezőkocsi-cég 1916-os feloszlatása után többek között a 0772-es kocsit is a MITROPA vette át. Itt kapta meg a jármű utolsó, 772-es kocsiszámát. A második világháború utolsó napjaiban a jelenleg 37 éves jármű súlyos bombatámadás áldozata lett 1946-ban a teljesen megsemmisült és kiégett kocsi le kell szerelni. Más, hasonló kialakítású WR6-osokat is használtak a MITROPA-nál az 1960-as évekig (lásd „ME” 5/89, 3. oldal)."
A hivatkozott honlapon még a következő szerepel:
"In der Juli-Ausgabe des Modelleisenbahners 1989 erschien ein zweiseitiger Artikel über den Umbau des Schicht-Speisewagens von 1959 in ein zeitgemäßeres Modell. Neben den Detailverbesserungen war die umfangreichste Änderung der Umbau auf sechsachsige Drehgestelle. Verfasser war Olaf Herfen, aus heutiger Sicht sind ihm bei der Vorbilrecherche einige Fehler unterlaufen. So wird u.a. der Umbauwagen als einer der DESG von 1907 bezeichnet, obwohl das Reisezugwagenarchiv ab 1907 glattwändige Wagen angibt. Auch ist der Schichtwagen nicht maßstäblich, weil bei der Entwicklung das Dach des Sitzwagens die Wagenlänge vorgegeben hat. DerSchichtwagen könnte einen der NSG-Wagen ergeben, wenn man das Doppelfenster der Küche zum großen Einzelfenster umbaut. Von den Proportionen dagegen ist es ein Wagen Bauart DESG 51-56 bzw. 751-756. Will man den Wagenkasten nicht umbauen, passt ein DESG-Wagen bis 811. Allerdings darf man dann die Paneelflächen nicht zählen, da ist nämlich jeweils eines zuviel. Die 4/4/2-Paneel-Aufteilung ist vom Vorbild nicht bekannt, nur die Anordnung 3/3/2.
Trotzdem ist auch heute noch der Umbau sehr reizvoll, weil einerseits die Zahl alter Speisewagen begrenzt ist, andererseits der Schichtwagen immer noch eine brauchbare Grundlage darstellt.
Seit 1989 plante ich einen solchen Umbau, nur gerieten mir nie die benötigten dreiachsigen Drehgestelle in die Hände.
Nun bin ich handwerklich gereift und nach Erscheinen der Sechsachser von GFN erinnerte ich mich an das alte Projekt. Ausgelöst durch eine Diskussion bei DSO, in der es um die Verbesserung der alten Schichtpreußen ging, befaßte ich mich wieder mit den Drehgestellen..."
Megguglizva, tört magyarsággal de itt-ott javítva:
"A Modelleisenbahner 1989. júliusi számában egy kétoldalas cikk jelent meg az 1959-es SCHICHT étkezőkocsi korszerűbb modellé való átalakításáról. A részletes fejlesztések mellett a legkiterjedtebb változás a hattengelyes forgóvázra való átalakítás volt. A szerző Olaf Herfen volt, de mai szemszögből nézve követett el néhány hibát a modell kutatása során. Például az átalakított kocsit 1907-től a DESG egyikeként emlegetik, bár a személygépkocsi archívum 1907-től sima falú kocsikat jelez. A SCHICHT kocsi sem méretarányos, mert az üléskocsi teteje a fejlesztés során meghatározta az kocsi hosszát. A SCHICHT kocsi az NSG kocsik egyikévé válhat, ha a konyha dupla ablakát egy nagyméretű, egyablakossá alakítja. Arányait tekintve viszont egy DESG 51-56 vagy 751-756 kocsi. Ha nem akarod átalakítani a karosszériát, akkor egy DESG kocsi 811-ig belefér. A 4/4/2 panelelrendezés nem ismert a modellből, csak a 3/3/2 elrendezés. Ennek ellenére az átalakítás ma is nagyon vonzó, mert egyrészt a régi étkezőkocsik száma korlátozott, másrészt a SCHICHT kocsi továbbra is használható alapot jelent. 1989 óta tervezek ilyen átalakítást, de soha nem került a kezembe a szükséges háromtengelyes forgóváz. Mostanra beérett a kivitelezés, és a hattengelyes GFN megjelenése után eszembe jutott a régi projekt. A DSO-nál a régi váltóporoszok javításáról szóló vita hatására újra a forgóvázak felé fordultam a figyelmem..."
Viszont mi az a "4/4/2" kontra "3/3/2" panelelrendezés? Ezt nem értem.