Keresés

Részletes keresés

A.Schindler Creative Commons License 2023.11.24 0 0 47

C124-2 Globemaster

 

 

Ötletes volt a kialakítása. A szinteket elválasztó padozatot gyorsan ki lehetett szerelni, így az emeletekből egy hatalmas, összefüggő rakteret lehetett kialakítani.

 

A.Schindler Creative Commons License 2023.07.09 0 0 46

Latécoère flying boat in Microsoft Flight Simulator

 

https://www.youtube.com/watch?v=0MG5bD6LKJk

A.Schindler Creative Commons License 2022.03.22 0 1 45

No, a videó valamiért lemaradt:

 

https://www.youtube.com/watch?v=O3eVW5sWPes

Előzmény: A.Schindler (44)
A.Schindler Creative Commons License 2022.03.22 0 1 44

 

Volt szerencsém egy dokumentum filmet látni róla sok-sok éve a'Mighty Planes' című sorozatban, amelyet magyarra, ki tudja, miért, 'hatalmas' repülőgépeknek fordítottak, pedig java részük normál, vagy kimondottan kisméretű gép volt, csak valamilyen szempontból különleges.

Bár meg kell hagyni, a Martin valóban hatalmas.

 

Akkor most egy kis kitérő az emeletekről a félemeletekre, vagy jelen esetben: alagsorra:

 

A TU-114 is a repüléstörténet egy ikonikus darabja, a maga nemében egyedülálló.

Igaz, nem volt emeletes, de az utastér alatt nem csak a csomagtér húzódott, hanem a navigátorállás, a legénységi pihenő és egy minden igényt kielégítő konyha is.

 

A konyhát a videóban részletesen bemutatják 4'44"-től.

 

Itt egy kép is, egy kiállított példányról, sajnos mára igen lepusztult állapotban:

 

Szemben vele a személyzeti szállás bejárata. Arról sajnos nem találtam képet.

 

Ez pedig a navigátor munkahelye, aki a pilótafülkéből tudott lemenni:

 

 

Előzmény: ZöPö (43)
ZöPö Creative Commons License 2022.03.21 0 1 43
Előzmény: A.Schindler (37)
ZöPö Creative Commons License 2022.03.17 0 1 42

"pilótacsarnok" :-)))

Előzmény: A.Schindler (41)
A.Schindler Creative Commons License 2022.03.15 0 1 41

2022. március 04.-én vált bizonyossá, hogy helyrehozhatatlan sérüléseket szenvedett - mondhatni, sajnos, hogy megsemmisült - a világ ezidáig legnagyobb felszálló súlyú repülőgépe, az egyetlen elkészült Mrija - az Antonov 225-ös.

 

Kb. egy éve kezdtem követni a YouTube-on a gép kapitányának, Dmytro Antonovnak a vlogját, (csak névrokona a tervezőnek) aki rengeteg érdekes repülős történetet és műhelytitkot osztott meg nézőivel, elsősorban az Antonov repülőgépekről, de más típusokról és a repülőterek érdekes világáról is.

Főszereplő persze a Mrija volt.

 

Egyik videójában a kapitány bejárja a hatalmas repülő kevésbé ismert területeit és rejtett zugait is, amit csak bennfentesek láthatnak.

Bemutatja a teremnek beillő orrkúpot, bemászik a repülőgép leghátsó részébe, és persze bejárhatjuk vele az emeletet is.

A költői túlzással 'irányítóteremnek' is nevezhető hat munkaállásos vezetőfülkére ezúttal nem sok figyelmet fordít, azt rengeteg más videóban már bemutatta.

Elvezet minket a legénységi pihenőbe, a konyhába, a pótalkatrészek és rakodáshoz szükséges eszközök tárolására szolgála raktárakba, szervizaknákba, és a gép hátsó részében elhelyezkedő padlás szerű holttérbe, ahonnan egészen a farokrészbe is be lehet kúszni.

A video ezen a linken tekinthető meg:

https://www.youtube.com/watch?v=2on8ua4xJC8&t=1s

 

Egy kép a cockpitről. Fülkének nevezni felettébb dehonesztáló lenne:

A.Schindler Creative Commons License 2022.03.14 0 1 40

Néhány robbantott ábra a már említésre került Saunders Roe SR.45 Princess és Bristol Brabazon felépítéséről, tervezett utasteréről.

 

Mindkettő közvetlenül a háború után épült brit luxus repülő, de egyik típust se helyezték forgalomba.

 

A Bristolról itt egy link, akit érdekel, extra nagyban letöltheti az ábrát:

https://www.flickr.com/photos/27862259@N02/6407371243

 

 

 

 

A Bristol tervezett hálófülkéi:

 

A.Schindler Creative Commons License 2022.03.07 0 1 39

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!

 

Nos, akkor a műértő közönség számára ma is egy gyöngyszem:

 

Szintén egy hidroplán, mai szemmel is hatalmas utasszállító, szinte egyidőben kezdték építeni a Martin Mars-sal, szintén csak néhány példány épült - sok közös van bennük, nem csoda, abban a korban trend hasonló volt minden komoly repülőgépet megalkotni képes nemzet számára.

Adottak voltak a megfelelő infrastruktúrával rendelkező kikötők, korlátozott a fizetőképes kereslet, nem csoda, hogy a gyártók nagy potenciált láttak az úszóképes törzsű repülőgépekben, melyeken csak dúsgazdag mágnásoknak, filmsztároknak, politikusoknak telt utazni.

 

A Latécoère 631-et is kifejezetten luxus utazásokra tervezték a franciák, alig 40 ember számára.

Volt dohányzó az uraknak, szalon a hölgyeknek, ebédlő, hálófülkék.

 

Az első példányt 42-ben adták át, a német megszállók nagy örömére, akik mindjárt lefoglalták.

Nem sokáig örülhettek, mert egy légitámadásban hamarosan elpusztították az angolok.

 

Mondjuk, valószínűleg jobban is jártak így, mert a megépült további tíz példányból öt lezuhant, de egyéb balesetek is voltak, a rengeteg meghibásodásról nem is szólva.

Egyik út alkalmával pl. leszakadt az egyik légcsavar, két utast öltek meg az utasteret átszakító szilánkok.

 

A felső szinten tágas pilótafülke, rádiós és navigátor szoba, legénységi szállás kapott helyet, valamint a Boeing-314 Clipperhez hasonlóan itt volt a hatalmas csomagtér.

 

Ezen a linken több érdekességet is lehet olvasni erről az érdekes repülőgépről:

https://alchetron.com/Lat%C3%A9co%C3%A8re-631#latcore-631-2779dde8-9bad-4dfc-b1d2-ad588d82bca-resize-750.jpeg

 

 

Előzmény: ZöPö (38)
ZöPö Creative Commons License 2022.03.07 0 1 38

"Jól el vagyok itt magamban, pedig akadnak még érdekességek."

 

Nem, itt vagyok, figyelek. :-) 

Előzmény: A.Schindler (36)
A.Schindler Creative Commons License 2022.03.06 0 0 37

A Martin Mars repülőgépeket még a 30-as évek végén kezdték tervezni, a hadsereg számára, de a technikai fejlődés és a folytonosan növekvő elvárások miatti többszöri áttervezés végül csak 44-ben álltak szolgálatba, teher- és csapatszállítóként

A háború után újabb áttervezést követően utasszállítóként működtettek az elkészült mindössze 5 példányt. Egyikőjük műszaki hiba miatt kigyulladt és elsüllyedt.

 

Két szinten mintegy 300 utasnak volt hely, de csak úgy, mint Angliában, az Államokban is rájöttek, hogy a hatalmas hidroplánok gazdaságilag nem életképesek.

 

Így újabb átalakítást követően az 50-es években a négy megmaradt példányt átalakítottak tűzoltóvá.

Egy gép sajnos lezuhant a 60-as években, egy másikat egy vihar rongált meg helyrehozhatatlanul.

A megmaradt két repülő még a 2000-es években is hatékonyan segítette a nagy kiterjedésű erdőtüzek oltását.

A 2010-es években szó volt arról, hogy felújítják és ismét üzembe helyezik őket, de különböző jogi és műszaki problémák miatt erre nem került sor.

Elvben ma is működőképesek, de inkább csak relikviaként kallódnak, várva, hogy megvegye őket egy repülési múzeum.

(forrás: Wikipédia)

 

 

 

A.Schindler Creative Commons License 2022.01.15 0 2 36

Jól el vagyok itt magamban, pedig akadnak még érdekességek.

 

Egy német repülőgép  20-as évek végéről: a Junkers G38:

 

 

 

Sajátos jellemzője, hogy a szárnyában is kialakításra kerültek panorámás kabinok, azok mögött pedig szervizfolyosó, ahonnan repülés közben is hozzá lehetett férni a motorokhoz.

 

 

Link a történetéről, sok érdekességgel:

 

https://ww2aircraft.net/forum/threads/junkers-g-38.45982/page-2

 

Angol nyelvű, de sok képpel.

Ha jól ettem ki a szövegből, összesen 4 db. épült Németországban: 2db egy szintes majd modernebb, erősebb motorral 2 db kétszintes.

 

A 30-as években a japánok megvették a licenszét és ők is építettek néhányat, elsősorban bombázónak szánták volna.

 

A YouTube-on is található néhány érdekes videó, archiv felvételekkel, pl. ez:

 

https://www.youtube.com/watch?v=5uFNOtsucKE

 

A.Schindler Creative Commons License 2021.11.05 0 1 35

Egy érdekes és látványos film egy modell stúdió munkáiról.

A videó második felében egy Boeing 314 Clipper metszeti modelljét építik meg, hihetetlen aprólékos

kidolgozással.

Nem csak a pilótafülkét, szalonokat, csomagteret, de még a konyhában az edényeket, evőeszközöket is élethűen elkészítik.

 

https://www.youtube.com/watch?v=R6E6VtH5JcE

ZöPö Creative Commons License 2021.10.07 0 0 34
Előzmény: A.Schindler (29)
ZöPö Creative Commons License 2021.07.14 0 1 33

Előzmény: A.Schindler (27)
A.Schindler Creative Commons License 2021.04.11 0 1 32

Egy újabb brit óriás, 1949-ből: a Bristol Brabazon.

Mai mértékkel is hatalmas: 54m hosszú, 130 tonna.

Alig 400 km/óra volt az utazósebessége.

Szalon az uraknak, kozmetika a hölgyeknek, hálófülkék, komfortos személyzeti szállás - és még így is száz utas fért volna el három szinten.

Csak éppen nem kellett senkinek.

Miután a sokadik próbarepülés után elromlott, meg sem javították, fillérekért eladták ócskavasnak.

Néhány repülési múzeumban még fellelhető pár hatalmas alkatrésze.

Egyébiránt gyönyörű gép.

 

Egy videó az egyik felszállásról:  https://www.youtube.com/watch?v=XSNwQCOXSoo

 

A.Schindler Creative Commons License 2020.06.19 0 0 31

Egy érdekes cikk a 40-es, 50-es évek óriásairól:

 

http://iho.hu/hir/a-stratocruiser-es-a-tobbi-az-orias-csillagmotorosok-170712

A.Schindler Creative Commons License 2018.10.04 0 1 30

Nohát, teljesen véletlenül akadtam rá.

Nem is egy, de két emeletes! (három szintes)

Több, mint száz éve, 1917-ben repült először a Linke Hofman R. I bombázó.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Linke-Hofmann_R.I

 

A.Schindler Creative Commons License 2018.09.16 0 1 29

A franciák is építettek emeletes gépet: már '49-ben repült, a '70-esévek elejéig állt szolgálatban  Breguet-761

https://en.wikipedia.org/wiki/Breguet_Deux-Ponts

A.Schindler Creative Commons License 2018.09.11 0 0 28

A Boeing 777-es hatalmas repülőgép: hosszát, fesztávját tekintve vetekedik idősebb testvérével, a 747-el.

Azonban hiányzik róla annak a jellegzetes 'púpja', így az ember azt gondolná, csak egy szint van a csomagtér felett.

 

Pedig rajta is található emelet... https://www.youtube.com/watch?v=C7MOxqG7Vnw

 

(bár az igazi repülőbarátoknak ezzel aligha árultam el titkot. :)  )

A.Schindler Creative Commons License 2018.09.06 0 1 27

Számomra ijesztő kissé, mi mindennel nem próbálkoztak meg, repül-e, ha szárnyakat és motorokat tesznek rá.

Mindenesetre a Blackburn Beverley is rendszerben volt az 50-es, 60-as évek Nagy-Britanniájában.

 

ZöPö Creative Commons License 2018.08.19 0 0 26

A kutyának se kellett, senkit nem érdekelt. Nem is épült meg, még prototípus sem.

ZöPö Creative Commons License 2018.08.19 0 0 25
A.Schindler Creative Commons License 2018.08.17 0 0 24

Douglas C-124 Globemaster

(Úgy tűnik, az '50-es évek volt az igazi aranykora az emeletes gépeknek.)

 

 

1950-ben repült először, '74-ig tartották rendszerben.

 

Sajnos csak angol nyelvű cikket találtam róla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-124_Globemaster_II

A.Schindler Creative Commons License 2018.08.06 0 1 23

A Bristol Brabazon, szintén Angliából, szintén a 40-es évekből.

Úgy tűnik, akkor még mertek nagyot álmodni a brittek (igen, 2db t-vel):

 

https://www.youtube.com/watch?v=XSNwQCOXSoo

A.Schindler Creative Commons License 2018.07.29 0 1 22

A Saunders Roe SR.45 Princess.

Három épült belőle, de forgalomba nem helyezték, elavult, mire elkészült.

 

Egy érdekes cikk a történetéről:

https://modernwartech.blog.hu/2017/09/24/a_saunders-roe_sr_45_princess_repulocsonak_tortenete_2_resz

 

gacsat Creative Commons License 2007.05.06 0 0 21
gacsat Creative Commons License 2007.05.06 0 0 20
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/5/2/8/4/THM_0002815284.jpg
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/5/2/8/4/THM_0002815284.jpg
gacsat Creative Commons License 2007.05.06 0 1 19
És 1 vitorlázó. Bár nem vagyok egész biztos abban,hogy a motor nélküli is volt-e emeletes kialakításhttp://imgfrm.index.hu/imgfrm/5/2/7/9/THM_0002815279.jpg
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/5/2/7/9/THM_0002815279.jpgú?.
gacsat Creative Commons License 2007.05.06 0 0 18

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!