Szia , nekem van egy Pro 815.ös . Maximálisan meg vagyok vele elégedve . Szerintem nem fogod megbánni ha ilyet veszel . Van mellette Nikon D3100. is de 815-öst sürübben veszem kézbe .
Nyilván a hozzászólók közül már sokatoknak van ilyen gépe, vagy éppen nem ilyen, mindenesetre két gyors kérdésemre adjatok választ légyszi!
1. Jelen állás szerint ajánlott-e még ilyen gépet venni, vagy van jobb megoldás (az FZ30, R1, S9500 -ak nem jöhetnek szóba vagy a zoomátfogásuk, vagy a B záridő hiánya miatt!) ?
2. A 815 "B"záridője valós, vagy "véges bulb", mint az Oly E500-nak (8 perc).
És hogyan kivitelezhető pl egy 20 perces expo, nyomva kell tartanom addig :), mint sok más gépnél?
Én pár napja próbálgattam. A kijelzője annyira nagy, hogy ha magad elé tartod, és olyan gyújtótávolságot (látószöget) állítasz be, mint amit a kamera teste kitakar az előtted lévő térből, akkor olyan érzés, mintha egy üres képkeretet tartanál magad elé és a lyukon kukucskálnál át.
Jó minőségű és hatalmas a kijelző, viszonylag gyorsan frissít, ezért ez a fura érzés.
Én is sokáig ennek a bűvöletében éltem. Nézegess olyan "teszt" képeket, amit az adott géppel készítettek eredeti méretben! Nagyítsd ki mind a Fuji mind a Samsung képeit 100%-ra és nézd meg az eredményt. Nagyon sokszor a Fuji minősége elkeserítő. De ha nekem meg nem hiszel, menj be a Fuji topicba, és olvasgass.
A zajról. Nem tudom, de nekem a Samsung nem tűnt zajosnak még ISO400-ban se. De nézzük a tényeket! A pana fz30 8Mpixelt zsúfolt egy 11.8"-os CCD-re. A Samsung ugyan ilyen felbontást egy 23-os CCD-vel készítette el. Na akkor most melyik a zajosabb? Itt vannak az ábrák (most csak így "linkelem" be)
És ha még így sem tetszene, még mindig megteheted, hogy utólag megkezeled a képet valami zajcsökkentő programmal. A Panasonic FZ30 is ezt teszi, csak vázon belül.
Én is nézegettem, a dpreview.com-on. Ha most kéne döntenem, én a Fuji felé hajlanék. Íme, hogy miért:
Az első képen a szürke és fekete zajszint, a másodikon az RGB zaj látható. A mira-ábrákon az első és harmadik a Pro815, a második és negyedik a 9500 képe. A kiértékelésben a Fuji átlag 10%-kal nagyobb felbontást ért el.
Na meg tegyük hozzá, hogy nem lenne szabad ennyi pénzért adni. Azért nehogy má' versenyre kelljen egy DSRL-el! Nálam itt vérzik el a Sony R1 is. Pofátlanul drága. Végiggondoltam. Bármennyire is rá vagyok izgúlva egy tükrösre, nem fogok venni. Mert anyagilag nem bírnám objektívvel. Ezért lenne jó egy csúcskompakt. Mondjuk a Pana 28-tól indulva. A 4 nagyból, Pana, Sony, Fuji, Samsung össze lehetne gyúrni egy tökéleteset. Nem igaz, hogy ezt a gyártók nem tudják.
Én nézegettem képeket, és nem egyszerű a döntés. Fuji-Samsung. Ugyan első felindulásból valóban jobb a Fuji képe. Aztán ha az ember el kezdi komolyabban nézegetni, akkoe rájön, hogy nem is biztos. A Fuji nagyon mosott, lágy képet ad, ezzel szemben a Samsung ugyan valóban sokkal zajosabb, viszont ott vannak a részletek is. Tehát a Fuji egy iszonyatos zajszűrést végez, ami bizony megeszi a részleteket is. És ebből már nem tudod visszavarázsolni. Ezzel szemben akit nagyon zavar a Samsung zaja, még mindig átengedheti egy zajszűrő programon. A Fuji objektívje csapnivaló. A Samsung optikája viszont nem is rossz, figyelembe véve az adatait. A Pana meg ugye nem lenne rossz, ha széleslátóval indúlna. Sokszor azt hiszem, hogy szándékosan szopatnak a gyártók, hogy még véletlenüls se tudjunk választani. Ha a Pana is 28-tól indúlna és ugyan azt a minőséget adná plusz a képstabit, akkor verhetetlen lenne.
És azt is hozzáteszem, hogy a stabilizátor tényleg nagyon jól jön, nagyon kényelmessé teszi a tele használatát (és a "nagylátó" véget kézben megtartásig akár 1/4 mp-ig).
Szerintem nézd meg még a Fujit és a Panát is, úgyis van rá időd. Az Fz30 teléjét a nagy fényerő és a stabi miatt viszonylag kis fénynél is meg tudod fogni és itt az FZ-s topikban is van néhány lélegzetelállító makró, ami azzal készült (ész ventura jóvoltából).
Csak, hogy ne legyen olyan egyszerű a választás! :-D
Tegnap volt a kezembe mind a két gép. Kipróbálhattam. Leszögezem, R1-et veszek. A próbánál, a kedves vevő már elment, a 815 még kereste az élességet. Lassú, lusta. Ehhez képest az R1, villámgyorsnak tűnt. Szerencsém volt, saját kártyát vittem, és azt tettem bele. A képeket itthon kényelmesen megnézhettem. Hát. a felvett képek, mintha is nem ugyanazon a helyszínen készültek volna. Az R1-es képei élénkek, nagyságrenddel szebbek. Hangsúlyozom, vakus, és vaku nélküli belső képek. Én valószínűnek tartom, hogy külső képeknél is meg lenne ez a szembetűnő különbség. Az tény, az R1 nem igazán makrózni való. A Samsung telét, pedig kézben megtartani, szinte lehetetlen. Azt csak állvánnyal lehet használni. Még van 1-hónapom, mire meglesz a „piszkos” anyagi.
Én a helyedben elgondolkodnék azon, hogy mit is akarok igazából, ugyanis az R1 képminőségben szerintem alaposan veri a kompaktos mezőnyt, csak nincs nagy zoomtartománya (azért egy jó előtéttel ezen valamelyest lehet segíteni).
A 815 szerintem a nagy zoomátfogás miatt maradt nálad a kosárban, de a reciprok szabály miatt a nagy zoomhoz rövid záridő kell.
Szóval szerintem ha nem akarsz sok zoomot használni, akkor egyértelműen R1, ha viszont sokat szeretnél, akkor gondolkozz el a Fuji S9500-on (28-300mm, zajtalanabb azonos ISO mellett) és a Panasonic FZ30-on (35-432mm, telénél 3.7-es blende, ami minimum egy fél fényértékkel veri a mezőnyt + képstabilizátor) Nézd meg ezeknek a topikjait is és ott kérdezz bátran, ha valami nem világos! Nem biztos, hogy a "legek gépe" képminőség tekintetében is a legjobb lesz.