Egy kínai szélkeréken láttam az alábbit:(nem röhögni- engem mindig elkap a görcs ha azt hallom hogy kínai, mert lassan a gagyi szinonímájaként használják-ez most nem az)
Tehát az oszlop tetelyén acsapágy a min körbeforog a szélkerék. A csapágyon egy "zsanér" ezen tud az egész hátrabillenni, függőleges állásig. A csapágy a szélkerék súlypontjába van elhelyezve, tehát ha elkezd fúlyni a szél, azonnal fel akarja fordítani az és felé. Ezért van lefelé kikötve egy rugóval. Minél erősebb a szél annál jobban felfelé ágaskodik a szélkerék. full vihar esetén eléri a függőt és még mindig termel, hiszen avval hogy kifordul a szélből, csak lassul, nem áll le.
Ezeknek a szélgenerátoroknak a teljesítménye a legegyenletesebb, hiszen vihar esetén is majdnem ugyanazt a fordulatszámot produkálja minnt közepes szélnél.
Ara gondolok a lapátok hossza a teljesímény kulcsa ha van helyed kiépiteni minnél nagyobb annál nagyobb a kivehető teljesítmény a veszteségek kevésbé számítanak. Ami engem illet 3-4m átmérőben tervezek kerékpár lánc használatával. Allig van vesztesége az ékszíjhoz képest.Verseny bickli váltó sok áttétel könyű vátási lehetőség.
Sajnos ezt az eredményt is csak közepes szélerősségnél sikerült produlálnom, ezért kell komolyabb beavatkozásokat végrehajtanom. A poti csak akkor segítene, ha az lenne a bajom, hogy gyenge szélnél nem termel. Ez közepesnél se! Azon rágódom, hogy mivel kezdjem: a lapátok dőlésszögének állítása-új formatervezett lapátok-ékszíj helyett más áttétel ill. más áttételi arányok-más generátor-stb.
Próbáld meg a gerjesztő szálra tenni egy potmétert csökkenteni a feszültséget így ugyan csökken a ladott telyesítmén de mégis termel valamit.Könyebben forog kisseb nyomaték is elégneki.Persze csak a próbaüzemek idejére alkalmas megoldás.Mekora volt a szélerősség mikor próbáltad?
Üdv, a szeleseknek! Sok itt a napenergiás ismerős! :-) Átolvastam a hozzászólásokat, és a túl nagy (viharos) szél elleni védekezéshez lenne ötletem. Az állítható szögű lapátokról olvastam valahol, ezt elektronika nélkül egy rugóval nem lehet kiváltani? A lapát két ponton lenne a forgó(generátor)tengelyhez rögzítve: egy elfordítható pont és egy rugós pont. Egy erősebb szél a lapátra nagyobbat "nyom", és a rugó engedne ennek annyit, amekkora a szél ereje, így beállna a széliránnyal közel párhuzamosan. Ehhez hasonlót most is látni a kész szerkezeteken: az "iránybaállító farok". Csak ennek a rugója segíti vissza a munkahelyzetbe...
Sziasztok!
Ide inkább való a hozzászólásom bocs
Végig olvastam a szeles topit is letöltöttem jó néhány Web oldalt nagy szerű képeket, leírásokat találtam. Az írások sajnos angolul voltak, ezért csak a számszerű adatokat tudom használni. Ennek ellenére nagy lelkesedéssel sietem fel a padlásra, és keresgélni kezdtem.
Találtam is pár m2 nikecelt némi üveglapot, lent, pedig egy 2 km2-es tartályt sajnos szigetelés nélkülit. Rézcsövet csak egy 30cm-es darabot, hát ez kevés lesz. A szélkerékhez viszont több mindent sikerült előbányászni. Van két Zsiguli generátorom szabályzóval 55A 660wdb egy 210ah akkumulátor, Zsiguli első kerék csapágyazást, amit a rotor és a függőleges tengelynek szintén megfelel. Az erőátvitelhez bicikli láncot használnék. A három rotort réteges lemezből készült bordákkal (mint a modell repülők szárnyát szoktam készíteni) a be és kilépő éleket keményfából a borítást 0, 8mm alumínium lemezből. A csatornakészítés után maradt pár tábla. A farkát és az áramvonalasítás burkolatot ugyanezzel a technikával. A gerjesztés vezérlésre egyszerű kis tengelyen elhelyezett karos lapát rugóellenében kapcsolót működtet. Ha a szél elég erős (megvan a minimum fordulat) hátra tolja a lapátot, ami a kapcsolót működteti. Ha gyengül a szél, lekapcsol. Az egészet egy 30 cm és 6m magas fa oszlopra szerelem. Azt hiszem, ezzel kezdem, ha közbe szerzek rézcsövet a kollektornak is, nekilátok. Minden kritikát szívesen fogadok tanácsot, segítséget m éginkább.
Jó szelet és sok napsütést.
(a padláson majdnem megfagytam) :) :)
Nyolcszáz fordulattól termelne. A terhelést akkor adtam rá, amikor a szél felpörgette, a töltésellenőrző lámpa szerint pár másodpercig még töltött, aztán kezdett leesni a fordulat, és bár kevéssel lassult, ez már nem volt elég!
Szia! Mekkora fordulatot értél el? az áttételen nem tudnál növelni? Ha lehetséges ne ékszíjasat használj, mert annál van job hatásfokú erőátvitel is (pl rossz sarokcsiszoló fogaskerék áttétele). Fokozatosan add rá a gerjesztést a forgórészre.
Sziasztok! Hogy elejét vegyem a további vitának, a szélirány miatti körbefordulás miatti problémára gondoltam. Az úszódarus példa rá a legjobb és ez átültethető szélgenerátor mintára. A megfelelően méretezett lapát javítja a problémát. Ennek a súrlódás miatti veszteségnek az indukált feszültséghez semmi köze.
Azt hiszem többet nem szólalok meg mert csak kavarodás van belőle :D Úgy gondoltam hogy ha már a forgórészről vesszük a termelt áramot akkor hogy ne legyen nagy átmeneti ellenállása, elég erősen kell összenyomni a felületeket, igaz ha elég szelet befog akkor a surlódás nem sokat számít, de én inkább az állórészről szedném az áramot. Vagy most a szélirány változás miatti körbefordulásról van szó? :/
krezidiesel 171: "Évekig úszódarun dolgoztam , az is forog körbe a tengelye körül. Ott csúszógyűrükön vezetik fel az áramot és igen nagy teljesitményekről van pedig szó."
Hol fogná le a szélkereket? A csúszógyűrű nem a lapátkerék tengelyén van, hanem a függőleges "szélbeforduló" tengelyen. A csúszógyűrűn fellépő súrlódásoknál sokkal nagyobb a csapágyon fellépő. Ha ez olyan sokat számítana, nem lenne kézifúrógéptől kezdve millió kefés motor. A kollektornak ugyanis nagyobb a súrlódása.
Hi! Szerintem megfelelően előkészített csúszófelülettel (csiszolás polírozás) és túlméretezett faroklapáttal a súrlódásból adódó veszteség elhanyagolható.
Ebből a nézetből sajnos nem tudom megmondani, hogy jól sikerült-e.
Az a lényeg, hogy először hosszában vágd ketté a csövet. Az egyik fele a munkadarab, a másik a tartalék. A második már tuti hogy jó lesz , ha az első nem is.
-Remélem sikerül-
Akinek vannak képei, vagy eredményei, ne kiméljen!
Évekig úszódarun dolgoztam , az is forog körbe a tengelye körül. Ott csúszógyűrükön vezetik fel az áramot és igen nagy teljesitményekről van pedig szó.
Szia! Az oldalon, amit lejjebb közöltem (otherpower), egy kivételével mindnél annyi mágnest alkalmaztak, ahány pólusú a motor. Így nem csak, h szépen fölgerjedt, hanem szép áramokat is mértek terhelésnél. Úgy gondolom, h ha szimmetrikusan rakom fel a mágneseket annál jobb nem lesz a hatásfok. Az álló helyzeti erő viszont biztos fel fog lépni.
Szia! Felmerült bennem néhány kérdés a projekteddel kapcsolatban: A 6 db mágnes gondolom 1, vagy 3 póluspárt jelent, ez nekem nagyon kevésnek tűnik. Viszonylag kis feszültség fog indukálódni szerintem még nagy fordulaton is. Az armatúra tekercselést sikerült felmérni? Nagyon fontos, hogy a forgóróész pólusai megfelelő helyzetbe kerüljenek az armatúra tekercseivel, kölönben nagyon leromlik a hatásfok. Az armatúra tekercselés ki van vezetve csillag-delta átkapcsoláshoz? Ha igen, érdemes átkapcsoló elektronikát beiktatni.
Hogy oldod meg a mágnesek rögzítését a forgórészen? A vasalás miatt egyébként is 'át szeretnének ugrani' a mágnesek az armatúrára, a cenrtipetális gyorsulás pedig még erősíti is ezt a hatást.
Az armatúra és forgórész közötti mágneses erőhatás álló helyzetben komolyan fékezi majd a szélkerék tengelyét, lesz-e elég nyomaték a lapátokban, hogy legyőzzék ezt az erőt?
Elnézést a sok kérdésért, jobb előre tisztázni a felmerülő kérdéseket.
Leszerkesztettem inventorban a PVC csöves lapátzot. Sajnos nem találtam jobb nézetet, de azért így is pofás. Mit gondolsz: elég 100 mm-es pvc ből csinálni?
Hát ez jó kérdés. Több szempontból is. Először, egy 120 wattos villanymotort próbálok, mivel fogalmam sincs mekkora fesz és áram indukálódik az állórészben. Van már egy kísérleti jellegű (dísz) szélkerekem kész állványzattal. Arra akarom rárakni. Ez a motor csak 4 kilós így el fogja bírni. Azonkívül 600 forintért vettem a MÉH telepen. ezt a beszerzési módot ajánlom nektek is.Az elrendezés a forgórész hosszában elhelyezett 6 db neo mágnes.